Gå til innhold

Sopp i underlivet


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Gjest_anonym_*

Hmm.. Jeg er bare 14 år, jeg har klødd i underlivet i over en uke nå..

Jeg bare overså det i begynnelsen, men nå har jeg fått kvite prikker/flekker der.. Det klør å svir, og jeg får ikke sove eller gå ett sekund uten å føle en trang får å klø.. Jeg vet ikke helt va jeg skal gjøre.. Har ikke så fryktelig lyst å si det til mamma, eller gå til legen..

Er det veldig farlig? Eller.. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nishiki

Ikke farlig, bare jævlig ubehagelig.

Canesten kjøper du på apoteket. Koster rundt 150 kr om jeg ikke husker feil.

Og i nøden fungerer yoghurt. Men bruk helst uten tilsatt smak ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Må man kontakte lege?

Jeg drar på ferie snart å skal vere borte i en ukes tid, eneste muligheten for meg vist jeg må til lege må vere i morgen.. Vet du om man kan bade?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_heisann_*
Må man kontakte lege?

Jeg drar på ferie snart å skal vere borte i en ukes tid, eneste muligheten for meg vist jeg må til lege må vere i morgen.. Vet du om man kan bade?

Du må ikke gå til lege. Er bare å kjøpe en tube Canesten på apoteket og følge bruksanvisningen som følger med. Man kan fint bade.

Om du bader i basseng med klor vil det faktisk hjelpe til med å drepe soppen. Eneste negative jeg kan se med bading er om man går rundt med vått badetøy = bedre vekstmuligheter for sopp. Men Canesten påsmørt et par ganger daglig i 1 ukes tid burde ta knekken på soppen med eller uten bading.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kjøp canesten. Kjøp den kombinasjonspakningen. Da får du både vagitorie (stikkpille) og krem. Det bruker å ta knekken på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Pjusken_*

Er det mulig å få underlivs sopp av å bytte intimsåpe? Jeg og min samboer bruker vanligvis dr greve, da jeg kjøpte asan for noen uker siden begynte begge å få sopp symptomer.. Dr grave har 3.5 i ph, mens asan har 5 i ph..

Etter at vi byttet til dr greve og behandlet med canesten og cortison salve til han, og stikkpille til meg så var det borte...

Eller var det bare en tilfeldighet? Synes at det er litt merkelig at begge to skulle reagere etter en bruk av asan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe flaut å gå på apoteket å spørre om slikt, de jobber med det og du er glemt innen du går ut døra igjen. Ikke noe å være redd for =)

Tror man kan få kjøpt dette på Vita faktisk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Gjest_Vibeke_*

Hei,

Jeg har vært plaget med soppinfeksjon i snart 2 år og det har vært utrolig vanskelig. Jeg har prøvd alle preparater som selges på apoteket både med og uten resept. For å nevne noen; Cannesten, Locoidol(resept) krem, Prevaryl og Diflucan (mange piller), men ingen av disse preparatene har klart å ta soppinnfeksjonen som synes å ha blitt mer og mer gjenstridig hele veien. Det var ikke før i høst når jeg oppsøkte en homøopat at jeg har anet håp om å bli frisk. Jeg opplevde til slutt at alle legene og deres preparater nærmest ødela huden min nedentil, samtidig som at de hele veien viste null interesse for min situasjon og helbred. Det har vært en enorm belastning, men turen til homøopat har endret livskvaliteten min fullstendig. Først fikk jeg forståelsen av at sykdomsbildet mitt var mer komplisert enn jeg først hadde trodd. Jeg har alltid hatt mye overskudd og vært i stand til det aller meste, selv om det har vært vanskelig, men etter at jeg fikk soppinfeksjon og ble syk (møtte veggen) har jeg slitt med å orke noe som helst. Homøopaten fant at jeg hadde nærmest en betennelse i galle og lever, samtidig som at jeg hadde problemer med hormonbalansen, soppinfeksjon, og urinveiene (hvilket stemmer og har vært et vedvarende problem de siste to årenene). I følge homøopaten oppstår problemene med urinveiene pga problemer med slimhinnene. Etter at jeg nå har fått behandling har jeg mer overskudd enn på lenge, jeg har ikke lenger utslag på galle og lever, urinveiene har blitt mye bedre og jeg har hatt sex for første gang på to år uten smerter (hvilket ikke har vært mulig uansett hva slags preparater apotekene har gitt meg). Jeg ser frem til å avslutte behandlingen nå og håper at alle med tilsvarende problemstillinger finner en løsning på sine problemer.

Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Går det ann å ha sopp i underlivet når man er jomfru? Hvordan vet man om man har det?

:sjenert:

[/quo vis du er usikker på om du har sopp i under live så vill du kjenne kløe og det vill komme store mengder med en slaks vorte i underlive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Punkt 1: Ts fikk svar for over TO år siden,og

Punkt 2: Kjønnsvorter er en HELT annen ting enn sopp. Utfloden endrer seg som oftest ved sopp, men vorter får man ikke! Tror du har misforstått noe her, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
Gjest Anonymen

Hejlp!

