Gå til innhold

Gå fot


Gjest Evans

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte vi skulle øve på dette i dag, men jeg ble litt usikker på hvordan man faktisk gjør det.

Hunden vår, 8 måneder, kan gå pent i bånd (når vi trener) ved siden av oss på venstre side. Han går imidlertid ikke helt inntil, og følger ikke venstrebenet helt inntil om vi snur eller rygger.

Jeg leste at det var lurt å trene inntil en vegg for å få han helt tett inntil. Prøvde å lete etter noen gode filmer, men fant ingen.

Hvordan lærte dere hunden gå fot, og hvordan bruker dere kommandoen? Bruker dere ”fot” hele veien når hunden går inntil venstrebenet, eller bare når dere stopper og han setter seg ned helt inntil?

Hilsen Evans og hunden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fri ved fot er en øvelse som består av flere forskjellige momenter som krever mye trening. Mitt beste tips er å dele opp øvelsen i små momenter og trene på disse hver for seg før du begynner å sette dem sammen til hele øvelsen fri ved fot.
Denne artikkelen er fin: http://hunden.no/artikkel.html?news.nid=5808

Det lureste er å begynne med å lære inn utgangsstilling (sitte ved din venstre side). Mange bruker kassametoden for å lære hunden bakpartskonroll og for å få den til å forstå at den skal sette seg i utgangsstilling uavhengig av hvor du står. Dette er også nyttig når du skal lære inn høyre- og venstrevendinger. Det lureste er å begynne med disse vendingene på stedet, før du begynner å trene dem i bevegelse.

Når hunden forstår at den skal følge etter deg rett fram, kan du begynne å pirke med å få den til å gå nærmere beinet. Å gå inntil en vegg har jeg ikke helt troen på, da det antagelig er en påvirkning som vil være veldig vanskelig å trene bort, og jeg er usikker på om hunden vil forstå hva du egentlig ønsker av den.
Da har jeg mer tro på å øke forventning til belønning på høyre side av deg, slik at den automatisk vil trekke mer mot beinet ditt. Om hunden blir gående for langt fram av denne forventningen, plasser belønningen bak deg på høyre side.
Det viktigste med pirketrening er å utelukkende kun belønne hunden når den går slik du vil, og trene kun på dette momentet den økten. Det er også viktig at repetisjonene er korte. Å gå et par skritt er nok i begynnelsen.
Om du ikke har en typisk bruksrase hadde jeg forøvrig ikke orket å bruke tid på å få hunden til å gå klistra til låret ditt, da de fleste raser ikke vil gidde slikt pirk.

Rygging er en øvelse for seg selv hvor du først må lære hunden å rygge i det hele tatt før du kan begynne å lære det inn i fot-sammenheng.

Jeg bruker "på plass" for å kommandere hunden i utgangsstilling om den ikke allerede er i utgangsstilling, og "fot" når jeg starter å gå. Flere kommandoer trenger man ikke da hunden skal følge hele veien og sette seg av seg selv i utgangsstilling ved hver stopp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du begynner så tidlig :) Vi begynte med dette ganske sent, men hunden begynner å bli flink.

Vi har rett og slett bare vært på kurs og fått tips. Han får beskjed om å gå pent (for han vil det si å gå pent på venstre side uten å lukte, svinse og surre), så lenge han går der får han masse skryt for det responderer han veldig bra på. Noen ganger får han godbiter. Vi har aldri brukt vegg eller lignende. I starten byttet vi hyppig retning på tur slik at han alltid måtte følge med og det fungerte bra. Virrer han ut av "posisjon" eller får fri til å tisse/bæsje så sier vi "på plass" når vi skal ha han tilbake ved foten. Greit å lære på plass (alltid venstre fot) og gå pent inne først, så hagen, så på tur (gjerne en fast rute) før man utvider til nye steder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs litt hva du vil med kommandoen? "Fot" for en konkurransehund, er noe helt annet enn "fot" for kosebikkja som bare går turer og eieren ønsker en kommando for at hunden skal gå pent i møte med andre, uten å dra, svinse for mye osv..



