Gå til innhold

Positiv hundetrening, alt annet dyremishandling?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så klart reagerer man bedre på belønning enn straff, men hvorfor kan ikke ros og lek være god nok belønning, dersom det funker for oss? Det har funket på alle mine hunder, og jeg har hatt hunder som har vært over gjennomsnittet lydige. Jeg har gått flere kurs og faktisk også jobbet for en hundetrener + jobbet med hester (sprang, dressur, feltritt, trav, rideskole) i en årrekke så har vært innom ganske mange forskjellige måter å trene på, og en million forskjellige teorier så er ikke helt blank ;)

Hester er vel bevist at er de eneste dyrene som faktisk ikke annser godbit som belønning med mindre det er innlært. Fant så klart ikke den rapporten igjen, men det blir detaljer :)

Vel, min blir kjempeglad om jeg roser med stemme så det fungerer på min. Men den er strengt tatt litt over gjennomsnittet oppmerksom og opptatt av alt mennesker gjør og responderer enormt godt på sinnstemninger. Men det er klart, det som funker på en BC trenger ikke nødvendigvis fungere på en labrador (valgte bare en tilfeldig rase).

Jeg merker at hunden min skjønner ros og liker å bli kost og godsnakket med. Det styrker relasjonen, men for å lære den konkrete ting, trenger jeg en sterkere belønning (den er et matvrak).

Hester er etter min erfaring veldig glad i noe godt å spise. Jeg tror det var vanlig å trene også disse med negativ forsterkning (straff), men skal ikke uttale meg for mye om det. Jeg så i et tv program om hester med atferdsproblemer, at de ble trent med godbiter, så det har nok endret seg der også.

Anonymous poster hash: 84a73...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg merker at hunden min skjønner ros og liker å bli kost og godsnakket med. Det styrker relasjonen, men for å lære den konkrete ting, trenger jeg en sterkere belønning (den er et matvrak).

Hester er etter min erfaring veldig glad i noe godt å spise. Jeg tror det var vanlig å trene også disse med negativ forsterkning (straff), men skal ikke uttale meg for mye om det. Jeg så i et tv program om hester med atferdsproblemer, at de ble trent med godbiter, så det har nok endret seg der også.

Anonymous poster hash: 84a73...73c

Ja noen hunder gjør jo alt for mat :) Men min er ikke en sånn en... Jeg skulle dog ønsket at hun var litt mer glad i mat, men det er jo en annen diskusjon.

Ja det blir heldigvis mer og mer normalt å bruke mildere hjelpemiddler på hester også. Men hester er jo igjen flokkdyr på en helt annen måte enn det hunden er, pluss at de veier 600kg så der må man dessverre innimellom bruke litt større bokstaver. Misforstå meg riktig, men mener på INGEN som helst måte at man skal være slem med dem heller.

Som jeg har skrevet tidligere så mener jeg at det er forsket på at hesten faktisk er det eneste dyret som ikke oppfatter mat som belønning, men at dette kan læres inn. Finner som sagt ikke igjen plassen jeg leste det... Men det er jo fler og fler som bruker godbiter her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det stemmer at hester ikke kan oppfatte mat som belønning. Det virker ikke logisk, så hvis du har en kilde på det så hadde det vært veldig interessant å lese.

http://www.canis.no/bibliotek/artikkel.php?artid=161

Enig. Det er ingen logisk grunn til at hester ikke kan trenes med positiv forsterkning. De liker god mat, de også :) Jeg har sett godbiter bli brukt i hestetrening på tv i alle fall. Husker ikke hva programmet het, men det gikk på en av de norske kanalene for et par år siden.

(Og da jeg todligere i posten henviste til Portvinspikens post, mente jeg egentlig din, der du beskriver positiv og negativ forsterkning).

Anonymous poster hash: 84a73...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det stemmer at hester ikke kan oppfatte mat som belønning. Det virker ikke logisk, så hvis du har en kilde på det så hadde det vært veldig interessant å lese.

http://www.canis.no/bibliotek/artikkel.php?artid=161

Som jeg har skrevet flere ganger, jeg finner ikke igjen kilden. Det er flere år siden jeg leste det så det skal jeg på ingen som helst måte påstå at det stemmer. Noe jeg også har skrevet flere ganger. Det er veldig mange som trener hestene sine ved å bruke godbiter, fellers for disse hestene er at de i mange tilfeller begynner å bite. Jeg sier ikke alle, men mange. Men dette er også gjerne de samme menneskene som lærer hestene sine "søte triks" som utvikler seg til farlige uvaner, men dette er jo en helt annen diskusjon ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har skrevet flere ganger, jeg finner ikke igjen kilden. Det er flere år siden jeg leste det så det skal jeg på ingen som helst måte påstå at det stemmer. Noe jeg også har skrevet flere ganger. Det er veldig mange som trener hestene sine ved å bruke godbiter, fellers for disse hestene er at de i mange tilfeller begynner å bite. Jeg sier ikke alle, men mange. Men dette er også gjerne de samme menneskene som lærer hestene sine "søte triks" som utvikler seg til farlige uvaner, men dette er jo en helt annen diskusjon ;)

Jeg synes det høres rart ut at hester skal begynne å bite av godbiter. De fleste gir vel hesten mat/godbiter med jevne mellomrom, og de færreste begynner å bite av det.

