Gå til innhold

Har tatt inn en hjemløs mons. Tips og råd?


Tibbie

Anbefalte innlegg

Jeg har meldt meg som fosterhjem i Dyrebeskyttelsen, og fikk i dag en mons som har bodd ute i minst 1,5 år.

Han er ukasterert og full av sår og dype kutt, så skal ta han med til dyrelegen over helga. Alt det praktiske er i orden.

Men jeg har aldri hatt katt før, og lurer på om noen har noen gode tips til meg? :)

Pusen er ikke vant med mennesker og han er livredd alle. Akkurat nå sitter han gjemt bak en gardin i et hjørne, noe han har gjort siden han flyttet inn for et par timer siden. Lar han være i fred, så han føler seg trygg.

Han skal være hjemme alene en del timer fra i ettermiddag, noe jeg tror er bra for han. Da får han utforsket leiligheta, matskåla og kattedoen uten noen skumle folk tilstede.

Hvordan kan jeg få han til å føle seg ekstra trygg?

Andre tips til en fersk kattedame? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dessverre ingen tips men ville bare gi deg litt skryt for å ta inn lille kattepusen 😻 flere skulle gjort som deg!😊👏👏👏

Anonymous poster hash: 97d5d...8b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke katt selv, men mener å ha skjønt at katter inne, bør kunne ha et sted hvor de kan være i fred. De kan f.eks finne på å ligge på stolen under et stuebord, litt utenom rekkevidde for barnearmer, eller tusle inn i et rom hvor det er rolig. Evt. ligge ved peis/ovn.

Katter liker vel å ligge på noe mykt, så det kunne kanskje være en ide å legge fram et teppe eller noe et sted.

Endret av Vux
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikker på at du vil få mange tips her, mange som har mye peiling.

Tror du må ta tiden til hjelp og overse ham nå i begynnelsen. Kastrering pleier å hjelpe med å gjøre dem tammere. Det kommer også til å stinke ukastrert katt av kattedoen inntil noen dager etter kastrering, men det gir seg.

Når han har funnet seg litt til rette kan du prøve å lokke ham litt nær deg med fisk eller annet snop som lukter godt mens du ser i en annen retning,

Om katten er leken er det en god måte å bli kjent med katten på etterhvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse tålmodighet og ro. Brente katter har behov for rolige hjem og rolige folk rundt seg.

De kan bli de mest lojale kattene man får, om man klarer å bygge opp tillit og det er en langvarig og gradvis prosess.

Bra du lar han være i fred til å begynne med. Lokke han til deg med godbiter etterhvert..ikke forvent at han tar av hånden til å begynne med eller lar deg stryke på han..kommer an på hvor sky han er.

Ikke slippe han ut, katter skal være inne 3 uker og orientere seg fra vinduer. Kanskje lengre siden han ikke er vant til å være i hus nå og siden han ikke er kastrert.

Tok inn ei katt som hadde vært ute i 9 måneder, men var vant til å bo i hus før den tid, hun var livredd og oppførte seg som en villkatt i 3-4 dager. Så ble hun ekstremt kosete etter det. Men hun var opprinnelig vant til et godt hjem. (Fant eierne)

Så flott at du har tatt inn en katt som trenger et hjem! : )



Anonymous poster hash: 17b63...97f
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi han tid, vær rolig til å begynne med, og la han ta initiativet først til kontakt. Veldig greit at de får litt tid for seg selv til å bli vant med omgivelsene ja! Er han veldig redd, kan det hende det tar lang tid før han blir trygg på deg/dere, så gi han tiden han trenger. Beveger han seg ikke bort fra gjemmestedet sitt, pass på at mat, vann, og kasse står nærme, og gi han litt alenetid innimellom så han kan få benyttet seg av disse.

Få tak i litt godsaker, snacks fra dyrebutikk, kokt fisk, leverpostei, etc. Han er sikkert sulten og trenger påfyll av god mat! Ikke vær redd for å skjemme han bort! ;) Ikke gi melkeprodukter, voksne katter tåler ofte ikke det og får vondt i magen.

Ellers, les så mye som mulig om kattehold, slik at du lettere kan tolke hva katten trenger i det daglige. Lykke til, du kommer til å få deg en god venn! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er sikker på at du vil få mange tips her, mange som har mye peiling.

Tror du må ta tiden til hjelp og overse ham nå i begynnelsen. Kastrering pleier å hjelpe med å gjøre dem tammere. Det kommer også til å stinke ukastrert katt av kattedoen inntil noen dager etter kastrering, men det gir seg.

Når han har funnet seg litt til rette kan du prøve å lokke ham litt nær deg med fisk eller annet snop som lukter godt mens du ser i en annen retning,

Om katten er leken er det en god måte å bli kjent med katten på etterhvert.

Takk for gode tips :)

Ja, Dyrebeskyttelsen sa at han sikkert kommer til å bli veldig kosete dagene etter kastreringen. Gleder meg til det! Og til tiss som ikke lukter sterkt :P Haha

Jeg får kjøpe litt kjærlighet ved å gi han noe snadder når han har tilvendt seg leiligheten : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse tålmodighet og ro. Brente katter har behov for rolige hjem og rolige folk rundt seg.

