Gå til innhold

Går ikke ned i vekt uansett hva jeg gjør - gir snart opp...


Spent...

Anbefalte innlegg

Hei,

Er ei jente i slutten av 20 årene som rett og slett ikke går ned i vekt. Har vært medlem av vektklubb.no (VG) i ca. 1 år. Siden sommeren i fjor har jeg gått ned 2 kg.

Jeg er veier 75 kg og er 170 cm. Jeg vet at jeg er i bra form, har fått mer muskler, men likevel står vekten. Jeg trener ca. 3-5 ganger i uken, (variert). Har prøvd kutte ut karbohydrater, hatt spise uker (øke forbrenningen, "lure kroppen") o.l., men ingenting hjelper. Blodprøvene mine er ok.

Jeg er ganske fortvilet....Noen som har hatt/har ligende problemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kondisjonstrening.

Anonym poster: e9cb4942c3f91eef6f97b232de8b33c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GRRR, nå hadde jeg egentlig skrevet et langt svar til deg, men så bestemte firefox seg for å dra til h***** akkurat når jeg trykket post. Flott.

(måtte bare få ut litt steam, skal prøve å huske hva jeg skrev)

Du skriver du har hatt muskelvekst. Muskler veier mer enn fett. Så lenge du har en sunn og sterk (og slank, går jeg utifra, kropp) trenger du ikke bry deg noe om tallet på vekta. Det er bare et tall. Vil anbefale at du tar en InBody analyse for å få oversikt over hvordan du ligger an fett% kontra muskelmasse.

Er du slapp i fisken og har høy fett% er det kondisjonstrening som funker. Gjerne i kombinasjon med kaloriunderskudd for en periode. Kalori inn og kalori ut er egentlig summen av hele likningen :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer nok ikke som et sjokk: du må spise mindre over lengre tid.

Nei. Som sagt har jeg skrevet opp alt jeg spiser siden i fjor (medlem av vektklubb.no). Har faktisk noe utdannelse innen ernæring, så jeg kan mye om dette.

Jeg trener intervaller 1-2 ganger i uken, 2 styek økter (løse manualer) og 1 gang annen type kondisjon (aerobic o.l.). Jeg ligger på kcal underskudd HVER dag ifh til hva jeg spiser og trener. Derfor jeg har hatt noen uker der jeg "spiser meg opp" for å lure forbrenningen.

Likevel er det ikke noe som virker...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Nei. Som sagt har jeg skrevet opp alt jeg spiser siden i fjor (medlem av vektklubb.no). Har faktisk noe utdannelse innen ernæring, så jeg kan mye om dette.

Jeg trener intervaller 1-2 ganger i uken, 2 styek økter (løse manualer) og 1 gang annen type kondisjon (aerobic o.l.). Jeg ligger på kcal underskudd HVER dag ifh til hva jeg spiser og trener. Derfor jeg har hatt noen uker der jeg "spiser meg opp" for å lure forbrenningen.

Likevel er det ikke noe som virker...

Slutt med ukene hvor du spiser deg opp, så tenker eg du går ned i vekt :)

Hvis du allikevel ikke går ned i vekt bør du finne ut om du har noen sykdommer som kan innvirke på dette. Har du ikke det, teller du kaloriene feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du sjekka stoffskiftet? Jeg har lavt stoffskifte, og uten pillene mine må jeg ned i 1000 kalorier om dagen + 4 timer med beinhard aktivitet hver eneste dag:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt med ukene hvor du spiser deg opp, så tenker eg du går ned i vekt :)

Hvis du allikevel ikke går ned i vekt bør du finne ut om du har noen sykdommer som kan innvirke på dette. Har du ikke det, teller du kaloriene feil.

Ts her,

Jeg veier ca. 90% av maten jeg spiser og fører deni dagboken på vektklubb.no.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekka stoffskiftet? Jeg har lavt stoffskifte, og uten pillene mine må jeg ned i 1000 kalorier om dagen + 4 timer med beinhard aktivitet hver eneste dag:P

Hei,

Ja, de var ok. Har ikke fått svar på alle hormonprøvene enda.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sensasjon

Da må du veie de siste 10% og.

En neve nøtter kan være det lille ekstra som får det til å bikke over. Det hjelper ikke å gjøre noe halvhjertet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nødt til å være et eller annet du overser. Fredagspils, nattmat eller så teller du kalorienen dine feil. Mange glemmer feks å telle med juice eller melk eller så teller de 1 dl i stedet for 100 g av noen matvarer, noe som absolutt ikke alltid er det samme.

Ellers så ville jeg trent litt mer kardio. Jogging/ løping fungerer nesten alltid på de som sier at "ingenting funker". Rolig langkjøring fungerer veldig bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Du skriver du har hatt muskelvekst. Muskler veier mer enn fett. Så lenge du har en sunn og sterk (og slank, går jeg utifra, kropp) trenger du ikke bry deg noe om tallet på vekta. Det er bare et tall. Vil anbefale at du tar en InBody analyse for å få oversikt over hvordan du ligger an fett% kontra muskelmasse.

Dette!

