Gå til innhold

Hunden min er gal..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en 3 år gammel husky hannhund. Han er rolig og lydig inne, men blir et monster med en gang vi går ut av døra.

Han river meg nærmest over ende og drar som en idiot.. Han hopper og tar fart for å komme fortest mulig fram. Jeg blir jo selvfølgelig irritert fordi armen min nærmest blir revet av, så jeg snakker jo strengt til han. Men når jeg snakker til han blir han enda verre og nærmest kryper seg og drar seg bortover..

Og enda verre er det om han klarer å stikke av.. For det skjer iblant. Om han klarer å stikke ut alene enser han meg ikke engang. Idag klarte han å komme seg ut av huset. Han sprang rundt som en tulling i skogen her.. Prøvde med godbiter og alt, men han ville ikke engang se på meg.. Virker som han blir døv med en gang han kommer ut. Etter 4 timer kom han ruslende inn igjen. Hva skal jeg da gjøre? Skal man rose han eller "ta" han? Har rost han før siden han faktisk kommer tilbake.. Men han kom jo ikke tilbake før etter 4 timer.. Og i de 4 timene hadde jeg nærmest løpt etter han, ropt og lokket på han mens han bare ignorerte meg og løp i ring rundt meg...

Beklager rotete innlegg, er frustrert over denne gærningen.. :P

Anonymous poster hash: 276a0...bce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hunden din er ikke gal, den er understimulert. Du har en av de mest krevende polarhundene som krever enormt med både psykisk og ikke minst fysisk stimuli. Kanskje du burde revurdere hundeholdet ditt? Ta kontakt med en erfaren hundeperson, gjerne som har polarhunder og få råd og veiledning om hvordan du bør stimulere hunden din. Det er ikke hunden det er noe galt med, den ser ikke deg som en lederperson, så det er DEG du må se på og ditt hundehold



Anonymous poster hash: d1e0c...618
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres helt klart understimulert ut. Huskyer krever MYE mosjon. MYE. De er jo skapt til å løpe i timesvis og å bruke fysikken sin. Får de ikke dette, får du nok en atferd slik som dette.

Hvis du innfører daglige treningsturer på 3-4 timer så skal du nok se at du får en helt annen hund :)



Anonymous poster hash: 051e8...41d
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke peiling, men du er jo også rådvill, så da anbefaler jeg privattimer med en god hundetrener :)

Det er ikke sikkert det er så mye som skal til, kanskje lærer du noen enkle triks som gjør hverdagen deres bedre. Og en hundetrener kan sikkert også vurdere om hunden får det den trenger av mosjon eller om du må gjøre noen endringer der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er kanskje uoppdragen, ikke vet jeg.. Men inne oppfører han seg jo som en engel. Lydig og rolig.

Han er like ille i bånd / løs uansett om han er sliten eller ikke. Der vi bodde før fikk han løpe fritt ihvertfall i 1-2 timer med andre hunder + vanlige turer. Uansett kunne han fortsatt stikke av om han fikk muligheten.. Og like ille i bånd uansett hva jeg gjør, og uansett hvor sliten han er.

Uansett hvor mange lange turer han får, eller hvor sliten han enn er, ser jeg ingen endring..

-ts

Anonymous poster hash: 276a0...bce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huskyer har jo et veldig sterkt jaktinstinkt, og burde vel sjelden til aldri gå løs i skog, men heller slite seg ut ved å trekke. Enten på sykkel, stor sparkesykkel m.m.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, ALDRI "ta" en hund som kommer til deg! Aldri! Da sitter du igjen med en hund som ikke kommer på innkalling fordi den forbinder det med straff. Kjempebra at du roser den! :)

Ellers vil jeg tro at hunden er understimulert, som flere sier. Med tanke på båndtrening ville jeg ha prøvd å stoppe helt opp når hunden trekker, ikke trekk den til deg, bare stopp! Blir som om du er en påle den er bundet fast til. Få kontakt med hunden, og når den har kommet inn til deg roser du og går videre. Dette krever mye tålmodighet, men det var det eneste som funket på vår jakthund.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husky er avlet til å være en trekkhund, en løpsmaskin. Det ligger helt naturlig for dem å trekke i bånd. De har også svært utviklet jaktinstinkt og er en rase du sjelden kan ha løs nettopp fordi de da vil stikke av og gå på jakt.

