Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg mener ikke at talespråk skal normeres, men det er ikke nødvendig å bruke talespråket som norm for det skriftlige. Da blir det bare kaos hvis alle skriver akkurat som de snakker. Tenk bare på alle dialektene her i landet.

Men ingen har vel sagt at talespråket skal brukes som norm for det skriftlige her?

Du har sagt at det ikke heter inneforstått i muntlig språk. Men det gjør det jo for mange, srlv om det ikke er lov å skrive det slik.

Anonymous poster hash: 9529b...f06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det heter rettskrivning ikke rettskriving!



Anonymous poster hash: cde7c...27d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter rettskrivning ikke rettskriving!

Anonymous poster hash: cde7c...27d

Begge deler er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

H*n . Når anonyme brukere prøver og anonymisere .Blæh! Blæh! Yuk!

Jeg synes h*n er helt i orden når man velger å ikke spesifisere kjønnet. For meg er det langt mer smertefullt at folk skriver og når de mener å.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes h*n er helt i orden når man velger å ikke spesifisere kjønnet. For meg er det langt mer smertefullt at folk skriver og når de mener å.

Eller man kan si hen ;)

Anonymous poster hash: cde7c...27d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hen" er for folk som bevisst har et tvetydig bilde på seg selv, som Espen Ester Pirelli Benestad som er mann og kvinne om hverandre/som hen føler seg når hen står opp.

"H*n" bruker man når man vil anonymisere, selv om jeg alltid har synes det er merkelig siden det (i utgangspunktet) bare er to valg, enten er man han eller hun, og man kan ikke mer finne ut hvem personen er om det riktige pronomenet blir brukt enn om man bruker "h*n".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes h*n er helt i orden når man velger å ikke spesifisere kjønnet. For meg er det langt mer smertefullt at folk skriver og når de mener å.

Jeg sier garantert masse ting som ikke er gramatisk riktig på norsk , men fader .. Det gjør vondt i øynene og lese et lengre innlegg med h*n .hvem kan kjenne deg eller ditt barn igjen , uansett . M*( *)anonym ?

Endret av LittDiva
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som irriterer meg, er når folk ikke bruker "å". F.eks; "glemmer puste" (tatt ut i fra en lengre dialog). Eller: "tenkte bestille på nettet"

Eller: "det hjelper mase på deg"

HVA er dette? Hvorfor kan ikke folk sette inn Å i en setning. Dette er noe som irriterer meg grønn av og til (har ei venninne som skriver sånn).



Anonymous poster hash: 6c23a...a80
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sliter litt med å bestemme meg for om jeg skal bruke "et" eller "ett", og satser derfor på at noen her inne kan komme med en pekepinn til meg!

"positroner som blir sendt ut fra atomkjerner ved at et nøytron fra atomkjernen omdannes til ett elektron, ett proton, og ett aldri så lite nøytrino".

Ser ikke helt rett ut dette altså, haha! :)



Anonymous poster hash: d5b34...d1a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter litt med å bestemme meg for om jeg skal bruke "et" eller "ett", og satser derfor på at noen her inne kan komme med en pekepinn til meg!

"positroner som blir sendt ut fra atomkjerner ved at et nøytron fra atomkjernen omdannes til ett elektron, ett proton, og ett aldri så lite nøytrino".

Ser ikke helt rett ut dette altså, haha! :)

Anonymous poster hash: d5b34...d1a

Jeg ville brukt "et" hele veien, altså artikkel og ikke tallord. Det kan umulig misforstås; hadde du ment to eller tre eller femten, ville du ha skrevet det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg sliter litt med å bestemme meg for om jeg skal bruke "et" eller "ett", og satser derfor på at noen her inne kan komme med en pekepinn til meg!

"positroner som blir sendt ut fra atomkjerner ved at et nøytron fra atomkjernen omdannes til ett elektron, ett proton, og ett aldri så lite nøytrino".

Ser ikke helt rett ut dette altså, haha! :)

Anonymous poster hash: d5b34...d1a

Du bruker ett når du skal si 1

Anonymous poster hash: cde7c...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter litt med å bestemme meg for om jeg skal bruke "et" eller "ett", og satser derfor på at noen her inne kan komme med en pekepinn til meg!

"positroner som blir sendt ut fra atomkjerner ved at et nøytron fra atomkjernen omdannes til ett elektron, ett proton, og ett aldri så lite nøytrino".

Ser ikke helt rett ut dette altså, haha! :)

Anonymous poster hash: d5b34...d1a

Hvis du skulle oversatt det til engelsk, hvile du brukt a eller one, da? Jeg synes det er en "huskeregel" som er grei å bruke, i hvert fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H*n . Når anonyme brukere prøver og anonymisere .Blæh! Blæh! Yuk!

Jeg ser "h*n" og "barnet" eller "ungdommen" eller "min partner" brukt som (ganske meningsløse) forsøk på å anonymisere - det gjør bare teksten tyngre å lese, gjerne fordi det kan være viktig for sammenhengen å vite kjønnet på den det gjelder og på på forfatteren, og omskrivingen gir ikke nevneverdig mer personvern.

Men "h*n" og "hen", "og haun" er nyttige i tilfeller hvor kjønnet er uviktig eller ukjent - feks "spør legen din".

Jeg IRRITERER meg over t-skje og "ny og ned" i dag. Hva med å reflektere ett sekund over betydningen av ordet eller uttrykket??

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg IRRITERER meg over t-skje og "ny og ned" i dag. Hva med å reflektere ett sekund over betydningen av ordet eller uttrykket??

I samme slengen kan jeg nevne at det skrives T-skjorte med stor T. Jeg kan heldigvis ikke huske å ha sett noen skrive teskjorte. Er 3D-mølle nevnt her i tråden tidligere? Den er også morsom.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...