Gå til innhold

Ikke ta nytt etternavn, fordi det er .. Stygt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei hopp!

Som overskriften sier, er det noen som rett og slett ikke har tatt mannen/damas nye etternavn fordi det er stygt?

Helt ærlig? ;-)

Anonymous poster hash: e288f...471

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sett bryllupssangeren? Julia gulia? Jeg ler bare jeg tenker på det...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om noen som ikke tok etternavnet pga at det ikke var spes fint, og rett og slett rart... Tror det var noe som Langballe, Bleie eller noe sånn, og det forstår jeg faktisk. Selv tar jeg ikke mannen min sitt, men ikke forde det er stygt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke type, men kommer ikke til å ta min fremtidlige mann's etternavn. Jeg har selv to etternavn, og kommer enten til å fjerne det ene eller bare la det stå, fordi jeg liker det andre best. Det er kort, enkelt og "nøytralt". Fornavnet mitt er langt, 8 bokstaver, også er det få etternavn som gå sammen med mitt navn føler jeg :fnise: Navnet mitt ser da slikt ut xxxxxxxx xxxxxxxx xxxx Det mellomste vil jeg fjerne, fordi det er så langt, urnorskt (ala hansen) og bare slitsomt. Men det er et sårt tema i familien, for de fleste har droppet det, noe to stykker misliker sterkt, og prøver da å "rekruttere" oss unge til å beholde det etternavnet slik at det ikke dør ut.



Anonymous poster hash: 00e9f...c62
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta navnet til mannen din, det hører ikke hjemme i 2015...

Anonymous poster hash: e4ddc...aac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pheel

Ikke ta navnet til mannen din, det hører ikke hjemme i 2015...Anonymous poster hash: e4ddc...aac

Jo, det er helt opp til hver enkelt og er enda mange som velger dette.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Både jeg og mine søstre ønsker å ta navnet til mennene våre. Jeg ønsker å fjerne mitt eget etternavn, for jeg ønsker bare to navn. Mine foreldre er svært skeptiske til dette, da slektsnavnet "dør ut" med oss, da vi bare er jenter(skal sies at jeg har 4 onkler/tanter med etterfølgere som tar seg av videreføringen). Nå har jeg fornavn på 7 bokstaver, etternavn på 4. Etter at jeg tar mannens navn har jeg etternavn på 6. Verre er det med søster, som har fornavn på 3, etternavn på 4, og mannen har etternavn på 10 :O Hun har allerede begynt å øve på å skrive :P Men til trådstarter, jeg hadde nok ikke tatt mannens navn dersom det hadde vært dårlig klang/betydning på villspor e.l. Da hadde jo nok bare beholdt mitt eget ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke til å ta hans navn fordi det er et veldig vanlig -sen navn. Vi er 105 i norge med mitt navn. Jeg mener istede at han bør ta mitt navn fordi hans familie har større tilhørighet til gården jeg har navn etter enn det min familie har. Han driver med slekstforskning så det er han som har finnet ut dette 😄

Anonymous poster hash: 35baf...1bc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Jeg ville ikke tatt hans etternavn hvis jeg syntes det var stygt. Selv ikke om det var utrolig sjeldent og "utrydningstruet". Hvis vi skulle hatt barn er jeg også usikker på om jeg ville at barna skulle hatt det "stygge" etternavnet, i alle fall hvis navnet var slik at risikoen for å bli ertet for det er mer enn mikroskopisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne ha mannen min sitt navn, fordi det er fint og enkelt. Mitt er langt og kronglete og jeg må alltid stave det hvis noen skal skrive det ned. Vi har begge veldig sjeldne navn (rundt 100 personer som heter det), så er jo synd å fjerne det kronglete navnet. Samtidig er det kjedelig å hete f.eks Kari B. Hansen, hater at alle forkorter mellomnavnet med en bokstav.

Men hvis mannen het noe som jeg rett og slett syntes var mindre pent, som Langballe, Rotevatn, Beltesprekke osv, da hadde jeg ikke byttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er rundt 70 som har mitt etternavn, vi er alle i nær slekt, men jeg vurderer uansett å ta en eventuelt kjærestes etternavn om jeg blir gift. Litt for at jeg har dårlige assosiasjoner med mitt etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta navnet til mannen din, det hører ikke hjemme i 2015...

