Gå til innhold

Siberian husky


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Alle raser passe jo ikke til alle folk. Har man ikke tid til å gindet hunden trenger så får man finne en annen rase eller la være å ha hund.

Og ikke alle som ikke jobber 8-4 er navere.

Og jeg mener at du tar feil. Huskyer trenger ikke fire timers tur dersom de ikke er vant til det. Og det er ikke en fasit at det er det som er best for de heller.

Anonymous poster hash: cc861...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her har du svaret ditt. Du ANER ikke hvor mye en polarhund krever, så du bør absolutt ikke skaffe deg en. Skaff deg en selskapshund i stedet som du ikke ødelegger psykisk ved å trykke inn i en liten leilighet

Anonymous poster hash: 9c677...ece

Om du skal være en fræk fisse så kan du pelle deg ut av tråden min. Lag kvalm et annet sted.

Jeg ber om råd og vil ha meg frabedt ufine kommentarer som det der. #"!&/%"!!

Anonymous poster hash: 2b78a...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New_Girl

Og jeg mener at du tar feil. Huskyer trenger ikke fire timers tur dersom de ikke er vant til det. Og det er ikke en fasit at det er det som er best for de heller.

Anonymous poster hash: cc861...d9d

Jeg kan ikke så mye om huskyer at jeg vet akkurat hvor mye mosjon de trenger. Men jeg vet at hunder er ekstremt tilpassningsdyktige, så er de vant til 30 minutters mosjon hver dag så kan de virke tilsynelatende fornøyd med det. Det betyr ikke at det er det beste for hunden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også deler man kanskje ansvaret?

Og jeg tror faktisk ikke dette er en hund jeg ville ha lagt opp til å ha om jeg var singel. Alt kan jo ikke planlegges, og ender man opp aleine etter en stund - så får man ta det da. Men jeg har hvertfall hvert alene hjemme med mine to ulver i to uker nå, mens samboer har vært på ferie (ja, i år har vi reist på ferie hver for oss pga. hundene, for det er ikke barebare å ta med de alle steder), og det har vært mye(!) jobb.

Nåja, er nok ikke alle som deler ansvaret, men de finner andre måter å gjøre det på.. :) Men er nok lurest ja.

Da er de minst barnløse. Ferdig på jobb 4. Hjemme kvart over/halv fem/fem. Middag lagd og spist til seks kanskje. Så fire timer tur til klokka ti. Jommen sa jeg smørrrr

Anonymous poster hash: cc861...d9d

Ikke nødvendigvis, kan kombinere lange tur med barn. Eventuelt kjøre hunden / sykle med den med sånn barnegreier bak.

Alle raser passe jo ikke til alle folk. Har man ikke tid til å gindet hunden trenger så får man finne en annen rase eller la være å ha hund.

Og ikke alle som ikke jobber 8-4 er navere.

Stemmer. Folk bør tenke nøye før de får seg en rase, hva det innebærer osv. Mange som har mulig å ha hunder med på jobb også, så skal ikke utelukke det heller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si 30-40 minutter morgen tur, en fjelltur / skogstur til 3-4 timer, en liten tur på 1 time etter det å muligens en kveldstur på 30 minutter igjen, hver dag. Så er det noe lunde ok. + psykisk stimulering.

Igjen, send en mld til hun her.

Hvem i all verden har tid til å gi hunden sin det hver dag? :omg: Selv de jeg kjenner med malinois mosjonerer ikke bikkjene sine så mye, og jeg ga slett ikke min vorsteh eller setter 5 timer mosjon hver dag. Og hva er vitsen med å gi en fuglehund eller en husky som har mest utbytte av fysisk mosjon, mental stimuli hver dag?

Du trenger ikke å aktivisere en hund halve dagen bare fordi det er en aktiv rase, de fleste med aktive raser er ikke overmennesker uten jobb. Det handler om å tenke smart og utnytte den tiden du er ute, og ikke tenke så fryktelig mye hvor lenge du skal være ute. Å lunte fire timer langs asfalten er ikke en særlig stimulerende aktivitet, ei er det bra for ledd og skjelett, - å løpe eller gå med kløv i ulendt terreng i to timer derimot, er krevende aktivitet som krever styrke, utholdenhet og koordinasjon.

