Gå til innhold

Hjelp - hunden min er for sterk for meg!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en nydelig hund av stor rase. Dessverre har han fått en uvane der han bykser mot andre hunder ved passering. Nå begynner han å bli for sterk for meg, og jeg ser med gru på det faktum at han skal bli enda større. Jeg har allerede ligget langflat ved et par anledninger :(

Jeg er nødt til å få orden på dette. Har blitt anbefalt avledning i form av favorittgodbiter. Dette har jeg prøvd, men foreløpig ikke med hell dersom hundene kommer nærme nok.

Vi har gått to hundekurs sammen for ca 6 mnd siden. Der fungerte han fint men nå som han vokser til og utvikler seg mot å bli voksen er det noe annet.

Hva i all verden gjør jeg ?!



Anonymous poster hash: c67c1...506
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Melder deg på flere kurs?

Tror IKKE det er smart å avlede med godbiter i allefall... Her trengs oppdragelse og dressur.



Anonymous poster hash: 281c1...863
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kurs igjen, eller privattimer. Jeg hadde også kjøpt en slik sele; http://www.bristols.no/products/vgw-sele-til-hund-blaa

Med en slik sele vil den ikke kunne trekke så mye den klarer uten å bli dratt til siden/mot deg pga. festet foran - men den er ikke ubehagelig på noen måte. :) Er ikke nok alene, men var til stor hjelp da jeg trente på å gå pent med min forrige hund.

Nå vet jeg ikke hvor du holder til, men f.eks. her har de egne passeringskurs; http://gooddog.no/passeringskurs/ Det er ikke alle hundeskoler som har det, men noen.

Endret av Gaea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ei jente som pleide å låne broren sin hund å gå tur med, men hun selv var så lett og klarte ikke å holde igjen hunden så lett så hun fylte en tung sekk med stein eller sand tror jeg det var og knøt hunden i et belte rundt livet med sekken på sin rygg og da ble hun litt sterkere og klarte å holde hunden mer igjen. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder deg på flere kurs?

Tror IKKE det er smart å avlede med godbiter i allefall... Her trengs oppdragelse og dressur.

Anonymous poster hash: 281c1...863

Jo, å avlede med godbiter kan være smart. Google kindereggmetoden TS, mange har lykkes med det. Utfordringen blir å øke vanskelighetsgraden gradvis, dvs være på såpass avstand fra andre hunder til at hunden klarer å fokusere på deg - så kan du gå nærmere og nærmere etterhvert. Prøv å unngå å komme for nærme andre hunder i starten, gå en annen vei/ut i grøfta/noe lignende til du er på passelig avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ei jente som pleide å låne broren sin hund å gå tur med, men hun selv var så lett og klarte ikke å holde igjen hunden så lett så hun fylte en tung sekk med stein eller sand tror jeg det var og knøt hunden i et belte rundt livet med sekken på sin rygg og da ble hun litt sterkere og klarte å holde hunden mer igjen. :)

Det høres alvorlig talt bare dumt og farlig ut..

Anonymous poster hash: 281c1...863

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trening, trening og enda mer trening.
Men som en sikkerhet ville jeg vendt til hunden å gå med grime og hatt et pittelitt lengre bånd som var festet til grimen og så til deg gjennom et magebelte. Altså vil det ikke være i bruk med mindre det er så krise at du ellers ville mistet hunden. Bare sånn for sikkerhet liksom så du er SIKKER på at du kan holde igjen dyret til dere har fått sakene på plass.

Passeringskurs, evt private treningsgrupper i ditt område vil jeg anbefale. Det høres dumt og mye fjas ut, men både hund og menneske gjør fremskritt og får mestringsfølelse og noe ut av det. For hvert "fjasekurs" jeg har gått med min så går småtingene i hverdagen bedre. Byks, hyling og snerring mot andre hunder i bånd har blitt til "oi? se en annen hund! ikke? neivel..." (for å forklare det på den måten) etter et par kurs og MYE intens trening her hjemme. Det er en del jobb, men verdt alle pengene og innsatsen.



