Gå til innhold

Må man ha elektriker for å koble en dimmer til en kontakt?


Gjest Gjest_Sofie_*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har alltid gjort slikt selv (eh - det vil si, har fått mannfolka i huset til å gjøre det). Det ser ganske enkelt ut, i allefall, men jeg vet ikke hva forskriftene sier....

Kan aldri tenke meg at det er så mange som tilkaller elektriker for slike småting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig så er det også noe som elektrikker skal gjøre. Selv om det er enkelt å gjøre det selv. Grunnen til det er at da står du selv ansvarlig hvis det skjer noe galt med den kontakten/bryteren og det oppstår brann.

Når elektrikker bytter bryteren så får du en samsvarserklæring fra elektrikker som sier at bryteren er byttet forsvarlig og ihht lovverket. Så hvis det skjer noe galt med kontakten/bryteren og det oppstår brann så er elektrikker ansvarlig.

Vi har byttet en del brytere hjemme hos oss. Og alle ble byttet av elektrikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg kjenner en som byttet dimmer selv. Jeg kan ikke noe om slikt , men i hvertfall ble det jordfeil, og en fyr i nabolaget fikk støt i dusjen!

Men en vanlig lysbryter er det ikke noe vanskelig å sette opp, det har jeg gjort selv flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tnita
Jeg kjenner en som byttet dimmer selv. Jeg kan ikke noe om slikt , men i hvertfall ble det jordfeil, og en fyr i nabolaget fikk støt i dusjen!

:hakeslepp: Skummetl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk det er slik at det er lov å skifte brytere og kontakter selv. Det er faktisk veldig vanskelig å gjøre dette feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Regga gjest
Eller kan man kjøpe en dimmekontakt og bytte ut den kontakten som er i veggen, selv?

Hvis du er usikker på dette så er det greit å få svar fra en elektriker før du bestemmer deg for hva du skal gjøre :) Råd fra folk uten fagkunnskap kan vise seg å være farlig å følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Å bytte ut en vanlig lysbryter med en dimmer krever en elektriker. Har sjekket det opp fordi jeg hadde samme spørsmålet som TS.

Jeg vil ikke risikere å gjøre ulovlige ting på det elektriske anlegget. Trygghet er alfa og omega. Tar heller de kronene det koster.

Har en kamerat som byttet selv. Først kjøpte han en rimelig dimmer som gikk føyka. Prøvde en til. Det samme skjedde. Gikk så i en elektrisk butikk og betalte rundt 1000 kr for dimmeren. Denne holder. Må bare si at det ble kontrollert av en elektrikervenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Dette kan du gjøre selv:

* Skifte dekselet for koplingsbokser, brytere og stikkontakter, men ikke selve den veggfaste delen.

* Montere og skifte varmeovner dersom de har bevegelig ledning og støpsel.

* Kople til eller skifte topolede støpsler i bevegelig ledning til og med 25 A, med og uten jording.

* Kople til eller skifte topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A med og uten jording.

* Kople til og reparere lampetter, bordlamper etc. med bevegelig ledning, og også brytere på ledningen.

* Kople til og skifte lamper som henger i takkrok e.l., tilkoplet med støpsel/stikkontakt, kronklemme eller "sukkerbit2, dersom ikke lampene er å betrakte som en del av den faste installasjonen. Det må være strekkavlastning på selve ledningen, slik at kontaktene ikke belastes fysisk.

* Skifte andre lysarmaturer i tørre rom med isolerende gulvdekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg tror faktisk det er slik at det er lov å skifte brytere og kontakter selv. Det er faktisk veldig vanskelig å gjøre dette feil.

Farlige råd du gir her :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Elektriker

Heisan

Jeg jobber som elektriker, og ser at folk lurer på hva de kan gjøre i huse sitt innen for elektriske delen.

altså du kan bytte små ting som bryter og stikkontakt og hvis du ikke har erfaring med disse tingene så bør du få litt veiledning.

bytte dimmer er ikke noe vansklig, altså for oss elektriker, men det kan dessvere være litt vansklig for vanlige folk, for å få en elektriker til å bytte/sett opp en dimmer så koster det ikke alverdens mye penger,

skal du ha ting som holder så bør du kjøpe matriel fra elektriker selv, det er værtfall litt trygere, istden for at du skal løpe rundt biltema eller clas ohlson.

hvis noe lurer på noe så kan dere altid sende en mail: xxx eller legge til på msn. så skal jeg prøve å svare alle sammen =)

mvh

Osman

e-postadresse fjernet.

Reglene

Arwen (mod)

Endret av Arwen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...