Vil råde deg, TS, til å se på siberians av utstillingslinjer, de er ikke på nivå med de bruksavlede. Så lenge du har tid til å mosjonere hunden i 1,5 så og si hver dag, burde det være no piece of cake å gjøre den fornøyd så fremt du er villig til å tenke mer målrettet trening og ikke bare ønsker en hund å tusle langs asfalten med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem i all verden har tid til å gi hunden sin det hver dag? :omg: Selv de jeg kjenner med malinois mosjonerer ikke bikkjene sine så mye, og jeg ga slett ikke min vorsteh eller setter 5 timer mosjon hver dag. Og hva er vitsen med å gi en fuglehund eller en husky som har mest utbytte av fysisk mosjon, mental stimuli hver dag?

Du trenger ikke å aktivisere en hund halve dagen bare fordi det er en aktiv rase, de fleste med aktive raser er ikke overmennesker uten jobb. Det handler om å tenke smart og utnytte den tiden du er ute, og ikke tenke så fryktelig mye hvor lenge du skal være ute. Å lunte fire timer langs asfalten er ikke en særlig stimulerende aktivitet, ei er det bra for ledd og skjelett, - å løpe eller gå med kløv i ulendt terreng i to timer derimot, er krevende aktivitet som krever styrke, utholdenhet og koordinasjon.

Vil råde deg, TS, til å se på siberians av utstillingslinjer, de er ikke på nivå med de bruksavlede. Så lenge du har tid til å mosjonere hunden i 1,5 så og si hver dag, burde det være no piece of cake å gjøre den fornøyd så fremt du er villig til å tenke mer målrettet trening og ikke bare ønsker en hund å tusle langs asfalten med.

Alle hunder trenger å bruke hodet sitt til en viss grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle hunder trenger å bruke hodet sitt til en viss grad.

Trenger de egentlig det, eller er det bare en "sannhet" som har blitt til i det siste? Den eneste hunden jeg har hatt som trengte å bruke hodet sitt, var en border collie.

Jeg har inntrykk av at de fleste raser ikke har vondt av litt mentaltrening, men at det er noe de er med på fordi vi eiere tar initiativ til det, og ikke nødvendigvis fordi hundene trenger det. De fleste hunder, utenom de mer heftige i gruppe 1, lever nok helt ok liv uten noen form for mental trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger de egentlig det, eller er det bare en "sannhet" som har blitt til i det siste? Den eneste hunden jeg har hatt som trengte å bruke hodet sitt, var en border collie.

Jeg har inntrykk av at de fleste raser ikke har vondt av litt mentaltrening, men at det er noe de er med på fordi vi eiere tar initiativ til det, og ikke nødvendigvis fordi hundene trenger det. De fleste hunder, utenom de mer heftige i gruppe 1, lever nok helt ok liv uten noen form for mental trening.

De trenger nok det på et vis. I "gamle dager" gikk hundene gjerne løse på store eiendommer og diltet etter på det som familien foretok seg. Da trengte de naturlig nok ikke spesifikke mentaltreningsøkter, fordi det skjedde ting hele dagen.

Familiehunder som er med på forskjellige aktiviteter og utflukter og får leke litt med barna, hilse på gjester, osv, trenger kanskje heller ikke egne økter mentaltrening.

Men en hund som bor i en liten leilighet i byen med kun 1-2 voksne, særlig hvis menneskene jobber, får ikke så voldsomt mye stimuli gratis, så da bør man faktisk legge opp til mentaltrening, sosialisering og miljøtrening separat. Mentaltrening trenger jo ikke være lydighetstrening, det kan være triks, godbitsøk i mer eller mindre avanserte varianter, håndteringstrening, lære seg regler i lek, hverdagslydighetstrening, osv. Det er også mye god mentaltrening i en god tur - med oppdagelsesferd i skogen, snusing, balansering, søke opp godbiter i gresset, finne matmorsom har gjemt seg, vente på værsågod før man får forsyne seg av nistepakken, etc.