Anonymous poster hash: e4ddc...aac

Jeg kommer til å ta navnet til samboeren min. Vi er ikke særlig konservative :) Jeg synes han har et fint etternavn, og mitt er ikke særlig fint i tillegg til at ingen klarer å uttale det. Etternavnet mitt er svært sjeldent, så det er litt trist sånn sett, men satser på at noen andre kan videreføre navnet i stedet.

Anonymous poster hash: b313a...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er om å gjøre å ha sjeldent navn. Kan jeg jo informere om at det er 27 personer som har samme navn som meg ;)



Anonymous poster hash: 1d2c1...a96
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er rundt 70 som har mitt etternavn, vi er alle i nær slekt, men jeg vurderer uansett å ta en eventuelt kjærestes etternavn om jeg blir gift. Litt for at jeg har dårlige assosiasjoner med mitt etternavn.

Det er 10 stk som har mitt etternavn, så du er ihvertfall heldig som ikke har denne byrden på å føle at du må videreføre navnet slik at det ikke skal dø ut!

Anonymous poster hash: b313a...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 10 stk som har mitt etternavn, så du er ihvertfall heldig som ikke har denne byrden på å føle at du må videreføre navnet slik at det ikke skal dø ut!

Anonymous poster hash: b313a...774

Heldigvis ingen som forventer at jeg skal beholde det heller. Og siden jeg ikke skal ha barn, så har det ikke så mye for seg å beholde det kun for å videreføre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke ha etternavnet hans, altså.

Var bare nysgjerrig på om vi var fler med samme mening :-p

Mitt navn, og de to etternavnene jeg har fått etter mamma og pappa danner en rekke med 21 bokstaver. Og jeg har ikke lyst til å bytte ut de, selv om det hadde vært kjekt med kortere navn ;-)

Kan ikke si hva etternavnet til samboeren er, men det er navnet på en "ting". Noe i duren som:

Brød, tre, hals, grav, gaffel, bolle, plen osv. Haha.

Anonymous poster hash: e288f...471

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kopp?



Anonymous poster hash: 33452...ca7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke til å ta min fremtidige manns etternavn. Det er noe vi har snakket om og blitt enige om, da mitt etternavn, der jeg kommer fra, danner en liten gruppe mennesker, og er et navn jeg vil føre videre til mine egne barn, noe han er helt OK med. Hans mor tok etternavnet dems, men da de splittet opp byttet hun tilbake til sitt pikenavn, og hans mormor byttet også tilbake til sitt pikenavn da hennes mann døde. Hans familie kan ikke forstå hvorfor det skal være nødvendig at vi har samme etternavn, selv om jeg fremdeles tenker litt på å bytte navn fordi det føles "riktig" i følge standarden.

Jeg har fått mange rare reaksjoner på hvorfor jeg ikke tar hans navn, men forklaringen er enkel. Det er et veldig vanlig etternavn, og jeg er så glad i mitt eget. Det er kanskje ikke et veldig spesielt navn, men det er et navn jeg alltid har elsket likevel. Hans navn er i gaten med "Hansen" og "Pettersen", og jeg kan ikke ha begge to, da de ender begge to på -sen, det blir bare dumt, dessuten så er navnet mitt totalt på 16 bokstaver allerede, og å legge til enda et navn blir bare tull.

Jeg kjenner mange som ikke vil ta mannens navn fordi de har rare etternavn. Feks. Hoppstokk. Ja, Hoppstokk. Min venninne ville ikke være fru Hoppstokk, så hennes mann tok etternavnet hennes i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min manns navn var ikke stygt, men et veldig vanlig sen-navn. Mitt etternavn er beskyttet så da ble det han som endret navn, ikke jeg.

Anonymous poster hash: 6c056...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Kristiansand er det et advokatfirma som heter "Advokat Sædberg", troor jeg hadde beholdt mitt etternavn dersom min mann hette det 😅

Anonymous poster hash: 9e0fc...f2b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...