Gå til innhold

Dere som skryter av dere selv.


Summers

Anbefalte innlegg

....

Det finnes ikke noe verre enn mennesker som rakker ned på andre og ikke tillater andre til å være stolte individer.

....

Så burde de henges ut her og omtales som gledesdrepere med identitetskrise som rett og slett er så lite reflekterte at de må rakke ned på andre. ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I utgangspunktet har jeg ikke noe problem med at folk er stolte over seg selv og at de ikke er redd for å vise det. Mange nordmenn er alt for redd for å virke skrytete, og derfor snakker de seg ned i stedet - noe som om mulig er enda mer irriterende, fordi det ofte fremstår som om de fisker etter komplimenter.

Det jeg derimot sliter med, er den typiske «1-upperen». Dette er de som alltid har gjort noe som er litt bedre enn andre. For eksempel:

- «Du skal sykle Birken i år? Jeg har syklet Birken i ti år!»

- «Du har kjøpt en Nissan Leaf? Jeg har bestilling inne på Tesla Model S P85+!»

- «Din datter fikk bare femmere? Min sønn fikk bare seksere!»

- «Du fikk 10 000 mer i lønn? Jeg fikk 20 000 i lønnspålegg!»

- «Du slanket deg 15 kilo? Jeg slanket meg 20 kilo!»

Noen ganger er det greit å la andre være stolt av sin egen prestasjon uten at man trenger å gjøre den mindre ved å påpeke at en selv har gjort noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk får selvsagt skryte så mye de vil av seg selv, men de kan ikke forlange at folk skal gi dem ros på bakgrunn av sitt eget skryt.



Anonymous poster hash: e57e0...aff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingenting i mot å innrømme at jeg er intelligent og kreativ. Jeg har heller ingenting imot å fortelle om de gode karakterene jeg fikk på eksamenene mine, den nye jobben jeg scoret eller bilen jeg har kjøpt.

Selvskryt er sunt og veldig viktig! Problemene starter der folk gjør det bevisst for å ta over et øyeblikk der noen andre får skryt, eller for å bevisst senke andres selvtillit. Det er det derimot de færreste som gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk få skryte av seg selv så mye de vil, men jeg liker ydmykhet. Det kan bli litt vèl mye gnål fra disse selvskryterene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...