Gå til innhold

Siberian husky


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg syns disse hundene er helt fantastiske. Vet de kan være litt ville og uberegnelige, men de huskyene jeg har møtt har vært nydelige og rolige hunder. Jeg er ikke den som driver med hundesleder og slikt, men liker å gå tur på fjellet og i skogen. Bor i Oslo. Kan en husky passe for meg? Eller krever den en eier som er mega-aktiv? Jeg snakket med en husky-eier som bodde midt i Oslo sentrum, han drev ikke med noe hundesleder eller noe sånt og hunden var fornøyd med turer i parken/skogen.

Vurderer min første hund men vet ikke om denne rasen blir for krevende. Jeg har erfaring med hunder,men da mindre raser.

Noen tips fra husky-eiere?



Anonymous poster hash: 2b78a...86c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke noe om bosituasjonen din utover Oslo, men en husky passer ikke inn i en liten leilighet, og er definitivt ikke en hund man bare velger fordi man synes den er flott.

Det er en hund man velger om man har en livsstil som passer til den. Huskyer er fantastiske hunder om de får det livet de fortjener, men de er ikke like rolige og flotte dersom de feks blir understimulert.

Selv har jeg en husky og en malamute :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke noe om bosituasjonen din utover Oslo, men en husky passer ikke inn i en liten leilighet, og er definitivt ikke en hund man bare velger fordi man synes den er flott.

Det er en hund man velger om man har en livsstil som passer til den. Huskyer er fantastiske hunder om de får det livet de fortjener, men de er ikke like rolige og flotte dersom de feks blir understimulert.

Selv har jeg en husky og en malamute :-)

Jeg har en leilighet på 40 kvm, men stor terrasse og masse parker og turområder i nærheten. Så du mener det ikke er en byhund, men at en litt mindre rase kan passe meg bedre?

Hvor mye aktivitet trenger huskyer ca hver dag?

Anonymous poster hash: 2b78a...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en leilighet på 40 kvm, men stor terrasse og masse parker og turområder i nærheten. Så du mener det ikke er en byhund, men at en litt mindre rase kan passe meg bedre?

Hvor mye aktivitet trenger huskyer ca hver dag?

Anonymous poster hash: 2b78a...86c

Mye! :P

Det er skikkelig brukshunder som krever å få strekt på beina sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye! :P

Det er skikkelig brukshunder som krever å få strekt på beina sine.

Hva legger du i mye? Må man løpe flere mil hver dag f.eks?

Anonymous poster hash: 2b78a...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva legger du i mye? Må man løpe flere mil hver dag f.eks?

Anonymous poster hash: 2b78a...86c

Her har du svaret ditt. Du ANER ikke hvor mye en polarhund krever, så du bør absolutt ikke skaffe deg en. Skaff deg en selskapshund i stedet som du ikke ødelegger psykisk ved å trykke inn i en liten leilighet

Anonymous poster hash: 9c677...ece

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i mye? Må man løpe flere mil hver dag f.eks?

Anonymous poster hash: 2b78a...86c

Jeg vil si 30-40 minutter morgen tur, en fjelltur / skogstur til 3-4 timer, en liten tur på 1 time etter det å muligens en kveldstur på 30 minutter igjen, hver dag. Så er det noe lunde ok. + psykisk stimulering.

Igjen, send en mld til hun her.

Endret av Frk.K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint finne en husky som er rolig og vil trives helt fint med å bo i byen, men det forutsetter at du finner en god opdretter som virkelig kan lese og se behovet til hver enkelt valp og vurdere aktivitetsnivået. Det finnes chihuahuaer som er mer aktiv enn enkelte huskyer, selv om de alle krever daglig mosjon og ikke minst mental stimulering.

