Gå til innhold

Er koldtbord i bryllup ok?


Gjest 1anonym2

Anbefalte innlegg

Gjest 1anonym2

hei!

Vi skal gifte oss sommeren 2016, og lurer litt på maten. Min kommende mann er kresen, vi har mange kresne i familiene, jeg tåler ikke melk, det er en med diabetes og to med cøliaki. Jeg tenker da at det letteste er koldtbord, og jeg personlig syns det er veldig godt. Men er det kjedelig å få det som mat i et bryllup?

Han som er vår kontaktperson i forhold til lokale og mat kikket veldig rart på meg når jeg nevnte koldtbord, og fikk med meg hjem en oversikt over deres treretters middager.. Hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om det kan være mye god mat på et koldtbord synes jeg ikke det passer i bryllup. Jeg liker ikke å dresse meg opp i finstasen for så å stå i kø for å hente mat, akkurat som i kantina på jobb. :P;) I tillegg synes jeg ikke det ødelegger muligheten for å ha gode samtaler rundt bordet, når halvparten av de du sitter med er oppe og går til en hver tid, det blir så urolig og kaotisk.



Anonymous poster hash: a05df...4c3
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker koldtbord, og hadde ikke hatt noe i mot det i bryllup. Godt å kunne velge hva man vil ha, så kan småspiste personer ta så mye de vil ha, og også de som spiser litt mer. Syns det er flaut å ikke spise opp når jeg får noe servert som er veldig godt, men orker ikke å spise opp. I og med at det er mange som ikke kan spise alt, så syns jeg koldtbord er en god ide. Da kan man bestille noe, og også supplere med egne retter :)

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns også koldtbord er bra, syns det passer fint i bryllup. Skjønner ikke helt hvorfor det skulle vært kjedelig, man har jo masse å velge i.



Anonymous poster hash: 58db7...155
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker koldtbord :)

Er det et alternativ å servere varm mat ved bordet, fra fat...? Så kan det være litt forskjellig...feks litt forskjellig type kjøtt, grønnsaker, salat, sauser osv...?

Har vært i et bryllup hvor vi fikk mat servert fra fat og forsynte oss selv, men sittende ved bordet. Syntes det var mye bedre enn å få en liten biff på en tallerken og ikke bli mett..



Anonymous poster hash: 8fb72...0d2
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir alltid overlykkelig når jeg får koltbord! Jeg er veldig kresen selv men om det er koltbord finner jo alle noe de liker. Siden du vet det er flere kresne og allergikere i familien så syntes jeg at koltbord høres ut som en god løsning. Pass bare på å velge et litt spennende ett, og ikke bare noen få ting å velge i mellom.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare vært i ett bryllup som jeg kan huske, så har jo ikke så mye peiling på hva som er vanlig, men kan ikke se for meg at jeg hadde reagert negativt på koldtbord i bryllup så lenge maten var god. Er jo litt digg å kunne plukke og mikse selv. Selv om det også er digg å bli servert, så det er jo fordeler og ulemper med begge deler slik jeg ser det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å velge selv hva jeg vil ha. Dessuten er dt dere som skal bestemme alt selv om hvordan dere ønsker å ha det, har man mange gjester vil alltids noen kunne ønske at det var annerledes uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde tapas, blanding av vame og kalde retter, hvor alle forsynte seg selv. Som lettere kresen og med noen matallergier selv, syntes jeg det funket utmerket, jeg spiste masse god mat (selv om jeg greide selvfølgelig å miste noe i tomatsaus på kjolen XD shit au!) og ble god og mett, og det var veldig god stemning hos alle gjestene og virket det som :) Ikke fått noen klager hvertfall.

Når det er så mange matutfordringer i familien, synes jeg det er en veldig god løsning, som sørger for at alle blir tilrettelagt for. Maten kan merkes med laktosefritt og glutenfritt, så er det lett for alle å velge riktig :) Og om det kommer noen snobber ala AB i post#2, så får de heller bare rynke på nesa i fred; det er viktigere at de med allergier blir tilrettelagt for, enn snobber...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koldtbord er finfint, alle får noe de liker :) Og ikke minst får man forsyne seg selv til man blir mett... Ikke greit å være storspist når man blir servert 3 knøttsmå gourmetretter som bare er nok til å erte opp matlysten enda mer..

Og det er da dere som bestemmer hva dere vil servere? Det er ikke en regel for hva som må serveres. Noen har jo bare grillfest i hagen som bryllup, mens andre går for full 5-retters.



Anonymous poster hash: 5310a...81f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i et bryllup hvor de hadde koldtbord. 100 gjester og et alt for lite matbord = laaang kø hver gang man skulle hente noe å spise. Føles som jeg sto i kø under hele middagen. Så hvis dere går for koldtbord burde dere i hvert fall ha to bord med samme mat.



Anonymous poster hash: 2898b...3a6
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde grillbuffet. Noe kjøtt, noe fugl, noe fisk, grillspyd, ulike typer gode pølser, ovnsbakte poteter, potetsalat, sauser, salater, foccacia, ailoi osv. Fikk veldig mye skryt!

Ingen som klagde høyt selv om det sikkert satt noen gamle tanter og fnyser litt av å måtte hente maten selv ;)

Anonymous poster hash: 89c65...441

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Koldtbor er det værste jeg får, og jeg må inrømme jeg hadde blitt mektig skuffet av å få det i et bryllup. Synes heller ikke det passer i et bryllup. Hva med tapas? Da får jo alle noe de. Liker, og det er lett med tenke på allargier.

Anonymous poster hash: 23776...1c0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koldtbord = kaldt kyllinglår, spiralloff og litt salat for min del. Kjedelig... med buffet er i hvertfall maten varm. :)



Anonymous poster hash: 1b766...63b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også ganske kresen, så jeg hadde blitt SUPERGLAD om jeg kom i et bryllup med koldtbord. Da slipper man å føle seg som en (sulten) dust som lar maten man får servert ligge. Og dere slipper å kaste bort penger om mange av gjestene deres er som meg.

Hva om dere har koldtbord og servering? Så kan folk krysse av på invitasjonene om de ønsker det som er i serveringen, eller om de vil ha koldtbord.

Om de blir komplisert kan dere kanskje servere tre forskjellige retter, så kan folk krysse av deretter?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere kan jo ha et litt luksuriøst koldtbord? Med både varme og kalde retter? (men da heter det vel ikke koldtbord)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Heller en innholdsrik og raus buffet enn tørr oksesteik (ikke at det ikke finnes mellomting, men for å illustrere poenget). Med en utfordrende familie, med tanke på matallergier og kresenhet, må det være til alles beste å kunne velge noe selv. Hvis dere er mange, synes jeg absolutt det er et godt tips å ha flere bord, så køene blir mindre.

Jeg vil vel heller anbefale en buffet med både varme og kalde retter enn et rent koldtbord; synes det gir mer feststemning med varmretter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva du mener med koldtbord? Noen mener det trauste, norske koldtbordet med kalde karbonader og eggerøre, og det syns jeg er litt trasig bryllupsmat...

Men hvis du med koldtbord mener buffet, med god variasjon av mat, så kan det være tipp topp. Typiske tapasretter, gode salater, varme kyllingspyd - det finnes MYE godt. Sånt elsker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koldtbord er svært slitsomt for toastmasteren (snakker av erfaring!), men sånn ellers har jeg ikke noe i mot det :)



Anonymous poster hash: 5e040...77e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...