Gå til innhold

Er koldtbord i bryllup ok?


Gjest 1anonym2

Anbefalte innlegg

Syns også at buffet/koldtbord er et godt alternativ, men de to siste gangene jeg opplevde det, så hadde de plassert buffetene innerst i kroken, slik at det ikke gikk an å gå RUNDT! Dette medførte dobbel kø, vil jeg si. Og matrettene som stod innerst ved veggen blei omtrent ikke smakt på. Synd, for alt var godt. Folk tar ofte det som ligger rett foran dem.

Så, mitt råd er å tenke logistikk og praktiske løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beste bryllupet jeg har deltatt i hadde koldtbord. Var mer buffet egentlig, med både varme og kalde retter. For min del er dette helt perfekt. Vi fikk anledning til å småsnakke litt med mange mens vi hentet mat og ble derfor kjent med flere enn bare personene rundt samme bord. Men - ha for all del nok mat og brød. Hos oss gikk det raskt tomt for brød, så et av familiemedlemmene måtte ut å storhandle brød midt i måltidet. Det var ikke så gøy.



Anonymous poster hash: 6199c...c89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i en del bryllup, deriblant et russisk bryllup, persisk bryllup, mange norske og et erkeamerikansk bryllup.

- I det russiske bryllupet fikk vi koldtbordet plassert på bordet der vi satt, så det var bare å velge og vrake uten å måtte reise seg. Det var kun kalde retter da, som sild, salater osv.. Var også åpen bar, og det var satt ut flere typer vodka, vin og champagne på hvert bord.

- I det amerikanske bryllupet fikk vi femretters, og vi kunne ikke velge hva vi ville spise. Var også mye mat som ble kastet da folk ble for mette og ikke kunne bestemme selv hvor mye de ville ha. Plusset var jo at toastmaster kunne kjøre program uten å bli avbrutt av folk som henter seg mat.

- I det persiske bryllupet stod faktisk bestemødrene til brudeparet bak maten, og det ble en slags buffet. Veldig koselig å kunne se maten og få smake på ting man aldri har smakt på før. Fikk også folk til å prate ved buffeten.

- I de norske bryllupene har det vært blandet, men for det meste har det vært treretters der man aldri helt blir mett, og får heller ikke velge hva man vil spise. Jeg ender alltid opp med å sluke kaker etterpå fordi maten var noe jeg ikke likte, eller alt for lite.

Alt i alt synes jeg at koldtbord er best. Tror folk kommer til å sette pris på at det er mye å velge i mellom, for det gjør jeg :P Og man blir ordentlig mett, og dere kan helt sikkert ta med restene som blir igjen istedet for å kaste maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke koldtbord, men hadde ikke sagt noe om det.



Anonymous poster hash: 1f07d...896
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koldtbord kan være godt det. Jeg har vært i bryllup med 30 gjester og koldtbord (både kalde og varme retter) og det passet perfekt for det var et intimt og uformelt bryllyp. Har også vært i bryllup med 90 gjester og koldtbord, og da sto vi i kø hele middagen. Kvaliteten på maten var sånn First-Price og det var bare én varm/lunken rett (karbonader), og det syntes jeg var for dårlig da det minnet mer om en lavpris-lunch (på en lang og innholdriks dag må man ha middag aom metter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som funker avhenger av hva slags bryllup det er. Ser noen mener det er for lite gourmet, men så er jo bryllup ulike i stilen - noen har mer intime bryllup med 40 gjester, mens andre har stivere bryllup med 100 gjester, strenge kleskoder etc.

Jeg har vært forlover i et bryllup hvor vi fikk buffet, og det var midt i blinken. Bryllupet var halvstort, og stemningen løs og ledig. Festen ble holdt i en liten trevilla ved sjøen på sommeren, med hage og brygge, og folk gikk pent kledd, men heller i sommerkjoler enn ballkjoler. Bruden selv hadde en ganske enkel, ankelsid brudekjole og blomster i håret, og brudgommen var i lys dress. Alt i alt så var dette et bryllup hvor ting ikke var for høytidelig, og da syntes jeg det var helt greit med buffet.

Selve buffeten bestod av masse deilig sjømat: reker, egenfiskede krabber, kreps, blåskjell, og så mange spennende salater, aioli, ulike typer brød, og noen kjøttretter og vegetarretter. Logistikken fungerte også, ettersom buffetbordene var trukket ut fra veggen og folk kunne gå rundt. Folk koste seg veldig, og på natten ble det satt frem igjen, så folk fylte opp fatene sine og tok det med ned til brygga, hvor det ble drukket og skravlet (og badet!) til morgenen.

