Gå til innhold

Sykelig forhold til hesten min...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en hest jeg har hatt i mange mange år, de siste par årene tror jeg nesten jeg har utviklet ett "sykelig" forhold til. Vet ikke om det er fordi den begynner å bli gammel (over 20), eller om det blir en slags substitut for andre ting i livet jeg ikke har kontroll over?

Det føles som det ikke er noen øvre begrensning på hvor mye penger jeg kan bruke på han. Svir fort av opp mot 20.000.- i mnd på stall, unødvendige dyrlegebesøk, utstyr, tilskudd, alternativ behandling, trening m.m

Vil tilbringe all tid sammen med hesten, takker nei til veldig mye om det går ut over tiden med hesten. I helgene er jeg der lett 6-8 timer og hverdagene 3-4. Samboer er jo selfølgelig dødsirritert, men jeg vet om han hadde bedt meg velge så hadde jeg valgt hesten.

On vi skal på ferier MÅ vi reise ett sted vi kan ha med hesten, 2 ganger har jeg gått med på å sende hesten bort mens vi har reist og da har jeg vært nedfor hele ferien

Kan fint bruke hele lunchen på å kjøre opp i stallen for å se på han i luftegården i 5 min før jeg må tilbake på jobb... Og jeg vet at den dagen han ikke er her mer er nærmere og nærmere. Og at om han hadde blitt syk/skadet så må han få slippe enn å bli stående lenge. Kan se alt for meg og gråte i timesvis. Har også dårlig samvittighet for at jeg ga litt f*** i han da jeg var 18-20 og det var morsommere å feste. Dette er jo over 10 år siden, men kan fortsatt få vondt inne i meg når jeg tenker på de gangene jeg bare var kjapt innom stallen før jeg dro på fest....

Jeg skjønner jo at dette ikke er normalt og vet at folk rundt meg er bekymret for meg. Men hva gjør jeg??

Anonymous poster hash: dec1d...18f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Solstråla88

Det er normalt å bli kjempe glad i dyrene sine, har det sånn med katten vår selv, hun er mitt lille hjerte❤️ Men jeg tenker at her kan det være sunt for deg å gi litt slipp, han har det nok fint uten masse nytt og fancy utstyr, jeg oppdaget fort når jeg hadde hest at jeg ikke trengte mer enn et hodelag, et par grimer og noen børster. De tre andre hodelagene og sprangsalen ble aldri brukt. Jeg hadde også en gammel hest som ikke var konkurranse materiale. Jeg forstår også samboeren din,du bruker masse tid i stallen, og jeg skjønner at han vil ha mer tid med deg. Hva med å ta ferieturene på sommeren når hesten uansett er på sommerbeite? Da har han det jo super fint uansett??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er bare veldig glad i dyret ditt. Hest er jo mer enn et kjæledyr også, det er en hobby tenker jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å la den gå gjennom unødvendige behandlinger vil jeg kalle syklig ja, og ikke i hestens beste interesse.

Syns kanskje du burde vurdere hjelp for å få kontroll på hvilken rolle du har gitt hesten i livet ditt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler bare det ikke er normalt å være så knyttet til dyret sitt....

Han går ikke på beite om sommeren, har prøvd en gang men han brøyt seg ut hver ettermiddag og gikk inn i stallen. Endte med at han skadet seg... Men enten så har vi reist steder jeg kan ha han med (han har vært i mange land, hehe. Har tilogmed hatt han med til Sveits når vi skulle på skiferie...) eller så har jeg satt han på spa. (Men da har jeg klump i magen hele tiden og plager livet av de som driver stedet. Heldigvis betaler jeg masse for å ha han der, så det får de tåle...)

Jeg vet han sikkert driter i hva slags utstyr han har, allikevel kjøper jeg noe hele tiden som skal være "bedre"... Vet ikke hvor mange behandlingsdekken, belegg osv han har.

Og jeg vet hverken han eller jeg hadde dødd om jeg lot noen andre passe han en dag eller to. Men stoler liksom ikke på noen.

Anonymous poster hash: dec1d...18f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør deg selv hva som skjer om du bruker 1 time mindre i stallen en dag? Garantert ingenting :) Jeg har og en eldre hest som jeg har hatt i 17 år, og jeg er helt utrolig glad i han. Jeg vil helst ha han selv hver dag, og kan dra innom stallen for å se at han ikke fryster etc. Og jeg bruker mye mer penger på kvalitetsklær til han enn på meg selv. Men jeg klarere å overlate ansvaret til andre en dag eller to. Jeg har et par stk som jeg stoler helt og holdent på. Og jeg VET helt rasjonelt at han overlever helt fint selv om noen andre måker og fyller fôr. Så kanskje prøve å "fôre" deg selv med rasjonalitet? Og kanskje prøve å være 1 time mindre i stallen en dag?

Og vet du, jeg tror faktisk det er bedre for hesten å være på spa enn å bli kjørt rundt land og strand i henger. Har du råd, ville jeg sendt han på spa og prøve å nyte ferien :)



Anonymous poster hash: 26814...c3a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner igjen det å ha en gammel hest man er glad i. Min fyller snart 36!

Jeg tror det er viktig å klare å gi litte grann slipp, så man ikke dør mentalt når hesten dør. Jeg var veldig redd for det i starten, har kjent henne så lenge (nærmer seg 22 år, eid henne i over 17), så jeg vet ikke hvordan livet er uten henne.

Men jeg tvinger meg til å tenke litt på det hver dag, for man må klare seg gjennom det. Det høres ut som det nesten har blitt en besettelse for deg, og det er ikke sunt i lengden. Og å ha ham med på ferie og måtte stå mye på henger er ikke nødvendigvis så bra for ham fordi det er belastende for beina.

Prøv å korte litt ned på tiden, gjør det du må, som møkking, pussing og tur, og prøv å dra igjen etter det. Litt av gangen, så kanskje du kan få et godt og nært liv sammen uten at det tar over resten av livet ditt.



Anonymous poster hash: feef4...ec2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan være sunt å ha en sterk tilknytning til hesten. Men når det går ut over alt annet og forhold så går det en grense. Det er forstålig at en blir ekstra knyttet til hesten når den er såpass gammel, det hadde nok jeg også blitt. Hesten lider ingen nød om du skjærer ned på kostnadene med å ha ham. Du trenger ikke nytt utstyr eller behandlingsmateriell for at han skal ha det godt. Prøv å korte ned tiden du er i stallen i perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...