Gå til innhold

Dere som har egen hest - har dere gått på mange ridekurs?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker vel at man lærer mye om stell og foring av hest ved å stelle den, og mye om riding ved å ta ridekurs og praktisere det. Man blir ikke en god rytter av å møkke, samtdig som man ikke blir en god hesteeier kun av å ri.

For min del er det ridekunnskapene jeg ønsker å trene og repetere på kurs. Om jeg skulle skaffe meg hest en gang, måtte jeg ha satt meg godt inn i stell og de ulike behovene til hesten (kan selvsagt noe, men har masse å lære).

Å være forrytter er nok lærerikt :)

Anonymous poster hash: cfd03...0a8

Man blir absolutt ingen god rytter av å møkke, da skulle jeg gjerne møkka mer ;)

Å ta noen ridetimer iblant er nok en god idé, jeg prøvde, men det var ikke noe for meg. Jeg rir som oftes barbakk og kun med grime, eventuelt med westernsal. Så å jogge rundt i sirkel i en dressursal ble litt for merkelig for meg :P men har lært utrolig mye av min venninne som har vært på masse parellikurs og sett utallige dvder:p uten henne og dem hadde jeg nok ikke vært så god dom idag :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man blir absolutt ingen god rytter av å møkke, da skulle jeg gjerne møkka mer ;)

Å ta noen ridetimer iblant er nok en god idé, jeg prøvde, men det var ikke noe for meg. Jeg rir som oftes barbakk og kun med grime, eventuelt med westernsal. Så å jogge rundt i sirkel i en dressursal ble litt for merkelig for meg :P men har lært utrolig mye av min venninne som har vært på masse parellikurs og sett utallige dvder:p uten henne og dem hadde jeg nok ikke vært så god dom idag :P

Westernriding har jeg også lyst til å prøve en gang :). Barbakk har jeg forsøkt for mange år siden og det er en god balanseøvelse, men ikke noe jeg ville følt meg komfortabel med i stedet for sal. Grime kan nok gå på en hest man kjenner veldig godt, men gir ingen kontroll om man kommer i en situasjon der man må bremse hesten (i trafikken for eks eller om hesten finner ut at den skal løpe tilbake til stallen).

Poenget med å trave rundt i sirkel er vel å få feedback på hvordan man kommuniserer med hesten. Hvordan man bruker setet, sjenklene og lære å samle hesten godt. For meg er det også lærerikt å ri ulike hester og avpasse hjelperne til hver hest. Men det er selvsagt ulike måter å lære å ri på :)

Anonymous poster hash: cfd03...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte på rideskole da jeg var fire, og tok kurs til jeg var 13. Etter det begynte jeg å ri privathester med undervisning (en til en-undervisning), og fikk min egen hest. Det finnes mange måter å ri på, men hvis du skal lære deg å ri ordentlig - dvs. ri en hest slik at den får minst mulig belastning på kroppen av å bli ridd, bli lydig og myk, så er det viktig med undervisning. Du trenger ikke nødvendigvis å gå kurs, har du råd er det vel så bra med privattimer, men det er viktig å ha noen som kan observere det du gjør og rette på det du ikke merker selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte på rideskole da jeg var fire, og tok kurs til jeg var 13. Etter det begynte jeg å ri privathester med undervisning (en til en-undervisning), og fikk min egen hest. Det finnes mange måter å ri på, men hvis du skal lære deg å ri ordentlig - dvs. ri en hest slik at den får minst mulig belastning på kroppen av å bli ridd, bli lydig og myk, så er det viktig med undervisning. Du trenger ikke nødvendigvis å gå kurs, har du råd er det vel så bra med privattimer, men det er viktig å ha noen som kan observere det du gjør og rette på det du ikke merker selv.

Det ønsker jeg å lære, å ri en hest mykt, samlet og med minst mulig beslastning. Er det det som kalles å ri med "åpent" sete? Jeg skal vurdere privattimer.