Anonymous poster hash: d03ab...a44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar! :hoppe:

Vi har smått startet ved å få han til å sitte helt inntil meg. Før når han har sittet ved siden av meg, har han sittet seg litt skrått eller alt ettersom hva han finner behagelig :P Det er vanskelig å få han til å holde seg helt inntil, men jeg håper at tipsene i linken som Skywise viste til kan funke bra. Takk! :blomst:

Jeg ønsker at han til slutt skal gå like fint som disse proffe hundene :Nikke: Det viktigste er selvsagt at han går pent i bånd, men jeg vil gjerne at han blir så god som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må få lov å tilføye noe. Jeg er ikke i mot å lære hunder lydighetsøvelser, men en bør vurdere om det har noen hensikt at hunden går "fot" når man er på vanlig luftetur. I min verden har det ingen hensikt overhode fordi jeg ønsker at hundene mine skal få snuse og "vimse" litt for å få noe mer ut av turen enn å spasere ved siden av meg.

Naturlig beveger hunder seg raskere enn oss så vi må i så fall få opp farten mye om det er mosjon som er hensikten ved at hunden går fot og ikke går å snuser.

Mulig jeg misforstår hensikten, men jeg ønsket bare å nevne det. Forøvrig vil en lykkelig hund også gjerne få oppleve både valgfrihet og mestring, og dette blir det lite av ved å gå på en tur i "fot" posisjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må få lov å tilføye noe. Jeg er ikke i mot å lære hunder lydighetsøvelser, men en bør vurdere om det har noen hensikt at hunden går "fot" når man er på vanlig luftetur. I min verden har det ingen hensikt overhode fordi jeg ønsker at hundene mine skal få snuse og "vimse" litt for å få noe mer ut av turen enn å spasere ved siden av meg.

Naturlig beveger hunder seg raskere enn oss så vi må i så fall få opp farten mye om det er mosjon som er hensikten ved at hunden går fot og ikke går å snuser.

Mulig jeg misforstår hensikten, men jeg ønsket bare å nevne det. Forøvrig vil en lykkelig hund også gjerne få oppleve både valgfrihet og mestring, og dette blir det lite av ved å gå på en tur i "fot" posisjon.

Jeg kan ikke svare for TS, men grunnen til at vi begynte med det var at hunden vår ikke klarte å gå pent i bånd hvis han fikk fritt spillerom. Vi venter barn og skal etterhvert ha han med på turer der jeg også har vognen å holde styr på. Han har fri-kommando vi kan bruke og får lov til å vimse når vi sier i fra. Jeg personlig syns det er mye bedre og koseligere å gå på tur nå. Han blir mer sliten av turer nå også og er flinkere på å ha kontakt med oss på tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også enig i at en hund bør aldri gå fot store deler av turene. Det høres veldig kjedelig ut for hunden.

For å få hunden riktig plassert så kan du tenke belønningsplassering. Dette er litt vanskelig å forklare skriftlig, men du belønner med godbiter på utsiden av hunden. Dvs hunden står på din venstre side, du holder godbiter i din venstre hånd og gir godbitene slik at hunden må strekke snuten og kroppen litt mot venstre, og dermed også dytte bakparten inn mot høyre (inn mot deg).

Sånn som dette:

u8n8q6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må få lov å tilføye noe. Jeg er ikke i mot å lære hunder lydighetsøvelser, men en bør vurdere om det har noen hensikt at hunden går "fot" når man er på vanlig luftetur. I min verden har det ingen hensikt overhode fordi jeg ønsker at hundene mine skal få snuse og "vimse" litt for å få noe mer ut av turen enn å spasere ved siden av meg.

Naturlig beveger hunder seg raskere enn oss så vi må i så fall få opp farten mye om det er mosjon som er hensikten ved at hunden går fot og ikke går å snuser.

Mulig jeg misforstår hensikten, men jeg ønsket bare å nevne det. Forøvrig vil en lykkelig hund også gjerne få oppleve både valgfrihet og mestring, og dette blir det lite av ved å gå på en tur i "fot" posisjon.