Så har jeg også vært i et stort og stivt bryllup, hvor middagen foregikk i en flott sal på et finere hotell, hvor bruden var i kjole med slep og gjestene veldig pyntet. Der var stemningen mer høytidelig og formell, og jeg hadde syntes det var litt mismatch om middagen var buffet. Så der var det helt naturlig at det var treretters med mer gourmetaktig mat, og hvor man ikke reiste seg fra bordet med mindre man skulle på toalettet. Så man må jo ta i betraktning hvilket type bryllup man skal holde :)



Anonymous poster hash: bb6d2...38c
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært stort koltbord/buffet i alle bryllup jeg har vært i unntatt ett. Og det ene det var 3-retters i var det såå lenge å vente på maten. Synes det er helt supert å kunne velge selv hva jeg vil spise. Men det er viktig at det er en viss organisering første runden, så det ikke blir så mye kø.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i bryllup med 80 gjester i fjor og de hadde koldtbord.

Det var ingen problem, kjempe god mat og køen gikk fort unna. De hadde flere småbord også reiste bare ett og ett bord seg og fant mat. Det var en fordel at de hadde god plass mellom bordene slik at man slapp å trenge seg forbi folk :)

Anonymous poster hash: a5dbe...991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha buffet med flere typer kjøtt og alt mulig tilbehør. Blir også suppe til de som ønsker det.

Vi legger opp til litt snakk fra toastmaster før maten blir servert, så kan folk spise og kose seg, så tar vi en ny runde med Evt noen taler når folk har spist. Vi skal ha band og stor scene, så vi legger opp til alternative taler da 👍🏻 sånn ønsker vi å ha det, så sånn får det bli. Gjestene får bare akseptere det 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koldtbord er finfint, alle får noe de liker :) Og ikke minst får man forsyne seg selv til man blir mett... Ikke greit å være storspist når man blir servert 3 knøttsmå gourmetretter som bare er nok til å erte opp matlysten enda mer..

Og det er da dere som bestemmer hva dere vil servere? Det er ikke en regel for hva som må serveres. Noen har jo bare grillfest i hagen som bryllup, mens andre går for full 5-retters.

Anonymous poster hash: 5310a...81f

Dette!! Jeg er rimelig storspist av meg og anledninger der andre bestemmer hva og hvor mye jeg skal spise ender som regel med at jeg går rundt sulten og småsur halve kvelden! Hurra for koldtbord sier jeg :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

(...)

Jeg har vært forlover i et bryllup hvor vi fikk buffet, og det var midt i blinken. Bryllupet var halvstort, og stemningen løs og ledig. Festen ble holdt i en liten trevilla ved sjøen på sommeren, med hage og brygge, og folk gikk pent kledd, men heller i sommerkjoler enn ballkjoler. Bruden selv hadde en ganske enkel, ankelsid brudekjole og blomster i håret, og brudgommen var i lys dress. Alt i alt så var dette et bryllup hvor ting ikke var for høytidelig, og da syntes jeg det var helt greit med buffet.

Selve buffeten bestod av masse deilig sjømat: reker, egenfiskede krabber, kreps, blåskjell, og så mange spennende salater, aioli, ulike typer brød, og noen kjøttretter og vegetarretter. Logistikken fungerte også, ettersom buffetbordene var trukket ut fra veggen og folk kunne gå rundt. Folk koste seg veldig, og på natten ble det satt frem igjen, så folk fylte opp fatene sine og tok det med ned til brygga, hvor det ble drukket og skravlet (og badet!) til morgenen.

(...)

Anonymous poster hash: bb6d2...38c

Det hørtes ut som et helt vidunderlig bryllup!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde koldtbord i vårt bryllup, vi hadde og problem med mange forskjellige mat allergier. Vi hadde et koldtbord med veldig godt utvalg, og mye mat. Vi hadde det på et langt bord, hvor man kunne gå og forsyne seg fra begge sider. Hadde 50 gjester, så var aldri kø.

Jeg er mer glad for koldtbord i bryllup og sånt, har selv matallergi. Var og i et bryllup med 3 retters middag, men rettene var knøttsmå, så ble jo ikke mett overhodet. Flere av gjesten gikk over til bensinstasjonen for å kjøpe pølser.