Sett deg ned og finn ut hva du har å tilby en hund av daglig aktivitet og kontakt oppdrettere for å høre hvilke synspunkter de har utfra hvilket aktivitetsnivå de generelt avler på. De fleste driver avl primært for hundekjøring og sport, ergo et generelt høyt aktivitetsnivå og drive. Noen har satt litt lavere standarder for utholdenhet og kanskje satset på å kombinere med utstillinger, som i enkelte tilfeller kan gi en noe lavere itensitet. Og noen har satset kun på utstilling og familiehunder som gir lavere aktivitetsnivå.

Det finnes selvsagt variasjoner innen alle gruppene. Om du finner en eller to oppdrettere innen gruppe 2 og 3, som nevnt over, kan du spørre om å bli satt på en valpeliste om de venter valper eller har planlagt kull. Da kan oppdretteren vurdere valpene når de kommer og sette det opp mot det du har å tilby.

Å få seg en valp er ikke en prosess man bør ha hastverk med.



Anonymous poster hash: 4e622...751
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan godt ha husky i en liten leilighet i byen, men da bør du planlegge å bruke minst et par timer på tur om dagen, gjennomsnittlig (det bør man naturligvis selv om man har villa og hage). Det bør heller ikke være bare rusleturer, en husky trenger å løpe, for eksempel ved sykkel, trekke ski, joggetur, etc. De har ikke vondt av litt mentaltrening heller, men de er blant rasene som krever mest i ren fysisk mosjon.

Ikke kjøp husky hvis du ikke LIKER og ØNSKER å være aktiv ute et par timer om dagen. Hundehold er noe dritt hvis man må presse seg for å dekke hundens behov. Velg helst en rase som krever litt mindre enn du tror du er komfortabel med å gi, som førstegangshund.

For øvrig er husky rimelig enkle, trivelige dyr, med unntak av at du må regne med å alltid ha den i bånd eller inngjerdet pga jaktinstinkt. Har også hørt noen rykter om separasjonsangst når man har dem som alenehund? Men vet ikke hvor stort det problemet er, det må du undersøke.

Anonymous poster hash: 0d8a3...d03

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kjøper ikke polarhund uten å ha livsstilen til det.

Polarhuder er flokkdyr, elsker sne, de er arbeidshunder, som elsker å trekke. Jeg har hatt lyst på husky siden jeg var 16, men har ikke livsstilen til det, så jeg har heller hatt Border Collie.

Har du ikke mulighet til å gå i fjellet 5-6 timer hver helg, timesvis på tur der hunden får trekke på løype så er det ikke rette hunden for deg. Man velger hun etter aktivitetsnivået hunden trenger, ikke etter om den er søt. Husky er en arbeidshund. Naboen som mente hennes Husky hadde det fint, aner ikke hva hun snakker om, og hunden får aldri komme i sitt rette element å kose seg. Husky hunder koser seg når de får jobbe.

Kan du tilby husky`en dette?: Hvis ikke så ikke kjøp en



Anonymous poster hash: 071e4...662
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engholm er en fantastisk mann. Har vært hos han flere ganger både for å jobbe og for bare å nyte hund, tur og natur. Han velger ut de mest aktive hundene i hvert kull, så den staben han har er over gjennomsnittet. Å si at en hver som ikke driver aktivt med løp og langdistanse ikke gir hundene et verdig liv er å strekke det litt langt, selv om jeg selvsagt ser hvor du vil. De fleste hunder er avlet for et bestemt formål og for huskyer er det løp og hardt fysisk krevende arbeid. Men det betyr ikke at alle huskyer er egnet til å drive med det. Jeg har hatt flere huskyer hos meg som ikke har vært arbeidshunder, som ikke trekker foran sleden og som ikke liker snø. De er individer, ikke roboter.



