Gå til innhold

Anbefaling av hunderase lik cavalier king charles spaniel?


Gjest princess123

Anbefalte innlegg

Gjest princess123

Hei!

Jeg og kjæresten har en Cavalier King Charles Spaniel- jente på rundt 7 mnd, og vi ønsker oss en ny hund etter hvert. Valpen vår er verdens nydeligste, hun er lydig, snill, kosete, en god turkamerat, aldri sint og ble meget fort husrein. Cavalierene er jo kjent for sin meget behagelige personlighet og vi ønsker oss akkuratt dette.

Likevel er det ikke til å komme utenom at denne rasen desverre er veldig hardt avlet på for at de skal se "søtere ut", noe som har gått på bekostning av helsen. Dette visste vi ikke nok om før vi skaffet oss hund selv. Vi merker ikke noen helseproblemer hos jenta vår, men vi har lært mye om det i ettertid av valpekjøp. En sånn buisness er ikke noe vi ønsker å støtte mer. Likevel ønsker vi oss en hund som er kjent for å ha det godt lynne, som er lettrente, aldri hissige, ikke urolige osv.

Vi har feks tenkt litt på tibetansk spaniel, men usikker på om hjertefeil og andre helseproblemer går igjen her også? Denne rasen er også forholdsvis flat i ansiktet, noe som er mye av grunnen til helseproblemene man ofte finner hos CKCS.. Noen som har noen tips her? Evt. hvordan hundene vanligvis er i oppførselen?

Eventuelt noen tips til andre raser? Må nevnes at den ikke må være altfor stor, ikke større enn typ 10-12 kg. Utseende er ikke så veldig viktig for oss, men et rolig energinivå og temperament samt god helse er veldig viktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bichon Frise? Blir ikke mere enn 5-6 kg, er familien lite aktiv, er hunden lite aktiv, er familien ganske aktiv, er hunden ganske aktiv. Veldig glade i mennesker, glade i eieren(e), og lette å trene opp til alt mulig rart.

Rasen er "kjent" for å være en ganske frisk rase, eneste er tannproblemer.



Anonymous poster hash: 11fcb...884
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest princess123

Takk for svar! :-) Har vokst opp med Jack Russels så de er jeg godt kjent med. Men vi vil gjerne ha en rolig hund ca. likt som cavalier, jack russel har jo ADHD :-) haha

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :-) Har vokst opp med Jack Russels så de er jeg godt kjent med. Men vi vil gjerne ha en rolig hund ca. likt som cavalier, jack russel har jo ADHD :-) haha

De er aktive, ja. Men ADHD? Nei.

Anonymous poster hash: a1a64...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar! :-) Har vokst opp med Jack Russels så de er jeg godt kjent med. Men vi vil gjerne ha en rolig hund ca. likt som cavalier, jack russel har jo ADHD :-) haha

Måtte flire litt da jeg så Jack Russel ja... Det er jo så langt unna enkel, avslappet og rolig man kommer :fnise:

Fantastiske er de da ♡♡♡

Tibetansk Spaniel har litt helse problemer, men ikke på langt nær sånn som Cavalieren har.

De er derimot mer katte aktige, oh kan være litt sære.

Venninnen min har ei på 12år nå, og hun har oppdratt meg godt for å si det sånn :fnise:

Shih tzu er også kjempe herlige. De er milde og har en herlig personlighet.

Er vel litt sykdommer der også, men ikke på samme som måte som Cavalier her heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er aktive, ja. Men ADHD? Nei.

Anonymous poster hash: a1a64...a42

Naboen hr to, fra forskjellige steder, og begge to har ADHD :P

Anonymous poster hash: 11fcb...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest princess123

De er aktive, ja. Men ADHD? Nei.

Anonymous poster hash: a1a64...a42

Heheheh mener jo ikke at de faktisk har det, men skulle tro det! :P de er så sinnsykt hyperaktive

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen hr to, fra forskjellige steder, og begge to har ADHD :P

Anonymous poster hash: 11fcb...884

Du vet at det er en diagnose for mennesker, ikke hunder?

Anonymous poster hash: a1a64...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heheheh mener jo ikke at de faktisk har det, men skulle tro det! :P de er så sinnsykt hyperaktive

Hvis man synes denne rasen er veldig aktiv burde man kanskje vurdere ønsket om å ha hund.

Anonymous poster hash: a1a64...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest princess123

Hvis man synes denne rasen er veldig aktiv burde man kanskje vurdere ønsket om å ha hund.