Jeg er under 16 år, jomfru og vet ikke om jeg har fått herpes utbrudd eller bare en soppinfeksjon.

Det startet med lav kløe en dag, jeg trodde bare det var trusa. Men dagen etter på var dett litt mer intens kløe, spesielt når jeg satt på en stol eller liknende. Jeg trodde ikke det var noe spesielt siden jeg hadde barbert underlivet for ikke lenge siden, men det var en god stund siden, så jeg var litt skeptisk. Dagen etterpå, sve det ikke veldig mye, men nok til ganske ubehag så jeg satte meg ned for å sjekke. Da oppdaget jeg at den ene indre kjønnsleppen hadde endret form og at det var en rad med blemmer på innsiden. (nå hadde jeg gått med dette en stund) Undelivet var unormalt tørt, og det sved kraftig når jeg reiste meg for å gå. Blemmene veskereller blør ikke, men dette er et veldig ubehag. Skal kjøpe krem mot soppinfeksjon og har ikke lyst på tur til gynekolog med mindre det er nødvendig.

håper på svar fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til Anonymen:

Det du beskriver vil jeg tro er mest sannsynlig soppinfeksjon.

Jeg kan i hvert fall få hovne kjønnslepper med vabler som ligner på blemmer hvis jeg får soppinfeksjon. Huden blir også veldig tørr.

Mange kvinner er plaget med soppinfeksjon etter sex, ofte fordi en manns bakterieflora på penis/urinrør og/eller sæden hans, kan endre kvinnens sunne bakterieflora i skjeden.

Men soppinfeksjon kan også komme uten at man har hatt sex, f.eks. av p-pillebruk, antibiotikakurer, eller noe annet som gjør at miljøet i skjeden kommer i ubalanse.

Mange anbefaler Canesten krem mot sopp. Selv har jeg hatt bedre effekt av Pevaryl krem og stikkpille. Det selges sammen i en pakke på apoteket.

Det er i hvert fall rimelig harmløst å prøve et slikt reseptfritt middel først. Men blir det verre, eller ikke gir seg etter et par-tre dager, så får du heller ringe legen.

Har du en mor du kan snakke med? Min datter er like gammel som deg, og fikk soppinfeksjon for noen uker siden. Hun var kjempeflau for å fortelle det, men etterpå var hun glad at hun hadde turt, sa hun. Det er jo helt normalt.

God bedring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Til Dobbeltseng:

Hvis en dame har sopp, bør den mann hun har sex med også smøre penis inn med Canesten eller Pevaryl.

Siden både kvinner og menn kan få soppinfeksjon uten at vi har sex (selv om det oftest er kvinner som får det) er det ikke definert som en kjønnssykdom, men av den grunn tror jeg mange leger ikke tar alvorlig nok at begge parter bør behandles.

Jeg hadde i lang tid stadige soppinfeksjoner med eksmannen min. Dette varte helt til en lur lege sa at også mannen min måtte ha behandling. Da var soppinfeksjonen hos meg plutselig ikke kronisk lenger. Menn kan ha sopp uten å ha symptomer.

Jeg har også hatt kjærester hvor jeg aldri har fått sopp etter sex, uansett hvor mange penicillinkurer eller p-piller jeg har gått på i samme periode.

Jeg tror at i noen tilfeller har mannens hud/slimhinner en så forskjellig bakterieflora fra kvinnens at hun får sopp. Sæd går gjennom slimhinnene i urinrøret i penis, så det er kanskje ikke rart at det ofte er etter sex en kvinne får sopp hvis denne bakterieforskjellen er der.

Derfor mener jeg at mannen bør ta samme kur som kvinnen, og da bør man holde seg unna sex i behandlingsperioden for å ikke smitte hverandre tilbake. Om ikke mannen selv har sopp, vil soppkuren kunne "normalisere" slimhinnene i urinrøret og på penis, slik at hun etterpå ikke blir utsatt for dette som lager ubalanse i hennes skjedemiljø.

Ved soppinfeksjon bør man alltid be om medisin til mannen/kjæresten sin også, og ikke ta et nei for et nei om legen mener det er uviktig. Det står til og med i pakningsvedlegget at menn bør behandles samtidig.

Pevaryl pakningsvedlegg

Canesten info

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest anonyyym

hei ! eg har noe som ligner på vorte akti i underlive de svir å gjør litt vondt , eg har også noe som ser ut som skorbe kvit , er de sopp ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei ! eg har noe som ligner på vorte akti i underlive de svir å gjør litt vondt , eg har også noe som ser ut som skorbe kvit , er de sopp ?

Det kan ikke vi vite, dra til fastlege eller gynekolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...