Gå til innhold

Fly med katt i kabinen


Åselin

Anbefalte innlegg

Har fløyet to ganger med den ene katten vår. Den veier 6 kg, så det var ikke veldig god plass i bagen. Men det gikk fint. Katter ligger jo stort sett og slapper av uansett. Husk å ha et håndkle i bunnen av bagen. Hvis katten blir redd er det stor sannsynlighet for at den tisser på seg. Og ha på den sele så den ikke stikker av i sikkerhetskontrollen.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan melder man inn særskilte behov da? Jeg er allergisk mot katt, og hadde nok ikke vært så hyggelig å reise med en katt ved siden av på en lang flytur. Jeg er ikke sånn kjempe allergisk, men blir potte-tett i nesen og klør.

Og hva når det kommer en hyperallergiker på flyet som ikke tåler nøtter, og heller ikke lukten av dem?

Har skjedd meg en gang, og det eneste jeg hadde med å spise var sjokolade, kjeks med nøtter og nøtteblanding :fnise: Må man kaste maten sin da? Jeg kjøpte alt på narvesen før jeg gikk på flyet, og det var først på flyet vi fikk beskjed.



Anonymous poster hash: 1349f...5c0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er det du og ikke katte-/hundeierne som må flytte deg eller gå av flyet. Jeg satt en gang ved siden av en allergiker som mente at jeg og katten skulle av flyet. Det endte med at han fikk valget mellom å flytte seg, eller ta neste fly, da han ikke hadde meldt inn særskilte behov.

Jeg reiser forresten også mye i jobb med full fleks, og endrer stort sett avgang i siste liten. Spesielle preferanser ligger inne i min profil hos reisebyrået jobben bruker og hos SAS, slik at jeg alltid får det som jeg vil på avgangen jeg ender på.

Jeg har da heller ingen problemer med katt eller hund i veske under setet. Men dyret skal ikke opp i fanget til eier underveis. Noe som faktisk er helt etter reglene.

Anonymous poster hash: 2c8f5...2d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding alle. :) Satser på at det går bra! Har kjøpt en sherpa-bag nå, siden det er den SAS anbefaler.

Har aldri tenkt over at allergikere må si fra om slikt på forhånd (har ikke allergi selv), men det er jo greit å vite dersom det kommer opp i løpet av flyturen.

Et lite spørsmål angående sikkerhetskontrollen (som føles litt dumt): Man må vel bære de gjennom detektoren man selv skal gå gjennom?

Du må ta katten ut av bagen og bære h*n gjennom sikkerhetskontrollen, for buret skal på båndet :) Kan være greit å øve litt på å ta katten inn og ut av bagen før du skal reise... Jeg hadde ikke forberedt pusi på dette i det hele tatt første gangen vi skulle reise med fly, og pusi var bare litt over fem mnd da. Katten kom gjerne ut av buret, og klorte seg fast i hals og hode, men inn igjen... neeeei... Måtte ha hjelp av den ene sikkerthetsvakten der for å få henne inn igjen :fnise: De andre gangene har det gått bare fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Hva skjer om det blir store forsinkelser når man er ute og flyr med pus? Har flyplassene noe rom hvor han kan få komme ut og lufte seg?



Anonymous poster hash: 2a37c...4bf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde katten med på fly senest for 4 dager siden, og hun ligger i fanget mitt mens vi venter på gate for å boarde.

Men det er greit å ha sele på i tilfelle noe skulle få henne skremt nok til å ville flykte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde katten med på fly senest for 4 dager siden, og hun ligger i fanget mitt mens vi venter på gate for å boarde.

Men det er greit å ha sele på i tilfelle noe skulle få henne skremt nok til å ville flykte.

Men var katten din rolig da? Jeg ser for meg at min katt ville vært rimelig nervøs i en sånn situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men merket på henne at det er litt stressende med så mye mennesker og lyder. Jeg holder hendene på henne eller lar henne ligge i armene, hun opplever det som litt beroligende.

Hun er utstillingskatt så jeg har vært bevisst på å venne henne til at omgivelsene kan skifte, og det har gått veldig fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster det noe ekstra å ta med katt på fly? Må den ha egen billett? Kommer ikke selen til å pipe i kontrollen? Veldig lurt å ikke la den ha tilgang på mat i 12 timer før avreise, men hva med vann? Ser for meg at min hankatt som ikke er kastrert kommer til å bli så redd at han pisser...og hannes piss lukter så utrolig sterkt :P

Synes forøvrig det virker slemt å bare la den sitte under setet hele turen da... Men men. Kan katter få dotter i ørene? Noen som har erfaring med feliway spray på tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte katt i kabinen billett i dag, det kostet 399,- med Norwegian. Oppdretteren anbefalte å spraye reisebagen med Feliway, så jeg vil tro at hun har gode erfaringer med det:) Vi skal bare fly en time da, men jeg er spent! Aldri flydd med dyr før:)



Anonymous poster hash: 2a37c...4bf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...