Gå til innhold

Pus har kanskje FIP. Erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hun har hatt kraftig diaré og blitt veldig tynn, spiser omtrent ingen ting.

For noen dager siden begynte magen å bli stor. Hun så rett og slett ut som hun var drektig.

Tok henne til dyrlegen igår og hun ble operert. Det ble funnet væske i buken hennes, og tarmene var store og fulle av luft..

Væsken fra buken ble tatt vare på slik at den kan testes i Tyskland.

Nå er pus hjemme. Hun spiste litt i går, men ingen ting i dag. Vi skal på kontroll på fredag.

Leste her at FIP kan være voldsomt og akutt, eller drøye over flere mnd, men alltid er dødelig. http://www.dyrlegenebodo.no/wips/980830153/

Vi har jo ikke fått diagnosen, men ifølge dyrlegen er det et dårlig tegn at pus hadde væske i buken og at dette ikke ser så bra ut...

Anonymous poster hash: 23a18...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen erfaring med FIP, men sender likevel en god og varm klem til deg og pusen din <3.

Hvis du er åpen for slikt, kan jeg anbefale å prøve dyretolk (Sissel Grana). Mange dyrleger som går god for henne, og jeg har selv gode erfaringer med henne.



Anonymous poster hash: b69df...5ab
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Ingen erfaring med FIP, men sender likevel en god og varm klem til deg og pusen din <3.

Hvis du er åpen for slikt, kan jeg anbefale å prøve dyretolk (Sissel Grana). Mange dyrleger som går god for henne, og jeg har selv gode erfaringer med henne.

Anonymous poster hash: b69df...5ab

Unnskyld utrolig dumt spørsmål, men hva tenkte du at en dyretolk skulle kunne hjelpe med?

FIP har jeg heldigvis gått klar av, - og håper ved Gud det vil fortsette.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre ingen solskinnshistorie fra meg. Katten min fikk dette kjempefort etter at hun ble sluppet ut for første gang. Hun fikk blodig diare, spiste ingenting, hadde feber og ville bare sove. Hun fikk også blodsprengte øyne, det gikk ikke lange tiden men hun måtte avlives til slutt. Krysser fingrene for at det går bedre med din, og at den er der en god stund! Klem til deg :)

Anonymous poster hash: d1382...3bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld utrolig dumt spørsmål, men hva tenkte du at en dyretolk skulle kunne hjelpe med?

FIP har jeg heldigvis gått klar av, - og håper ved Gud det vil fortsette.

Samme sier jeg: Hvordan skal en såkalt "dyretolk" kunne hjelpe mot alvorlige fysiske sykdommer? Opplys meg, please?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme sier jeg: Hvordan skal en såkalt "dyretolk" kunne hjelpe mot alvorlige fysiske sykdommer? Opplys meg, please?

Var absolutt ikke meningen å fornærme noen. Erfarte selv dette da jeg hadde et sykt dyr, at dyretolken videreformidlet hvordan dyret hadde det, hvor det gjorde vondt, og hva dyret selv ønsket hjelp med. Dette er anerkjent blant mange dyrleger (inkludert min), og de har ofte fått god hjelp av dyretolker til å gjøre det rette for dyret. Var bare et lite tips, ut fra egen erfaring.

Anonymous poster hash: b69df...5ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dyret har mistenkt FIP er det å finne en dyretolk det siste en skal styre med. Da er det god lindrende pleie, masse kos, gode veterinærer og styrken til å vite når en skal gi slipp som trengs.



Anonymous poster hash: ea262...d67
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var absolutt ikke meningen å fornærme noen. Erfarte selv dette da jeg hadde et sykt dyr, at dyretolken videreformidlet hvordan dyret hadde det, hvor det gjorde vondt, og hva dyret selv ønsket hjelp med. Dette er anerkjent blant mange dyrleger (inkludert min), og de har ofte fått god hjelp av dyretolker til å gjøre det rette for dyret. Var bare et lite tips, ut fra egen erfaring.

