Gå til innhold

Hvor mye lommepenger trenger man pr mnd i SØ-Asia?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg vurderer å dra på backpacking til Sørøst-Asia da jeg har spart opp litt penger, men jeg lurer på hvor mye man ca bruker i måneden? Da tenker jeg uten det praktiske før man reiser (flybillett, ryggsekk, vaksiner osv).

Hilsen reiseglad



Anonymous poster hash: f11d3...847
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørs på hvor lenge du skal være der, men kanskje et par 1000 lapper? Idk

Jeg vet ihvertfall at det er svært billig i Asia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer heeeeeeelt an på hvor du er, sørøst asia er jo gigantisk.

Reiser du utenom turiststedene og greier å spise lokal mat, kan du jo klare deg på under 100 kr dagen. Men, da bor du enkelt (vær forbredt på mygg og andre dyr) og spiser veldig lokalt. Det er virkelig ikke mange som klarer dette i mange dager/uker av gangen. Det er temmelig ekstremt for oss i vesten!

Du kan lett blåse 2000 kr om dagen også, om du vil bo på stranden og spise mer vestlig-vennlig f.eks i Thailand.



Anonymous poster hash: d433f...0c5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker nå jeg vil ta den tradisjonelle backpackerruten; Thailand, Kambodsja, Laos og Vietnam. Jeg tenker kanskje 3 mnd, men er så vanskelig å anslå ca hvor mye jeg kommer til å bruke. Jeg kommer nok til å holde meg til hostels/B&B og spise lokalmat.

Bare greit å ha et ca budsjett - da gjerne litt i overkant så jeg har å gå litt på :)

TS



Anonymous poster hash: f11d3...847
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært vitne til at folk har avstått fra muligheter som de sannsynligvis får bare en gang i livet, og som de hadde veldig lyst til å være med på, bare fordi de "måtte tenke på budsjettet". Hadde de kortet litt ned på reisen og kuttet noen av de mange like dagene hvor de levde på ingen penger og ikke tok seg råd til noen ting, så kunne de fått en mye mer innholdsrik (om noe kortere) reise til samme prisen. For meg er valget lett.

Jeg vil anbefale deg å beregne 500 kr per dag, altså rundt 45.000 kr for 3 mnd. Bruk mindre de dagene det går an, og ta deg råd til det du får lyst til de dagene du skal noe spesielt. Da har du for eksempel 200 kr å bo for, 100 kr å spise for og 200 kr til aktiviteter/transport/shopping. Mange steder i Asia er det enormt mye penger, så du vil lett kunne holde deg under det beløpet de fleste dagene. Kommer du hjem igjen med 30.000 kr til overs er det vel og bra, men det viktigste synes jeg er at du får vært med på alt det du vil på turen. Ikke sett opp et budsjett som begrenser deg for mye. Sett opp et budsjett som er litt i overkant, og se det som en bonus når du ender opp med mer penger til overs enn planlagt, uten at det har gått utover hvor minnerik turen ble. Vær så snill: ikke bli en sånn som drar til Kambodsja og lar være å besøke Angkor fordi det koster penger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badabing

Tenkte nok 50.000 jeg også, men du trenger ikke så mye heller.

Drar du utenom turiststedene, er det veldig billig å bo. Vi bodde en kjempekoselig plass i Kambodsja for 35 kroner, og da hadde vi vår egen bungalow. Når vi bodde der brukte vi sikkert ikke mer enn 400 kr per dag inkl mat og drikke, for to personer. Men etter å ha bodd veldig enkelt en periode, var det deilig med litt "luksus", eget bad og strandlinje, så da betalte vi noen hundrelapper for et sted å bo. Tok også dykkerkurs og slikt, så det er fint å ha litt å gå på, men det er jo ikke et must. Det jeg sitter igjen som det aller beste, er menneskene jeg møtte og det jeg så, og det betalte jeg ikke noe for nødvendigvis. Møtte jo også de artigste menneskene på rimelige plasser. På hoteller er det jo gjerne de som reiser på korte turer, og de er ikke så interesserte i å møte noen. Mens på backpackersteder er folk veldig sosiale.

Jeg har en kamerat som reiste rundt i Asia for 30.000 på 8 måneder, så alt er mulig, du velger nivå og komfort selv. Så selv om du ikke har fått spart opp så mye, dra likevel. Det viktigste er opplevelsene du får, ikke eget bad :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...