Anonymous poster hash: 0d8a3...d03

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De trenger nok det på et vis. I "gamle dager" gikk hundene gjerne løse på store eiendommer og diltet etter på det som familien foretok seg. Da trengte de naturlig nok ikke spesifikke mentaltreningsøkter, fordi det skjedde ting hele dagen.

Familiehunder som er med på forskjellige aktiviteter og utflukter og får leke litt med barna, hilse på gjester, osv, trenger kanskje heller ikke egne økter mentaltrening.

Men en hund som bor i en liten leilighet i byen med kun 1-2 voksne, særlig hvis menneskene jobber, får ikke så voldsomt mye stimuli gratis, så da bør man faktisk legge opp til mentaltrening, sosialisering og miljøtrening separat. Mentaltrening trenger jo ikke være lydighetstrening, det kan være triks, godbitsøk i mer eller mindre avanserte varianter, håndteringstrening, lære seg regler i lek, hverdagslydighetstrening, osv. Det er også mye god mentaltrening i en god tur - med oppdagelsesferd i skogen, snusing, balansering, søke opp godbiter i gresset, finne matmorsom har gjemt seg, vente på værsågod før man får forsyne seg av nistepakken, etc.

Anonymous poster hash: 0d8a3...d03

Da har vi nok litt forskjellig definisjon på mentaltrening, fordi jeg ser ikke på sosialisering, oppdragelse og miljøtrening som mentaltrening, - mentaltrening per min definisjon er en aktivitet som lydighetstrening, spor, godbitsøk, trikstrening ol. Selv om alle fire går ut på at hunden utfordres mentalt, kan de ikke sammenlignes fordi de tre førstnevnte går på mer enn å bare slite ut hunden mentalt, men på at den skal kunne fungere best mulig i samfunnet den lever i. Mentaltrening har ikke så mye annet for seg enn at hunden blir sliten mentalt og at den lærer inn øvelser/triks vi mennesker vil at de skal kunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi nok litt forskjellig definisjon på mentaltrening, fordi jeg ser ikke på sosialisering, oppdragelse og miljøtrening som mentaltrening, - mentaltrening per min definisjon er en aktivitet som lydighetstrening, spor, godbitsøk, trikstrening ol. Selv om alle fire går ut på at hunden utfordres mentalt, kan de ikke sammenlignes fordi de tre førstnevnte går på mer enn å bare slite ut hunden mentalt, men på at den skal kunne fungere best mulig i samfunnet den lever i. Mentaltrening har ikke så mye annet for seg enn at hunden blir sliten mentalt og at den lærer inn øvelser/triks vi mennesker vil at de skal kunne.

Men for hunden er det ikke noe skille. Den blir like sliten i hodet av en økt der man trener på gå pent i bånd, eller balanseringstrening og "finn matmor" i skogen, som en økt med trening på innkalling med dekk eller sitt under marsj. Så lenge man legger det opp positivt sånn at det blir gøy for hunden, så er det knekkende likegyldig for den om man trener på noe "unyttig" som en konkurranseøvelse, eller noe nyttig som å gå pent i bånd.

Anonymous poster hash: 0d8a3...d03

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si 30-40 minutter morgen tur, en fjelltur / skogstur til 3-4 timer, en liten tur på 1 time etter det å muligens en kveldstur på 30 minutter igjen, hver dag. Så er det noe lunde ok. + psykisk stimulering.

Igjen, send en mld til hun her.

5-6 timer fysisk aktivitet hver dag? Ingen rase krever så mye. De krever mye fysisk aktivitet, absolutt (selv om det er variasjoner fra hund til hund), men man må ikke være et supermenneske som kun sover, spiser og går på tur med bikkjene hver eneste dag...

Men for hunden er det ikke noe skille. Den blir like sliten i hodet av en økt der man trener på gå pent i bånd, eller balanseringstrening og "finn matmor" i skogen, som en økt med trening på innkalling med dekk eller sitt under marsj. Så lenge man legger det opp positivt sånn at det blir gøy for hunden, så er det knekkende likegyldig for den om man trener på noe "unyttig" som en konkurranseøvelse, eller noe nyttig som å gå pent i bånd.

