Gå til innhold

Hjelp - hunden min er for sterk for meg!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du burde prøve vannflaske-sprute-metoden! Når din kjære hund gjør noe DU ikke vil den skal gjøre, så sier du fort og tydelig NEI, samtidig som du gir h*n en dusj med vann midt i ansiktet. Greit å bruke en spruter som gir god spredning eller i verstefall en gammel Zaloflaske(med vann i). Viktig å belønne din hund når den gjør noe som er riktig også.

Hvis det er ofte problem med å¨møte andre hunder(trekking og byksing) kan du når du ser andre hunder/folk, be din hund om å sitte helt inntil deg, og vente til den andre hunden/menneske vil hilse.

Husk, det er du som er sjef og dermed du som bestemmer ;-)

Det du foreslår er negativ forsterkning (straff), og vil ikke fungere sammen med positiv forsterkning (belønning), fordi redselen for straffen vil overskygge belønningen. Dessuten vil ikke hunden lære noe ved å få en sprut i ansiktet, annet en at eier er utrolig kjip. I verste fall kan den ta stresset ut på den andre hunden.

I stedet er et passeringskurs gull verdt. Man klikker og gir godbit, man begynner lenge før hunden reagerer på den andre hunden, og man fortsetter til man har passert. Etterhvert holder det å klikke (enten med tungen eller klikker, men bruk kun en av delene), og kun gi godbit av og til.

Anonymous poster hash: cfe4e...8d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har samme problem, en stor og veeeldig glad euriasierhann som elsker andre hunder og blir sjokka når noen er sinte. Starta med at han nesten dro oss over ende, og at han la seg ned og var umulig å få med seg. Vi har derfor, siden han var fem-seks mnd ikke latt ham hilse på andre på tur - med mindre det er på friområder eller utenfor ved blokkene her. Skal han hilse må han først sitte og så se på oss på oss på kontaktord og så få friord for å løpe bort.

Passering gjør vi ved at vi holder ham inntil oss, men ikke stramt, (noen ganger må vi holde i sela) og øver på kontakt og belønning. Han skal se oss i øynene når vi sier kontaktordet, og få belønning. Må ha noe som er fristende nok, feks en slikk i en liten leverposteiboks. Lager også litt leven selv, med å juble og heie ham framover på en måte. De første kanskje seks månedene hadde det ingen innvirkning, for han var/er ung og full av hormoner. Fortsatte likevel å gjøre det samme. Det ble mye slepe ham forbi andre (viktig med sele og ikke halsbånd), eller dra ham uti grøfta eller gå store buer rundt. Så, i sommer ble han plutselig bedre. Hadde hørt mye om at de lærer, det bare virker ikke sånn, og da så vi det helt klart.

Nå kan vi oftere og oftere gå forbi andre hunder helt fint. Vi har fortsatt dårlige passeringer der han legger seg ned og nekter å rikke seg eller hopper på to bein så man får brannsår i hendene, men oftere og oftere går han med oss når vi sier kom igjen, han stopper og ser bare litt på den andre eller han lar oss lede ham forbi uten å hive seg mot den andre. Det blir bedre med aldren!

Så øvelse og øvelse og øvelse til man blir gal funker! :P Nå nærmer han seg halvannet år og har vel tenkt å slutte å være grei igjen, i alle fall ser jeg at å se en løpende hund når han selv er løs ikke levner sjans for kontakt, så det blir nok mest langline iløpet av vinteren.

Det største problemet har egentlig vært løse småhunder eller hunder som kommer fjasende i enden av et flexibånd der eierene syns det er så KOSELIG at de hilser. Dritkoselig når jeg får sår i håndflatene og en hund med skyyyyhøye forventninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfra beskrivelsene i denne tråden har dere ikke hunder som er aggressive, men hunder som liker andre hunder og som vil hilse på dem og leke med dem.

Kanskje de blir roligere i møte med andre hunder hvis de oftere får lov til å hilse eller leke litt? Kanskje de av og til kan få lov til å hilse når dere treffer andre stabile hunder som også gjerne vil hilse?

Min hund elsker andre hunder, og vil helst hilse på alle, men godtar at han ikke alltid kan hilse. Når han ikke får lov til å hilse går han pent forbi uten å mase i det hele tatt. Jeg tror nok han også hadde mast hvis han aldri fikk lov til å hilse på andre hunder. Og sikkert løpt bort til dem hvis han gikk løs.