Det du beskriver virker for meg som en helt normal husky. Jeg ville tro at du hadde lest deg opp om rasen før du fikk den slik at du visste dette på forhånd?

Hunden din bør få ta seg ut fysisk ordentlig et par ganger i uken. Dvs sykle med ham eller på annen måte få ham til å løpe godt fra seg (det er noe annet enn å løpe løs med andre hunder). Ta på ham sele og ta på deg magebelte så kan dere jogge sammen.

Du burde kunne trene ham til å gå pent i bånd på vanlig tur, men det får du ikke til ved å "ta" ham. Sørg for at han får utløp for det han har behov for gjennom løping, og meld deg på en kurs hos en oppdatert instruktør som kan hjelpe deg videre med trening på å gå pent i bånd.:)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke pent å le :ler: men dette kunne egentlig vært skrevet om mannen min og vår hund.

Når han skal på tur med "villdyret" som han kaller den så er det akkurat som du beskriver. Han er som en propell og helt ustyrlig (bikkja altså) og løper som en gal hvis han er løs og blir forbigående døv. Tar han den i bånd så snurrer han rundt sin egen akse hundre ganger, hopper, biter i jakka osv.

Alt dette blir selvfølgelig belønnet med mye morsomt :ler:. Det er roping og hojing, løping og stressing. Bikkja syns jo dette er helt toppers :).

Og når han har stått og hojet og skreket i evigheter og bikkja endelig kommer så kjefter han og smeller, bare for å være sikker på at det tar enda lenger tid neste gang. Jeg skjønner at det er vanskelig å være positiv når temperaturen nærmer seg kokepunktet, men det må man dessverre.

Jeg selv har helt andre opplevelser med bikkja. Da er han oppmerksom og lydig og veldig rolig.

Så ikke for å kritisere på noen som helst måte, men jeg tror nok du må se på deg selv. Hva gjør du rett og evt galt. Hvordan forholder du deg til den. Er du rolig og lederen i flokken eller er den litt usikker på hvem som er lederen?

Det er nok bare jobbing som skal til.

Lykke til, håper det ordner seg for dere.

Anonymous poster hash: 8fc42...028

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enhver husky vil vel være ivrig etter å komme seg på tur. Mine står gjerne å hyler mens jeg tar på de sele om de skal ut å trekke eller gå tur (ulike seler). De bykster av gårde i vill jubel når vi endelig kommer igang (for 5 minutter er jo en evighet må vite). Jeg synes det er bra at de har en så stor iver etter å flytte på beina. MEN, selvsagt er det ikke bra om dette skjer ukontrollert - altså at du ikke kan kontrollere hunden din (mine blir ikke døve i sin egen jubel). Så da får man gå back to basics. DU skal ut døra først (da unngår man det første rykket). Ta på deg et godt trekkbelte så dersom du glipper båndet sitter fortsatt hunden fast. Vurder også et kobbel med innebygd strikk så blir ikke rykket like ubehaglig for hverken deg eller hunden. (siden du sier husky antar jeg at dyret ikke veier 30kg + enten det er en AH eller SH du har). Gå med kort bånd de første metrene, da merker du ikke trekket like godt. Ha på hunden en sele, ikke halsbånd. Eventuelt vurder en grime/halti med et kobbel nr.2 i som du kan ta tak i om du ikke klarer å holde hunden. Lær hunden kommandoer som gå fint/fot og bak (ned bakker), bruk disse kommandoene når du må, og ikke ellers.

Ta hunden med på sykkel/sparkesykkel tur i alle fall 2 ganger i uka så den virkelig får brukt kroppen sin, noe den ikke gjør hverken ved hundelek eller gåturer.

