Gå til innhold

Valpetråden - gleder og frustrasjon


Gjest Pink.Pearls

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke hvor mye man egentlig bør trene de når de er så små? Hvor mye som er formye?

Den valpen her så jo velig lykkelig og fin ut, men så en annen video på youtube av en på ca 10 uker, og han så bare sliten og trist ut. Men, min valp ser jo også konstant trist ut, så skal kanskje ikke legge formye i det.

Vi trener en halvtime med klikketrening hver dag. Også øver vi på å gå i bånd hver gang vi er ute, men ikke mer en type 5-10 minutter sammenlagt på turen.

Kommer vel an på hunden tenker jeg :) Noen elsker det å andre ikke.. Tror ikke det er for mye om man tar det som en "lek" om du skjønner hva jeg mener, at det ikke er døds seriøst å at man ikke blir frustrert når valpen ikke skjønner det :)

Her begynte vi tross alt når valpen var 7 uker å trene så smått :fnise: Men har ikke lært så mye mer siden den gang.. Tror jeg skal finne frem klikkerten altså :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud for en opplevelse jeg hadde i dag!

Var ute å luftet den lille valpen min på 12 uker i dag ( i bånd). Etter jeg var ferdig og skulle gå inn døra hjemme så klarte valpen å smette ut døren og løpe ut i gaten. Der var det en kvinne i 35 års alderen som akkurat spaserte forbi. Valpen fikk øye på henne og løp mot henne mens han bjeffet og logret med halen. Han ville hilse. Dama reagerte med å bli rasende på valpen og ropte ut: ´´DRA DEG VEKK!´´. Jeg løp etter selvfølgelig for å hente valpen min igjen mens hun gikk mot huset sitt med valpen min i hælene. Etter noen minutter fikk jeg fatt i valpen min, og beklaget meg til henne. Hun svarte meg ikke tilbake,og så ikke på meg en gang. Pottesur var hun.

Makan! Det er bare en liten valp! Kjekt å ha en slik nabo :plystre:

Anonymous poster hash: 8abbd...4f5

Slikt som dette irriterer meg.

Altså selv om man har skjerpet inn regler for hundehold, og det har vært større mediafokus rundt hunder og ulykker de siste årene, så tåler da de fleste at en hund kommer på avveier en gang i blant.

Dette var jo et helt naturlig uhell på lik linje med så mangt.

Jeg synes toleransen for hunder har blitt FOR lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel an på hunden tenker jeg :) Noen elsker det å andre ikke.. Tror ikke det er for mye om man tar det som en "lek" om du skjønner hva jeg mener, at det ikke er døds seriøst å at man ikke blir frustrert når valpen ikke skjønner det :)

Her begynte vi tross alt når valpen var 7 uker å trene så smått :fnise: Men har ikke lært så mye mer siden den gang.. Tror jeg skal finne frem klikkerten altså :klo:

Ja det er sant! Føler også at vår hund tåler litt lengere turer enn hva jeg har lest er anbefalt for 13-uker gamle valper.

Her er klikketrening noe av det morsomste han kan holde på med - sånn bortsett fra å leke med ting han ikke får lov til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sant! Føler også at vår hund tåler litt lengere turer enn hva jeg har lest er anbefalt for 13-uker gamle valper.

Her er klikketrening noe av det morsomste han kan holde på med - sånn bortsett fra å leke med ting han ikke får lov til ;)

Min responderte skikkelig godt på de 5 min vi trente med den, ute på tur, løs :) Gikk ikke to meter unna meg engang :nigo: Så dette kan virke lovende ja!

edit: skal nevnes at jeg ikke skal trene "skikkelig" klikkertrening, skal kun bruke den på innlæring av nye triks.

Responderer skikkelig bra på det. "Touch" og "vinke" er i innlæring-fasen å går meget bra :jepp:

Endret av Frk.K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off, valpen vår er helt i hundre i dag. Vanligvis er han trøtt og vil enten bare sove eller kose på denne tiden av dagen, men nå er han helt i firsprang. Og jeg er syk... Gleder meg til dama kommer hjem i dag!

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser til øyet blir stort og vått her, og innser at jeg gjør "ingenting" med valpen her... Hun er med når jeg er på jobb og får møte andre hunder. Vi går ikke tur, vi lufter oss på nye steder, og eneste treningen her er å trene inn lyd som betyr at hun skal komme til meg/følge meg. Noe som jo går så raskt når de er så små. Ellers er det lek, biting, sove, tisse, bæsje, spise. Og så alt en gang til :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Off, valpen vår er helt i hundre i dag. Vanligvis er han trøtt og vil enten bare sove eller kose på denne tiden av dagen, men nå er han helt i firsprang. Og jeg er syk... Gleder meg til dama kommer hjem i dag!

God bedring!

Jeg lurer på hvilken rase du har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring!

Jeg lurer på hvilken rase du har?

Takk! 😊 jeg har en blanding av retrivere, så det blir spennende å se hvordan han blir. En ting er i hvertfall sikkert: han er labrador innvendig 😝

Hva slags rase har du på dine? Du har to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! 😊 jeg har en blanding av retrivere, så det blir spennende å se hvordan han blir. En ting er i hvertfall sikkert: han er labrador innvendig 😝

Hva slags rase har du på dine? Du har to?