Siden han har fått mulighet til å hilse på så mange forskjellige hunder, har han blitt veldig flink til å lese andre hunder. Han er veldig forsiktig med valper, gamle hunder og med usikre hunder. Han trekker seg tilbake og har konfliktdempende adferd sammen med hunder som er aggressive. Han leker og har det gøy med alle andre hunder. Fordi han fungerer så bra sammen med andre, og fordi han ikke løper bort til dem uten å få lov, kan han gå mye løs. Noe som er en fordel både for han og meg. Jeg viser han tillit, og han viser at han er tilliten verdig. Dette krever nært samarbeid mellom eier og hund. Vi startet denne treningen da han var valp, og det er nok lettere da. Men bedre å starte sent enn aldri. Hvis dere er usikre kan det være lurt å trene sammen med noen som har mye erfaring med hunder, og som selv har hunder som er godt sosialisert og kan være med på treningen.

Og en ting til. Prøv å være rolig selv når dere møter andre hunder. Hunden er veldig oppmerksom på våre reaksjoner. Hvis vi blir stresset når vi møter en annen hund, vil hunden vår også begynne å stresse.



Anonymous poster hash: 43a6b...bf1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Problemet er at dere passerer andre hunder FOR nærme FØR han er klar for det. Dette må du bruke tid på, og gjøre det gradvis. Du må finne en godbit som er så uimotståelig, eller en ball som er så morsom, at du får kontakt. Du må trene på kontakt. Du kan bruke kindereggmetoden, og da må du gjerne få noen bekjente med hund til å hjelpe deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke avlede med godbiter, man skal trene med godbiter som belønning. Det er to vidt forskjellige ting.

  • Gå et spesialisert passeringskurs
  • Tren på kindereggmetoden
  • Bruk en anti-trekk-sele med feste i front
  • Lær deg teknikker for å holde igjen hunden. Jeg vet av mange små mennesker på 50 kg som fint klarer å holde igjen hunder på 50 kg, men man må være litt i forkant og lære seg den rette teknikken for å holde igjen hunden.

I mellomtiden - vær observant og gå i buer utenom andre hunder. Ikke møt hunder på trange stier, gå over til andre siden av veien, gå ut i skogen, velg en annen vei, etc. Med tilstrekkelig avstand vil hunden klare å oppføre seg, og da kan du belønne korrekt adferd og derved øke sannsynligheten for at den velger korrekt adferd også neste gang.

Anonymous poster hash: 5b5f6...501

Dette ja. Det fungerer. Det er også smart å lære hunden kommandoen høyre og venstre. Den vil alltid være obs på hvor du er og hva du vil og siden du er lederen og viser tydelig at du ikke er nervøs, vil den følge din minste anvisning. Men anbefaler kurs hvis hunden er så stor at du ikke har en sjanse hvis den løper ut. Hold den i kort bånd når du ser at sjansen for å løpe ut er stor, 20 cm og rett ved siden av deg. Har den ikke lært å gå fot, må du begynne der. Den lærer seg også høyre og venstre på et blunk, vis med armen samtidig og det vil ikke vare lenge før den snur seg ved alle gatekryss og ser hvor du vil at den skal gå.

Kan den alt dette er det mer enkelt å møte andre hunder. Lær den også å være stille, f.eks. hvis det ringer på døra, lær den hysj-signalet. Det kan du også vise den når dere møter andre hunder. Viktig å bruke kroppspråk under trening og ikke bare ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

strupebånd er tingen. Og så tar man tak med den andre hånda helt nederst på selv båndet og løfte oppover hvis det er trang passasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville brukt kindereggmetoden.

Hadde selv en omplasseringshund som var tyngre enn meg og jeg klarte ikke holde han igjen om han ville dra. Trente uendelig masse på kindereggmetoden og generell lydighet for å få på plass kontrollen. Jeg brukte grime den tiden jeg ikke hadde full kontroll på han, lot den henge løst på og koblet om når det kom andre hunder, i tilfelle. Jeg klarte nok aldri å holde han igjen fysisk, men jeg fikk på plass en "mental kontroll" etterhvert som vi ble kjent og han hørte på stemme/kroppsspråk - også når han var løs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke grime være skadelig for nakken? Jeg vil også anbefale den selen med feste i front, jeg pleier å passe en hund som veier mer enn jeg selv gjør, og med den selen har jeg ingen problemer med å holde ham igjen,

Anonymous poster hash: 6d88a...167

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke grime være skadelig for nakken? Jeg vil også anbefale den selen med feste i front, jeg pleier å passe en hund som veier mer enn jeg selv gjør, og med den selen har jeg ingen problemer med å holde ham igjen,

Anonymous poster hash: 6d88a...167

Grime kan være skadelig for nakken, ja, så hvis man skal bruke det bør man lese seg opp litt først. Den må brukes med fornuft og varsomhet.

