Gå til innhold

Engelsk - there are, there is, it is osv.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er ofte litt usikker på når jeg skal bruke de forskjellige. Kan noen forklare? :)



Anonymous poster hash: 7f1c1...b7a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

We, you, they - are

He, she, it - is :)

Takk for forsøket, men det var ikke det jeg spurte om. Jeg lurer på når man skal bruke "there are ......", "there is ........." og "it is ..........".

Anonymous poster hash: 7f1c1...b7a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får forklare litt mer:

"There is so much to do" - riktig?

"There are so many people in my class" - riktig?

Hva med ord som "something, anyone etc. Skal man skrive "there is something going on here"?



Anonymous poster hash: 7f1c1...b7a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får forklare litt mer:

"There is so much to do" - riktig?

"There are so many people in my class" - riktig?

Hva med ord som "something, anyone etc. Skal man skrive "there is something going on here"?

Anonymous poster hash: 7f1c1...b7a

Det ser riktig ut, lenge siden jeg har hatt engelsk grammatik, men kan jo prøve meg på en forklaring.

"Much" brukes med utellelige ord som derfor ikke får flertall, dermed blir det "there is"

Andre eksempler på ord "much" kan brukes med er f.eks. "information", "pork", "sugar".

"Many people" er flertall, dermed blir det "there are".

Anonymous poster hash: 80169...d7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest brutal_mann

Er ofte litt usikker på når jeg skal bruke de forskjellige. Kan noen forklare? :)

Anonymous poster hash: 7f1c1...b7a

I am

You (du) are

He is

She is

It is

We are

You (dere) are

They are

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I am

You (du) are

He is

She is

It is

We are

You (dere) are

They are

Kan du ikke lese HI og innleggene ordentlig før du kommenterer? Det er ikke dette jeg spør etter :)

Anonymous poster hash: 7f1c1...b7a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ofte litt usikker på når jeg skal bruke de forskjellige. Kan noen forklare? :)

Anonymous poster hash: 7f1c1...b7a

I am

you are

he/she/it is

we are

you are

they are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

there are three dogs in the livingroom

there is one bird in the cage

it is cold outside

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (mener) at jeg lærte at is brukes når det neste ordet du bruker begynner på en vokal, mens are brukes om etterfølgende ord begynner på en konsonant.

There is a lot of people in the room.

There are plenty of people in the room.

Noen som kan bekrefte om dette stemmer, eller om jeg tar helt feil?

Anonymous poster hash: 553a1...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I am

you are

he/she/it is

we are

you are

they are

Hva hun skrev (hva jeg lærte på skolen).

Endret av Vux
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (mener) at jeg lærte at is brukes når det neste ordet du bruker begynner på en vokal, mens are brukes om etterfølgende ord begynner på en konsonant.

There is a lot of people in the room.

There are plenty of people in the room.

Noen som kan bekrefte om dette stemmer, eller om jeg tar helt feil?

Anonymous poster hash: 553a1...6e7

there are a lot of people in the room. er det flertall er det are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest brutal_mann

Kan du ikke lese HI og innleggene ordentlig før du kommenterer? Det er ikke dette jeg spør etter :)

Anonymous poster hash: 7f1c1...b7a

Uff, beklager så mye at jeg kom til å poste hele grunnmuren i det du spør etter. Hvordan kunne jeg være så ufordragelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

there are a lot of people in the room. er det flertall er det are

Ikke nødvendigvis. I britisk engelsk brukes flertallsformen fordi man viser til en gruppe mennesker, mens i amerikansk engelsk brukes entallsformen så lenge man snakker om en ting, altså "a lot".

Anonymous poster hash: 20b6a...40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis. I britisk engelsk brukes flertallsformen fordi man viser til en gruppe mennesker, mens i amerikansk engelsk brukes entallsformen så lenge man snakker om en ting, altså "a lot".

Anonymous poster hash: 20b6a...40c

jo men det som forvirrer meg da er når de forkorter alot med lots. Føler det blir feil å si there is lots of stuff. -blir det ikke are da? Nei nå ble jeg usikker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jo men det som forvirrer meg da er når de forkorter alot med lots. Føler det blir feil å si there is lots of stuff. -blir det ikke are da? Nei nå ble jeg usikker

alot er det ikke noe som heter, det er direkte feil. amerikanere har en tendens til å si "there is" uansett, og man kan vel ikke arrestere dem for det heller, selv om teknisk sett "there are lots of stuff" er riktig - med mindre man da sikter til "stuff" som jo er utellelig.

Anonymous poster hash: 20b6a...40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (mener) at jeg lærte at is brukes når det neste ordet du bruker begynner på en vokal, mens are brukes om etterfølgende ord begynner på en konsonant.

There is a lot of people in the room.

There are plenty of people in the room.

Noen som kan bekrefte om dette stemmer, eller om jeg tar helt feil? Anonymous poster hash: 553a1...6e7

Du tar helt feil! Du blander sannsynligvis med artiklene a og an, der an skal brukes hvis neste ord starter på vokallyd (an apple, an hour, an elephant), mens a brukes ved påfølgende konsonantlyd (a door, a cat, a child).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lært at 'it is' er 'det er', og 'there are' og 'there is' betyr 'det finnes'.

Altså "it is a nice car", "there is a lot of cats in my room" og "there are many cats in my house".

Anonymous poster hash: 07b3e...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...