Gå til innhold

Kastrering av blanding golden/labrador?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en blandingsvalp golden/labrador som nå er 6,5 mnd. Spørsmålet er om vi bør vi kastrere han eller ikke? Har hørt fra andre hundeeiere at det kan være lurt å kastrere dersom han ikke skal brukes i avl, da de kan bli aggressive om de ikke får parret seg.

Han er bare 6 mnd, men kjønnsdriften er på topp og han jokker på samtlige hunder så fort han kommer i nærheten av dem.

Han mister også fokus så fort han får teften av en tispe med løpetid. Han er allerede relativt sterk og når han setter etter tispa er det nesten umulig å holde igjen. Tenker med skrekk på når han da virkelig blir stor og sterk.....

Vi har hatt han på valpekurs og går nå på videregående dressurkurs med han. Han er veldig konsentrert og flink både på kursene og hjemme såfremt det ikke kommer en tispe med løpetid, da blir han helt tullerusk.

Noen som har positive/negative erfaringer med kastrering av denne type hund?



Anonymous poster hash: 981f6...eea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen som har noen synspunkter/erfaringer her?



Anonymous poster hash: 981f6...eea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo faktisk ulovlig å kastrere hunder i Norge dersom det ikke er sterke og evt medisinske årsaker til det.

De blir ikke agressive av ikke å få parret seg.

Det er nok tid og oppdragelse som skal til. Han er jo på vei inn i puberteten. Når den er over så blir han nok en helt annen kar igjen, under forutsetning av at han får oppdragelse og stimulering underveis.

Kanskje dere burde ha tenkt over størrelsen på hunden før dere bestemte dere for den, så hadde dere sluppet å løse "problemene" ved hjelp av kastrering nå.

Det er heller ikke sikkert at kastrering vil løse problemene.

Dere kan jo bestille time hos en dyrlege og ta en samtale, kanskje vurdere en chip-kastrering først. Den varer i 6 mnd. Da kan man evt ta en 6 måneders periode til etter det og da er nok den verste puberteten over.

Anonymous poster hash: 88aef...3f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemelding.

Vi ønsket en stor hund og vi går på vårt andre kurs nå for å lære å håndtere han på korrekt måte. Blir nok flere kurs etter det også.

God ide med chip kastrering under den verste pubertets-tiden, men bør som du sier kanskje bare undersøke hva dyrlegen mener.

Evt. bare håpe at mye og god trening kan hjelpe :-)



Anonymous poster hash: 981f6...eea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemelding. Vi ønsket en stor hund og vi går på vårt andre kurs nå for å lære å håndtere han på korrekt måte. Blir nok flere kurs etter det også. God ide med chip kastrering under den verste pubertets-tiden, men bør som du sier kanskje bare undersøke hva dyrlegen mener.Evt. bare håpe at mye og god trening kan hjelpe :-) Anonymous poster hash: 981f6...eea

Trening hjelper i de aller fleste tilfellene :)!

Lykke til! :)

Anonymous poster hash: 88aef...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder blir ikke aggressive av å ikke få pare seg. Men noen kan bli aggressive generelt pga hormoner, ja :) Men trening er det som skal til! Nå er hunden din kommet i puberteten, så han blir som en tenåringsgutt som tenner på alt, hehe. Benytt sjansen nå mens han er ung, og lær ham at det ikke er greit å bli oppspilt/dra i båndet etter andre hunder/tisper. Andre hunder kan reagere veldig negativt på dette, spesielt når han blir mer voksen. I verste fall får du en oppspilt hund som kan bli aggressiv i møte med andre hunder, noe vi har fått! Vi har satt i kastrerings-chip på vår hannhund, og han har roet seg litt(ikke like stressa når det er løpske tisper i nærheten), men aggresjonen mot andre hunder er der fortsatt.

Ikke vurder kastrering nå, det er alt for tidlig. Som sagt, han er bare i puberteten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og dra på valpekurs eller andre dressurkurs hvor du kan sosialisere hunden og lære den at den skal høre på deg, selv med hunder i nærheten. Gull verd! Angrer så mye på at vi ikke gjorde det med vår. Sjekk med lokale hundeklubber og se om de arrangerer kurs i nærmeste fremtid, mange pleier å ha på senhøsten og våren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har gått på valpekurs og vi startet videregående-kurs forrige uke som varer over 7 ganger. Skal ta opp dette også med instruktør for å få en god metode til å løse dette.

Ønsker likevel erfaringer/synspunkter fra dere som har kastrert deres hund.