Anonymous poster hash: cfd03...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ønsker jeg å lære, å ri en hest mykt, samlet og med minst mulig beslastning. Er det det som kalles å ri med "åpent" sete? Jeg skal vurdere privattimer.

Anonymous poster hash: cfd03...0a8

Det er vel egentlig noe som skal sitte i hele kroppen - fra fingertupp til hæl, men absolutt - sete er en viktig del av det. Det er dette du kommer til å oppnå ved å blant annet terpe på halvparader og bruk av oversjenkel og sete. Jeg synes du har en super holdning til dette med hest og ridning! Tommel opp!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig noe som skal sitte i hele kroppen - fra fingertupp til hæl, men absolutt - sete er en viktig del av det. Det er dette du kommer til å oppnå ved å blant annet terpe på halvparader og bruk av oversjenkel og sete. Jeg synes du har en super holdning til dette med hest og ridning! Tommel opp!

Takk for det :) Jeg prøver å lese en del (og repere litt av det jeg kunne tidligere). Men jeg har aldri tatt en skikkelig halvparade. Si fra om du har tid til å beskrive hvordan man konkret gjør det :) Jeg vet man skal bruke mest sete og oversjenkler (i tillegg til litt tøyler og undersjenkler). Men jeg har ikke blitt helt klok av de beskrivelsene jeg har funnet på nettet.

Jeg lurer også på hvor ofte man skal gjøre det, om det er før hver overgang, eller om man skal gjøre det oftere (også i samme gangart). Og reagerer alle hester på det (også rideskolehester som sikkert har blitt litt ulikt ridd)?

Beklager mange spørsmål :)

Anonymous poster hash: cfd03...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samma AB her:

Jeg har fått med meg at det er et nesten holdt, likevel en fremadrivende øvelse, at setet og sjenker sier "frem, men at man så sier "nesten holdt" med sete (?) og tøyler. At man driver hesten frem mot bittet, og samler bakbena så den bærer vekten bedre. Men mer konkret enn det vet jeg ikke :)

Anonymous poster hash: cfd03...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er litt nysgjerrig på hvilke rideferdigheter dere som har egen hest har. Er det slik at de fleste med egen hest har ridd på rideskoler i årevis og behersker det meste av dressurriding og feltritt? Man bør vel også ta ridetimer med hesten for å finslipe ferdighetene?

Jeg har en drøm om å anskaffe en egen hest en gang, men det blir ikke før jeg vet at jeg er en god rytter og har mye tid og penger - og det kan bli en stund til.

Anonymous poster hash: cfd03...0a8

Jeg syns ikke rideferdighetene dine er det viktigste når det gjelder å ha egen hest. Jeg kan helt grunnleggende ridning. Ikke dressur i det hele tatt faktisk! Men jeg kan ri godt nok til å ikke dumpe i salen og rykke i tøylene.

Når jeg hører god rytter, tenker jeg automatisk god (som i behagelig). At du ikke gir hesten ubehag når du rir. Hesten bryr seg ikke om du er flink i dressur :) Syns det er viktigere at du kan alt om hesteholdet :)

Anonymous poster hash: e72af...9dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke rideferdighetene dine er det viktigste når det gjelder å ha egen hest. Jeg kan helt grunnleggende ridning. Ikke dressur i det hele tatt faktisk! Men jeg kan ri godt nok til å ikke dumpe i salen og rykke i tøylene. Når jeg hører god rytter, tenker jeg automatisk god (som i behagelig). At du ikke gir hesten ubehag når du rir. Hesten bryr seg ikke om du er flink i dressur :) Syns det er viktigere at du kan alt om hesteholdet :)Anonymous poster hash: e72af...9dc

Fint med ulike innspill. Da blir det ikke like uoppnåelig å skaffe seg hest i fremtiden, greit å vite at ikke alle er de konkurranserytterne :) Og så har jeg lyst til å dra på noen rideferier i andre land. Den beste formen for (aktiv) ferie jeg kan tenke meg.