Ikke ha for store forhåpninger på størrelsen! :snurt: Har bare en, rettiverx2 med gjeterhund.. Labrador er det som skinner mest igjennom her også tror jeg :) labrador i liten kropp :fnise: Endret av Frk.K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ha for store forhåpninger på størrelsen! :snurt: Har bare en, rettiverx2 med gjeterhund.. Labrador er det som skinner mest igjennom her også tror jeg :) labrador i liten kropp :fnise:

At han ikke blir stor tenker du på? Tror han blir sånn mellomstor av noe slag, hehe. Og muligens helt svart i fargen. Nå er han litt lysere under. Blir uansett spennende å se hvordan resultat det blir :)

Rart hvordan labradoren har så dominante spise-gener som slår igjennom! ;)

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At han ikke blir stor tenker du på? Tror han blir sånn mellomstor av noe slag, hehe. Og muligens helt svart i fargen. Nå er han litt lysere under. Blir uansett spennende å se hvordan resultat det blir :)

Rart hvordan labradoren har så dominante spise-gener som slår igjennom! ;)

Min er ikke så storspist på hundemat å har god matkontroll, kan fylle hele skålen å han stopper når han er mett. Men allt annet går i gapet.. :fnise: Endret av Frk.K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er ikke så storspist på hundemat å har god matkontroll, kan fylle hele skålen å han stopper når han er mett. Men allt annet går i gapet.. :fnise:

Tør ikke teste det her! Haha

Off, ja kjenner til at alt skal i munnen. Nå har han i hvertfall gitt seg med valpebitinga, så der slapp vi billig unna! Phu..! Hadde sett for meg at det skulle vare lenge og være veldig voldsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tør ikke teste det her! Haha

Off, ja kjenner til at alt skal i munnen. Nå har han i hvertfall gitt seg med valpebitinga, så der slapp vi billig unna! Phu..! Hadde sett for meg at det skulle vare lenge og være veldig voldsomt.

Det varte lenge her :fnise: i ny og ne smatter han litt på hånden under kos.. I bunn og grunn en uvane, men synes det er litt søtt.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det varte lenge her :fnise: i ny og ne smatter han litt på hånden under kos.. I bunn og grunn en uvane, men synes det er litt søtt.. :P

Smatting på hånda er det her også. Av og til lurer jeg på om han tror at han er en kalv. Suger på hånda som han skulle vært en :P

Alt annet er her: alt annet, hehe. Alt fra sokker, vedpinner, sko, klær, doruller, stein (steintygginga har også blitt bedre) osv. Men så lenge det ikke er noe farlig noe så går det fint. Han har forstått at det ikke er greit å tygge på ledningene, så de holder han seg faktisk unna.

Jeg har hattt ansvaret for valpen om natta og om morgenen en måned nå, så fra i morgen tiltrer samboeren min stillingen en periode. Merker det blir ganske godt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser til øyet blir stort og vått her, og innser at jeg gjør "ingenting" med valpen her... Hun er med når jeg er på jobb og får møte andre hunder. Vi går ikke tur, vi lufter oss på nye steder, og eneste treningen her er å trene inn lyd som betyr at hun skal komme til meg/følge meg. Noe som jo går så raskt når de er så små. Ellers er det lek, biting, sove, tisse, bæsje, spise. Og så alt en gang til :-)

Men slik jeg har forstått deg har du veldig mye kunnskap om huderhold, så da sniker du ratt inn noen trening uten at du tenker over det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men slik jeg har forstått deg har du veldig mye kunnskap om huderhold, så da sniker du ratt inn noen trening uten at du tenker over det ;)

Spørs hva du mener med trening i denne konteksten. Jeg mener at alt er trening i denne alderen, og nei - jeg sniker ikke inne noe "lydighetstrening" eller noe i den dur. Altså vi trener overhode ikke på sitt o.l. Det gjorde jeg heller ikke med min aller første hund husker jeg.

Poenget mitt er vel at siden alt er trening, så er det ikke noen vits å sette av tid til trening på ulike momenter som sådan. Altså - man må gjerne gjør det, det er ikke det jeg mener, men jeg synes noen kanskje trener i overkant mye, og kanskje også forventer litt for mye av valper. Sånn på generelt grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva du mener med trening i denne konteksten. Jeg mener at alt er trening i denne alderen, og nei - jeg sniker ikke inne noe "lydighetstrening" eller noe i den dur. Altså vi trener overhode ikke på sitt o.l. Det gjorde jeg heller ikke med min aller første hund husker jeg.

Poenget mitt er vel at siden alt er trening, så er det ikke noen vits å sette av tid til trening på ulike momenter som sådan. Altså - man må gjerne gjør det, det er ikke det jeg mener, men jeg synes noen kanskje trener i overkant mye, og kanskje også forventer litt for mye av valper. Sånn på generelt grunnlag.

Ok, da misforstod jeg deg helt, for jeg trodde du mente at du selv trente alt for lite :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da misforstod jeg deg helt, for jeg trodde du mente at du selv trente alt for lite :)

Neida, jeg er mer på det at jeg prøver å ikke gjøre for mye med vilje, fordi jeg ser på denne valpen og mange andre jeg har hatt selv (og de på kurs), hvor lett det er å få en liten rabagast som lett blir litt overivrig og overtrett og dermed får man litt mer å stri med enn nødvendig, nettopp fordi det skjer for mye for valpene. Snakker av egen erfaring altså :-).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg er mer på det at jeg prøver å ikke gjøre for mye med vilje, fordi jeg ser på denne valpen og mange andre jeg har hatt selv (og de på kurs), hvor lett det er å få en liten rabagast som lett blir litt overivrig og overtrett og dermed får man litt mer å stri med enn nødvendig, nettopp fordi det skjer for mye for valpene. Snakker av egen erfaring altså :-).

Aha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...