Gå til innhold

Dere som har egen hest - har dere gått på mange ridekurs?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er litt nysgjerrig på hvilke rideferdigheter dere som har egen hest har. Er det slik at de fleste med egen hest har ridd på rideskoler i årevis og behersker det meste av dressurriding og feltritt? Man bør vel også ta ridetimer med hesten for å finslipe ferdighetene?

Jeg har en drøm om å anskaffe en egen hest en gang, men det blir ikke før jeg vet at jeg er en god rytter og har mye tid og penger - og det kan bli en stund til.

Anonymous poster hash: cfd03...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Jeg rir middels dressur, rir ikke sprang lenger fordi jeg tenker litt for mye på konsekvenser :P

Jeg er nå 24 år, begynte å ri da jeg var 8 år. Aldri gått på ridekurs, kun ridd private hester (hestepasser/fòrrytter) Første hesten jeg hadde kjøpte jeg i 2009,dvs jeg hadde ridd i 11 år før jeg fikk min egen. Jeg tok privat undervisning på NHS Starum på hester jeg red og tok privattimer når jeg hadde egen hest. Betalte alt selv ved å ha sommerjobber, strøjobber osv da jeg var yngre. På vgs gikk stipend og penger jeg tjente på helgejobb til hesten. Nå jobber jeg jo fulltid og har god råd til hest.

Du trenger ikke gå masse år på rideskole for å bli en dyktig rytter. Rytterfølelse er noe du har, ikke noe du lærer dessverre. Ser mye stygg og uvettig ridning av folk som har gått på rideskole hele livet og lærer at så lenge hesten knekker på nakken så går den "på tøylen"/i form.



Anonymous poster hash: 4f8e2...0a1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke egen hest, men trener og passer andres hester iblant :) Jeg har ridd i 14 år(og regelmessig på kurs/tatt timer), og kunne ha hatt egen hest.

For å ha egen hest bør du kunne beherske alle 4 gangarter(4 siden det er forskjell på kort og full galopp!), du bør ha god kunnskap om hestehold og selvfølgelig ha tid og økonomi til det. Du lærer MASSE når du blir hesteeier, jeg lærte utrolig mye kun ved å være forrytter noen ganger i uka. Og så er det ganske utrolig hvor mye du forbedrer deg som rytter når du begynner å ri hver dag, og ikke minst på en hest du utvikler et forhold til!

Edit: Skrivefeil

Endret av Focklop
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Høres ut som dere har en del erfaring (mye mer enn meg). Det er nok en lang vei å gå for min del før det blir noen egen hest, men har en drøm. Uansett er det gøy å ri :)

Jeg har meldt meg på ridekurs på et sted med godt utdannede instruktører. Det er sitsen og balansen (i alle gangarter) jeg trenger å trene mest på. Samt å samle hesten så den går på bittet vha halvparader med setet/oversjenkler (ikke kun tøylene og undersjenklene). Tror de er bevisst på sånt på en del rideskoler, at man ikke skal skamri hesten (så den blir hard i munnen og ufølsom for signalene). Men det er nok mye rart der ute også, det har jeg selv erfart.

Anonymous poster hash: cfd03...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått på rideskole i tre år, deretter hatt fôrhester og vært hestepasser de fleste dager i uka i tre år til før jeg fikk min første ponni som 14-åring. Har hatt egen i 5-6 år nå.

Men... Rideferdigheter er ikke det viktigste som hesteeier. Min egen liste i prioritert rekkefølge;

- Være oppriktig glad i hester og ha hestens beste i tankene, uansett. Finnes mange som er mer opptatt av fart og spenning, konkurranse, etc, enn hestens beste dessverre... Dette innebærer for meg å f.eks. velge å la hesten stå på utegang/stall med mye utegang i flokk fremfor stallen fem minutter unna der de står i paddocker av størrelsen frimerke, selv om sistnevnte kunne vært mer praktisk. Eller å akseptere at hesten er litt slapp/energisk/ufokusert/etc i dag og tilpasse aktiviteten deretter, selv om det kanskje ikke passer overens med din opprinnelige plan.

- Trygghet rundt hester, kunne forholde seg rolig i situasjoner der hesten gjør noe uventet. Det kan raskt bli veldig lite gøy dersom man blir nervøs/redd rundt sin egen hest.

- Kunnskap rundt hestehold og alt som følger med. Bl.a. vite hva hestens behov er (stell, flokkliv, bevegelse, god plass (boks er lite ideelt)), ha litt basiskunnskap om sykdommer, sårstell, etc. Ingen krise å ikke vite alt mulig dersom man har et godt nettverk og heller ringer veterinær en gang for mye enn en for lite. Det er også viktig å kjenne hestens språk, struktur i flokkliv, etc... Det er ingen tvang involvert i et flokkliv. Til tross for en rangstige vil de høye i rang kreve svært lite av de andre, i praksis krever de bare personlig rom og førsterett på mat i blant. Det er også en flytende flokkstruktur - dvs at forskjellige hester ofte har forskjellige ''ansvarsområder'', men de bytter gjerne på litt. Hester er fredelige dyr uten et konstant ønske om å ta over/være sjef så lenge de er tilfredse, så dette utbredte sjefsbehovet blant mennesker er en uting.

