Gå til innhold

Enda en "hvilken hund bør vi få"-tråd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei :) Samboeren min og jeg har snakket om å få hund i mange år, og nå er endelig tiden inne. Han er arbeidsledig for tiden og kommer derfor til å være mye hjemme, men vi har god råd med min inntekt. Vi vil helst ha en valp, og derfor passer det så bra å få en nå!

Vi er generelt ganske rolige mennesker i den forstand at vi ikke drar på treningssenter eller løper på fjellene hver dag, men vi er veldig glad i å gå turer. Vi går gjerne tur sammen en eller to timer om dagen.

Vi har begge vokst opp med hunder, men har aldri hatt en selv. Vi har mye erfaring med å være rundt dem, men når det gjelder trening og oppdragelse så har vi kun teoretisk kunnskap. I utgangspunktet ønsker vi en hund som er relativt lett å trene, da vi vil at grunnleggende lydighet skal sitte godt, men vi har ikke tenkt til å ta den med på agility- eller lydighetskonkurranser. Vi vet også at det er veldig avhengig av oss, og spesielt jeg er villig til å bruke mye tid hver dag på å trene.

Vi bor i leilighet, så vi vil helst ikke ha en veldig stor hund. Pelstype spiller ingen rolle, og vi kan gjerne børste den lenge hver dag om det trengs. Utseende spiller heller ingen rolle.

Det er ingen barn eller andre dyr inne i bildet, og det er heller ikke planlagt på lang tid. Det er heller ingen allergi i familien.

Har dere noen forslag til en rase til oss? Hvis det er noe informasjon som trengs så er det bare å spørre :)



Anonymous poster hash: ff8ce...1e1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hundene vi har vokst opp med er forresten Labrador, Puddel og Mellomschnauzer.



Anonymous poster hash: 815b0...484
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett trenbar i kombinasjon med at dere liker å gå tur får meg til å tenke Golden Retriever.
De har jo godt med energi, så det kan være greit å la dem få løpe i skogen f.eks. med jevne mellomrom dersom det er områder rundt dere der det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett trenbar i kombinasjon med at dere liker å gå tur får meg til å tenke Golden Retriever.

De har jo godt med energi, så det kan være greit å la dem få løpe i skogen f.eks. med jevne mellomrom dersom det er områder rundt dere der det lar seg gjøre.

Golden Retrievere er virkelig fine! Skal vurderes :)

Anonymous poster hash: 815b0...484

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare pass på at han er forberedt på å være arbeidsledig en stund, kan jo ikke ta noe arbeid med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenkte Bichon Frisé, lettrente og glad i tur, men hvis du tar en skikkelig sofadag, er den gjerne med på det også :) De krever en god del pelsstell, hvis du velger å holde pelsen lang, men vi velger å klippe vår nesten helt ned hver 3. til 4. Mnd. Og det beste av alt; ingen røyting :)

Anonymous poster hash: c3355...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips :)

Og ja, sannsynligvis vil han være arbeidsledig en stund. Får han seg plutselig en jobb i nær fremtid så kommer jeg til å ta ut ferie et par uker, i tillegg til at jeg kommer til å jobbe redusert stilling fremover. Vi skal gjøre alt vi kan for at valpen slipper å være alene på lenge, slik at vi sakte kan venne han til at det ikke er farlig :)



Anonymous poster hash: 815b0...484
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker gruppe 1-hund mtp trenbarhet og aktivitetsnivå.

Jeg er usikker på om vi klarer å gi en gruppe 1-hund den mosjonen den trenger hver dag... Gåturer er vel helst ikke nok mosjon for dem, så det blir litt mye for vår del.

Anonymous poster hash: 815b0...484

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å adoptere en. Gatemixer er generelt veldig smarte, lettlærte og du får dem i alle størrelser, aldre og fasonger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler å adoptere en. Gatemixer er generelt veldig smarte, lettlærte og du får dem i alle størrelser, aldre og fasonger :)

Trenbarhet og intelligens hos gatemixer er avhengig av hvilke raser den er blandet med. Du får ikke en smart hund om du blander en Afghansk mynde med Mops for eksempel. Du får mye frustrasjon.

Det å blande raser er ikke en magisk greie som automatisk utelukker de iblandede rasene sine negative sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på om vi klarer å gi en gruppe 1-hund den mosjonen den trenger hver dag... Gåturer er vel helst ikke nok mosjon for dem, så det blir litt mye for vår del.

Anonymous poster hash: 815b0...484

De trenger ikke så voldsomt med mosjon. Keg tenkte siden du ønsket en trenbar hund og hadde mye tid til dette, så ville det passe. De trenger mer hjernetrim enn fysisk trim. Men så klart, en til to timer tur om dagen er nok fint. Går bra med dager med mindre også, men kjekt med en skikkelig tur som normalen. En tur i skogen med frislipp er også bedre enn en time asfalttråkking i bånd.

Jeg har en belgisk fårehund, og jeg går ikke i timesvis hver dag. Det er umuligå slite dem ut fysisk, men de blir fornøyde når de får brukt hodet også. En kombinasjon er bra :)

Jeg kunne aldri hatt en setter eller en husky, som eeelsker og trenger å løpe hele tiden. Men folk er forskjellige og liker ulike typer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tenkte Staffordshire bull terrier jeg :biggrin:

Staffen kan ha et ganske skarpt gemytt og er veldig sta. Spørs om det passer inn med trenbarhet og lite erfaring med egen hund for TS sitt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffen kan ha et ganske skarpt gemytt og er veldig sta. Spørs om det passer inn med trenbarhet og lite erfaring med egen hund for TS sitt tilfelle.

Alle hunder kan både det ene og det andre, men all-over er Staffordshire en veldig fin familiehund som vil med litt konsekvent oppfølging ha både kustus, men også være rolig og vennlig. Ut i fra HI oppfatter jeg det slik at TS har erfaring, men ikke med egen hund i eget hjem. Det gjør ikke at hun må kjøpe en hund som går på autopilot. Jeg oppfatter det også slik at dette er en hund det skal, og kommer til å investeres tid i. Hva er vel bedre enn en så flott hun som Staffordshire da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg der, men jeg synes ikke at bare positive sider skal komme med når det er en rase som fort kan bli "litt mye".
Jeg kjenner flere individer av dem selv, og har også valgt dem bort pga mye som jeg ikke er interessert i å jobbe bort som en slipper på andre raser.
Det er smak og behag, men bedre å få frem alt med det samme enn at det går galt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...