Anonymous poster hash: b69df...5ab

Du fornærmet ikke meg.

Jeg kan forsåvidt forstå at noen oppsøker alternative metoder hvis det er uklart hva som plager dyret. Men her er det snakk om en alvorlig, medisinsk diagnose. Da er det veterinæren som kan mest. Det hjelper vel lite at "dyret forteller hvor det gjør vondt" når det gjelder FIP.

Nå skal jeg ikke spore av tråden, men synes det kan være interessant å vite hvem disse "mange" veterinærene er som tror på og anerkjenner dyretolker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten din høres ut som har våtvarianten av FIP, den finnes i tørr også og katten kan leve litt lenger med dette, men det går dessverre bare en vei med FIP. Siste året har jeg mistet 4 katter av våtvarianten hvor de trakk ut gul væske av buken og kunne også se på ultralyd at det er mye væske i kroppen som ikke skal være der. Hvor lang tid tar det før du får svar på prøvene fra Tyskland? Når det har gått såpass langt med katten din som det allerede har gjort bør du gi katten en verdig slutt ganske så snart da dette er smertefullt og uhelbredelig. Har du fler katter hjemme hos deg? Send meg PM om du lurer på noe, har bred erfaring med denne sykdommen dessverre og er oppdatert fra nye studier i statene og rundt om i verden.. Ønsker deg lykke til. Dette er en grusom sykdom

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, 4 puser var mye:( Var de i slekt?

Jeg mistet mine 2 brødre til tørr FIP, i en uvanlig rask variant.

Hilsen AB som også har erfaring med FIP.



Anonymous poster hash: ea262...d67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var ikke i slekt, men jeg hadde 8 Maine Coon, og Coronaviruset muterer og smitter, de kan fint bære dette viruset, men det kan slå ut av den minste ting, som f.eks stress, vaksine, kasterering, veterinærbesøk osv... FIP rammer flest rasekatter under 2 år. Og alle jeg har mistet ble under året... Har vært svært uheldig med andre ord...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, all medfølelse TS :/

Har ingen erfaring selv men ble veldig bekymret nå (har katt). Kan jeg vaksinere pusen min mot dette? Er det mulig å unngå? Hørtes fælt ut :(



Anonymous poster hash: 0ad07...f3b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var ikke i slekt, men jeg hadde 8 Maine Coon, og Coronaviruset muterer og smitter, de kan fint bære dette viruset, men det kan slå ut av den minste ting, som f.eks stress, vaksine, kasterering, veterinærbesøk osv... FIP rammer flest rasekatter under 2 år. Og alle jeg har mistet ble under året... Har vært svært uheldig med andre ord...

Ja, mine var også rasekatter og under 2 år. Krysser fingrene for at jeg slipper å oppleve dette igjen!

Anonymous poster hash: ea262...d67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, all medfølelse TS :/

Har ingen erfaring selv men ble veldig bekymret nå (har katt). Kan jeg vaksinere pusen min mot dette? Er det mulig å unngå? Hørtes fælt ut :(

Anonymous poster hash: 0ad07...f3b

Det finnes en vaksine, men den virker ikke i alle tilfeller og den må gies etter et vist tidspunkt. Har du en vanlig huskatt er faren for å få det mindre enn for oss som har rasekatter (spesielt de som kommer fra store oppdrett med flere kull samtidig).

Anonymous poster hash: ea262...d67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vaksinen kan gis fra katten er 16 uker, men den er absolutt ikke fullverdig og du vil ikke være sikret mot FIP. Vaksinen må gjentas vært år.

Det som kan være skummelt er at man kan vaksinere en katt som allerede har Coronavirus, da kan FIP bryte fort ut. Man kan ta blodprøve av katten for å se om den har Coronavirus. Ca 80% av katter har dette viruset latent i kroppen og kan bryte ut av mange forskjellige grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...