Gå til innhold

*Enigma*s treningsdagbok, volume II


*Enigma*

Anbefalte innlegg

Barry's i går igjen, jeg er litt mindre død etter en økt nå enn jeg var første gangen. :fnise:  Gårsdagens instruktør er en av mine favoritter, til tross for at han har noe urealistiske formninger om hvor fort det er mulig for en stakkar å løpe i 10-12% stigning. :P Liker også godt at det er en del bruk av strikk og ren kroppsvekttrening på timene, ettersom jeg da får inspirasjon og litt ekstra puff til å tenke at det er faktisk nytteverdi i den type trening også. Jeg har litt lett for å tenke at jeg må ha et gym for å trene bra nok, for å orke å trene osv., kanskje jeg nå kan bli litt mindre avhenging av trenningssenter f.eks når jeg er ute og reiser. Jeg har jo treningsstrikker, og flere kan jeg kjøpe meg.

 

Merket godt gårsdagens trening i beina da jeg syklet til jobb i dag. Beina var blytunge og treige. Støl er jeg heldigvis ikke, i alle fall ikke foreløpig, men det var et slit å sykle. Nå gleder jeg meg stort til ferie, og krysser fingra for at kortene begynner å ramle ned i postkassa allerede i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ny instruktør igjen. Skulle egentlig ha gårsdagens instruktør, men han var syk. Denne instruktøren ble ikke noen ny favoritt, men hun var helt ok, så jeg kommer nok ikke til å gå inn for å unngå timene hennes heller. Det som var bra med henne var at hun var tydelig på instruksjonene og hadde en veldig effektiv og tøff time, men hun var ikke like motiverende som enkelte av de andre klarer å være.

 

Nå kjenner jeg at leggene mine trenger en pause fra løping, så tar i alle fall fri i morgen, mulig jeg forsøker meg på en liten løpetur på fredag hvis leggene har det bedre, ellers tar jeg bare pause fra løping fram til løpeturen i Lisboa på søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig, veldig lett treningsøkt i går, hadde masse jeg måtte ordne før jeg rakk å trene, og var en stund usikker på om jeg i det hele tatt ville få tid til å trene, men fikk klemt inn en liten økt på kvelden etter at jeg var ferdig med alle ærend. Litt lett styrketrening med strikk og kroppsvekt og litt rask gange i stigning på mølla.

 

Løpetur i morges, 6,5 km rolig tempo. Fortsatt litt vondt i leggene, og så fryktelig tung i beina. Likevel var det deilig å starte dagen med en løpetur i finværet, og jeg var langt fra den eneste i Frognerparken mellom 5 og 6 i morges. Flere gærne mennesker som meg der ute med andre ord. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag kveld ble det trening på flyplasshotellet. Hotellet hadde et litt enkelt styrkerom, men det fungerte helt ok til å få gjennomført en styrkeøkt med manualer. Lørdag morgen var jeg på styrkerommet kl 04 (og nei, jeg var faktisk ikke aleine) og fikk en kombinert styrke- og kondisjonsøkt før jeg reiste til Lisboa.

 

Søndag morgen hadde jeg en løpedate med Lisbon city runners. 12 km løp vi, i greit tempo. Guiden min sa jeg bare måtte si i fra om det gikk i forteste laget, men jeg så på det som en grei mulighet til å få opp tempoet mitt litt. Det gikk ikke voldsomt fort heller, men i den varmen så var det fort nok. ;) Klærne mine kunne vris opp etterpå, men turen var fin og jeg fikk sett noen severdigheter på turen og fikk inn litt historie samtidig. Kan absolutt anbefales hvis man er i Lisboa, dette er for alle og det er ingen krav til at man må løpe verken fryktelig langt eller fryktelig fort. De har også noen flate løyper, slik at man slipper de typiske, bratte Lisboagatene. :)

 

Mandag, tirsdag og onsdag morgen ble det trening i det lille trimrommet på hotellet. Det var utstyrt som et typisk hjemmegym, litt enkelt, men det var fullt mulig å få gjennomført økta si der. I tillegg har jeg gått, og gått, og gått i timesvis, så jeg har fått mer enn nok aktivitet på ferien.

