Gå til innhold

Anbefaling av hunderase lik cavalier king charles spaniel?


Gjest princess123

Anbefalte innlegg

Når jeg først leste tittelen din, tenkte jeg tibbe jeg også.

Men når jeg leste mer om hva du ønsker i en hund er kanskje ikke tibbe det beste valget? Jeg har selv tibbe, og det er en fantastisk fin rase, min er relativt lettlært om motivert, lite stresset blablabla. Men de er fryktelige stae, jeg tror alle tibbeeiere er enige at de har en helt unik, morsom men krevende personlighet.

Selv om min kan lære seg en øvelse åå null komma niks, er det ingen garantier for at hun gidder å gjøre det kår jeg ber om det. De gjør som de vil. Dette gjelder også rensligshetstrening. Som noen nevnte over, de er "kattehunder". Mye lyd er det også i dem...

min erfaring er at de er veldig friske, jeg har enda tilgode å møte en syk tibbe, men de blir kanskje litt fort overvektig. Dette kan ha noe med den litt bedagelige personligheten dems, men det er jo opp til deg som eier. Min er med på turer, men hun foretrekker å spasere i nærområdet eller sove i sofaen.

Lykke til med valget, håper du ikke velger en ny cavalier

Anonymous poster hash: 0baaf...c9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Chinese crested, powder puffs, dverg schnauzer

Schnauzer var ikke min første tanke. Jeg har en Dvergschnauzer selv, og han er ganske så kravstor, han er veldig sta og trenger mye tur, og er ikke veldig glad i å kose. Å bli klødd på ryggen, derimot.... ;)

Anonymous poster hash: 6761b...a4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes sykdommer hos alle raser. Når det er sagt er det i mine øyne golden som er mest lik cavalieren. Ellers vet jeg om folk son har cavalier sammen med enten japanse chin, Boston terrier. Selv har jeg falt veldig for japanese chin!

Hvis du ikke allerede er det, så vil jeg anbefale deg Facebook gruppen Facebook.com/groups/203100436451306

Dette er en gruppe nes ca 3000 cavaliereiere :)

Anonymous poster hash: ef70e...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at det er en diagnose for mennesker, ikke hunder?

Anonymous poster hash: a1a64...a42

Du vet at det forskes på ADHD hos hund også?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener hunder blir mye etter hva du "oppdrar" de til :) Jeg selv har fire chihuahuaer, og de kan være verdens mest aktive, men også verdens mest roligste. Mine er også gode menneskekjenner synes jeg, da de oppfører seg veldig etter hvordan humør jeg er i! Så jeg anbefaler chihuahua :) Mine er heller ikke så veldig bjeffete av seg, de er veldig rolig. Kjæresten kan fint ta de med på joggetur, det elsker de! Så jeg synes de er allsidig i bruken sin :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener hunder blir mye etter hva du "oppdrar" de til :) Jeg selv har fire chihuahuaer, og de kan være verdens mest aktive, men også verdens mest roligste. Mine er også gode menneskekjenner synes jeg, da de oppfører seg veldig etter hvordan humør jeg er i! Så jeg anbefaler chihuahua :) Mine er heller ikke så veldig bjeffete av seg, de er veldig rolig. Kjæresten kan fint ta de med på joggetur, det elsker de! Så jeg synes de er allsidig i bruken sin :)

Det er klart, men alle raser har likevel grunnleggende behov for forskjellige mengder aktivitet. Du gir ikke en Chihuahua og en Border Collie like mye trim og mental stimulering.

Anonymous poster hash: 6761b...a4d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg en hund som har snute, alså ikke inntrykket, så den har pusteproblemer stakkars.

Bichon Frise vil jeg mene er en hun som kommer i din kategori TS, en, en kjempesnill, hengiven kosehund :)



Anonymous poster hash: 6de4f...6b7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest princess123

Tusen takk for mange fine svar!

Jeg har tenkt litt på pomeranian og dvergpuddel. Har hørt at pomeranian ofte kan være noen små gneldrebikkjer, men vet ikke om det alltid gjelder? Kjenner et par stykker og de er verdens snilleste. Men oppdragelse har jo en del å si såklart.

Noen som har erfaring med dvergpuddel?

Ellers er bichon frisee også noe vi har tenkt litt på, men kjæresten er desverre ikke så glade i de, haha!