Sele med feste i front er enklere for de fleste å bruke korrekt.

Anonymous poster hash: 5b5f6...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfra beskrivelsene i denne tråden har dere ikke hunder som er aggressive, men hunder som liker andre hunder og som vil hilse på dem og leke med dem.

Kanskje de blir roligere i møte med andre hunder hvis de oftere får lov til å hilse eller leke litt? Kanskje de av og til kan få lov til å hilse når dere treffer andre stabile hunder som også gjerne vil hilse?

Anonymous poster hash: 43a6b...bf1

Sosialisering og lek med andre hunder er vel og bra, men hunder har ingen glede av å hilse i full fart på diverse fremmede hunder i hytt og pine. Det som er gøy for dem er å treffe snille hunder og gå tur sammen, få leke sammen en stund eller bare omgås rolig. Ikke "finn en fremmed hund og hils på den i 10 sekunder i bånd". Det er bare stress.

Og når man sliter med passeringsproblemer, kan man ikke av og til hilse på tilfeldige hunder i bånd. Da må man ta sosialiseringen helt for seg selv - ved for eksempel å avtale treff med en hundevenn. Hvis man av og til lar hunden hilse på tur, og av og til ikke, så blir det en variabel forsterkning. Det er kun ok hvis det man forsterker er helt perfekt oppførsel, og det har man jo ikke med en hund med passeringsproblemer. Setter man adferden *Å herregud jeg ser en hund, jeg vil hilse, jeg vil leke, hoppe-opp-og-ned og gjøre utfall* på variabel forsterkning ved å la hunden hilse av og til, så kommer den adferden til å bli underbygget og forsterket. Kraftig.

Derfor skal hunder med passeringsproblemer ikke hilse på hunder de treffer på tur - men de kan svært gjerne sosialiseres med faste hundevenner utenom.

Anonymous poster hash: 5b5f6...501

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som har blitt veldig sterk! Men jeg klarer akkurat å holde henne igjen. Jeg pleier å ta tak i selen til hunden eller halsbåndet for å holde henne igjen. Men hvis jeg prøver bare ved å holde i båndet, så går det ikke så veldig bra. Men jeg prøver å lære henne fokus og hver gang jeg møter på en hund, så ber jeg hunden sitte til hunden(e) har gått forbi.

Også ber jeg folk gå forbi meg istedenfor å stoppe opp med hundene sine, de fleste stopper opp og går jo aldri forbi og tar aldri hintet. Si til dem at de skal gå rett forbi fordi du trener bikkja. Hvis det er det samme problemet hos deg også. Men jeg har også med en JRT jeg må ta å passe på også, ho er ikke sterk, men de to tilsammen blir sterkere.



Anonymous poster hash: 06ad0...da1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

strupebånd er tingen. Og så tar man tak med den andre hånda helt nederst på selv båndet og løfte oppover hvis det er trang passasje.

Helt enig. Det er tingen om man ønsker å gjøre hunden aggressiv i tillegg. Å strupe hunden (påføre ubehag/kvelning) er en av årsakene til at så mange hunder har lært seg at smerte=møtende hunder og folk = aggressiv atferd. Dette er anno 2014 (og tidligere). Det er en grunn til at flere dyrebutikker heldigvis velger å ikke selge strup lenger.

Håper TS ikke følger dette rådet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også ber jeg folk gå forbi meg istedenfor å stoppe opp med hundene sine, de fleste stopper opp og går jo aldri forbi og tar aldri hintet. Si til dem at de skal gå rett forbi fordi du trener bikkja.

Anonymous poster hash: 06ad0...da1

Ja, det er også lurt. Få passeringene helst på lang nok avstand til at hunden klarer å gå pent, men hvis ikke, sørg for at passeringene går kjapt. For mange fungerer det godt å bare ha hunden på kort bånd, på den siden som er lengst unna den andre hunden, og gå raskt og bestemt forbi. Så rekker den ofte ikke å utagere. Pluss belønning så snart hunden er mottakelig for det.

Men om man selv ikke kan gå raskt forbi, så er det uansett lurt å få den passerende hunden til å gå raskt forbi. Man kan jo ikke dytte dem avgårde, akkurat, men hvis de blir stående og glo er det smart å be dem gå videre fordi dere trener, og ikke skal hilse.

Anonymous poster hash: 5b5f6...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...