Gå til innhold

Bakkearbeid hest


Maimira

Anbefalte innlegg

Noen som har forslag til bakkearbeid som man kan gjøre med hest? Tenker på ting som forsterker samarbeid/samhold med hest og rytter. Og gjerne ting som kan gjøre en litt usikker og redd rytter tryggere? Blir veldig glad for svar :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

leie over bommer, øve på volter, bøying, holt, osv



Anonymous poster hash: c49e1...45f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å gå turer med hestene mine, noen ganger går den ene går løst og vi øver på å stoppe, snu og diverse med avstand. Han går som oftest først, men stopper jeg/snur eller noe kommer han etter med en gang, dette har vi trent mye på altså. Er ikke bare å slippe hesten. Pleier også å tømmekjøre, evnt sette opp en "hinderløype" med foreks. plast (gå over, pakke inn hest), bommer, hindere (løshopping) og andre "skumle" ting. Dette gjør vi både på bakken og når jeg rir. :)



Anonymous poster hash: cceeb...72e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar! Blir så veldig imponert over dere som liksom får ridning og trening av hest til å se ut som en lek. Jeg føler at jeg strever veldig, samtidig som jeg er en pyse. Men - øvelse gjør vel mester..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig! Har vært der selv, etter et fall for mange år siden. Det tok tid å bygge opp igjen tryggheten. Går også mye løst i hestegården og koser, leker og slapper av med hestene. Tømmekjøring har vært gull for meg!

Er det din hest, eller?



Anonymous poster hash: cceeb...72e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er jeg som har ansvaret for hesten. Tømmekjøring høres spennende ut, det har jeg aldri prøvd. Men vi har gått mange turer da, og det er veldig koselig. Likevel skal det ingenting til før jeg stivner når hesten reagerer på ett eller annet. Er jo så dumt, for det er en så snill hest. Må også nevnes at det er ei gammel merr som aldri skvetter for hverken smell eller lastebiler. Men hun er veldig stor da. Størrelse døl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er å snakke mye med hesten, hehe høres sikkert dumt ut for noen, men hesten lærer seg å kjenne stemmen og toneleiet ditt godt da. Hvis du og hesten foreksempel tøkker av noe, så sier du eks "ojsann, hva var det for noe da? Så flink du er!" Også klapper du hesten.

Det skaper en viss ro og tillit mellom dere, også er det beroligende å snakke og sette ord på hva man er redd for. Bare stress ned og tenk at du har god tid :)

Anonymous poster hash: 6ada6...87a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper å snakke masse med hesten, gå tur sammen, og vær gjerne med i havnehagen. Jeg pleier å lese hos hestene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå turer i skog og mark, tømmekjøring både på bane og på tur (eventuelt tømmelonger som er mye bedre enn vanlig longering!), miljøtrening (tilvenning av plastposer, paraplyer, presenning), triksetrening (start med et kjempeenkelt og ufarlig triks som at hesten skal snu hodet bort i fra deg før den får godbit), 7-games og kanskje se litt på noen akademiske grunnprinsipper?

Det blir utrolig langt om jeg skal skrive en forklaring/introduksjon til alle disse punktene så jeg anbefaler og google det du synes høres interessant ut, eventuelt så kan jeg utdype noe hvis det er ønskelig :)

Jeg vil virkelig anbefale miljøtrening, det kan du kombinere med hengertrening! Det aller beste er å fjerne skilleveggen (for noen hester hjelper det at en annen hest allerede står i hengeren) og legge masse høy i hengeren, gjerne lokke med kraftfôr. Gjør dette på dagtid når det er lyst ute, så ser ikke hengeren så skummel ut. Ros for hvert steg hesten tar, å gå på lemmen er ofte det verste :) Så er det bare å trene masse på å gå inn og ut!

Jeg bruker av og til å gi kraftfôret i hestehengeren slik at de får vedlikeholdt tryggheten på hengeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er ikke hesten men meg, hehe... Den er trygg på det meste, på henger, 100% trafikksikker, ikke redd plastposer/søppelkasser mm. I det hele tatt en trygg, stabil hest. Men jeg er en pyse, og sitter med en stor klump i magen når jeg rir, eller andre ting hvor jeg er alene. Må jo sies at jeg er relativt nybegynner da. Men de gangene jeg har vært på tur med hesten, og alt har gått fint (har ennå ikke hatt noen uhell) er det verdens beste følelse. Så jeg tenkte at bakkearbeid hadde vært en god ting for å bli med trygg, både på hesten og ikke minst meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er ikke hesten men meg, hehe... Den er trygg på det meste, på henger, 100% trafikksikker, ikke redd plastposer/søppelkasser mm. I det hele tatt en trygg, stabil hest. Men jeg er en pyse, og sitter med en stor klump i magen når jeg rir, eller andre ting hvor jeg er alene. Må jo sies at jeg er relativt nybegynner da. Men de gangene jeg har vært på tur med hesten, og alt har gått fint (har ennå ikke hatt noen uhell) er det verdens beste følelse. Så jeg tenkte at bakkearbeid hadde vært en god ting for å bli med trygg, både på hesten og ikke minst meg selv.

Du er som meg, du da! Men jeg har en skvetten hest, da. Og jeg fantes ikke redd før, men har blitt det av et par leie episoder.

For min del syne jeg det hjelper veldig å ri på tur med noen jeg vet jeg kan stole på at har kontroll på hesten sin. Jeg synes også baneridning føles tryggere enn tur, og jeg forholder meg roligere.

Jeg ble også anbefalt bakkearbeid for å styrke tillit og samhold mellom meg og hesten, så det har vi forsøkt. Følger med her for å se om det kommer flere konkrete tips! :)

Anonymous poster hash: 8eb76...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hva slags episoder som har skremt deg? Jeg har selv falt av en gang, men det var i skritt og veldig sakte tempo så det gjorde ingenting. En annen gang tok hesten ut med meg når jeg kjørte roadcart - og det var en litt eklere opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje du må jobbe med deg selv også?

Jeg måtte gå ganske inn i meg selv og jobbe med å stole på at dette KAN jeg, jeg trenger ikke være REDD men ha respekt for at ja, det er et stort dyr og noen ganger kan det skje uhell. Vi kan ikke gå å være redd hele tiden. Jeg kan fortsatt bli småredd/usikker om hesten er ekstra sprek eller noe på tur - men blir jeg redd så merker hesten det. Så det er ikke "lett som en lek", hele tiden. :) Tok ganske lang tid før jeg slappet av på hesteryggen etter mitt siste fall.

Uansett om hesten ikke er redd noe, så er all bakketrening bra. Selv om hesten er trygg på alt, så er ikke du det. :)



Anonymous poster hash: cceeb...72e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hva slags episoder som har skremt deg? Jeg har selv falt av en gang, men det var i skritt og veldig sakte tempo så det gjorde ingenting. En annen gang tok hesten ut med meg når jeg kjørte roadcart - og det var en litt eklere opplevelse.

Episoder hvor jeg har blitt forsøkt kastet av/jeg har hatt store problemer med å kontrollere hesten. Det skjedde jo ikke noe farlig, men det var voldsomt mens det sto på, og påminnelser om hvor risikabelt det kan være. Og helt klart nok til at jeg har blitt utrygg over tid. Jeg er nok ekstra pysete, altså. De fleste ville tatt slike episoder på strak arm, vil jeg tro. Jeg var ikke så lettskremt i yngre dager.

Anonymous poster hash: 8eb76...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...