Vi er innstilte på å jobbe mye med hunden. Vi går mye turer, men dette er rolige turer i parken og ikke treningsturer i fjellet, hehehe. Vi trener de gjerne mye og jobber med pelsstell! Men vi vil ikke ha en typisk gneldrebikkje. Cavalieren vår har jeg ennå til gode å høre knurre, og hun har bare bjeffet et par ganger når vi har lekt. Er kanskje litt store drømmer å få en like stille hund som henne igjen, men en mellomting bør vel finnes? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du nå nevner pomeranien. Det ville jeg absolutt ikke hatt om jeg var deg. Du sier jo at du ikke vil støtte opp om raser som blir avlet i hjel som du dessverre har oppdaget at cavalieren er blitt.
Da skal du være oppmerksom på at det er umulig å finne en pomeranien som IKKE har PL i noen grad.
Det er så høy forekomst av dette på den rasen at raseklubben anbefaler ikke å avle på individer fri for det, men heller en sammenlagt grad på max 3. Det er mye! En bekjent sa at de kan ikke hoppe ned av sofaen uten at det er fare for at de brekker beina...

Men mye av det du skriver i hovedinnlegget er jo slik som er avhengig av oppdragelse. Men så klart, varslende raser har lavere terskel for å gneldre enn andre har. Akkurat som at en border collie har et så sterkt gjeterinstinkt at de ringer inn alt og alle og har et ekstremt høyt stressnivå og behov for mental stimulering for å ikke gå på veggene.
Veldig mye ligger i rasene, men hvordan de utvikler seg ifht personlighet er helt og holdent opp til dere.

Puddelrasene har jo sine problemer de også, men kanskje et bedre alternativ fremfor raser med masse pels som floker seg og må stelles og børstes hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange fine svar!

Jeg har tenkt litt på pomeranian og dvergpuddel. Har hørt at pomeranian ofte kan være noen små gneldrebikkjer, men vet ikke om det alltid gjelder? Kjenner et par stykker og de er verdens snilleste. Men oppdragelse har jo en del å si såklart.

Jeg kjenner 8 pomer, og alle er bjeffere uten like. Har også møtt en del andre der som også bjeffet mye. Så jeg vil tro det er ganske høy sannsynlighet for å få en gneldrebikkje ja. Herlige hunder om en tåler litt bjeffing.

Utennom det så vil jeg tro at bichon frisee, tibbe og havanese kunne passe. (Jeg skrev helt sikkert to av rasene feil, skylder på dysleksi og pompøse oppdrettere,) Kanskje en italiensk mynde kunne passe også om han får løpe ut litt i løpet av dagen. De har en herlig av-knapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med selskapshunder er at mange av dem sliter med sykdom og generelt dårlig gemytt. Det er veldig syn, for mange av dem har en herlig væremåte. Min tante hadde 3 cavaliere før det ble kjent at de slet med så mye sykdom, det var vel over en 30 år siden de bikkjene ble født. På grunn av det ønsker jeg meg en cavalier fordi de er jo helt herlige bikkjer om en ser bort fra helsen.
En kan jo nevne i fleng raser som har dårlig helse, mops, cavalier, pomerianer (forsåvidt alle størrelsesnavnene.), puddel, tibbe... De fleste av dem har en eller annen sykdom som de sliter med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med selskapshunder er at mange av dem sliter med sykdom og generelt dårlig gemytt. Det er veldig syn, for mange av dem har en herlig væremåte. Min tante hadde 3 cavaliere før det ble kjent at de slet med så mye sykdom, det var vel over en 30 år siden de bikkjene ble født. På grunn av det ønsker jeg meg en cavalier fordi de er jo helt herlige bikkjer om en ser bort fra helsen.

En kan jo nevne i fleng raser som har dårlig helse, mops, cavalier, pomerianer (forsåvidt alle størrelsesnavnene.), puddel, tibbe... De fleste av dem har en eller annen sykdom som de sliter med.

En annen ting jeg glemte i forhold til miniatyrer:

De har ofte noe som kalles for tracheal kollaps. Det betyr at brusken i strupen gir etter og "klapper sammen". Det fører til at de peser mye og strever med å få pusten ut.

Selv min papillon har dette problemet, og det er jo (enn så lenge) en rase som er kjent for å være frisk og ha god helse.

Det kunne kanskje vært en rase for deg TS? Men de har mye energi, og de er såkalte varslere. Det ligger så dypt i genene deres at det må jobbes veldig med å avvenne dem bjeffing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde min cavalier i mange år før han døde av alderdom. Min neste hund skal også bli en cavalier. Det er vi valpekjøpere som kan gjøre en forskjell her og satse på seriøse oppdrettere.