Anonymous poster hash: cfd03...0a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke rideferdighetene dine er det viktigste når det gjelder å ha egen hest. Jeg kan helt grunnleggende ridning. Ikke dressur i det hele tatt faktisk! Men jeg kan ri godt nok til å ikke dumpe i salen og rykke i tøylene.

Når jeg hører god rytter, tenker jeg automatisk god (som i behagelig). At du ikke gir hesten ubehag når du rir. Hesten bryr seg ikke om du er flink i dressur :) Syns det er viktigere at du kan alt om hesteholdet :)

Anonymous poster hash: e72af...9dc

Jeg er egentlig litt uenig. Selvsagt bryr ikke hesten seg om du kan ri versader og travers, men å ri dressur handler i bunn og grunn om å lære å ri hesten slik at den bruker bakbeina, løfter ryggen og går til tøylen, noe som gjør at hesten bærer seg riktig i forhold til å ha rytter på ryggen. Det igjen betyr mindre slitasje på ryggen til hesten og er jo da en veldig positiv ting. En myk og bøyelig hest som bærer seg riktig er mindre utsatt for feilbelastning, låsninger og stivhet i kroppen, og er dermed en veldig bra ting for hesten.

Anonymous poster hash: a2e06...c76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen ting, uansett gren du driver med, som går igjen av kunnskap du bør ha før du skaffer hest.

Vær klar over at det koster både tid og penger med hest. Nå er jo du voksen, så du forstår nok dette selv, men veldig mange er unge når de skaffer seg hest, å forstår ikke hvor tidskrevende og kostbart hest egentlig kan være.

Sårstell/sykdom. Jeg mener det er viktig å ha grunnleggende kunnskap innen Sårstell og sykdom, slik at du ikke står hjelpesløs om noe skjer. Det er veldig greit å kunne stelle enkle sår selv, å kjenne igjen når det er på tide med veterinær. Det er også veldig greit å kjenne igjen de vanligste sykdommene og skadene, slik at du vet hva du skal gjøre.

Fôr. Hvor mye høy skal en hest på den størrelsen ha? Hvorfor gir du den mengden og typen kraftfôr du gjør? mengde fôr ifl størrelse og bruk? Hesten har lett for å bli tynn, hva gjør jeg da? Hesten er heit i hodet, hva bør jeg styre unna? Man trenger ikke være ekspert, men grunnleggende kunnskap og forståelse er veldig kjekt å ha. :)

Kunnskap om utstyr. hvilket bitt, hvilken størrelse, og hvordan finner man størrelsen, hvilket hodelag, Når skal man evt bruke bandasjer, og hvordan type man bruker i de forskjellige situasjonene, sal (her bør man også få hjelp av en saltilpasser) osv osv.

Og selvfølgelig kunnskap innen bruksområdet, i ditt tilfelle ridning. Man trenger ikke å være ekspert før man får seg hest, men grunnleggende kunnskap innen ridning (alle gangartene, stopp, styring, sjenkel og tøyle, sits, gjenkjenne spent og ukorrekt form hos en hest og overganger etc) er veldig greit å ha inne før man skaffer seg hest, mener jeg. :)

Forøvrig gikk jeg selv 4-5 år på rideskole før jeg skaffet meg hest, men jeg var ganske ung når jeg begynte med hest, å fikk min første hest i begynnelsen av tenårene. :)

Endret av Namine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått på rideskole i tre år, deretter hatt fôrhester og vært hestepasser de fleste dager i uka i tre år til før jeg fikk min første ponni som 14-åring. Har hatt egen i 5-6 år nå.

Men... Rideferdigheter er ikke det viktigste som hesteeier. Min egen liste i prioritert rekkefølge;

- Være oppriktig glad i hester og ha hestens beste i tankene, uansett. Finnes mange som er mer opptatt av fart og spenning, konkurranse, etc, enn hestens beste dessverre... Dette innebærer for meg å f.eks. velge å la hesten stå på utegang/stall med mye utegang i flokk fremfor stallen fem minutter unna der de står i paddocker av størrelsen frimerke, selv om sistnevnte kunne vært mer praktisk. Eller å akseptere at hesten er litt slapp/energisk/ufokusert/etc i dag og tilpasse aktiviteten deretter, selv om det kanskje ikke passer overens med din opprinnelige plan.

