Gå til innhold

Mennesker er forsatt aper


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Velfungerende og velfungerende

Tja, uten oss så ville jorda sett helt annerledes ut, så det spørs hva du egentlig mener med "velfungerende" og om det kun er ironi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Imaginary

Tja, uten oss så ville jorda sett helt annerledes ut, så det spørs hva du egentlig mener med "velfungerende" og om det kun er ironi.

Har god tro på at mennesker klarer å fucke opp mer enn de gjør bra så velfungerende blir i denne sammenheng et definisjonsspørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har god tro på at mennesker klarer å fucke opp mer enn de gjør bra så velfungerende blir i denne sammenheng et definisjonsspørsmål.

Dette er urelevant og tilhører en annen diskusjon. Jeg trur neppe våres sex-liv med neandertalerne har noe med dette å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Imaginary

Dette er urelevant og tilhører en annen diskusjon. Jeg trur neppe våres sex-liv med neandertalerne har noe med dette å gjøre.

Selvsagt er det ikke irrelevant når det er du som påstår at menneskerasen som den er i dag er velfungerende. Å systematisk undertrykke sine egne og å gladelig gå i tog mot vår egen undergang er ikke hva jeg definerer som velfungerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det ikke irrelevant når det er du som påstår at menneskerasen som den er i dag er velfungerende. Å systematisk undertrykke sine egne og å gladelig gå i tog mot vår egen undergang er ikke hva jeg definerer som velfungerende.

Hæ? Nå har du funnet opp noe for din egen del. Jeg snakket om raseblandingen som foregikk der neandertalerne var innblandet. Ikke noe om menneskerasen. Det var der ordet "velfungerende" kom frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gunfreak

Selvsagt er det ikke irrelevant når det er du som påstår at menneskerasen som den er i dag er velfungerende. Å systematisk undertrykke sine egne og å gladelig gå i tog mot vår egen undergang er ikke hva jeg definerer som velfungerende.

De var velfungerende som i at hybriden av homo sapiens og homo neandertaler fikk fertile avkom,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Imaginary

Hæ? Nå har du funnet opp noe for din egen del. Jeg snakket om raseblandingen som foregikk der neandertalerne var innblandet. Ikke noe om menneskerasen. Det var der ordet "velfungerende" kom frem.

Ja, du mente at mennesket ble velfungerende med innblanding fra neandertalerene. Og velfungerende er jo relativt.

De var velfungerende som i at hybriden av homo sapiens og homo neandertaler fikk fertile avkom,

Åå, sånn å forstå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du mente at mennesket ble velfungerende med innblanding fra neandertalerene. Og velfungerende er jo relativt.

Nei, jeg mente det som i den generelle betydningen. Et vellfungerende avkom er avkom som også kan få vellfungerende avkom. En hest og et esel f.eks vil ikke skape et vellfungerende avkom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Imaginary

Nei, jeg mente det som i den generelle betydningen. Et vellfungerende avkom er avkom som også kan få vellfungerende avkom. En hest og et esel f.eks vil ikke skape et vellfungerende avkom.

Åja, ok.

Men muldyr er søte, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

Nå må vi ikke glemme her at menneskene er skapt i Guds bilde. Det vil si at vi er ganske like Gud, så hver gang jeg ser meg selv i speilet tenker jeg "Ah Guuuuud" :)

Men så kommer det store filosofiske spørsmålet. Er Gud en ape? Hvis Gud er en ape, så er vi skapt i en apes bilde og vi vil derfor ligne på andre aper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

Ja vi er aper men bare tenk på hvilken fornærmelse det er for alle de andre apene...........

Du får si det til dem på en fin måte, så tror jeg det går bra altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så kommer det store filosofiske spørsmålet. Er Gud en ape? Hvis Gud er en ape, så er vi skapt i en apes bilde og vi vil derfor ligne på andre aper.

Dypt .. Dypt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har god tro på at mennesker klarer å fucke opp mer enn de gjør bra så velfungerende blir i denne sammenheng et definisjonsspørsmål.

Skriver du på et globalt sammenknyttet internet med hastighet til å streame levende bilder i høy oppløsning fra andre siden av planeten med et tastetrykk fra en PC som regner raskere enn noe vesen på planeten...

Anonymous poster hash: 0e028...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten til topic:

https://www.youtube.com/watch?v=xat1GVnl8-k



Anonymous poster hash: 0e028...a36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Imaginary

Skriver du på et globalt sammenknyttet internet med hastighet til å streame levende bilder i høy oppløsning fra andre siden av planeten med et tastetrykk fra en PC som regner raskere enn noe vesen på planeten...

Anonymous poster hash: 0e028...a36

Ja.

Teknologisk er vi kommet langt, men jeg har lite tro på at sivilisasjonen kan holde frem slik som nå særlig lenger før den kollapser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest lurven

har aldri sett på meg selv som en slags ape.

og vi legger relativt langt unna apene genetisk sett.

feks løve/tiger/gepard og hest/sebra/esel ligger langt nærmere hverandre genetisk og kan nok med stor sikkerhet sies å ha samme stamfar eller mor

Endret av lurven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har aldri sett på meg selv som en slags ape.

og vi legger relativt langt unna apene genetisk sett.

feks løve/tiger/gepard og hest/sebra/esel ligger langt nærmere hverandre genetisk og kan nok med stor sikkerhet sies å ha samme stamfar eller mor

Tja, deler vi ikke ca 96 % av DNA? http://news.nationalgeographic.com/news/2005/08/0831_050831_chimp_genes.html

Anonymous poster hash: 8e230...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har aldri sett på meg selv som en slags ape.

og vi legger relativt langt unna apene genetisk sett.

feks løve/tiger/gepard og hest/sebra/esel ligger langt nærmere hverandre genetisk og kan nok med stor sikkerhet sies å ha samme stamfar eller mor

gepard er fjernere beslektet med løve og tiger enn sjimpanser er med mennesker.

Gepard "linjen" er over 8.2 millioner år gammel, mens menneskets (med Homo habilis som første representat) bare er 2.3 mill. år.

Vi mennesker splittet fra sjimpanser for et sted mellom 4 og 8 millioner år siden (det er ikke full enighet om når). Og deler mellom 95% og 99% av våre gener med sjimpanser, avhengig av hvilke metoder man bruker. Ser man på SNP'er (som er en av de vanligste metodene) deler vi 98,4% av vårt DNA med sjimpanser.

SNP = Single Nucleotide Polymorphism, altså at et basepar er byttet ut med et annet i en gensekvens. En gensekvens er fra noen få tusen til flere hundre tusen basepar langt.

Det er overhodet ingen tvil om at vi er aper!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...