De kan bli de mest lojale kattene man får, om man klarer å bygge opp tillit og det er en langvarig og gradvis prosess.

Bra du lar han være i fred til å begynne med. Lokke han til deg med godbiter etterhvert..ikke forvent at han tar av hånden til å begynne med eller lar deg stryke på han..kommer an på hvor sky han er.

Ikke slippe han ut, katter skal være inne 3 uker og orientere seg fra vinduer. Kanskje lengre siden han ikke er vant til å være i hus nå og siden han ikke er kastrert.

Tok inn ei katt som hadde vært ute i 9 måneder, men var vant til å bo i hus før den tid, hun var livredd og oppførte seg som en villkatt i 3-4 dager. Så ble hun ekstremt kosete etter det. Men hun var opprinnelig vant til et godt hjem. (Fant eierne)

Så flott at du har tatt inn en katt som trenger et hjem! : )

Anonymous poster hash: 17b63...97f

Siden jeg er fosterhjem får jeg ikke lov til å slippe han ut mens jeg har han. Han må vente til han blir adoptert. Om det i det hele tatt skjer. Er nok ikke lett for gamle å bli adoptert :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har meldt meg som fosterhjem i Dyrebeskyttelsen, og fikk i dag en mons som har bodd ute i minst 1,5 år.

Han er ukasterert og full av sår og dype kutt, så skal ta han med til dyrelegen over helga. Alt det praktiske er i orden.

Men jeg har aldri hatt katt før, og lurer på om noen har noen gode tips til meg? :)

Pusen er ikke vant med mennesker og han er livredd alle. Akkurat nå sitter han gjemt bak en gardin i et hjørne, noe han har gjort siden han flyttet inn for et par timer siden. Lar han være i fred, så han føler seg trygg.

Han skal være hjemme alene en del timer fra i ettermiddag, noe jeg tror er bra for han. Da får han utforsket leiligheta, matskåla og kattedoen uten noen skumle folk tilstede.

Hvordan kan jeg få han til å føle seg ekstra trygg?

Andre tips til en fersk kattedame? :)

Gratulerer med ny "samboer" :D

Du må bare ta tiden til hjelp og la han bli kjent med deg på sine premisser.

Det kan gjerne være greit å finne frem en eske med noen pledd i slik at pusen kan ligge trygt og godt og litt bortgjemt for seg selv.

Noen katteleker og en klorestolpe pleier å være en slager.

Jeg synes at det er kjempeflott at du hjelper hjemløse katter :D

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi fikk en veldig menneskesky kattunge. Han var livredd og lå under sofaen i en uke. Men så ble han vant med oss, og han er en skikkelig kosepus:)

Lykke til, og hold oss oppdatert:D

Anonymous poster hash: b79c7...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at det finnes slike som deg!! :D høres ut som Mons får et kjempegodt fosterhjem!

Men jeg vil bare legge til at det slettes ikke er sikkert at han noen gang blir tam. Mine foreldre har en katt hjemme som kom fra et "broken home", og de fikk henne som kattunge, 6 måneder. Nå er hun 7 år, og selv om hun er ganske trygg i hus, vil hun aldri ligge på fanget, aldri kos, og hun forsvinner med en gang noen kommer inn i rommet. Det eneste hun liker er å bli børstet, da kommer hun frem og maler.

Mener ikke å være negativ, jeg vil bare ikke du skal bli skuffet hvis kosekatten aldri dukker opp. Men jeg håper på det beste for dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, alle sammen :)

Det går bedre med han nå. Han er ikke like redd meg lenger, så jeg får tatt på han, selv om det ikke skal mye til før han løper å gjemmer seg igjen.

Han har en rar døgnrytme, sånn at han ligger å sover under sofaen hele dagen. På kveldstid, natterstid og tidlig om morgenen mjauer og maser han. Da tror jeg han kjeder seg og vil ha masse mat. Eller kanskje noe er galt. Har ennå ikke vært hos veterinæren.

Og den lukta!! Jeg blir gal!! Leiligheta mi er ganske lita, så lukta er utrolig intens.

_________

MEN JEG HAR ET NYTT SPØRSMÅL.

Vet ikke om jeg bør starte ny tråd for dette, men prøver her først:

Nå har katta vært å tisset på alle klærne til kjæresten min. Han er naturligvis i dårlig humør, og jeg får litt vondt i meg. Spesielt siden det er "mi" katt og mitt ansvar.

Det er ikke så farlig med hverdagsklærne, men det er værre med sportsklærne hans siden de er utrolig dyre.

Nå er han ute for et par timer, og jeg vil prøve å vaske klærne. Har lett litt etter tips på nettet for å få det rent, men sliter litt.

Jeg har hevet en dunge klær i vaskemaskinen. Ingenting bør vaskes på over 40 grader, så tør ikke vaske varmere. Har hatt mye vaskemiddel, pittelitt Jif Universal og mye velduftende tøymykner. Må sikkert vaske det i hvert fall to-tre ganger, tror jeg.

Noen som har tips til hvordan jeg kan redde klærne hans? Jeg har ikke eddik (leste et kjerringråd om det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...