Anonymous poster hash: 64b0c...847
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde prøve vannflaske-sprute-metoden! Når din kjære hund gjør noe DU ikke vil den skal gjøre, så sier du fort og tydelig NEI, samtidig som du gir h*n en dusj med vann midt i ansiktet. Greit å bruke en spruter som gir god spredning eller i verstefall en gammel Zaloflaske(med vann i). Viktig å belønne din hund når den gjør noe som er riktig også.

Hvis det er ofte problem med å¨møte andre hunder(trekking og byksing) kan du når du ser andre hunder/folk, be din hund om å sitte helt inntil deg, og vente til den andre hunden/menneske vil hilse.

Husk, det er du som er sjef og dermed du som bestemmer ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg på kurs, og tren. Og i mellomtiden forsøk f.eks. en halti, men få noen til å vise deg korrekt bruk av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til alle som har engasjert seg og kommet med gode råd. Jeg har nå kontaktet gooddog for kursing og tenker samtidig å prøve med grime frem til han bedrer seg.

Forhåpentligvis kan både matmor og "lillegutt" gå fine turer uten å stresse med andre hunder om ikke så alt for lenge ;)



Anonymous poster hash: c67c1...506
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke avlede med godbiter, man skal trene med godbiter som belønning. Det er to vidt forskjellige ting.

  • Gå et spesialisert passeringskurs
  • Tren på kindereggmetoden
  • Bruk en anti-trekk-sele med feste i front
  • Lær deg teknikker for å holde igjen hunden. Jeg vet av mange små mennesker på 50 kg som fint klarer å holde igjen hunder på 50 kg, men man må være litt i forkant og lære seg den rette teknikken for å holde igjen hunden.

I mellomtiden - vær observant og gå i buer utenom andre hunder. Ikke møt hunder på trange stier, gå over til andre siden av veien, gå ut i skogen, velg en annen vei, etc. Med tilstrekkelig avstand vil hunden klare å oppføre seg, og da kan du belønne korrekt adferd og derved øke sannsynligheten for at den velger korrekt adferd også neste gang.



Anonymous poster hash: 5b5f6...501
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet du hvorfor han bykser mot andre hunder dere møter på tur?

Vil han hilse, leke eller er han usikker eller agressiv?

Er han godt sosialisert?

Får han av og til lov til å hilse på andre hunder? Eller leke med dem?



Anonymous poster hash: 43a6b...bf1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde prøve vannflaske-sprute-metoden! Når din kjære hund gjør noe DU ikke vil den skal gjøre, så sier du fort og tydelig NEI, samtidig som du gir h*n en dusj med vann midt i ansiktet. Greit å bruke en spruter som gir god spredning eller i verstefall en gammel Zaloflaske(med vann i). Viktig å belønne din hund når den gjør noe som er riktig også.

Hvis det er ofte problem med å¨møte andre hunder(trekking og byksing) kan du når du ser andre hunder/folk, be din hund om å sitte helt inntil deg, og vente til den andre hunden/menneske vil hilse.

Husk, det er du som er sjef og dermed du som bestemmer ;-)

Siden hunder lærer ved assiosasjon så kan jeg nesten garantere at ved den sprutemetoden får TS en hund som ikke bare bykser mot andre hunder/folk, men som lærer at de også fører med seg noe ubehag og vil i tillegg opptre utagerene og i værste fall aggressivt. Jeg har ikke tall på hvor mange privattimer/konsultasjoner jeg har hatt nettopp pga den metoden og påfølgende problemer.

Om TS bor i Oslo området anbefaler jeg også GoodDog sin passeringstrening. Evt. andre gode hundeskoler som holder kurs oge/eller privattimer. Jeg anbefaler ihvertfall å ta tak i problemet nå enn å vente til det blir enda værre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke avlede med godbiter, man skal trene med godbiter som belønning. Det er to vidt forskjellige ting.

  • Gå et spesialisert passeringskurs
  • Tren på kindereggmetoden
  • Bruk en anti-trekk-sele med feste i front
  • Lær deg teknikker for å holde igjen hunden. Jeg vet av mange små mennesker på 50 kg som fint klarer å holde igjen hunder på 50 kg, men man må være litt i forkant og lære seg den rette teknikken for å holde igjen hunden.