- Være en pedagogisk lærer/elev. Finn ut hva din hest liker best, arbeid det inn i trening som kanskje ikke er hestens favoritt. Behandle hesten slik du ville behandlet et menneske, ved å forklare, vise og spørre på penest mulig måte om den kan gjøre det du ønsker. Aldri bli sint eller voldsom, å være streng er sjeldent nødvendig (hvis du lykkes med å ha en hest som synes trening/tur er gøy kan du banne på at alle problemer du møter på er enten fordi 1) hesten forstår ikke hva du ønsker, 2) det er for vanskelig for hesten der og da, 3) din sinnstemning/krav gjør at treningen oppfattes som negativ). Det er dessverre veldig vanlig å behandle hesten som sin eiendom, som skal ditt og skal datt... Hva får hestene til gjengjeld? Veldig lite.


Hvis man har kontroll på de øvrige punktene har man alle forutsetninger for å være en flink hesteeier. :) Enhver hest ville valgt en uerfaren eier med deres beste i tankene, enn en erfaren eier som putter hesten på boks over halve døgnet og driver med tvangsbasert trening hver dag. Det er selvsagt en fordel å ha litt erfaring og peiling på riding og trening generelt, men igjen - enda viktigere å ha lyst til å lære og være åpen for forskjellige metoder, klare å se an og vurdere hva som passer best for akkurat den hesten man har.

Endret av Gaea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et velskrevet innspill, Marr. Jeg har selv drevet en del med trening av hund med positiv forsterkning. Man motiverer da hunden (med enten godbiter eller leke, samt ros), slik at trening er gøy og positivt. Akkurat som man kan trene delfiner, hester og de fleste andre dyr. Trening basert på straff, tvang og utdatert hierarkisk tenkning har ingen plass i mitt hjerte i alle fall. Og jeg har alltid hatt en stor kjærlighet til dyr, så hestens grunnleggende biologiske og emosjonelle behov ville jeg sette aller først. Men kunnskap er grunnleggende for å kunne innfri de behovene, og jeg hadde hatt mye å lære i forhold til praktiske ting.

Jeg tviler på at jeg noen gang vil ha tid, krefter og penger nok til å kunne ta godt vare på en hest, men det er en drøm en så lenge. Og så er jeg litt nysgjerrig på rideferdighetene til hesteeiere, men de er sikkert like forskjellige som hesteeierne selv.

Anonymous poster hash: cfd03...0a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du trenger ikke kunne sprang og dressur for å ha egen hest.

Du anskaffer en hest med de ferdighetene du ønsker, om det er turridning eller sprang så spiller ikke det noen rolle så lenge du behersker det du skal bruke den til. Å ha hest handler om mye mer enn bare rideferdigheter, du burde gjerne innesitte en del kunnskap om hest generelt (fysikk, kroppsspråk, ernæring osv).

Hvis du er i tvil, anbefaler jeg at du forhører deg i en stall nær deg. Forteller litt om kunnskapene og erfaringene dine, og blir forrytter foreksempel. Det er en flott mulighet til å se om du er klar for å ha hest selv, og at du har tid til det.

Da kan du også få råd og veiledning fra de andre i stallen hvis det er noe du lurer på.

Lykke til :-)

Anonymous poster hash: 2f69d...73b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt hest siden jeg var 6 år. Var med på ridekurs da jeg var 10 tror jeg en eller to ganger, men det var helt grusomt kjedelig.

Rideferdigheter har jeg fått uten kurs. Jeg rei jo inn en hingst som gjorde alt for å kaste meg av da jeg var 11 eller noe :P

Nå har ikke jeg egen hest da, men jeg trener andres hester (med både trav og ridning) og trives med det :)

Anonymous poster hash: 5ccce...4d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke kunne sprang og dressur for å ha egen hest.

Du anskaffer en hest med de ferdighetene du ønsker, om det er turridning eller sprang så spiller ikke det noen rolle så lenge du behersker det du skal bruke den til. Å ha hest handler om mye mer enn bare rideferdigheter, du burde gjerne innesitte en del kunnskap om hest generelt (fysikk, kroppsspråk, ernæring osv).

Hvis du er i tvil, anbefaler jeg at du forhører deg i en stall nær deg. Forteller litt om kunnskapene og erfaringene dine, og blir forrytter foreksempel. Det er en flott mulighet til å se om du er klar for å ha hest selv, og at du har tid til det.