Anonymous poster hash: 0d8a3...d03

Jo, det er en forskjell. En valp blir sliten av mye inntrykk, konsentrere seg om å gå pent i bånd og slikt. En voksen hund som alltid går pent i bånd, som er vant til å være med rundt og se på ditt og datt vil ikke bli direkte sliten av det du skriver på samme måte som skikkelig mentaltrening. Det er også forskjell på å snuse og surre litt rundt etter godbiter, gå gjennom et par triks kun for morro skyld og en ordentlig mental treningsøkt som krever fullt fokus fra hunden. Det er sistnevnte som er slitsomt; og som er det folk flest kaller mentaltrening.

Skjønner heller ikke hvorfor folk er så opptatt av liten leilighet. Det har ingenting å si med mindre du ønsker å ha en hund som får all fysisk trening innendørs...

Det viktigste er å finne ut hva man kan tilby en hund i hverdagen; og deretter velge en rase som vil ha det svært godt med det, ikke bare klare seg akkurat om man har flaks med individet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til at du ønsker husky?

Har du vurdert andre hunderaser?

Schæfer er en hund som du kan bruke på lange turer i skogen og på fjellet. De egner seg ikke for ekstreme forhold, men til vanlig bruk er det veldig bra hunder. Vi har brukt våre schæfere til både vanlig snørekjøring og til å trekke pulk på skiturer i skog og fjell.

Har også snørekjørt med golden retriveren vår da han var yngre, men han var ikke like sterk og utholdende som schæferne våre. Bortsett fra det er han verdens beste hund. Snill mot alle mennesker og dyr.



Anonymous poster hash: ac06b...8cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til at du ønsker husky?

Har du vurdert andre hunderaser?

Schæfer er en hund som du kan bruke på lange turer i skogen og på fjellet. De egner seg ikke for ekstreme forhold, men til vanlig bruk er det veldig bra hunder. Vi har brukt våre schæfere til både vanlig snørekjøring og til å trekke pulk på skiturer i skog og fjell.

Har også snørekjørt med golden retriveren vår da han var yngre, men han var ikke like sterk og utholdende som schæferne våre. Bortsett fra det er han verdens beste hund. Snill mot alle mennesker og dyr.

Anonymous poster hash: ac06b...8cb

Jeg har sett på flere raser, grunnen il at jeg ber om råd er at jeg er usikker i forhold til aktivitetsnivået på husky. Syns bare de er flotte hunder, også har jeg non å gå tur med på fjellet.

Har også sett på japansk spisshund og mittelspitz som er de rasene jeg har mest erfaring med. Kan hende de passer bedre, jeg vet ikke.

Anonymous poster hash: 2b78a...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er det du ser for deg av aktivitet da hver dag? Hvor mye tid? Hvilken type? Selv om du synes en rase er veldig pen, så må du tenke litt på om den egentlig passer inn i hverdagen din. Kjedelig å kjøpe en husky om du ikke egentlig har lyst til å sykle, jogge og kløve med hunden jevnlig, men kanskje heller kan tenke deg til å gå helt vanlige turer med noe fri-slipp i parken (mittelspitz, japansk spisshund, finsk lapphund ol. kan være alternativ). Alle hunder kan være med på fjellet nå og da. Med mindre du driver med aktiv trening selv mange ganger i uka, trenger du ikke en husky eller fuglehund for at hunden skal kunne holde følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett på flere raser, grunnen il at jeg ber om råd er at jeg er usikker i forhold til aktivitetsnivået på husky. Syns bare de er flotte hunder, også har jeg non å gå tur med på fjellet.

Har også sett på japansk spisshund og mittelspitz som er de rasene jeg har mest erfaring med. Kan hende de passer bedre, jeg vet ikke.

Anonymous poster hash: 2b78a...86c

Enig i at husky er flotte hunder. Jeg har ingen erfaring med den rasen, bortsett fra at en nabo har en. Han går flere lange turer hver dag med hunden i langline. Hunden går aldri løs, og han lar den aldri hilse på andre hunder. Den huskyen virker veldig sky. Men det er jo individuelle forskjeller innen alle raser, i tillegg til at de blir formet av eieren.