I mellomtiden - vær observant og gå i buer utenom andre hunder. Ikke møt hunder på trange stier, gå over til andre siden av veien, gå ut i skogen, velg en annen vei, etc. Med tilstrekkelig avstand vil hunden klare å oppføre seg, og da kan du belønne korrekt adferd og derved øke sannsynligheten for at den velger korrekt adferd også neste gang.

Anonymous poster hash: 5b5f6...501

Signerer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Støtter forslag om enda mer kurs for å få slutt på det.

Men du må jo gå tur med hunder i mellomtiden også. Mine tips er

- sele framfor halsbånd. Selen må ha "håndtak" på ryggen, slik at du kan gripe fatt rett over skulderpartiet. Det er mye lettere å holde igjen hunden jo nærmere hunden du er. Ha hunden såpass nær deg at du kan røske fatt i håndtaket på selen så fort hunden gjør tegn til å bykse.

- posisjoner deg selv mellom hunden din og ting den eventuellt kan bykse mot. Hunden på innsiden når dere går langs vei og grøft.

- vær observant! Sørg for at du ser andre hunder før hunden din gjør det, og prøv å avlede hunden din, evt snu og gå en annen vei. Aldri bli overrasket av at hunden bykser, vær klar for at det kan skje når som helst, så du får plantet beina godt og ikke blir hengende etter hunden. Har hunden først fått deg ut av balanse kan du som regel drite i å holde igjen om du har en stor, tung hund.

- om det er skikkelig ille, unngå steder du vet det er mange andre hunder/ting den vil bykse på.



Anonymous poster hash: c31cc...8ff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvorfor han bykser mot andre hunder dere møter på tur?

Vil han hilse, leke eller er han usikker eller agressiv?

Er han godt sosialisert?

Får han av og til lov til å hilse på andre hunder? Eller leke med dem?

Anonymous poster hash: 43a6b...bf1

Jeg oppfatter det som lek, han spurter bort og hopper rundt dem. Gjerne med bjeffing samtidig. Det blir veldig voldsomt pga størrelsen. Har hendt meg 2 ganger at jeg ikke har klart å holde ham igjen, han legger seg gjerne ned når han ser hunder.. for så å sprette opp i rekordfart når de er nære nok. Når han ligger er han umulig å holde igjen i det han bykser.

Han hilser på andre hunder til tider, men jeg ønsker bare at han gjør det når han oppfører seg fint.. har også hatt ham med på hundeslette for at han skal kunne se ulike hunder og få utfolde seg litt / leke og bli tryggere på seg selv blant andre hunder.

Anonymous poster hash: c67c1...506

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter det som lek, han spurter bort og hopper rundt dem. Gjerne med bjeffing samtidig. Det blir veldig voldsomt pga størrelsen. Har hendt meg 2 ganger at jeg ikke har klart å holde ham igjen, han legger seg gjerne ned når han ser hunder.. for så å sprette opp i rekordfart når de er nære nok. Når han ligger er han umulig å holde igjen i det han bykser.

Anonymous poster hash: c67c1...506

Jeg har en hund som gjør det samme, legger seg ned (underkaster seg), og spretter opp når de kommer nærmere. Han gjør dette bare med enkelte hunder, men når han gjør dette tar jeg tak i selen hans bak skuldrene, og får han til å reise seg. Har ikke sjans til å holde igjen med bare båndet. Så går vi så langt unna den andre hunden vi kan, og jeg holder han til de har passert.

Har prøvd å avlede med all slags godbiter, men når han havner i "moduset" der så har han kun øyne og ører for den andre hunden.

Skal sies at min hund er veeeldig leken, og aldri vist en aggressiv side i løpet av de 6 årene han har levd.

Anonymous poster hash: 77e14...30a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til alle som har engasjert seg og kommet med gode råd. Jeg har nå kontaktet gooddog for kursing og tenker samtidig å prøve med grime frem til han bedrer seg.

Forhåpentligvis kan både matmor og "lillegutt" gå fine turer uten å stresse med andre hunder om ikke så alt for lenge ;)

Anonymous poster hash: c67c1...506

:tommel:

Vil igjen nevne sele med festet i front som alternativ til grime. Stor hjelp, umulig å gjøre noen skade.

Har ikke vært på kurs hos GoodDog selv enda, men har planer om det etter å ha hørt mye godt om det; så det blir nok bra, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...