 

Flyet landet seint i går kveld, og jeg kom meg ikke i seng før kl 1, så ingen trening på morgenen i dag. Løper eller går hjem fra jobb i dag, alt ettersom hvor varmt det er når jeg skal hjem. Sekken ble plutselig litt tyngre etter opplæring på nye jobben i morges også. Fikk med meg pc-en hjem, og skal tilbake på opplæring i morgen tidlig før jeg stikker på jobb på min nåværende plass. Vurderer sterkt å legge meg ut i sola når jeg kommer hjem, selv om det vel bare blir for en times tid. Man må jo nyte sola mens man kan, og det å komme hjem til sånt vær og sånn varme når man har vært på ferie er jo bare helt fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, det var litt av en aktiv ferie! Og godt tips hvis man er på tur dit da, er jo en perfekt kombinasjon, løpetur og guiding :) 

 

Nå kom jeg akkurat inn etter et par timer i sola, det var kjempedeilig fordi det var litt vind, så det kan anbefales på det sterkeste. Dessverre må jeg på jobb nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, det var litt av en aktiv ferie! Og godt tips hvis man er på tur dit da, er jo en perfekt kombinasjon, løpetur og guiding :)

 

Nå kom jeg akkurat inn etter et par timer i sola, det var kjempedeilig fordi det var litt vind, så det kan anbefales på det sterkeste. Dessverre må jeg på jobb nå :P

 

Ja, jeg synes det var en perfekt kombinasjon. Du får mer guiding om du velger city tour, for der har du litt flere severdigheter helt naturlig, men jeg synes han var veldig flink til å legge inn severdigheter og stopp for meg også. Dessuten er det perfekt på den måten at det ofte er vanskelig når man kommer et sted man ikke er kjent å finne gode løpeturer. Ifølge guiden min var dette et tilbud som også fantes flere steder, så dette blir nok noe jeg leter etter hver gang jeg skal på ferie heretter. :)

 

Jeg har kikket på helseappen på telefonen min og den påstår altså at jeg på lørdag gikk tilsammen ca 14 km, søndag totalt med løpeturen litt over 30 km, mandag "bare" ca 11 km, men jeg er unnskyldt for da var jeg på 8 timers sightseeingtur, tirsdag var jeg på stranda så da ble det ogå bare 9,5 km og onsdagen 16 km. Så jeg kan vel neppe beskyldes for å ha ligget på latsiden mens jeg var på ferie. Det er nå enda godt, for det ble mye god mat og god vin og ikke minst god is. Jeg oppdaget som så mange andre Santini, farlig god is! Jeg er ikke ndvendigvis den største fan av frukt- og bæris, jeg er mer glad i sjokolade, pistasj, kaffe etc., en herregud så god kokosisen, sitronisen og bringebærisen var. Det ble min store favoritt etter å ha smakt meg gjennom de fleste av smakene som fristet. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oh, fantastisk med is, jeg elsker forresten sitron, det er noe herlig med en frisk og god sitronis på en varm dag, rett og slett!

 

Det høres ut som om du har hatt en flott tur. Og ja, det er sant, ofte vanskelig å finne gode ruter. Skulle gjerne hatt et slikt tilbud i nærområdet her hjemme også, jeg :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, fantastisk med is, jeg elsker forresten sitron, det er noe herlig med en frisk og god sitronis på en varm dag, rett og slett!

 

Det høres ut som om du har hatt en flott tur. Og ja, det er sant, ofte vanskelig å finne gode ruter. Skulle gjerne hatt et slikt tilbud i nærområdet her hjemme også, jeg :laugh:

 

Det er akkurat det som var så fint med de tre smakene som endte som mine favoritter. Perfekt balanse mellom søtt, syndig og veldig friskt. :) Turen var helt fantastisk, og jeg lengter tilbake, jeg tror faktisk det blir en Portugaltur igjen om ikke alt for lenge. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dårlig med logging her inne, men noe trening har det blitt altså, selv om jeg har slitt med en iherdig luftveisinfeksjon siden jeg kom hjem.

 

3. juli var det helkropp på Barry's. Lørdag løp jeg en tur før jeg reiste til mamma, også gikk vi tur på Totenåsen før vi så Urbane Totninger tidlig på kvelden. Etterpå tok vi med niesen min hjem til mamma for hun skulle sove over til dagen etter. Søndag trasket vi rundt på stolpejakt i marka ovenfor Gjøvik.