Da kan du også få råd og veiledning fra de andre i stallen hvis det er noe du lurer på.

Lykke til :-)Anonymous poster hash: 2f69d...73b

Takk! Det skal jeg gjøre, om jeg tør å fullføre drømmen en gang. Jeg vil bare ha en stødig og fin turhest, men som jeg gjerne kan øve litt dressur med også (det er mental trening både for hesten og rytteren, tenker jeg).

Og dyrevelferd er en viktig verdi for meg, så helt enig i det dere skriver.

Anonymous poster hash: cfd03...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt hest siden jeg var 6 år. Var med på ridekurs da jeg var 10 tror jeg en eller to ganger, men det var helt grusomt kjedelig.

Rideferdigheter har jeg fått uten kurs. Jeg rei jo inn en hingst som gjorde alt for å kaste meg av da jeg var 11 eller noe :P

Nå har ikke jeg egen hest da, men jeg trener andres hester (med både trav og ridning) og trives med det :)Anonymous poster hash: 5ccce...4d6

Jeg vet ikke hvordan man konkret rir inn en hest og trener den opp til å bli en god ridehest, men noe sier meg at man må kunne en del om positiv hestetrening, samt å ha god fysikk? For hesten må få gode opplevelser med det å ha saltøy og rytter på seg, ikke under tvang. Er det ikke en utdanning man kan ta for å bli trener? Men du har kanskje hatt en god lærer? Og så er det er vel ikke helt ufarlig :)

Anonymous poster hash: cfd03...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan man konkret rir inn en hest og trener den opp til å bli en god ridehest, men noe sier meg at man må kunne en del om positiv hestetrening, samt å ha god fysikk? For hesten må få gode opplevelser med det å ha saltøy og rytter på seg, ikke under tvang. Er det ikke en utdanning man kan ta for å bli trener? Men du har kanskje hatt en god lærer? Og så er det er vel ikke helt ufarlig :)

Anonymous poster hash: cfd03...0a8

Å ha ridd inn en hingst som 11åring er hverken nødvendig eller vanlig, om du skal ha hest selv.

Hvis du får trening i å håndtere en hest, oglærer om hestehold så kan du jo begynne med en ferdig innridd rolig turhest. Selv driver jeg med travhester og har ponnitrav-kurs en dag i uken.

Jentene der er mellom 10-13år, og selv om noen av de er veldig hestevandt og så godt som har vokst opp i en stall, ville jeg ikke anbefalt å kjøpe en unghingst de selv må ri inn.. Hvis du bor en plass med ridesenter i nærheten så har de sikkert ridekurs for voksne. :)

Anonymous poster hash: 2f69d...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha ridd inn en hingst som 11åring er hverken nødvendig eller vanlig, om du skal ha hest selv.

Hvis du får trening i å håndtere en hest, oglærer om hestehold så kan du jo begynne med en ferdig innridd rolig turhest. Selv driver jeg med travhester og har ponnitrav-kurs en dag i uken.

Jentene der er mellom 10-13år, og selv om noen av de er veldig hestevandt og så godt som har vokst opp i en stall, ville jeg ikke anbefalt å kjøpe en unghingst de selv må ri inn.. Hvis du bor en plass med ridesenter i nærheten så har de sikkert ridekurs for voksne. :)Anonymous poster hash: 2f69d...73b

Ja, skal begynne på ridekurs for voksne (gikk på noen ridekurs som barn, men mye er glemt). Vil gjerne lære å samle hesten skikkelig, samt ri med setet, kommunisere godt med hesten. Å ri inn noen hingst blir nok ikke i dette livet :)

Anonymous poster hash: cfd03...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skal begynne på ridekurs for voksne (gikk på noen ridekurs som barn, men mye er glemt). Vil gjerne lære å samle hesten skikkelig, samt ri med setet, kommunisere godt med hesten. Å ri inn noen hingst blir nok ikke i dette livet :)

Anonymous poster hash: cfd03...0a8

Men da har du et veldig godt utgangspunkt! Har du en flink lærer og en flink hest går nok det veldig radig til du er en habil rytter.

Man trenger ikke ha ridd i 10 år for å ha hest, det handler om interesse og engasjement :)

Mange av de jeg kjenner (meg inkludert) har ridd mange år før vi fikk egen hest, men så var jo vi så unge. En 10 åring trenger mer erfaring enn en voksen for å håndtere et stort dyr ;)

Anonymous poster hash: 2f69d...73b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gikk ikke på noen ridekurs hverken før jeg fikk hest eller mens jeg hadde hest selv. Men red daglig fra jeg var 9 år.fikk første egne hest da jeg var 13.

