Gå til innhold

Siberian husky


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Slik jeg har forstått det har Siberians en litt sær personlighet. De er litt egene og krever litt mer. De er ikke de som først bukker under. Hvis dette er en personlighet du liker, og jeg ikke tar helt feil med personligheten (som selvsagt varrierer, men nå generaliserer jeg masse) men du finner ut at du ikke går for siberians, kan jeg anbefale deg konge/stor puddel. Herlig hund, sær og rar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke om jeg ville kalt de sære Evans, men du er inne på noe. Som jeg skrev i mitt første innlegg, de er intelligente men ikke nødvendigvis så lydhøre dersom de ikke selv ser fordelen av å høre etter.

De er sta, smarte og gir seg ikke så lett om det er noe de virkelig vil, men de ikke som en terrier (som også er sta og smarte hunder i stor utstrekning). Det er tøffe hunder som vanligvis tåler en støyt dersom de f.eks. skader seg, men samtidig er de ikke "harde i hodet" selv om de kanskje kan oppfattes sånn når de til tider absolutt ikke vil samarbeide ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg ville kalt de sære Evans, men du er inne på noe. Som jeg skrev i mitt første innlegg, de er intelligente men ikke nødvendigvis så lydhøre dersom de ikke selv ser fordelen av å høre etter.

De er sta, smarte og gir seg ikke så lett om det er noe de virkelig vil, men de ikke som en terrier (som også er sta og smarte hunder i stor utstrekning). Det er tøffe hunder som vanligvis tåler en støyt dersom de f.eks. skader seg, men samtidig er de ikke "harde i hodet" selv om de kanskje kan oppfattes sånn når de til tider absolutt ikke vil samarbeide ;)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Alaskan husky, og hvis ikke ho får den treningen ho trenger og aktiviseringa, så blir ho veldig rastløs og er vanskelig å ha med å gjøre. Jeg syntes det at skal du ha en AH/SH/AM så må du også ha tid til å trene med den hver dag og det er et flokkdyr. Jeg bor på landet og vår AH elsker å ligge ute og koser seg der. Problemet er ikke det å ha en inne, det går fint. Men da skal du ikke utsette å trene dem. Vår alaskan husky kan jeg ta med på tur sammen med vår JRT. Til og med en gå tur/joggetur der jeg har turbelte jeg fester båndet i. Så er nesten ikke det godt nok heller, fordi ho er så vant til å få trekke oss på sykkel. men det er også hvilken trening du gir hunden din siden den var liten og. Trener du den mye når du er liten, må du opprettholde aktiviseringen og ikke gi deg.



Anonymous poster hash: b8d4a...4f7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns disse hundene er helt fantastiske. Vet de kan være litt ville og uberegnelige, men de huskyene jeg har møtt har vært nydelige og rolige hunder. Jeg er ikke den som driver med hundesleder og slikt, men liker å gå tur på fjellet og i skogen. Bor i Oslo. Kan en husky passe for meg? Eller krever den en eier som er mega-aktiv? Jeg snakket med en husky-eier som bodde midt i Oslo sentrum, han drev ikke med noe hundesleder eller noe sånt og hunden var fornøyd med turer i parken/skogen.

Vurderer min første hund men vet ikke om denne rasen blir for krevende. Jeg har erfaring med hunder,men da mindre raser.

Noen tips fra husky-eiere?

Anonymous poster hash: 2b78a...86c

Hei!

Jeg har en husky som "kosehund", og driver ikke med sledekjøring jeg heller. Det er litt vannskelig å svare på om det er en krevende rase eller ikke, for alle hunder er forskjellige individer og krever forskjellig. At du bor i Oslo syns jeg ikke er noe problem for å ha husky, så lenge du har mulighet til å gå masse på tur!

Jeg syns du burde ha muligheten til å gå et par skikkelige turer om dagen + små lufteturer. Mental stimulering er også kjempeviktig! Huskyer er aktive og livlige hunder, men mitt inntrykk er at de er veldig snille hunder. Glade i mennesker og oppmerksomhet!

Jeg er utrolig glad i huskytispa mi! Hun er en skikkelig gledesspreder og et stort kosetroll :rodmer: Jeg syns det er en herlig rase, men de krever sitt. Det er mye hund i en husky, mye liv!

Her er en liten liste med det jeg syns du burde kunne tilby en husky, og det du også burde kunne :)

  • Lange turer! (Veldig gjerne en joggetur i ny og ne)
  • Tur i skog/park ikke bare på fortauet!
  • Mental stimulering daglig (F.eks lære triks)
  • Muligheten til å treffe, og leke med, andre hunder.
  • Grensesetting! (De er tross alt ganske store, aktive hunder)
  • Tid! (Tid til å kose, til å trene, til å gå tur osv.)