 

Mandag ble det sein trening på Barry's, armer og mage, men tirsdagen var jeg blitt verre og droppet trening for å se om det hjalp på hosten. Onsdag kjørte jeg en lett spinningøkt for å teste formen, men torsdagen var jeg dårlig igjen og ble sliten selv av å gå til og fra bussen, og voldsomme hosteanfall av selv å gå opp trappa.

 

Fredag morgen ble det en kort økt på crosstrainer, og etter jobb kjørte jeg til hytta ovenfor Vats i Buskerud. Ut på tur på kvelden etter at niesen min hadde lagt seg, Deilig tur i frisk fjelluft og med et aldeles nydelig lys i det sola var på vei ned bak fjellet.

 

Lørdag var moren min og jeg ute på langtur. Niesen min og søsteren min hadde ikke lyst til å gå tur, så da benyttet vi sjansen til å gå langt og litt raskere tempo, noe som er helt umulig med niesen min på slep. Først gikk vi til Bergsjøstølen, med en sving oppom nordre Hesthovda (1235 m.o.h) på veien, og på hjemveien tenkte vi vi skulle se om vi kunne finne en rute utenom veien, og med litt mindre stigning, men endte med å komme feil og dermed gikk turen tilbake gjennom vierkjerr og dvergbjørk, over myrer og bekker og ble dermed en god del mer slitsom. Vi hadde også hver vår fluesverm med hjem. Fluene var utrolig plagsomme, men alt i alt en fin tur.

 

Søndag var det meldt dårlig vær, men vi kom oss ut på tur tidlig, og selv om det var litt grått og tåkete da vi startet lettet det underveis og vi endte på den søndre Hesthovda (1192 m.o.h) som ligger nærmest hytta. Denne turen var niesen min og søsteren min med på, uten alt for mye dikkedarer fra niesen min, hun klaget litt på hjemturen for da begynte det å regne, men alt i alt var hun flink jente.

 

I kveld satser jeg på en halvtimes tid på Crosstrainer og litt styrketrening. Ellers skal jeg på spinning både i morgen og onsdag og en tur på Barry's lørdag. Det er så dårlig med timer på SATS om dagen, jeg kan ikke helt skjønne at det skal være så dårlig oppmøte at de er nødt til å kutte sånn. Det pleier å være stappfulle saler nå om sommeren, spesielt når været ikke er fantastisk, så jeg synes vel strengt tatt de kunne hatt litt bedre tilbud. De påstår at folk ikke møter opp, men om de bare forsøker å ha timer på dagtid eller typisk når normal arbeidsdag slutter så er vel ikke det så rart. Det er ikke alle som har sommertid eller ferie. Satser på at værmeldinga for torsdag slår til så jeg kan komme meg ut på en løpetur. Kanskje jeg orker en fredag morgen også, om været holder? Om været fortsetter sånn det er nå må jeg nesten vurdere å droppe frysinga av medlemsskapet mitt på EVO, for selv om det er betraktelig roligere på SATS nå på sommeren så er det ikke folketomt der heller ettersom folk ikke trekker til badestranda og parkene.

Endret av *Enigma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det var opphldsvær og til og med gløtt av sol la jeg ut på en løpetur. Etter knappe 2 km var jeg så kvalm at det kjentes som om jeg måtte spy, etter 4 km spøy jeg og jogget de 2 siste kiometrene hjem. :P

 

Magen og jeg har ikke vært helt gode venner de siste dagene, jeg har hatt vondt i magen og tendenser til magekramper, uten at jeg har spist noe jeg vanligvis reagerer på. Har også vært fryktelig oppblåst, men sånn som i dag har jeg likevel ikke vært. Ikke helt fornøyd med fart og tid de siste 3-4 km, men siden jeg var kvalm, kastet opp og de siste 2 km er seig stigning skal jeg absolutt ikke klage. Jeg fikk jo en 6 km joggetur uten å gå, tross spypause, så jeg setter godkjent på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raskere enn meg selv med spypause, ser jeg, så jeg synes ikke du skal klage :laugh:

 

Men kjipt når magen slår seg vrang, da. Håper det bedrer seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raskere enn meg selv med spypause, ser jeg, så jeg synes ikke du skal klage :laugh:

 

Men kjipt når magen slår seg vrang, da. Håper det bedrer seg!