- Trygghet rundt hester, kunne forholde seg rolig i situasjoner der hesten gjør noe uventet. Det kan raskt bli veldig lite gøy dersom man blir nervøs/redd rundt sin egen hest.

- Kunnskap rundt hestehold og alt som følger med. Bl.a. vite hva hestens behov er (stell, flokkliv, bevegelse, god plass (boks er lite ideelt)), ha litt basiskunnskap om sykdommer, sårstell, etc. Ingen krise å ikke vite alt mulig dersom man har et godt nettverk og heller ringer veterinær en gang for mye enn en for lite. Det er også viktig å kjenne hestens språk, struktur i flokkliv, etc... Det er ingen tvang involvert i et flokkliv. Til tross for en rangstige vil de høye i rang kreve svært lite av de andre, i praksis krever de bare personlig rom og førsterett på mat i blant. Det er også en flytende flokkstruktur - dvs at forskjellige hester ofte har forskjellige ''ansvarsområder'', men de bytter gjerne på litt. Hester er fredelige dyr uten et konstant ønske om å ta over/være sjef så lenge de er tilfredse, så dette utbredte sjefsbehovet blant mennesker er en uting.

- Være en pedagogisk lærer/elev. Finn ut hva din hest liker best, arbeid det inn i trening som kanskje ikke er hestens favoritt. Behandle hesten slik du ville behandlet et menneske, ved å forklare, vise og spørre på penest mulig måte om den kan gjøre det du ønsker. Aldri bli sint eller voldsom, å være streng er sjeldent nødvendig (hvis du lykkes med å ha en hest som synes trening/tur er gøy kan du banne på at alle problemer du møter på er enten fordi 1) hesten forstår ikke hva du ønsker, 2) det er for vanskelig for hesten der og da, 3) din sinnstemning/krav gjør at treningen oppfattes som negativ). Det er dessverre veldig vanlig å behandle hesten som sin eiendom, som skal ditt og skal datt... Hva får hestene til gjengjeld? Veldig lite.

Hvis man har kontroll på de øvrige punktene har man alle forutsetninger for å være en flink hesteeier. :) Enhver hest ville valgt en uerfaren eier med deres beste i tankene, enn en erfaren eier som putter hesten på boks over halve døgnet og driver med tvangsbasert trening hver dag. Det er selvsagt en fordel å ha litt erfaring og peiling på riding og trening generelt, men igjen - enda viktigere å ha lyst til å lære og være åpen for forskjellige metoder, klare å se an og vurdere hva som passer best for akkurat den hesten man har.

Er jo mulig å prøve å være bare en liten smule objektiv når andre spør om hjelp, og ikke bare tenke på hva man foretrekker selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med de andre som mener ridekunnskapene ikke er de viktigste om man skal ha egen hest. Jeg synes man bør mestre alle gangartene, kunne litt enkel dressur og kunne ri trygt på tur, men utover det kan det meste læres etterhvert - og det er ikke direkte skadelig for hesten om du ikke kan ri MB, liksom.

Jeg har gått ett kurs. Gikk på ponni-kurs da jeg var 8, fikk ponni på halvfôr etter det. Fortsatte med (store) hester da jeg var ca. 13 år. Var hestepasser på konkurransehest (var heldig og fikk masse instruksjon av eieren) og hadde hest på halvfôr (NH og western-trent, masse instruksjon her også). Fikk hest på helfôr da jeg var 16 og kjøpte egen hest da jeg var 19. Har jevnlig ridd for trener.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er jo mulig å prøve å være bare en liten smule objektiv når andre spør om hjelp, og ikke bare tenke på hva man foretrekker selv.