Takk for at du nevner det! Jeg tenker ikke at han skal gå fot heletiden. Han elsker å snuse og virre rundt, men på noen turer tenker jeg det er hensiktsmessig at han kan gå fot. Særlig når vi er på steder med veldig mange mennesker, for eksempel Oslo S en fredags ettermiddag :) Men også for å ha noe vanskelig å øve på, og som vi kan bruke i lang tid fremover. Edit: også blir det vel lettere å gå fra fri snus, til fot når han har det innebygd, når det feks kommer hunder/folk han aller helst vil leke med.

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også enig i at en hund bør aldri gå fot store deler av turene. Det høres veldig kjedelig ut for hunden.

For å få hunden riktig plassert så kan du tenke belønningsplassering. Dette er litt vanskelig å forklare skriftlig, men du belønner med godbiter på utsiden av hunden. Dvs hunden står på din venstre side, du holder godbiter i din venstre hånd og gir godbitene slik at hunden må strekke snuten og kroppen litt mot venstre, og dermed også dytte bakparten inn mot høyre (inn mot deg).

Sånn som dette:

u8n8q6.jpg

Takk for svar og bilde!

Vi har begynt med at han sitter helt inntil nå. Får han til å sitte helt inntil venstre kneet mitt. Lenger enn det har vi ikke klart å kommet, men linken som ble postet over her var god, så håper vi kan forflytte oss litt etterhvert også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha en fin posisjon så kan du jo starte med å gå bakover? Dvs at du går bakover, også skal hunden følge deg på din venstre side. Da ser du veldig lett om hunden går riktig og du får også lett belønnet riktig plassering. Veldig mange som lærer inn fot med å starte å gå bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha en fin posisjon så kan du jo starte med å gå bakover? Dvs at du går bakover, også skal hunden følge deg på din venstre side. Da ser du veldig lett om hunden går riktig og du får også lett belønnet riktig plassering. Veldig mange som lærer inn fot med å starte å gå bakover.

Det var et veldig godt tips! Det får vi prøve ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må få lov å tilføye noe. Jeg er ikke i mot å lære hunder lydighetsøvelser, men en bør vurdere om det har noen hensikt at hunden går "fot" når man er på vanlig luftetur. I min verden har det ingen hensikt overhode fordi jeg ønsker at hundene mine skal få snuse og "vimse" litt for å få noe mer ut av turen enn å spasere ved siden av meg.

Naturlig beveger hunder seg raskere enn oss så vi må i så fall få opp farten mye om det er mosjon som er hensikten ved at hunden går fot og ikke går å snuser.

Mulig jeg misforstår hensikten, men jeg ønsket bare å nevne det. Forøvrig vil en lykkelig hund også gjerne få oppleve både valgfrihet og mestring, og dette blir det lite av ved å gå på en tur i "fot" posisjon.

Jeg har ikke fouksert på "fot". Når jeg går fort går hunden ganske automatisk tett inntil fordi den er liten.

Jeg liker at hun vimser og svanser ..

MEN: Vi får snart hund nr. 2 og jeg tenker at kravet til å gå ordentlig må bli strengere?

I motsetning til deg, så har ikke jeg erfaring med å ha 2 hunder. Har du noe innspill her?

Evans; tilgi meg om du føler jeg kupper tråden din, men jeg ser det er kommet mange gode svar ;)

Endret av Rotemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke fouksert på "fot". Når jeg går fort går hunden ganske automatisk tett inntil fordi den er liten.

Jeg liker at hun vimser og svanser ..

MEN: Vi får snart hund nr. 2 og jeg tenker at kravet til å gå ordentlig må bli strengere?

I motsetning til deg, så har ikke jeg erfaring med å ha 2 hunder. Har du noe innspill her?

Evans; tilgi meg om du føler jeg kupper tråden din, men jeg ser det er kommet mange gode svar ;)

Det går så fint Rotemor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...