Gå til innhold

Peanøtter


Deidre

Anbefalte innlegg

Svigerinnen min sier at barn ikke skal spise peanøtter, visst nok kan det være direkte farlig, uten at hun kunne forklare noe nærmere.

Stemmer dette? Hvor store skal barn da evt. være før de kan spise peanøtter?

Min lille datter på 3 år elsker peanøtter, og jeg har alltid latt henne få det, helt til svigerinnen min fortalte meg dette. :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi fikk en brosjyre på helsestasjonen som het Barn og sikkerhet (6mnd-2år) utgitt av Sosial-og helsedirektoratet. Der står det

Barn under 5 år må ikke få peanøtter. Hvis barnet svelger feil og en av nøttene skulle havne i lungen, kan oljen ødelegge lungevevet.

Det er kanskje det svigerinnen din har lest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peanøtter har lett for å sette seg fast i halsen. Pleier det ikke å stå en advarsel på posene mot å gi dem til barn under tre år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk en brosjyre på helsestasjonen som het Barn og sikkerhet (6mnd-2år) utgitt av Sosial-og helsedirektoratet. Der står det

Barn under 5 år må ikke få peanøtter. Hvis barnet svelger feil og en av nøttene skulle havne i lungen, kan oljen ødelegge lungevevet.

Det er kanskje det svigerinnen din har lest?

Uff da! Nå får jeg virkelig dårlig samvittighet! Jeg skal i hvert fall holde peanøttene langt unna lillegull heretter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dårlig samvittighet synes jeg ikke du skal ha. Gjort er gjort og spist er spist. Men nå vet du det til neste gang hun spør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig samvittighet synes jeg ikke du skal ha. Gjort er gjort og spist er spist. Men nå vet du det til neste gang hun spør?

Ja, det er sant, du. Tusen takk for at jeg fikk svar på dette! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene mine har fått peanøtter etter at de ble over 3 år. De har da måttet sitte rolig sammen med oss og spise en og en.

Jeg har også hørt at problemet ikke er at de setter det fast i halsen men at de får det i luftrøret og at det da går videre ned i lungene og ødelegger lungevevet. Så derfor er det veldig viktig å følge med når barna får peanøtter, men man trenger ikke være overhysterisk å ikke la ungene får peanøtter før de er konfirmert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hur är det med andra nötter då? Jag kan tänka mig att det är samma risk där?

Hasselnötter?

Pinjenötter?

Valnötter?

Sonen på 3 år har precis fått börja smaka på nötter. Han gillar pinjenötter skarpt, de andra har han ingen större lust efter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri i livet gitt ett lite barn peanøtter!!!!De er jo kjempelette å sette i halse, selv for voksne. Samme med popcorn.

Her i huset blir det verken nøtter eller popkorn før barna er 18!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri i livet gitt ett lite barn peanøtter!!!!De er jo kjempelette å sette i halse, selv for voksne. Samme med popcorn.

Her i huset blir det verken nøtter eller popkorn før barna er 18!!!!

18 år? Det er vel kanskje å overdrive en smule? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...