Det kan være bortimot umulig å dressere trekk ut av en husky, så jeg ville heller brukt trekkiveren til noe positivt. Merker på mine egne at den delen av året de kjøres ganske mye så trekker de langt mindre de få gangene de går i kun halsbånd (byturer, veterinær og utstillinger).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husky er avlet til å være en trekkhund, en løpsmaskin. Det ligger helt naturlig for dem å trekke i bånd. De har også svært utviklet jaktinstinkt og er en rase du sjelden kan ha løs nettopp fordi de da vil stikke av og gå på jakt.

Det du beskriver virker for meg som en helt normal husky. Jeg ville tro at du hadde lest deg opp om rasen før du fikk den slik at du visste dette på forhånd?

Hunden din bør få ta seg ut fysisk ordentlig et par ganger i uken. Dvs sykle med ham eller på annen måte få ham til å løpe godt fra seg (det er noe annet enn å løpe løs med andre hunder). Ta på ham sele og ta på deg magebelte så kan dere jogge sammen.

Du burde kunne trene ham til å gå pent i bånd på vanlig tur, men det får du ikke til ved å "ta" ham. Sørg for at han får utløp for det han har behov for gjennom løping, og meld deg på en kurs hos en oppdatert instruktør som kan hjelpe deg videre med trening på å gå pent i bånd. :)

Signerer.

Jeg ville ikke brukt så mye krefter på å få han til å gå fint i bånd, men heller spenne på deg magebelte og sele på hunden og gå lange turer. Gjerne med kløv så han får brukt seg mer. Evt. kan du lære han å trekke kjetting eller bildekk (han vil helt sikkert elske det!!) mens du går ved siden av. Sykkelturer, skiturer og lignende er også lurt. Du kommer til å kjempe en evig kamp mot hans naturlige instinkter hvis du tenker at du kan trene han til å bli en hund som rusler pent ved siden av deg i bånd - han er laget for å trekke. En venninne av meg har hatt husky i flere år, og han krever noen mil foran sykkelen flere dager i uken for å ha det fint, kombinert med vanlige lange turer de andre dagene. Men jeg ville ventet med sykkelturer til du har kommet inn i en rutine hvor han får brukt seg fysisk hver dag, og er litt mindre understimulert og litt lettere å nå inn til. Det er en kjempefin rase, og som du sier så er han fin og rolig inne - så du skal se dette blir annerledes bare han får litt mer å jobbe med på tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har husky, og den trekkingen er en sann plage! Som mange andre sier, så tror jeg den er litt understimulert, men det er også ikke uvanlig at polarhunder (trekkhunder) trekker! Et lite tips til hvordan du kan trene det vekk, er ved at så fort hunden trekker, så snur du deg og går i motsatt retning. Det hjelper ikke bare å stoppe opp, slik som noen sier. Du må snu, og gå i motsatt retning. På den måten lærer hunden at ved å trekke, kommer den ikke dit den vil!

Og som andre her sier, får du han ikke til å gå pent så spenn på han sele og deg magebelte og gå laange turer i skog og mark! Men annbefaler da at du har et bånd med litt strech, så det ikke blir så harde rykk og napp for ryggen din! :) Lykke til!



Anonymous poster hash: dc769...a3b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett hvor mange lange turer han får, eller hvor sliten han enn er, ser jeg ingen endring..

Anonymous poster hash: 276a0...bce

Du må stimulere han mentalt også. Trene på triks, godbitsøk, blodsportrening osv. Dette er også en jakthund, så de trenger å bruke hodet.

Anonymous poster hash: 995d5...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Husky hvafornoe? Blandingshund "husky" (alaska husky), eller siberian husky?

1: du MÅ og SKAL sørge for at han ALDRI under noen omstendighet kommer seg løs. Sjekk, dobbeltsjekk osv.

2: du må trene på å gå i bånd. Hvis han drar, stopper du og går en annen vei han ikke vil gå. HVER gang. Vær konsekvent. Da lærer han at dersom han drar, kommer han aldri dit han vil.

