Gå til innhold

Sint. Ung. Kvinne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei hvis den ene jobber mer enn den andre så er det rettferdige selvfølgelig at den som jobber mindre tar en større andel av husarbeidet. Og er den ene hjemmeværende så er det bare rett og rimlig at denne parten tar ALT husarbeidet.

Og som tidsbruk undersøkelsen til SSB viser så jobber menn mer enn kvinner daglig når man tar med både inntektsgivende og husholdningsarbeid og utdanning. Menn jobber da 7,37 timer hver dag mot 6,79 timer for kvinner. Menn tar altså en betydelig større byrde av arbeidet i husholdningen.

Anonymous poster hash: 42c2b...7fd

Kommer jo helt ann på hvorfor den ene parten er hjemmeværende. Om jeg er hjemmeværende med barn en periode, er det ikke dermed sagt at jeg skal ta ALT husarbeid. Ain't happening. Det er en jobb å være hjemme å oppdra barn og, og ofte like fysisk krevende som en alminnelig jobb. Det er ett sånt typisk utsagt fra barnløse (menn), fordi alt for få menn har vært hjemmeværende med barn og ANER virkelig ikke hva det innebærer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Whitestripes

Jeg driter en lang marsj i likestilling, men jeg ønsker rettferdighet, og det skal gå begge veier i et forhold. At man krangler om hvem som lager mest mat, vasker mest, tar seg mest av barn eller rydder mest, er bare idiotisk. Begge bor i samme hus, begge spiser mat, begge roter og griser, og barna er felles. Da er det en selvfølge at man tar sin del av husarbeidet. De som har latsabber til menn (eller koner), må bare sette foten ned og stille krav. Hvis man springer rundt med vaskefilla og er sur og grinete og tar på seg martyrrollen "Jeg gjør alt her, jeg"...så kan man i grunnen skylde seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En times snømåking er verdt flere timer innearbeid. Det er MYE tyngre.

Anonymous poster hash: 42c2b...7fd

Snømåking er litt mer morsomt enn å vaske gulv eller stryke klær. Man får frisk luft og siden det er fysisk tungt kan man gjøre det i stedet for å gå på treningsenteret. Det er kanskje kjedelig hvis man må gjøre det hver dag vinteren gjennom, men hvem sier at kvinner ikke kan måke snø?

En annen skrev at kvinner blir mer slitne, men tror planlegging og å ha ansvaret for alle bagatellene kan gjøre sitt. Ofte kan planlegging være mer slitsomt enn å få det unnagjort. Men menn skal ikke belastes hvis kona er en flisespikker som skal ha alt på sin måte og om hun er opphengt i bagateller og brettekanter. Hun kan heller ikke klandres, ofte er det opplært gjennom mors rolle i barndommen, men hun kan forsøke å endre litt på tankegangen?

Jeg er avhengig av huskelister og å ha en felles huskeliste med ansvarsfordeling før f.eks. bursdager /dåp og julaften er kanskje tingen? Men ikke hvis hun absolutt må kjøpe nye gardiner til jul kun fordi det er salg. Jeg synes mange av mine venninner stresser fælt, de har voksne barn og LIKER å gjøre litt ekstra som jeg ikke ville brydd meg videre om.

Var sammen med en, og i tillegg til at han laget middag noen ganger, vasket han alltid fronten på kjøleskapet med jif universal. DET var hans bidrag. Det ble selvsagt slutt, ikke bare pga. husarbeid, men han var håpløs og hører at han har ansatt en vaskehjelp.

Tilbake til saken. Det kan ofte være mer slitsomt å ta vare på små barn enn selve husarbeidet. Er man bare to og den andre ikke bidrar, er man sammen med et "barn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar også oppvasken hver dag. Det tar meg max 2 minutter: Legg i en tablett og trykk på knappen for start av maskinen og sett det som er ferdig i skapet....

Er det dette du syns er så slitsomt?

Anonymous poster hash: 42c2b...7fd

Er det ditt bidrag til husarbeidet?

Anonymous poster hash: eefe9...e6d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ditt bidrag til husarbeidet?

Anonymous poster hash: eefe9...e6d

Nei jeg tar alt husarbeidet hjemme da jeg er singel. Og det er særdeles lett. Jeg skjønner ikke all klaginga her inne. Både oppvask og klesvask tar maskiner seg av så og si hele arbeidet, støvsuging går raskt og er enkelt, og vasking av bad og gulv trengs ikke å gjøres så veldig ofte, en gang i uka er plenty for bad og kjøkkenvask og gulvvask trenger man ikke oftere enn hver annen eller hver fjerde uke.

Hvis dere har noen slags OCD hvor dere må vaske, ol. hele tiden hver dag så er de deres eget problem, ikke noe partneren skal lastes for.

