Gå til innhold

Jeg betegner meg selv som en agnostiker.. Hvordan ville du betegnet deg selv ifht tro?


Anbefalte innlegg

Agnostiker, teknisk sett er jeg vel også ateist. Men jeg føler ordet ateist impliserer så mange andre ting som jeg ikke er enig i(benekte enhver form for liv etter døden f.eks.). Så jeg kaller ikke meg selv det så ofte.

Ateist impliserer ingenting annet enn å ikke tro på Gud. Alt det andre har ingenting med ateisme å gjøre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Agnostiker, men da med en helning mot ateisme: Jeg utelukker at det finnes en gud som griper inn i våre liv, som straffer og belønner og er en målestokk for vår moral. Derfor forkaster jeg også alle religioner jeg har hatt noen befatning med.

Samtidig kan jeg ikke helt utelukke en form for skaper, kanskje en slags "gud" som har satt alt i gang og siden trukket seg tilbake. Hvorfor skal jeg det, når vitenskapen ikke utelukker at det finnes flere romdimensjoner enn de tre vi kjenner? For mange år siden leste jeg en bok som både var underholdende og tenkevekkende, og som fikk fornyet aktualitet med Einsteins generelle relativitetsteori:

http://en.wikipedia.org/wiki/Flatland

Med andre ord: Når jeg kaller meg agnostiker, betyr ikke det at jeg godtar at hva som helst kan være sant, men at jeg ikke uten videre kan avfeie at det finnes ting vi ikke forstår, og som vi kanskje heller ikke har forutsetninger for å forstå uansett hvor mye vi tenker og forsker.

Tenker det samme som deg. Kaller meg agnostiker.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ateist. Det finnes ingen indisier noe sted i hele verdenshistorien for at hverken Gud, Allah, Krishna eller det flyvende spaghettimonsteret finnes, så jeg ser ingen grunn til å gå rundt og tro på dem. Verden er fantastisk og magisk i all sin håndfaste mangel på gudekraft - for min del blir det nedlatende og forenklende å påstå at det må være noen gud som står bak dette vakre, variable, omfattende, fantastiske, livskraftige maskineriet som er verden og jorden.



Anonymous poster hash: 725c3...091
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ateist. Det finnes ingen indisier noe sted i hele verdenshistorien for at hverken Gud, Allah, Krishna eller det flyvende spaghettimonsteret finnes, så jeg ser ingen grunn til å gå rundt og tro på dem. Verden er fantastisk og magisk i all sin håndfaste mangel på gudekraft - for min del blir det nedlatende og forenklende å påstå at det må være noen gud som står bak dette vakre, variable, omfattende, fantastiske, livskraftige maskineriet som er verden og jorden.

Anonymous poster hash: 725c3...091

Vel det er de som er uenige i det.

Og bare så du er klar over det Allah er arabisk oversatt til norsk blir det Gud.

Anonymous poster hash: cbdfe...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...