Anonymous poster hash: 4e622...751
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engholm er en fantastisk mann. Har vært hos han flere ganger både for å jobbe og for bare å nyte hund, tur og natur. Han velger ut de mest aktive hundene i hvert kull, så den staben han har er over gjennomsnittet. Å si at en hver som ikke driver aktivt med løp og langdistanse ikke gir hundene et verdig liv er å strekke det litt langt, selv om jeg selvsagt ser hvor du vil. De fleste hunder er avlet for et bestemt formål og for huskyer er det løp og hardt fysisk krevende arbeid. Men det betyr ikke at alle huskyer er egnet til å drive med det. Jeg har hatt flere huskyer hos meg som ikke har vært arbeidshunder, som ikke trekker foran sleden og som ikke liker snø. De er individer, ikke roboter.

Anonymous poster hash: 4e622...751

Det er helt klart at det ikke finnes en fasit, men det finnes en mellomting mellom aktivt løp og langdistanse, og et byhundliv i Oslo.

Jeg f.eks driver ikke med hundekjøring med mine hunder, de er familiehunder og ikke arbeidshunder. Men dette betyr allikevel et aktivt liv med sykling+springer om sommeren, og ski om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil si 30-40 minutter morgen tur, en fjelltur / skogstur til 3-4 timer, en liten tur på 1 time etter det å muligens en kveldstur på 30 minutter igjen, hver dag. Så er det noe lunde ok. + psykisk stimulering.

Igjen, send en mld til hun her.

Så alle som har denne rasen er navere med andre ord?

Anonymous poster hash: cc861...d9d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så alle som har denne rasen er navere med andre ord?

Anonymous poster hash: cc861...d9d

Nei, de bare bruker mye tid på hunden sin før og etter jobb ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de bare bruker mye tid på hunden sin før og etter jobb ;)

Også deler man kanskje ansvaret?

Og jeg tror faktisk ikke dette er en hund jeg ville ha lagt opp til å ha om jeg var singel. Alt kan jo ikke planlegges, og ender man opp aleine etter en stund - så får man ta det da. Men jeg har hvertfall hvert alene hjemme med mine to ulver i to uker nå, mens samboer har vært på ferie (ja, i år har vi reist på ferie hver for oss pga. hundene, for det er ikke barebare å ta med de alle steder), og det har vært mye(!) jobb.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, de bare bruker mye tid på hunden sin før og etter jobb ;)

Da er de minst barnløse. Ferdig på jobb 4. Hjemme kvart over/halv fem/fem. Middag lagd og spist til seks kanskje. Så fire timer tur til klokka ti. Jommen sa jeg smørrrr

Anonymous poster hash: cc861...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser i denne tråden TS, så er sannsynligvis Husky ikke rase for deg. Bruk rasevelgeren hos Canis og bruk tid til å finne hund som passer med ditt aktivitetsnivå. Ofte trenger hunder med lange ben lengre tur, enn de med kortere ben kan man si. Men for all del, jeg har også hatt en West Highland White Terrier, en fantastisk hund, min beste turvenn og familiemedlem. Vi hadde daglige turer på 1,5 timer, og gikk 2 -3 -4 timers turer i fjellet i helgene. Så det er ikke slik at alle hunder med korte ben kun trenger 15 min rundt kvartalet heller.

Canis rasevelger



Anonymous poster hash: 071e4...662
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New_Girl

Da er de minst barnløse. Ferdig på jobb 4. Hjemme kvart over/halv fem/fem. Middag lagd og spist til seks kanskje. Så fire timer tur til klokka ti. Jommen sa jeg smørrrr

Anonymous poster hash: cc861...d9d

Alle raser passe jo ikke til alle folk. Har man ikke tid til å gindet hunden trenger så får man finne en annen rase eller la være å ha hund.

Og ikke alle som ikke jobber 8-4 er navere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også deler man kanskje ansvaret?

Ja, det er plutselig mye enklere å ha hund hvis man er to om ansvaret, særlig hvis man jobber litt forskjellige tider. Det skal ikke så mye til å ha en middels krevende hund hvis samboer jogger en times tid med hunden om morgenen, mens man selv trener med den eller går skogtur en times tid om kvelden. Er man alene blir man mer låst.

Anonymous poster hash: 0d8a3...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...