Gå til innhold

Sint tispe på tur


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min snart 3 år gamle tispe har begynt å bli så sint når vi er ute og går tur. Hun biter i båndet og løper etter føttene våre, hun har aldri vært sånn før.

Noen som har noen tips til hva som kan være årsaken og hvordan vi endrer denne adferden?

Anonymous poster hash: fab6a...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Plutselig endring av atferd skal alltid sjekkes hos veterinær.



Anonymous poster hash: 0aa64...602
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har vært hos vet, ingen ting galt..

Anonymous poster hash: fab6a...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg vurdert om hun kanskje er stresset eller ikke får behovene sine møtt. Hvilken rase er det, og hvor mye trening får hun? Hva med mental stimulering?

Er det bare når dere er ute på tur at hun er sånn?



Anonymous poster hash: 0aa64...602
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at hun er sint? Hun høres mer ut som om hun leker? Når på tur skjer dette? Det er vanskelig for oss å kunne svare på hvorfor hun gjør det når vi ikke har sett det og ikke vet hvordan hverdagen deres er.

Hvor mye aktivisering får hun? Er det mye stress i hverdagen hennes? Virker hun stresset ellers? Hva slags turer går dere, og hva skjer der? Er hun veldig leken?

Vi vet altfor lite til å si noe særlig mye om hva dette er eller hvorfor det skjer. Men jeg ville startet med å rett og slett stoppe, holde henne i kort bånd og stå helt stille med full ignorering når hun gjør slik. Så fort hun roer seg av seg selv og ser opp på dere, så ville jeg gått videre. Begynner hun igjen, så er det full stopp .Ingen kjeft, ingen "nei", ingen rykk i båndet, bare total ignorering. Gjør hun slik, så blir verden kjedelig.

Men utover det ville jeg sett mer på livet hennes og om hun får behovene dekket. Jobbet generelt med lystbetont trening for å øke deres samarbeid og kontakt. Passet på at hun fikk nok mental aktivisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:)

Hun er en lien pomeranian, veldig dominant oppførsel og veldig, hva skal jeg si? Eiesyk når det kommer til ting hun stjeler(sokker, hvis noe faller ned fra gulvet etc) men det har bedret seg veldig det siste året. Hun får 3 turer daglig 2 "små" og en god og lang tur etter jobb.

Hun er veldig leken og med en liten jente på 2 år er det veldig mye lek og kos mellom dem, hun virker ikke spesielt stresset her hjemme men blir veldig fort rastløs hvis vi ikke leker nok med henne

Har flere leker for å trimme henne litt, blant annet en ball med godteri som hun må snurre på en spesiell måte for å få godbitene ut, og et par andre leker..

Det kan godt hende det er for leken skyld, men hun bjeffer og knurrer..

Men kan prøve det tipset med totalt ignorering før vi går videre!

Takker for alle tips

Anonymous poster hash: fab6a...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av andre ting er hun veldig pysete av seg!

Som sagt med en liten jente her ligger det ofte leker på gulvet.. Løper hunden rundt og tilfeldigvis kommer nær en leke som lager lyd løper hun med halen mellom beina og bjeffer og knurrer, er det for eksempel en ledning på gulvet (når vi støvsuger etc) legger hun seg langflat hvis hun skal gå over

Anonymous poster hash: fab6a...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke fokusert så mye på at hun er "dominant". Det er et begrep som er svært misforstått i hundeverden, og har blitt et slags allround ord som brukes for å forklare veldig mye. Dominans er som regel lite relevant mellom hund og eier, så jeg ville ikke tenkt på det.

Hvis hun fort blir rastløs når det ikke skjer noe, så ville jeg trent på at hun skal finne roen. Og jeg ville også fulgt veldig nøye med når hunden leker med lillejenta. Barn i den alderen kan være temmelig høylytte og intense i kroppspråket for hunder. Spesielt små hunder som lett kan bli behandlet som små teddybjørner mer enn som dyr. Pass på at dette ikke blir for mye for hunden.

Les deg opp om dempende signaler og følg med på om ikke hunden gir noen av disse når hun leker med jenta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off-topic, men var sikker på at det stod "sint lesbe på tur" :fnise:

Det kan jo hende du traff spikeren på hodet! :fnise:

Anonymous poster hash: 628c1...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...