Anonymous poster hash: cd991...83c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på ridekurs fra jeg var 7 år, og fikk min første hest da jeg var 14. Da hadde jeg hatt hest på for i helgene (3 dager i uka) i noen år i tillegg til faste ridetimer på rideskolen.

Stallen hesten min stod på var drevet av de som eide hestene, så vi byttet på foring, inn/utslipp og vedlikehold av stallen - det lærer man masse av! Vi måtte også kjøre og hente kraftfor og høy selv, fikk inn smeder og dyrleger til tannrasp og ormekur og fikk mye kunnskap av at det var en liten stall med dyktige folk.

For å ha egen hest mener jeg at du må være vant med å ri på tur i alle gangarter, ha kunnskap om hva hesten trenger (du får ofte forslag av forrige eier av hva hesten får av høy/kraftfor, hvor ofte den bør skoes til hvilket bruk, hvor ofte tannrasp, vaksiner/ormekur etc, hvilke dekken den bruker til forskjellige årstider og slikt noe) samt ha stabil økonomi.

Noen av de som er på stallen min er voksne mennesker, som aldri hadde gått ridekurs men kun ridd litt på tur før de kjøpte seg hest (noen av de har barn som går ridekurs og så kjøpte de seg hest de begge kan bruke) De er veldig flinke med hestene, koser seg mye og hestene har det topp - de meldte seg på ridekurs en dag i uka og noen av de konkurrerer i lett dressur nå!

Om du ikke har mye erfaring anbefaler jeg som andre å prøve å ha hest på for noen dager i uka, rett og slett for å se om du trives med det, det er ikke mye koselig å komme inn fra tur i minus 15 grader og skal ta av hodelag med frossne fingre ;P Anbefaler også å kjøpe en trafikksikker hest, som kan det grunnleggende selv om det ofte er fristende å kjøpe en uerfaren hest med mye potensiale.



Anonymous poster hash: a3abf...856
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått på rideskole i sju år, fra jeg var ni til jeg var 16, blant annet sprangkurs. Hadde også ridd andres hester endel. Kjøpte en hest jeg kjente fra før, som hadde stått på den rideskolen tidligere. Har ridd nesten utelukkende tur, men det var mye å sette seg inn i med hestehold likevel, både praktisk og økomonisk, spesielt for en 16-åring. Heldigvis kunne foreldrene mine hjelpe meg med den siste biten.

Har samme hesten ennå, og er en smule usikker på om jeg klarer å ri andre hester! :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for mange informative, gode svar :)

Anonymous poster hash: cfd03...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok noen ridetimer som 7-8åring eneste ig ridde litt hos venninner som hadde hest i oppveksten. Begynte å stelle en hest 1 dag i uka + annenhver helg på samme stall som min beste venninne stelte en hest. Holdte på med dette i ett år før jeg fikk den samme hesten på helfor. Kunne igrunn ikke noe, men lærte utrolig mye på det året jeg kun stelte den. Jeg hadde ikke følt meg komfortabel med å ha den på helfor uten de fantastiske jentene jeg sto på stall med. Nå var dette kun en hobbyhest, sto på utegang og spiste for det meste høy og gull, men likevel :) Man lærer nok mer av å stelle/holde på med hest enn å kun ta ridekurs. Min erfaring er at ridningen er kun 10% av hesteholdet, det er bakkearbeid, foring, stelling, skoing, dugnad i stall, gjerdesetting, møkking osv :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok noen ridetimer som 7-8åring eneste ig ridde litt hos venninner som hadde hest i oppveksten. Begynte å stelle en hest 1 dag i uka + annenhver helg på samme stall som min beste venninne stelte en hest. Holdte på med dette i ett år før jeg fikk den samme hesten på helfor. Kunne igrunn ikke noe, men lærte utrolig mye på det året jeg kun stelte den. Jeg hadde ikke følt meg komfortabel med å ha den på helfor uten de fantastiske jentene jeg sto på stall med. Nå var dette kun en hobbyhest, sto på utegang og spiste for det meste høy og gull, men likevel :) Man lærer nok mer av å stelle/holde på med hest enn å kun ta ridekurs. Min erfaring er at ridningen er kun 10% av hesteholdet, det er bakkearbeid, foring, stelling, skoing, dugnad i stall, gjerdesetting, møkking osv :)

Jeg tenker vel at man lærer mye om stell og foring av hest ved å stelle den, og mye om riding ved å ta ridekurs og praktisere det. Man blir ikke en god rytter av å møkke, samtdig som man ikke blir en god hesteeier kun av å ri.

For min del er det ridekunnskapene jeg ønsker å trene og repetere på kurs. Om jeg skulle skaffe meg hest en gang, måtte jeg ha satt meg godt inn i stell og de ulike behovene til hesten (kan selvsagt noe, men har masse å lære).

Å være forrytter er nok lærerikt :)

Anonymous poster hash: cfd03...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...