Anonymous poster hash: a28a7...992
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha koldtbord i vårt bryllup, ikke fordi vi er kresne eller ikke tåler mat, men fordi vi er sykt glad i mat, og alternativet hadde vært en 5 retters middag :-)

Får vann i munnen bare ved tanken på alle godsakene vi skal servere :-)

Anonymous poster hash: fe9ae...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Koldtbord er aldri godt og minner meg om dårlig konferansehotellunsj. En kokk med peil tar konsekvensen av matallergier og planlegger rundt det. Kresenhet er aldri en god unnskyldning.

Anonymous poster hash: 274ca...3e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan fungere dersom bryllupet ellers ikke er superformelt, og såklart at det er nok mat også til de siste som forsyner seg, maten står på flere bord som folk går rundt så det ikke tar superlang tid, og det er godt utvalg.

Anonymous poster hash: e58e5...4b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde tapas, blanding av vame og kalde retter, hvor alle forsynte seg selv. Som lettere kresen og med noen matallergier selv, syntes jeg det funket utmerket, jeg spiste masse god mat (selv om jeg greide selvfølgelig å miste noe i tomatsaus på kjolen XD shit au!) og ble god og mett, og det var veldig god stemning hos alle gjestene og virket det som :) Ikke fått noen klager hvertfall.

Når det er så mange matutfordringer i familien, synes jeg det er en veldig god løsning, som sørger for at alle blir tilrettelagt for. Maten kan merkes med laktosefritt og glutenfritt, så er det lett for alle å velge riktig :) Og om det kommer noen snobber ala AB i post#2, så får de heller bare rynke på nesa i fred; det er viktigere at de med allergier blir tilrettelagt for, enn snobber...

Veldig enig! Har alltid likt koldtbord bedre enn å måtte spise en viss porsjon med f.eks. kalvestek, da knyter det seg i magen. Er jo ikke nødvendigvis slik at man liker den retten man får.

Anonymous poster hash: bb3db...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Elsker koldtbord! Blir overlykkelig når det serveres i sammenkomster ;) Man kan forsyne seg av det man liker og hoppe over det man ikke liker.

Et godt variert koldtbord synes jeg er toppen i bryllup og gifter jeg meg en gang er det definitivt det som blir servert!

Sen får man vel som regel en god del mer mat med koldtbord kontra pris en 3-retters middag, der er jo og mye muligheter for at lage en del ting selv som salater, brød, aioli etc.



Anonymous poster hash: 8929f...ec1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i bryllup hvor vi skulle få tapas retter. Må si jeg var skeptisk,og tenkte at jeg går sikkert sulten fra bordet. Men for en opptur. All maten var helt nydelig,masse mat var det og jeg synes det gikk helt fint å måtte gå og forskyne oss. Litt kø første gang men ellers null problem. Kan anbefales

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koldtbor er det værste jeg får, og jeg må inrømme jeg hadde blitt mektig skuffet av å få det i et bryllup. Synes heller ikke det passer i et bryllup. Hva med tapas? Da får jo alle noe de. Liker, og det er lett med tenke på allargier.

Anonymous poster hash: 23776...1c0

Og hva er forskjellen på tapas og koldtbord?

Gjestene må da hente maten selv i begge situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

Vi skal gifte oss sommeren 2016, og lurer litt på maten. Min kommende mann er kresen, vi har mange kresne i familiene, jeg tåler ikke melk, det er en med diabetes og to med cøliaki. Jeg tenker da at det letteste er koldtbord, og jeg personlig syns det er veldig godt. Men er det kjedelig å få det som mat i et bryllup?

Han som er vår kontaktperson i forhold til lokale og mat kikket veldig rart på meg når jeg nevnte koldtbord, og fikk med meg hjem en oversikt over deres treretters middager.. Hehe!

Koldtbord setter som flere har nevnt klare krav til logistikk, især om det er et stort bryllup. Det er lett å tenke at det skal bli laidback og hyggelig, men av egen erfaring ender det fort opp som kaotisk og oppstykket. Viktige faktorer å huske på om man velger koldtbord: at det er gode varme retter (og nok av disse), at det er et stort areal rundt bord(ene) så mange kan forsyne seg samtidig og at toastmaster er moden for oppgaven og kan gi klare beskjeder uten å oppleves for masete. Viktig at koldtbordet har det lille ekstra så det ikke oppleves som lunchbuffet på jobben e.l.

Ser flere nevner at de ikke får ønsket mengde mat ved en treretter, men i de bryllupene jeg har vært i har serveringspersonalet gått rundt med hovedretten m/tilbehør flere ganger så folk har fått ta det de ville og i den mengden de ønsket :) Forrett/dessert er derimot gjerne porsjonert ut for å se fine ut.

Anonymous poster hash: 5ce4f...042

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...