Gå til innhold

Vaske Acne Raya


Frøkenstrøken_

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg en Acne Raya, og lurer på om noen her har den? Hvordan har dere vasket den? Jeg tenkte å vaske den minst mulig slik at den holder seg fin lengre, så jeg henger den til lufting hver gang jeg har brukt den. Til vanlig bruk blir den jo ikke skitten, men en eller annen gang må den vel vaskes:P Jeg googlet litt, og så noen skrev at den hadde krympet i vask, noen som har opplevd dette?

Takk for svar:)

Endret av Frøkenstrøken_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Cardigans man bare går med tynn genser, t-skjorte eller i verstefall singlett lukter naturligvis fort, gjerne bruker man det jo også under kåper eller jakker også...

Du må nok vaske den på skånevask med Milo. For hånd vil den sikkert bli for våt når du henger den opp slik at den blir dratt og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Acne-butikken ble jeg fortalt at den bør håndvaskes om man absolutt må vaske den (dvs. hvis man får flekker på den eller lignende). Max 30 grader, vær forsiktig med vaskemiddelbruk og ikke la den ligge lenge i vann, pass på hvordan du henger den til tørk så den ikke drar seg ut. Ellers var egentlig rådet derfra å henge den ut til lufting, eventuelt legge den i fryseren (det dreper bakterier men skader ikke ulla i jakka) i stedet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Delikate plagg og alt av ull vasker jeg for hånd med et skånsomt vaske-middel og lunkent vann.

-Vær obs på å skylle ut alt av vaske-middel.

-Etter vask legger jeg plagget flatt på ett rent badehåndkle, bretter det som er igjen av håndkleet over plagget (i lengden) også ruller jeg det forsiktig oppover mens jeg klemmer jevnt over med hånden (tilslutt ser håndkleet ut som en slags pølse). Dermed har man "sentrifugert" ut det meste av vannet uten å ta knekken på fibrene.

-Ull tørkes flatt på ett tørkestativ eller lignende. Hvis man henger det opp strekker fibrene seg, uansett hvor lite vann det er igjen i plagget. Når jeg legger det til tørk, så passer jeg på å rette ut plagget til vanlig form. Temperatur er også viktig. Det er best å unngå å sette det til tørk rett ved siden av en sterk varmekilde for eksempel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det klær av ull eller lignende som jeg er redd for, er det håndvask med milo som er tingen. Også henger jeg aldri tøyet, men lar det ligge og tørke over tørkestativet.

Lufttørking som du skriver TS syns jeg også funker bra. Særlig om vinteren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vasket mine flere ganger når det har vært behov. Bruker milo og håndvaskprogrammet på maskinen. Legger de flatt til tørk etterpå. Har funket helt fint.

Pass på at du ikke vasker på for høy temperatur. Vet om noe som gjorde det og vips var cardiganen barnestørrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...