Haha. :roll: Tenker vel heller på hestens beste enn noe annet. Det er ganske fælt og lite objektivt altså, huff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gikk på rideskole i 3 år før jeg var forrytter i litt over 1 år, etter det rei jeg litt her og litt der før jeg kjøpte min egen hest :P



Anonymous poster hash: 3e499...424
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på rideskole en gang i uken fra jeg var 4 årtil jeg var 10 år, fra 10- 12 år gikk jeg to ganger i uken. Da jeg var 12 år kjøpte foreldrene mine en konkurranse ponni til meg som jeg red på ridetimer med 2 ganger i uken og konkurrerte med. Da jeg var 14 år oppgraderte vi med en ponni til :)

Men jeg hadde null peilig på sårstell, hestesykdommer, foring eller andre ting som jeg burde ha kunnet. Hadde heldigvis en dyrekjær og hestevant mor som kunne hjelpe meg.

Da jeg var 16 år kjøpte vi en konkurranse hest, og når jeg var 17 år en til. På denne tiden gikk jeg på toppidrettsgymnas og red for instruksjon 4 ganger i uken, noe jeg fortsatte med ut videregående.

I dag er jeg 24 år og kunnskapene mine rundt hest og riding er gode, det viktigste jeg har lært på reisen er at hestekunnskap og hestevelferd kommer forran alt. Ridingen din kan du utvikle sammen med hesten, men viktig å kjøpe en hest som passer sitt nivå og kunnskap :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vet ikke hvordan man konkret rir inn en hest og trener den opp til å bli en god ridehest, men noe sier meg at man må kunne en del om positiv hestetrening, samt å ha god fysikk? For hesten må få gode opplevelser med det å ha saltøy og rytter på seg, ikke under tvang. Er det ikke en utdanning man kan ta for å bli trener? Men du har kanskje hatt en god lærer? Og så er det er vel ikke helt ufarlig :)Anonymous poster hash: cfd03...0a8

Lærte det gjennom kurs i rideklubben og travklubben (som min mor var med i ) der de viste hvordan man skulle ri inn og kjøre inn egen hest. + min mor som lærte meg det meste fra jeg var barn. :)

Å ha ridd inn en hingst som 11åring er hverken nødvendig eller vanlig, om du skal ha hest selv.

Hvis du får trening i å håndtere en hest, oglærer om hestehold så kan du jo begynne med en ferdig innridd rolig turhest. Selv driver jeg med travhester og har ponnitrav-kurs en dag i uken.

Jentene der er mellom 10-13år, og selv om noen av de er veldig hestevandt og så godt som har vokst opp i en stall, ville jeg ikke anbefalt å kjøpe en unghingst de selv må ri inn.. Hvis du bor en plass med ridesenter i nærheten så har de sikkert ridekurs for voksne. :)Anonymous poster hash: 2f69d...73b

Må legge til at den hingsten jeg red inn var ikke min :) Jeg ble spurt av en dame som i grunn kan å ri selv om jeg kunne gjøre det. Hun synes vel bare jeg var flink antar jeg :) Man trenger ikke akkurat gå på kurs der det eneste man gjør er å gå rundt i en ring inne i en hall for å kunne å ri mener jeg :) De fleste jeg kjenner i alle fall som har hatt hest siden de var barn har ikke gått på kurs, men er likevel veldig flinke.

Første hesten jeg hadde var en ung kaldblodshoppe. Veldig rolig og god hest :)

Anonymous poster hash: 5ccce...4d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. :roll: Tenker vel heller på hestens beste enn noe annet. Det er ganske fælt og lite objektivt altså, huff!

Å slenge fra seg hesten i et gjørmete høl, (billig og greit!), "omvende" den til barfot for så å beskjære høvene selv, trene den tre ganger i uken og lære den å steile er ikke noe man gjør for hestens beste, men mer for sin egen latskap og forkjærlighet til en full lommebok.

Har sett meg lei av lurvete utegangshester med regnråte og slipper feet. Norge har ikke klima passende for hester, dermed vil majoriteten ha det bedre på en skikkelig stall hvis de får nok stimulasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å slenge fra seg hesten i et gjørmete høl, (billig og greit!), "omvende" den til barfot for så å beskjære høvene selv, trene den tre ganger i uken og lære den å steile er ikke noe man gjør for hestens beste, men mer for sin egen latskap og forkjærlighet til en full lommebok.

