Gå til innhold

Hvilke ord og uttrykk irriterer deg mest?


Gjest Silvermist

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice

Enig med alle ja,det er jo en kjempefin egenskap,om disse

menneskene er til å stole på kan selvfølgelig debatteres da.

Sjefen min presterte å bruke ordet 'forefinns' i en samtale med

en kunde,'vi skal sjekke om varen forefinns'....

Finner vi dette ordet i norsk ordbok,nope don't think so....

men pluss for kreativ ordlegging skal han ha like fullt.

"Forefinnes" er et helt kurant ord, men sjefen din kunne like gjerne sagt "finnes/fins".

Noe jeg irriterer meg over, er den utidige bruken av engelsk i norske setninger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg irriterer med over folk som skal "reise" et spørsmål, eller "spørre" et spørsmål. Det er slik med spørsmål at de skal STILLES.

Dessuden er det ikke noe som heter "virker å være". Ting "virker som" eller "ser ud til" å være noe. Det kan synes som om folk ikke vet dette.

Itillegg irriterer jeg meg over alle som skal "gjøre en forskjell". Dette er bare en bokstavelig oversettelse av et engelsk udtrykk. Det man mener, er vel at man vil betyde noe, eller at man vil udrette noe, sette spor efter seg?

Forøvrig er jeg overbevist om at en bakdel er en rumpe (og det er det vel ingen ulempe å ha?), og at blå øyer må være noe man heller finder i Stillehavet end nedenfor panden.

Man kan setteen sak i fokus, eller sette søkelys på den, men man kan ikke sette fokus på noe. Derimod kan man vel faktisk fokusere på noe, men det er vel mere arbeidsjargon fra kamerafolk?

Og jeg hader udtrykket "hva skjer'a?"

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Forefinnes" er et helt kurant ord, men sjefen din kunne like gjerne sagt "finnes/fins".

Noe jeg irriterer meg over, er den utidige bruken av engelsk i norske setninger.

Svært så høy på pæra du skulle være da,ikke si meg at du

er en frontkjemper for nynorsk også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg irriterer med over folk som skal "reise" et spørsmål, eller "spørre" et spørsmål. Det er slik med spørsmål at de skal STILLES.

Dessuden er det ikke noe som heter "virker å være". Ting "virker som" eller "ser ud til" å være noe. Det kan synes som om folk ikke vet dette.

Itillegg irriterer jeg meg over alle som skal "gjøre en forskjell". Dette er bare en bokstavelig oversettelse av et engelsk udtrykk. Det man mener, er vel at man vil betyde noe, eller at man vil udrette noe, sette spor efter seg?

Forøvrig er jeg overbevist om at en bakdel er en rumpe (og det er det vel ingen ulempe å ha?), og at blå øyer må være noe man heller finder i Stillehavet end nedenfor panden.

Man kan setteen sak i fokus, eller sette søkelys på den, men man kan ikke sette fokus på noe. Derimod kan man vel faktisk fokusere på noe, men det er vel mere arbeidsjargon fra kamerafolk?

Og jeg hader udtrykket "hva skjer'a?"

Giacomo, jeg elsker deg :yvonne: . Du er en mann etter mitt (språklige) hjerte. Jeg er så enig i alt du skriver!

Et tillegg fra meg. Man hører og leser ustanselig at det stilles spørsmålstegn. Man setter spørsmålstegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Svært så høy på pæra du skulle være da,ikke si meg at du

er en frontkjemper for nynorsk også...

Jeg er veldig glad i nynorsk, i språk generelt, men jeg blander ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Giacomo, jeg elsker deg :yvonne: . Du er en mann etter mitt (språklige) hjerte. Jeg er så enig i alt du skriver!

Et tillegg fra meg. Man hører og leser ustanselig at det stilles spørsmålstegn. Man setter spørsmålstegn.

Tenke seg til!

Jeg har i alle mine levedager irritert meg grendseløst over forbistringen av sproget. Men så undlod jeg da også å melde meg ind i rigsmålsforbundet, fordi jeg syntes, og stadig synes, at de er for radikale. Da skal man vel forvente å oppleve ganske mange irritasjonsmomenter.

Forøvrig synes jeg norsk sprogråd burde undlade å godkjende feilaktig og uriktig sprogbruk, når begrundelsen som oftest bare er at feilene udøves av mange.

Belladonna, det ser ud til at du lever opp til navnet ditt!

Eders forbundne,

-G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke 100% sikker,men er det ikke en dialekt som bruker

ordet kumle/kumlekorv istedet for raspeball?

Hmmmmmm......

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en til.

"jeg kjøper den"

Det kommer fra min kollega hele tiden når han har gjort noe som ikke er helt riktig, eller hvis det er noe han ikke skjønner når han blir forklart det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tykkjer uttrykket "kudos" er grusomt. Har berre sett det her på KG-forumet. Fått med meg at det tyder noko i retning av ros, men kor kjem uttrykket frå? Kvifor brukar folk det? Eg har berre lyst til å :spy: kvar gong eg ser det, ekkelt ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg hader udtrykket "hva skjer'a?"

Ah, enig! Spesielt i idiotiske situasjoner, f.eks når noen begynner å prate med deg på facebook-chaten og de bare "Hva skjer'a??". Nei du, jeg ligger her og føder jeg, du da? :filer:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på et eksempel til på "for å være helt ærlig". I stad ringte en kunde med dataproblemer, vi hadde samme problem da servern vår var ustabil. Kollegaen sier: "Det har skjedd 3 ganger i dag, og jeg har bare logget på igjen. Alt kommer tilbake til der du var for å være helt ærlig"

Hva har "for å være helt ærlig" i den setningen der å gjøre??

Kudos er ros ja. Har også bare sett det skrftlig, vet ikke hvor det kommer fra, men det kan brukes som "der tok du meg"/"du gjorde det bedre enn meg" eller "wow, nå var du flink". Hvis du skjønner. Det har to betydninger. Har hørt det på engelsk også, kan hende det kommer derfra..

Fant dette på wikipedia hvertfall

Kudos (from Greek κῦδος, meaning 'glory') is an English word meaning acclaim or praise for exceptional achievement.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg tykkjer uttrykket "kudos" er grusomt. Har berre sett det her på KG-forumet. Fått med meg at det tyder noko i retning av ros, men kor kjem uttrykket frå? Kvifor brukar folk det? Eg har berre lyst til å :spy: kvar gong eg ser det, ekkelt ord.

Ros, anerkjennelse. Kommer fra gresk.

Og er meget utbredt. Ikke bare på KG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og så tar vi det derfra.

Tar hva da???

jeg bare, sa at blablabla...¨og hun bare, svarte. Jeg bare, himlet med øynene, og jeg bare, så vekk

bare, bare, bare (gjerne uttalt med rr)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"Jeg vet akkurat hvordan du har det".

Nei, det vet du ikke. Vi kan ha opplevd det samme, men reagerer helt forskjellig.

"Skriveleif" og "trykkleif" får jeg mark av :frustrert: .

Så du og flere med deg, som hele tiden påpeker skrivefeil, mener altså at folk som lider av lese og skrivevansker ikke skal kunne uttale seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du og flere med deg, som hele tiden påpeker skrivefeil, mener altså at folk som lider av lese og skrivevansker ikke skal kunne uttale seg?

Hva? Det var da ikke akkurat det Belladonna skrev i innlegget du siterte. :klo:

Ikke mener hun det heller, det kan jeg love deg. :sukk:

Endret av Litia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...