Noe annet enn cavalier er uaktuelt for meg. Verdens herligste hunderase :rodmer:



Anonymous poster hash: 7caac...443
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Veritaserum

Hva med Papillon? Nydelig rase, har en blanding av Papillon og Chiuahua (mest papillon). Det er en stor hund i en liten kropp. De kan bli oppdratt til å være veldig aktive, eller late.
Vår er hyper, men samtidig rolig. Han kan leke og ha det gøy, også kan han ligge i fanget og kose i mange timer. Han er fornøyd med fire turer om dagen, men en Papillon kan fint bli med på fjellet eller bli med på en joggetur.
Helsen er det ikke noe å si på heller. Friske og fine hunder. De er også kjempe smarte og små klovner.

Elsker Papillon og Papillon blandinger, de er bare helt nydelige hunder.

Endret av Veritaserum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ompalompa24

De fleste CKCS jeg har møtt har vært supersnille, men også ekstremt overivrige og intense. Generelt sett makk i rompen og helt ville! Vet at dette er vanlig for rasen (utfra det jeg har hørt og erfart selv), så tror nok du har vært heldig med den du har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest princess123

Takk for svar folkens!

Jeg eelsker cavalieren selv, kjenner mange i den rasen og de er verdens nydeligste. Valpen vår er også sunn og frisk da vi har valgt en seriøs oppdretter. Eneste er at hun har et lite navlebrokk, så hun skal ikke ha valper, noe jeg syns er synd.

Har tenkt på mops som noen nevner her, for jeg er veldig glad i den hunden. Men den er desverre uaktuell da den som regel har dårlig helse stakkar. Vil ha en hund som er som den er, og ikke avlet opp for å være søt. Driter egentlig litt i utseende, så lenge de er friske og har en god personlighet og lynne :-) Skal vurderere forslagene deres!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bichon havanais! Har det selv, og hadde cavalier før. Etter min erfaring er de ganske like. Havanais er litt "kvikkere" og veldig smarte, krever litt mer kos :fnise: men generelt synes jeg de gemyttmessig og tidsmessig er relativt like. Ja bortsett fra børsting, en havanais krever MYE børsting, men til gjengjeld røyter de så og si ikke, noe ihvertfall min cavalier gjorde ekstremt :icon_lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens!

Jeg eelsker cavalieren selv, kjenner mange i den rasen og de er verdens nydeligste. Valpen vår er også sunn og frisk da vi har valgt en seriøs oppdretter. Eneste er at hun har et lite navlebrokk, så hun skal ikke ha valper, noe jeg syns er synd.

Har tenkt på mops som noen nevner her, for jeg er veldig glad i den hunden. Men den er desverre uaktuell da den som regel har dårlig helse stakkar. Vil ha en hund som er som den er, og ikke avlet opp for å være søt. Driter egentlig litt i utseende, så lenge de er friske og har en god personlighet og lynne :-) Skal vurderere forslagene deres!

Nå er jeg ikke særlig kjent i småhundverden... Men jeg synes det høres ut som om italiensk mynde passer deg veldig bra. Lite/ingen lyd, rolige sofapoteter innendørs, litt fart og moro utendørs, minst like lett å trene som en cavalier, langt bedre helse.

Ellers har jeg hørt en del bra om papillon, kjenner ikke mange selv da. Selv hadde jeg fått meg en lancashire heeler om jeg først skulle hatt så liten hund, men mulig de er litt mer aktive enn en cavalier.

Egentlig vil jeg bare anbefale deg å se på hunder som ikke er i selskapshund-kategorien. Heeleren er en gjeter f.eks, italiensk mynde er jo - ja, mynde, etc. Jevnt over bedre gemytt og helse.

Bra du holder deg unna cavalier og mops forresten. Folk kan bable i vei om seriøse oppdrettere så mye de vil, men faktum er at rasene er så godt som ødelagt... Mange av cavalierens sykdommer vil heller ikke vises før de er ganske godt voksne heller (5 år+), de brukes ofte som avlsdyr før den tid - og jeg vet ikke om en eneste oppdretter som har scannet avlsdyra langt tilbake, få gjør det i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scanning er ikke et krav i klubben så selv de seriøse oppdretterne avfeier det.



Anonymous poster hash: 20902...4a7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...