Tenk på hvilke egenskaper du ønsker at hunden skal ha. Hva som passer deg og din livsstil. Tenk mer på det enn på om hunden er fin og pen.

Hvis hunden skal være en del alene i leiligheten er det kanskje en ide å ovreta en voksen hund som er vant til å være alene hjemme?

Anonymous poster hash: ac06b...8cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Siberians trenger ikk lange turer hver dag, men du merker fort om de har for mye energi, du bør ha muligheter for å holde de aktive på ganske regelmessige tider, men de kan kan fint late seg. De har naturlige trekk instinkter, så lange turer er bra men trenger ikke være daglige. Men AUG-UAG kan dette bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man må ikke være supermenneske for å ha en husky, men man må vite man skaffer seg og det holder ikke med en rusletur i parken for å trimme en husky. I tillegg til vanlige turer så trenger de å få løpe noen ganger i uka. Dvs enten med sykkel, trekk eller annet som gjør at de virkelig kan få ta seg ut fysisk 2-3 ganger i uka, også kommer vanlige turer og skogsturer utenom.

Husk også at en husky antagelig aldri kan gå løs pga sterkt jaktinstinkt. De er polarhunder, og vil ikke være i nærheten så førerorienterte eller lettrente som f.eks en schäfer, border collie eller labrador.

Husky er flotte hunder, jeg synes de er noen av de vakreste rasene som finnes. Men deres krav passer ikke min livsstil, derfor skaffer jeg meg ikke en. Mulig du kan gi en husky hva den trenger, men da må du sette deg ordentlig inn i rasen slik at du vet hva du går til og at du kan gi den hva den har behov for og er laget til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor folk skal ha sånne SB-drittbikkjer. Verste hundene jeg vet om, æsj..

Få deg heller en ordentlig bikkje.

Anonymous poster hash: 8a54e...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser en Siberians aktivitets krav er sterkt overvurdert og deres tilpasningsevne sterkt undervurdert av flere i denne tråden.

Ja det er en rase som krever en gode del fysisk mosjon for å oppføre seg rolig og behersket (samt ikke redekorere hele bostedet). De er fysisk mer krevende enn en typisk selskapshund, men de krever ikke mosjon på høyde med en toppidrettsutøver (som er noe gode løpshunder er). De kan fint ha noen rolige dager innimellom, faktisk er det å foretrekke av flere årsaker at man gir hunden noen fridager. En ting er at kroppen skal få hvile, en annen ting er å lære hunden at noen rolige dager også er fint.

Det er langt mer effektiv trening med 30minutters trekk med sykkel eller sparkesykkel enn det er med en 4 timers gåtur. En sykkel tur der man etterhvert setter krav til hundens intensitet og fart.

Kan man ha en Siberian i leilighet i Oslo? Ja, absolutt. Men det vil være et ganske krevende hundehold. Minst 15-20minutter om morgenen, minst en god treningsøkt, og deler av året bør denne legger til morgen eller sein kveld pga temperaturen. Og minst en god luftetur til. Ut langt oftere med en valp. Gjerne noe mentalstimuli noen ganger i uka. Noe jeg vil råde uerfarne til å få hjelp med av en god hundeskole.

Har selv hatt rasen i leilighet som student, og det fungerte helt ypperlig. Men man bør jo ha interesse for å komme seg ut på tur i skog og mark så ofte som mulig.

Og for all del husk at dette er hunder med mye urinstinkter. Jeg synes det gjør dem til ærlig og enkle hunder. Andre synes de blir umulig å kontrollere og halvgale. Det kommer an på hva man ønsker og trives med. Dette er hunder man holder i bånd.

De er intelligente men ikke spesielt lydhøre i hvis de ikke selv ser poenget med å høre etter. Kan være vanskelige å motivere med leker og godbiter under innlæring. De bør absolutt ha en konsekvent eier, ellers blir man lett oppfattet som en man ikke trenger å respektere reglene til. Og med dette mener jeg IKKE at man skal være hard med hundene på noe vis.

For meg er de verdens beste hunder, for andre vil de være et ork. Ikke en rase for hvem som helst, men en super rase for de den passer for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...