Kunne ikke gi mer enn en pluss. :)

Med din vekt og høyde ligger du akkurat på vippen mellom normalvektig og overvektig på BMI-skalaen, og hvis du trener mye tilsier det at du har mer muskler som også veier mer. Få sjekket fettprosent etc som Envy foreslår.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det samme problemet som deg. Er overflink med å ikke spise for mye og trener hver dag, men vekten rikker seg ikke.

Nei, jeg har ikke glemt noen kalorier, jeg har veid alt, har ikke spisedager. Har målt stoffskifte og det er i nedre del av normalen, men likevel innenfor så.....

Når jeg trener så mye som jeg gjør. 2-3 dager styrke, 2-3 dager jogging og 1-2 dager step/ellipse + intervall, så burde jeg kunne spist mer enn det jeg gjør. Men spiser jeg mer er det rett opp i vekt. Utrolig frustrerende med alle som sier at det og det antall kalorier er riktig og at det skal fungere og så gjør det ikke det.

Har forresten også prøvd å kutte litt ned på styrkedelen og jogge oftere(som er et forslag her), men det resulterte bare i en slappere kropp.

Anonym poster: ffbd7a43f5bc8debc61fed2109a930c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mange kalorier inntar du? Det å spise seg opp høres ikke ut som den beste måten å gå ned i vekt på, akkurat. Man skal spise seg ned. :)

Anonym poster: 145c6c9cd6a2d763f9918a57c4102113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange kalorier inntar du? Det å spise seg opp høres ikke ut som den beste måten å gå ned i vekt på, akkurat. Man skal spise seg ned. :)

Anonym poster: 145c6c9cd6a2d763f9918a57c41021

I følge mitt spise program på vektklubb.no skal jeg ikke spise mer enn kcl om dagen. Hvis jeg trenger, tar jeg kanskje en banan e.l. etter trening, men ikke noe mer. Jeg ligger derfor på "minus" hver dag.

Årsaken til at man spiser opp er fordi forbrenningen etterhvert vil "stangere" når kroppen får et for lite kcal inntak over tid. De fleste som driver innen fitness o.l. anbefaler å ha en spise uke hvis forbrenningen har stoppet opp. Man skal da spise sunn mat, men bare fler kcal.

Jeg drikker ikke alkohol, og spiser svært lite søtt/usunn mat, så ser ingen "feil" på den siden...

Endret av Spent...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut i fra at det du skriver betyr at du har vært i teoretisk energiunderskudd over tid siden du nevner vektklubb. Det er ikke sånn at kroppens energiforbruk er noe som er enkelt å kalkulere seg til samtidig som det er konstant. Det varierer med inntaket og hvilke makronæringstoffer du spiser. Siden du har utdanning innenfor ernæring går jeg ut i fra at du har sett f.eks denne listen der de sammenligner ulike metoder for vektnedgang: http://www.kostdoktorn.se/vetenskap/studier-pa-viktnedgang-med-lagkolhydratkost/

Det betyr nødvendigvis ikke at energi inn vs energi ut ikke teller, men det betyr nok at det er mer til det enn bare to uavhengige variabler.

Jeg at du også skriver at du har prøvd å kutte karbohydrater. Gjorde du det over lengre tid (4uker+) og forholdt du deg til det, eller jukset du litt i blant?

Veldig, veldig mange har god effekt av å være i ketose for å gå ned i vekt, for så å øke karbohydratinntaket når de har oppnådd "matchvekt".

Overdrevet inntak av frukt og stivelsesrike grønnsaker (potet/søtpotet/bønner/linser) er vanlige årsaker til at en ikke lykkes med redusert karbohydratinntak.

Såkalte "oppkarbingsdager" er også en felle å gå i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Kevlarsjäl

Hvis noen av disse er de 10% du ikke regner med, er det nok en god sjangs for at det ødelegger for vektnedgangen:

-Smør på brødskiva

-Oljer du bruker i matlaging, spesielt til steking (olivenolje, rapsolje osv)

-Majones

-Sukker du har i tekoppen/kaffekoppen

-Juice

Det inneholder nemlig latterlig mye kalorier, men fordi vi bruker så små mengder som en spiseskje, en knivsbredd og en teskje, er det mange som ikke teller med. Men 4 gram majones inneholder ca 40 kalorier, hvis jeg husker riktig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at man spiser opp er fordi forbrenningen etterhvert vil "stangere" når kroppen får et for lite kcal inntak over tid. De fleste som driver innen fitness o.l. anbefaler å ha en spise uke hvis forbrenningen har stoppet opp. Man skal da spise sunn mat, men bare fler kcal.

Forbrenning lar seg ikke lure på den måten, og det er heller ingen vits. For at forbrenninga skal alvorlig forandres så må det være sykdom inne i bildet. Det er altså ikke noen særlig vits med slike spise-seg-opp-perioder. Forbrenninga går dog en smule raskere når man har større muskler, men det er ikke snakk om superforandringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tidssone

Kanskje du bare skulle gi opp en periode? Spise det du har lyst på når du har lyst på det, men samtidig la vær å spise når du ikke har lyst på noe, samt kjenne etter når du er mett og avslutte måltidet da?

Du kan heller begynne på igjen etter fire uker med "fri".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...