Jeg syns ikke størrelsen på leiligheten din har noe å si jeg!

Jeg har to tips til deg i første omgang... Prøv å passe noen andres husky en liten periode så får du følelsen av hvordan det er å ha den, og om du klarer å gi den det den trenger :) Og hvis du bestemmer deg for å få deg husky, vær veldig nøye på at den ikke skal trekke når den går i bånd! Jeg kan love deg at det ikke er spesielt gøy å gå tur med en husky når du henger på slep hele veien! ;)

Du sier du har erfaring med hunder, så jeg tenker at hvis du kan tilby huskyen gode turer hver dag så er ikke det noe problem :) Det er en herlig rase, men vær klar over at de ofte er veldig livlige og trenger en fast (men kjærlig!!!) hånd!

Anonymous poster hash: ac976...55c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en al.husky på ca 36kg, stor gutt! Vi bor i en leilighet på knappe 30kvm, men det går igrunn greit.

Som trim sykler vi mye og lagt, varierer intensitet og tempo, for hvis det er opp til han vil han trekke til han stuper :P Vi går turer på minimum en time hver dag i ulilt terreng de dagene vi ikke sykler eller møter andre hunder. På vinterstid går vi på ski hvor han får trekke oss. Så når vi er inne, så ligger han som regel på teppet sitt og snorker. Er det dager vi ikke rekker langtur, så går det greit, men ikke over flere dager. Ble kjempesyk i 3 dager en gang når mannen var borte og det ble bare nødvendige turer og da holdt han på å rive av seg et øre i desperasjon nærmest :/

Husky er krevende, jeg hadde ALDRI kjøpt en husky om jeg visste alt det innebar (min x som insisterte på husky....), men når jeg da ble sittende med bikkja var det bare å legge om livsstilen og jommen gikk det ikke greit :) Men det har vært tungt, fytti grisen!

Heldigvis flytter vi snart og vurderer å utvide flokken med en husky til når vi får plassen til det :) Fint å kunne sykle/gå på ski sammen, der en slipper å henge langt etter ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har en al.husky på ca 36kg, stor gutt! Vi bor i en leilighet på knappe 30kvm, men det går igrunn greit.

Som trim sykler vi mye og lagt, varierer intensitet og tempo, for hvis det er opp til han vil han trekke til han stuper :P Vi går turer på minimum en time hver dag i ulilt terreng de dagene vi ikke sykler eller møter andre hunder. På vinterstid går vi på ski hvor han får trekke oss. Så når vi er inne, så ligger han som regel på teppet sitt og snorker. Er det dager vi ikke rekker langtur, så går det greit, men ikke over flere dager. Ble kjempesyk i 3 dager en gang når mannen var borte og det ble bare nødvendige turer og da holdt han på å rive av seg et øre i desperasjon nærmest :/

Husky er krevende, jeg hadde ALDRI kjøpt en husky om jeg visste alt det innebar (min x som insisterte på husky....), men når jeg da ble sittende med bikkja var det bare å legge om livsstilen og jommen gikk det ikke greit :) Men det har vært tungt, fytti grisen!

Heldigvis flytter vi snart og vurderer å utvide flokken med en husky til når vi får plassen til det :) Fint å kunne sykle/gå på ski sammen, der en slipper å henge langt etter ;)

Dette trur jeg ikke er dumt om man har mulighet til det! Vi har også to, som sagt, og de får jo selskap i hverandre i tillegg til at det ikke er så fryktelig mye mer jobb med en hund enn med to. (To er som en og tre er som ti er det noe som heter, og ut i fra mine erfaringer kunne jeg ikke vært mer enig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du svaret ditt. Du ANER ikke hvor mye en polarhund krever, så du bør absolutt ikke skaffe deg en. Skaff deg en selskapshund i stedet som du ikke ødelegger psykisk ved å trykke inn i en liten leilighet Anonymous poster hash: 9c677...ece

Hundekjørere har huskyene sine inne små inhenginger. Om ts passer få å få en valp som oppdretter vurderer som rolig, kan det absolutt gå fint.

Anonymous poster hash: ca278...a7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette trur jeg ikke er dumt om man har mulighet til det! Vi har også to, som sagt, og de får jo selskap i hverandre i tillegg til at det ikke er så fryktelig mye mer jobb med en hund enn med to. (To er som en og tre er som ti er det noe som heter, og ut i fra mine erfaringer kunne jeg ikke vært mer enig).

Tror det kan bli veldig bra, bygge en hundegård ute og la dem ha selskap av hverandre, iallefall når vi er på jobb! Tror gutten vår kjeder seg alene hjemme, fint å ha en kompis å bølle litt med :) Har alltid vært vant til to hunder i hjemmet fra oppveksten, og kan igrunn ikke huske det som noe problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...