Har sett meg lei av lurvete utegangshester med regnråte og slipper feet. Norge har ikke klima passende for hester, dermed vil majoriteten ha det bedre på en skikkelig stall hvis de får nok stimulasjon.

Tydelig at du ikke har særlig med erfaring fra begge deler. Det har der i mot jeg, alt fra gigantiske staller, mindre staller, gode uteganger og dårlige uteganger. Det finnes konkurransehester som har helt jævlige liv, samt hobbyhester på utegang som har det like ille - og mange midt i mellom.

1. Det er tre ting som er svært viktig for en hest; Det første er flokkliv. Det andre er jevnlig bevegelse. Det siste er mulighet for å flykte (derfor har de fra naturens side klaustofobiske tendenser). Ingen av disse helt grunnleggende og svært viktige behovene blir oppfylt i en boks. Dette er så grunnleggende kunnskap om hester at det er litt trist å i det hele tatt måtte nevne det.

2. Klima er sjeldent et problem for de fleste hester. De fleste setter godt med pels, pelsen er også varmeregulerende. Dersom en hest ikke setter god nok pels selv finnes det noe som kalles dekken; som jeg absolutt ikke er i mot å bruke, så lenge hesten faktisk har det behovet (og det brukes vettig, ikke lag på lag med for varme dekken eller dekken som passer dårlig/gnager/hindrer bevegelse).

3. Igjen - barfot er sjeldent et problem for de fleste hester. Det finnes unntak, men som regel ''funker det ikke'' grunnet dårlig barfottrimmer og manglende tilpassing fra eiers side. Ikke bare funker det for de fleste, det er langt sunnere for høver, ben og kropp. Du får lese litt om det om du ikke har så mye kunnskap om temaet selv. Nå kan jeg bare snakke for meg selv, men jeg tør ikke å trimme min egen hest - høver er kompliserte greier, ikke minst utrolig viktig for generell helse. Ettersom den trimmeren som virkelig gjør en god jobb med min hest bor ganske langt unna er det ikke så mye å spare på barfot heller (800 hver 4. uke i stedet for ca. en tusenlapp hver 6. uke som da han var skodd).

4. Uteganger er forskjellige. Det finnes mange dårlige - dessverre - men, det finnes mange dårlige staller også. Jeg har slitt litt med å finne den perfekte plassen for min egen, men er fornøyd nå. Stort oppgruset område (utenfor liggehall, ved foringsplassen, vannkar, etc), de har også tilgang på stort gressbeite. Her lukkes det av ved mye regn til det har tørket litt igjen for å forhindre mye gjørme. To store liggehaller, fylt rikelig med flis. Fôring fire ganger om dagen i finmaskede høynett (dessverre er det mange uteganger med fri tilgang til tross for at mange hester blir overvektige av det, alt for vanlig i dette landet). Møkkes og fylles på flis hver dag, vannkar vaskes jevnlig, gjerdene er gode... Har egentlig ingenting å klage på.

Absolutt alle mine valg er basert på min hest sitt beste. Barfot er nøye gjennomtenkt, barfottrimmer nøye valgt, stallplass (og nå utegang) har jeg mange krav til, dekken går han med når det er behov for det, og han brukes og får stell hver eneste dag. Vil heller spise brød og nudler i ukevis enn å nekte han noe han trenger eller har godt av. Så å se på ting så unyansert som du gjør her viser rett og slett at du har fryktelig mange fordommer og lite erfaring rundt temaet; for jeg kjenner veldig mange mennesker med likt hestehold som meg selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har stal hjemme og etterhvert som konkurransehestene mine har blitt pensjonister har vi tatt de hjem hvor de går ute fra 06.00-23.00, de går i flokk, fri tilgang på grovfor og barfot for de som fungerer som det... Hestene elsker det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...