Anonymous poster hash: 981f6...eea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt har vi satt inn kastreringschip i vår, som skal ha lik effekt av å faktisk kastrere hunden. Han er roligere inne og markerer ikke like ofte ute, men er fremdeles helt tullerusk i møte med andre hunder. Sist vi slapp han i hagen med ei tispe var han veldig ivrig på å leke, men ikke ivrig på noe annet enn det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett at en retriver i nabolaget i alle fall har blitt mye roligere etter kastrering. Han voldtok omtrent tispa vår om de fikk hilse (måtte bare slutte med det), men etter at han ble kastrert, går det mye bedre. Det er visst viktig å kastrere før atferden blir veldig innarbeidet, så hadde jeg vært eier av den hunden, hadde jeg først prøvd kjemisk kastrering, og om det funket, ville jeg vurdert å permanent kastrere.

Den som hevder før i tråden at hunder ikke blir mindre aggressive, det er feil. Testosteron gir aggressivitet. Når man kastrerer, synker testosteronproduksjonen, og de blir mindre aggressive (mot andre hannhunder bl.a).

Anonymous poster hash: 82522...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett at en retriver i nabolaget i alle fall har blitt mye roligere etter kastrering. Han voldtok omtrent tispa vår om de fikk hilse (måtte bare slutte med det), men etter at han ble kastrert, går det mye bedre. Det er visst viktig å kastrere før atferden blir veldig innarbeidet, så hadde jeg vært eier av den hunden, hadde jeg først prøvd kjemisk kastrering, og om det funket, ville jeg vurdert å permanent kastrere.

Den som hevder før i tråden at hunder ikke blir mindre aggressive, det er feil. Testosteron gir aggressivitet. Når man kastrerer, synker testosteronproduksjonen, og de blir mindre aggressive (mot andre hannhunder bl.a).

Anonymous poster hash: 82522...fae

Siste avsnitt er både riktig og feil. Hvis aggresjonen bunner i frykt, vil hunden bli mer aggressiv da den mister det lille motet den får fra testosteronet.

Endret av Steele
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel heller hørt at hunder kan bli aggressive av å få parra seg. For da vet de at det faktisk er mulig og hvordan det føles, og nåde den hannhunden som er i nærheten av en tispe de vil ha da...



Anonymous poster hash: ddd12...e2b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfaring med hunder jeg har hatt som kom til meg kastrerte, som jeg har kastrert pga medisinske årsaker (prostata), og som også har hatt hormonchip.

Èn ting er sikkert: det finnes ikke noe fasitsvar på hvordan hver enkelt hund reagerer på kastrering, og kastrering vil normalt ikke hjelpe mot innlært atferd og stress (som jokking og markering veldig ofte er). Det er når det er lløpetidstisper i nærheten at jokking og markering er bunnet i kåtskap...

TS sin hund høres ut som enhver normal "tenåringshund" med alt hva det innebærer.

Dette med at hunder blir aggressive om de ikke får parret seg, er like kunnskapsløst som at tisper "må" få et kull. Med andre ord bare tull og tøys! Ikke hør på det engang.

Noen hunder får mindre kjønnsdrift etter kastrering når det er løpetid i nærheten. Noen legger MASSE på seg (man må alltid passe vekten på kastrerte hunder fordi de lettere legger på seg). Jeg har sett hunder med helt forferdelig pels etter kastrering også.

Personlig skal problemet være ekstemt stort og hunden lide veldig pga hormoner før jeg vurderer kastrering. Rett og slett fordi det aller meste bunner i noe helt annet enn at de vil parre seg.

Hadde jeg vært TS ville jeg glemt alt med kastrering, og heller hatt fokus på trening og å senke evt. stress.

Her er en link om hvilke effekter kastrering kan ha på hannhunder, og klippet fra dette står følgende forklaring:

"Testosteron fører ikke til aggresjon, testosteron øker aggresjon som allerede er til stede. Kastrering reduserer aggresjon, den fjerner den ikke. Sosial erfaring kan ha større effekt på atferd enn hormoner / kastrering"

Videre står det under oppsummeringen:

  • For de fleste atferdene var kastrering assosiert med en forverring av atferd i motsetning til hva man har trodd.
  • Noen atferder blir redusert, slik som aktivitetsnivå og urinmarkering.
  • Effekten av kastrering ser ut til å være knyttet til enkelte raser og er ikke alltid lik mellom kjønnene.

Her er linken:
http://www.manimal.no/kastrering-av-hunder-med-atferden-i-fokus/

Vær også obs på at dette kun er èn av sikkert mange studier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min søsters kastrerte hannhund er omtrent like ivrig som den som ikke er kastrert..



Anonymous poster hash: 07e2e...fac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...