 

Det er en veldig lettløpt løype, som starter med ca 2 km nedoverbakke, fortsetter med 2 km flatt og avsluttes med å løpe bakken du startet å løpe ned. Da er du allerede i gang, så selv om det er seigt så er det fullt overlevbart. :) Tror du også kunne løpt den med samme fart som meg. Du holder bra fart om dagen synes jeg.

Endret av *Enigma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det var hyggelig å høre, selv om knærne og den ene tåa ikke er spesielt imponert over meg i dag :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lit hardere løpetur i dag, samme rute som i går, men ga på litt mer, og hadde ingen spypause. :P Fornøyd med tida i dag, og liker å se at formen blir bedre igjen. Tar en pause fra løpinga i morgen nå, og kjører en spinningtime i stedet. Så er det ny løpetur på torsdag så lenge været er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formen var ikke den helt store forrige uke, i tillegg var jeg så støl at jeg knapt klarte å gå. Onsdagen trente jeg nemlig styrketrening hjemme, skikkelig syre i beina og så usansynlig støl i 3 dager etterpå. Hoster fortsatt, og har forsøkt meg på noen dager med treningsfri, men det hjelper lite. Lørdagen var jeg på spinning og fikk en helt ok økt, søndag løp jeg en mil og avsluttet med noen enkle styrkeøvelser hjemme.

 

I går var jeg ute på løpetur igjen, tenkte å ta 6km, men etter 5 hadde jeg i grunnen fått nok og gikk den siste km hjem. Med tanke på at jeg gikk den siste km er tida godkjent.

 

Ellers har jeg fått tid på dagkirurgisk for å fjerne kulen i skuldra mi. Selvsagt fikk jeg time rett før jeg reiser, så jeg ringte for å høre hvordan det var å få sol, sand, klorvann og saltvann rundt dette her, og fikk beskjed om at jeg burde utsette til jeg kommer hjem. Så nå skal jeg til dagkirurgi 17.september. Godt å ha en dato å forholde meg til. Skuldra har vært plagsom i det siste, så nå skal det bli godt å få den fjernet. Forhåpentligvis vil det hjelpe på smertene jeg stadig opplever i venstre skulder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du altså! Luftveisinfeksjon og løper til du spyr. Er sikker på du hadde passet ypperlig i militæret. ;) God bedring hvertfall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du altså! Luftveisinfeksjon og løper til du spyr. Er sikker på du hadde passet ypperlig i militæret. ;) God bedring hvertfall! :)

 

Hehe, nå spøy jeg ikke fordi jeg løp altså, men fordi jeg var uggen allerede. Jeg hadde ikke spist så bra den dagen, og maten jeg hadde spist egnet seg nok ikke særlig til å løpe på. Så tipper det var selvforskyldt ;) Jeg hadde faktisk et ønske om å gå i militæret da jeg var 18, men jeg hadde alt for dårlig syn, så det var ikke noe poeng å søke.

 

Styrketrening hjemme i går, 5 km rolig jogg og seriøst støl i rumpa etter gårsdagens styrketrening i dag. Hoster kraftigere nå, og ringte legen tidligere i dag og de ba meg ringe i morgen så jeg kunne få komme inn og få det sjekket. Jeg tror vel egentlig ikke det er så mye å få gjort med den, og tviler på at det er noe alvorlig, men hoste i 3 uker som bare blir verre og verre er vel greit å få sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det går bra med deg Enigma. Det ser ut som du står på ! 

 

Håper også legebesøket gikk bra  :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det går bra med deg Enigma. Det ser ut som du står på ! 

 

Håper også legebesøket gikk bra  :blomst:

 

Det humper og går, jeg venter egentlig bare på å starte i ny jobb om dagen, 1 uke igjen nå så. :) Legebesøket gikk greit, jeg fikk bekreftet luftveisinfeksjon og har fått en kur som skal ta knekken på den, så forhåpentligvis bli jeg kvitt hosten snart.

 

Småstøl i går, men jogget til SATS Sjølyst for å trene styrketrening. Kjørte gjennom hele kroppen, men beina fikk kjørt seg litt ekstra før jeg jogget/gikk hjem.

 

I dag var det så stille på jobb at jeg stakk tidlig og rakk en 8,7km joggetur før jeg skulle møte Nótt. Grisestøl i beina, og rimelig mør i korsryggen også, så spennende å se hvordan det går med styrketrening i morgen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...