Anonymous poster hash: a1a64...a42

Haha, ingen tvil om at den er veldig aktiv! Det kan jo være positivt også, men i en leilighet midt i byen og vårt behov så er ikke det noe vi ønsker oss. Har som sagt vokst opp med hunder av denne rasen og vet nok om den til å vite at den er veldig aktiv. Jeg har sett mine ha lekedater med andre hunder, og mens de andre hundene er helt utslitte etter lang tids løping og leking på gården er denne huden såvidt begynt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ingen tvil om at den er veldig aktiv! Det kan jo være positivt også, men i en leilighet midt i byen og vårt behov så er ikke det noe vi ønsker oss. Har som sagt vokst opp med hunder av denne rasen og vet nok om den til å vite at den er veldig aktiv. Jeg har sett mine ha lekedater med andre hunder, og mens de andre hundene er helt utslitte etter lang tids løping og leking på gården er denne huden såvidt begynt.

Kanskje katt er et bedre husdyr for deg?

Anonymous poster hash: a1a64...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest princess123

Kanskje katt er et bedre husdyr for deg?

Anonymous poster hash: a1a64...a42

Kanskje terapi er noe for deg? Du virker meget bitter

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jack Russell Terrier :rodmer:

Jack_Russell_Terrier_1.jpg

Anonymous poster hash: a1a64...a42

Jack russel lik som cavalier?!?! :P

Anonymous poster hash: 4d276...df9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje katt er et bedre husdyr for deg?

Anonymous poster hash: a1a64...a42

Neimen så sur, da.

Anonymous poster hash: d0f86...b36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva med Malteser? De er generelt veldig friske, trives generelt med et par turer om dagen så lenge de får ligge i fanget og kose etterpå, og er relativt lette å trene. De krever en del pelsstell, men man kan også velge å klippe de ganske kort.



Anonymous poster hash: 6761b...a4d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg og kjæresten har en Cavalier King Charles Spaniel- jente på rundt 7 mnd, og vi ønsker oss en ny hund etter hvert. Valpen vår er verdens nydeligste, hun er lydig, snill, kosete, en god turkamerat, aldri sint og ble meget fort husrein. Cavalierene er jo kjent for sin meget behagelige personlighet og vi ønsker oss akkuratt dette.

Likevel er det ikke til å komme utenom at denne rasen desverre er veldig hardt avlet på for at de skal se "søtere ut", noe som har gått på bekostning av helsen. Dette visste vi ikke nok om før vi skaffet oss hund selv. Vi merker ikke noen helseproblemer hos jenta vår, men vi har lært mye om det i ettertid av valpekjøp. En sånn buisness er ikke noe vi ønsker å støtte mer. Likevel ønsker vi oss en hund som er kjent for å ha det godt lynne, som er lettrente, aldri hissige, ikke urolige osv.

Vi har feks tenkt litt på tibetansk spaniel, men usikker på om hjertefeil og andre helseproblemer går igjen her også? Denne rasen er også forholdsvis flat i ansiktet, noe som er mye av grunnen til helseproblemene man ofte finner hos CKCS.. Noen som har noen tips her? Evt. hvordan hundene vanligvis er i oppførselen?

Eventuelt noen tips til andre raser? Må nevnes at den ikke må være altfor stor, ikke større enn typ 10-12 kg. Utseende er ikke så veldig viktig for oss, men et rolig energinivå og temperament samt god helse er veldig viktig.

Jeg er veldig uenig i det andre skriver om at Jack Russel og Boston Terrier er raser som likner CKS. Men enig at kanskje gemyttmessig er Bichon Frise og Bolognese kan passe bedre mht størrelsen.

Hadde det ikke vært for størrelsen så synes jeg personlig at golden retirever er en Cavalier i litt større utgave når det gjelder gemytt (men ikke helse).

Anbefaler også å ta en titt på italienske mynder. De er litt spinklere og tåler mindre kulde, men gemyttet er som regel helt herlig. Bare de får sprintet litt daglig og har en god dyne så er de veldig fornøyde. Og veldig sosiale! Eneste er at cavalieren er jo litt mer robust, så som valp er det ikke sikkert leking blir så enkelt uten oppsyn ihvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at det er en diagnose for mennesker, ikke hunder?

Anonymous poster hash: a1a64...a42

Hvis man synes denne rasen er veldig aktiv burde man kanskje vurdere ønsket om å ha hund.

Anonymous poster hash: a1a64...a42

Kanskje katt er et bedre husdyr for deg?

Anonymous poster hash: a1a64...a42

Fryktelig så grinete du virket da...

Til TS: Bichon Frise og Havanais er herlige hunder!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...