Gå til innhold

Klipte kloen for langt - hva nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde endelig fått hunden til å godta kloklipp og ligge forholdsvis stille, men nå klarte jeg å klippe første kloen for langt. Hunden peip og trakk til seg labben, og det begynte å blø litt. Ble litt satt ut og forsøkte å stoppe blødningen. Etterpå forsøkte jeg å fortsette som før, men det gikk ikke. Han kaver rundt og spretter opp. Måtte til slutt gi opp.

Hva bør jeg gjøre nå for å få han til å bli rolig igjen? Bare jeg ber han ligge og så mye som tar etter foten spretter han opp. Utrolig fortvilende da jeg har jobbet helt siden dag en for å gjøre det ufarlig, nå er han 10 mnd. :-(

Anonymous poster hash: 3ee3c...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er forresten svarte klør, og kan ikke klippe så langt inn som "sporet" på undersiden viser, siden nerven er lengre ute. Veldig vanskelig å gjøre det riktig, synes jeg. Nå syns både jeg og hunden det er kjempeskummelt.

Anonymous poster hash: 3ee3c...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med å ta forsiktig på potene, hvis han er trygg på det kan du begynne å trykke forsiktig, som når du skal klipppe. Når han er trygg på det kan du begynne å vise han klopklipperen, vis han at den er helt ufarlig. Når han er trygg på den, kan du forsiktig begynne å klippe bare tuppen, og angsomt gjøre det, en klo av gangen, ta den tiden han trenger.

Når hunden han svarte klør (min har 4, en på hver pote), så liker jeg å klippe bare tupen på kloa, ikke noe mer, så får man heller klippe litt oftere ;)



Anonymous poster hash: 90f09...dd1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle (og det skjønner jeg VELDIG godt at du ikke klarte, bare for å si det) latt som ingenting og klippa en til, og gitt godbit. Bare lalala, det er heeelt normaaalt. De aller fleste hunder som blir redde for kloklipp bilr det etter å ha blitt klippet for langt. Ikke fordi det var vondt, men fordi eieren blir satt ut eller redd og styrer med at det blør.

Jeg klippa for langt en gang, og det var skikkelig for langt, Han hylte og spratt opp, og jeg ga ham godbit som om det var normalt, og han løp rundt i stua mens det var blod overalt. Så jeg satt og gråt veldig stille mens han trava fornøyd rundt. (Han var valp og mer enn fornøyd nok av å få godbit og brydde seg ikke mer om meg). Klippa ferdig etterpå.

Han har svarte klør på alle, så vi klipper bare litt hver gang. Vi pleier å være to, så en klipper mens den andre gir godbit.

Nå som hunden din har blitt litt redd kan du gå tilbake til nullpunktet:

Hunden tar nesa på saksa: godbit

Du får holde saksa bortil poten: godbit.

Holde poten stille med saksa bortil: godbit.

Klippe én klo: Godbit.

Så er det kanskje nok den dagen.

Kanskje tar det en uke å ta alle potene. Men sakte, masse masse supergode godbiter og skryt!

Vi har nå fått en hund som får tiggeblikk når han ser saksa, for den betyr godbiter som smaker supergodt!

Endret av Rainbow81
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mange tips til det du spør om, men ville nok begynt litt forfra som ei over skriver, med å få lov å ta på, trykke, klippe forsiktig en og en klo, gi masse godbiter...osv

Men, dere som har hunder med svarte klør... Det er faktisk ikke sååå vanskelig. Hvis man fokuserer på selve flaten på kloen hvor man har klippet, så ser man at jo nærmere nerven man kommer, jo mer grått blir det i midten av kloen. Et lite grått felt - som marg inni et bein. Når du klipper, klipp 1 mm om gangen. Forsett til du så vidt ser dette gråe feltet, da stopper du :) Da treffer du verken blodåre eller nerve. :D



Anonymous poster hash: 925f7...905
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi klippet for langt, nå må vi til dyrlegen hver 6-8 uke gitt.. skikkelig frustrerende, det nytter ikke å prøve selv. Han har fått heelt skrekken :( det hjalp ikke med et dyrlegebesøk hvor de insisterte på å holde han nede og prøve med munnkurv og uten bedøvelse heller akkurat. 3 stk som holdt og munnkurven ristet han av seg! Stakkars vennen:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi klippet for langt, nå må vi til dyrlegen hver 6-8 uke gitt.. skikkelig frustrerende, det nytter ikke å prøve selv. Han har fått heelt skrekken :( det hjalp ikke med et dyrlegebesøk hvor de insisterte på å holde han nede og prøve med munnkurv og uten bedøvelse heller akkurat. 3 stk som holdt og munnkurven ristet han av seg! Stakkars vennen:(

Etter at det skjedde, har dere prøvd å venne han til klosaksen steg for steg? Sånn som det er nevnt over her. Første steg kan være å bare befinne seg i samme rom som den, og så videre. Hvis man bare går rett på med en gang noe sånt har skjedd så er det ikke rart at han får panikk.

Anonymous poster hash: e62e0...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at det skjedde, har dere prøvd å venne han til klosaksen steg for steg? Sånn som det er nevnt over her. Første steg kan være å bare befinne seg i samme rom som den, og så videre. Hvis man bare går rett på med en gang noe sånt har skjedd så er det ikke rart at han får panikk. Anonymous poster hash: e62e0...58f

Selvsagt, vi har holdt på snart et år og holder fortsatt på med ufarliggjøring av saksa ;) det er ikke noe problem å håndtere potene, så det er saksa som er problemet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kloklipptid = godbitbonanza. Kjør på med godbiter, så gode at bikkja ikke helt får med seg at det skjer noe med labbene. Det er mitt "triks", i hvertfall. Her hjelper det stort å være to stk.

Shit happens, av og til blir det for langt. Jaja, vi mennesker synes det er verre en bikkja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...