3: han må få utløp for energien sin, du må gå timesvis med turer i bånd hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren min fikk en husky og jeg hadde en gjeterhund. Det var stor forskjell. Hun måtte sykle par mil med den hver dag, mens min ble med på turer og kunne gå løs.Huskyen var kjempefin, godt gemytt, men oppdaget han sauer ble han som en ulv. Men han gikk ganske bra i bånd, vi hadde alltid på to seler. Grunnen til at han var nokså rolig på turer tror jeg var en positiv påvirkning fra collien som var voksen og hadde vunnet flere 1.premier på lydighetskonkurranser.

Jaktinstinktet til en husky er på linje med en ulvs. Lynnet er derimot mer en hunds når man er hjemme i stua. Når vår klarte å stikke av, han luktet sau rett over veien, var han umulig å stoppe. Jeg avverget heldigvis at han drepte sauen siden sauer bruker å springe i ring og jeg trengte ikke løpe etter, men løp midt inn i ringen og grep han fast i nakkeskinnet sekundet før sauen kunne endt sine dager.

Collien kunne også være umulig nesten å stoppe hvis hun ble nysgjerrig f.eks. på rådyr. De fleste hunder kan ikke stoppes hvis de har begynt å gå på autopilot og man ikke stopper de i øyeblikket. Jeg var ikke redd for at hun skulle skade eller jakte på noen dyr, hun var bare nysgjerrig på alt, men huskyen ville kanskje ikke kommet tilbake etter ett minutt, men prøvd å drepe hele flokken.

En husky klarer fint å ha noen rolige dager hvis man kjører de litt langdistanse en helg. Rasene polar er født på den måten, de kan yte maks, men kan også ta livet med ro etter en langtur. Jeg ville ikke hatt husky, ikke fordi jeg ikke liker rasen, men en hund som aldri kan gå løs er mer krevende til eieren hvis ikke eier driver aktivt med trekking.



Anonymous poster hash: a88be...1b7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har husky, og den trekkingen er en sann plage! Som mange andre sier, så tror jeg den er litt understimulert, men det er også ikke uvanlig at polarhunder (trekkhunder) trekker! Et lite tips til hvordan du kan trene det vekk, er ved at så fort hunden trekker, så snur du deg og går i motsatt retning. Det hjelper ikke bare å stoppe opp, slik som noen sier. Du må snu, og gå i motsatt retning. På den måten lærer hunden at ved å trekke, kommer den ikke dit den vil!

Og som andre her sier, får du han ikke til å gå pent så spenn på han sele og deg magebelte og gå laange turer i skog og mark! Men annbefaler da at du har et bånd med litt strech, så det ikke blir så harde rykk og napp for ryggen din! :) Lykke til!

Anonymous poster hash: dc769...a3b

Joda, det hjelper veldig godt å stoppe opp bare man gjør det riktig. Det hjelper ikke å stoppe opp dersom man går igjen når hunden står å stirrer i lufta...

Det kan ta laang tid før hunden søker øyekontakt, men den vil gjøre det omsider for å spørre om hvorfor dere stoppet eller for å se reaksjonen til fører. Med en gang hunden ser deg i øynene, så kan dere gå igjen. Øyebklikkelig hunden begynner å dra unødig i båndet så stopper du opp igjen. Hunden vil synes dette er dritkjedelig og vil fort forstå sammenhengen med øyekontakt og belønning. Dette er også god hjernetrim for hunden. Ikke la den brøyte seg frem til grøftekanter heller. Hver gang hunden drar for å snuse på et tre eller markere så vil det bli en belønning for å dra. Den drar i båndet og belønningen er at den kan snuse.

Passet en hund som var blanding høyaktive raser som krever ufattelig mye. Eier hadde gitt opp å få den til å gå pent i bånd. Men det hun gjorde var å kjefte, eller dra hunden tilbake i båndet hver gang den dro, det har absolutt ingen virkning, og vil kun føre til irritasjon for begge parter.

Har man ikke kommunikasjon så vil det ikke fungere.

Anonymous poster hash: e478d...cb2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...