Jeg har trent hester med godbiter, både hester som har vært vanskelige å fange, og hester som trenger å tøye fordi de er stive, og derfor lærer "triks" som gjør at de bøyer seg i riktige retninger ;) Det funker utmerket, men jeg har til dags dato ikke opplevd at noen av de biter. Det jeg tror er grunnen til at hester i mindre grad har blitt trent ved hjelp av godbiter, er vel at det er lite hensiktsmessig både når det gjelder riding og kjøring av hest. Det er vanskelig å få gitt hesten en godbit på riktig tidspunkt, så hester har måttet nøye seg med ros og kos ;)

Anonymous poster hash: 82e8e...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det høres rart ut at hester skal begynne å bite av godbiter. De fleste gir vel hesten mat/godbiter med jevne mellomrom, og de færreste begynner å bite av det.

Jeg har trent hester med godbiter, både hester som har vært vanskelige å fange, og hester som trenger å tøye fordi de er stive, og derfor lærer "triks" som gjør at de bøyer seg i riktige retninger ;) Det funker utmerket, men jeg har til dags dato ikke opplevd at noen av de biter. Det jeg tror er grunnen til at hester i mindre grad har blitt trent ved hjelp av godbiter, er vel at det er lite hensiktsmessig både når det gjelder riding og kjøring av hest. Det er vanskelig å få gitt hesten en godbit på riktig tidspunkt, så hester har måttet nøye seg med ros og kos ;)

Anonymous poster hash: 82e8e...8ac

Jeg har vært borte i mange... Det er en grunn til at mange rideskoler har regler som sier at hestene aldri skal maten fra hånden, men at godis skal gies i krybben. Men så klart finnes det mennesker som klarer å unngå å få menneskespisende hester også :) Gamle min kunne fint få godis fra hånden uten problemer. Ellers er det nok veldig mye rikitg i det du skriver om at det er vanskelig å få gitt godbiter på riktig tidspunkt når du sitter enten oppå eller bak :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært borte i mange... Det er en grunn til at mange rideskoler har regler som sier at hestene aldri skal maten fra hånden, men at godis skal gies i krybben. Men så klart finnes det mennesker som klarer å unngå å få menneskespisende hester også :) Gamle min kunne fint få godis fra hånden uten problemer. Ellers er det nok veldig mye rikitg i det du skriver om at det er vanskelig å få gitt godbiter på riktig tidspunkt når du sitter enten oppå eller bak :P

Det er vel heller dersom hesten ofte får godtbiter før eller etter riding, at den kan bli skuffet (og reagere) dersom den ikke får dette jevnlig eller det ikke gis konsekvent. Da er det bedre å ikke gi. Det er noe annet å trene aktivt med godbiter for å lære den nye ting.

Anonymous poster hash: 84a73...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller dersom hesten ofte får godtbiter før eller etter riding, at den kan bli skuffet (og reagere) dersom den ikke får dette jevnlig eller det ikke gis konsekvent. Da er det bedre å ikke gi. Det er noe annet å trene aktivt med godbiter for å lære den nye ting.

Anonymous poster hash: 84a73...73c

Har sett mange hester som er såkalt "trikstrente" med godbiter som har begynt å bite også. Men her kommer som sagt mye ann på eieren/treneren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett mange hester som er såkalt "trikstrente" med godbiter som har begynt å bite også. Men her kommer som sagt mye ann på eieren/treneren.

Da er de ikke trent riktig, er min påstand. Det er ingen grunn til at de skal bite, om man ikke belønner den atferden. De må aldri få godbit etter å ha bitt. Da lærer de raskt at det ikke lønner seg. Og jeg har ikke sett det samme som deg i min omgang med hester.

Anonymous poster hash: 84a73...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg for mitt bare liv ikke klarer å forstå, er hvorfor mennesker føler det er nødvendig å i det hele tatt korrigere dyr fysisk. Om TS vet endel om hunders språk (kroppspråk og avstandsøkende signaler), ville h*n fort se hvor ok hunden synes dette er. En hund som hadde gått rundt og tatt de andre i nakkeskinnet i ny og ne vil bli sett på som en rimelig ustabil ledertype. Men hunder er utrolig tilpassningsdyktige så de lærer seg fort hvordan vi oppfører oss, og tilpasser seg etter det. Tålmodigheten lenge leve hos disse hundene.

Anonymous poster hash: 1a482...1a8

Du kan jo prøve å jobbe med litt større dyr, så kan du skaffe deg en bredere forståelse. Det er også svært individuelt hvordan man bør trene forskjellige dyr, de med lav rang "tåler ikke" samme irettesettelse som de tøffere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...