Anonymous poster hash: 42c2b...7fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg tar alt husarbeidet hjemme da jeg er singel. Og det er særdeles lett. Jeg skjønner ikke all klaginga her inne. Både oppvask og klesvask tar maskiner seg av så og si hele arbeidet, støvsuging går raskt og er enkelt, og vasking av bad og gulv trengs ikke å gjøres så veldig ofte, en gang i uka er plenty for bad og kjøkkenvask og gulvvask trenger man ikke oftere enn hver annen eller hver fjerde uke. Hvis dere har noen slags OCD hvor dere må vaske, ol. hele tiden hver dag så er de deres eget problem, ikke noe partneren skal lastes for. Anonymous poster hash: 42c2b...7fd

Og jeg tok alt av husarbeid da jeg var singel og det var heller ikke noe stress. Bare mitt rot innebar også at bare jeg kunne rydde det og på bare mine premisser om hvortid det skulle bli. jeg fikset middag og vasket doen så ofte eller sjeldent som jeg ønsket det, du vet sjef i eget liv filosofien...

Men så blir man to og når det skjer har man som regel felles oppvask, felles middag, felles do og felles gulv, felles støv og felles klesvask derfor er det også helt naturlig at ansvaret for rydding, vasking og ellers alt av husarbeid blir gjort sammen. To blir ofte til tre eller fire da gjelds det å ha en noenlunde struktur hvor man finner felles rutiner på slikt. At den ene alltid gjør alt mens den andre ellers ikke gjør en dritt ( eller opps, skal vi si raker i hagen om høsten og klipper plenen 3 ganger om sommeren...) er jo en, skal vi si en veldig skeiv fordeling som det er dømt til å bli bråk av.

Kompromiss er det et forhold handler om, (du vil skjønne det den dagen du ikke lengre er singel) og selv om fryktelig mange kvinner har støv på hjernen og er noe nevrotisk opptatt av å holde et støvfritt hjem og bruker timevis hver dag på å få alt av støvkorn vekk fra sitt nips og napps er det også like mange slabedasker av noen tiltaksløse, giddaløse mannfolk som tror de er ilag med sin egen mor som skal komme å vaske brødsmuler av skjærefjøla for de og som mener de kan ta ut søppelet om 6 dager når de sier de skal gjøre det "snart".

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Menn som forventet at dama skal Gjøre alt er kåte på sin egen mor. Det er bare ekkelt så kom dere opp av sofaen/opp av ramma og hent moppen! Ikke de som faktisk hjelper til da de er normale.. og å vaske hjemme singel kontra samboer pluss barn kan egentlig ikke sammenlignes. Er heller ikke alle som har oppvaskmaskin.

Er såå lei barnslige gutter som tror de er menn. Har en eks som tok oppvasken to dager på rad i løpet av 14 dager. (Vi var begge hjemme på dagtid den perioden) han holdt aldri kjeft om hvor heldig jeg var som hadde en så snill fyr som tok oppvasken FOR meg også to dager på rad da, ja han var snill han! Ja jøss a meg. Han leverte jeg på hittegodset men angret og la han heller fra meg i containeren. Ville ikke plage andre med han. Hvorfor skal en samboer hjelpe den andre eller gjøre det for den andre? Man er vel for faen meg sammen om ting!

Anonymous poster hash: 7bdf2...e7f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en del ting kona aldri vil gjøre.... f.eks. rense sluket. Det er ingen tung jobb, men hun sier det er "mannejobb". Hun er også svært lite glad i å kjøre bil med tilhenger, selv om hun har sertifikat... Går også under kategorien "mannejobb".

Kan ikke komme på en eneste oppgave jeg ikke selv gjør i hjemmet, og som jeg får lov til å kalle "damejobb".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men helt ærlig: hvor mye tid i løpet av et år går med på hjulskifte på bil, bygge på fasade og fikse på huset?

Det eneste her som kan sammenlignes med matlaging, klesvask og innendørsvask er snømåking/plenklipping. Det andre er prosjekter som i hvert fall hjemme hos oss skjer ca hvert skuddår.

Og hvis vi skal ha med hele bildet kan vi like gjerne ta med ansvar for barnas timeplaner og aktiviteter, ansvar for å planlegge/kjøpe julegaver og ordne Luciakostymer, bake kake til skoleavslutningen... ;)

Jeg er prinsippet helt enig i at vi ikke kan kreve likestilling bare den ene veien. Skal vi dele på husvasken må vi også dele på plenklippen. Men mange av disse "uteoppgavene" skjer så sjelden at sammenligningen bare blir pussig, med mindre familien bor på et småbruk...

Anonymous poster hash: d9970...914

Får støtte meg til forskningen her. Da Karita Bekkemellom Norheim var likestillingsminister bestillte de en forskningsrapport om hvem som gjorde hva og mest.

Det viste seg at menn nå tar mye del i det som tidligere var "kvinneoppgaver". Kvinner har ikke overtatt "manneoppgaver" på samme måte.

Rapporten viste at når man la jobb hjemme + timer på jobben brukte menn flest timer.

Humret litt i sofaen da hun ble forelagt resultatet av en journalist. Blikket flakket litt mens hun forklarte at det var sikkert pga av at menn og kvinner ikke definerte oppgavene likt.

Moralen må være å ikke bestille en rapport man ikke vet svaret på forhånd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...