Gå til innhold

Angrer på måten vi skal ha bryllupet på..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal gifte meg i sommer, og jeg gleder meg veldig til å bli gift!
Men jeg angrer veldig på at jeg gikk med på å ha det store bryllupet min kommende mann så gjerne vil ha...
Kjenner ikke én eneste god følelse når jeg tenker på bryllupet, bare gruer meg.
Gruer meg til alle menneskene, til å være midtpunkt, til alle de tradisjonenene jeg bare syns er flau og som jeg vet det bli mye av (klirre i glassene = kysse, danse alene foran alle, spise kake fra hverandres skje osv osv).

Drømmen min var et lite og intimt bryllup, men foreldre og forlovere - gjerne i utlandet. Enkelt og ikke noe press og stress.
Men han har alltid ønsket seg et stort bryllup og jeg gikk med på det. Nå etterhvert som det nærmer seg gruer jeg meg mer og mer...
Klarer ikke å engasjere meg i planlegging, noe som har gjort at vi ligger laaaangt bak skjema. Blir enda mer stresset pga det. Vil jo ikke det skal bli mislykket og dårlig heller... F.eks. så har jeg utsatt å avtale kjøp/betaling med butikken jeg var å prøvde kjole, så vet ikke om det lar seg gjøre lenger å kjøpe den kjolen. Det var en fin kjole, men kanskje ikke helt slik jeg ville ha. Mer slik det blir forventet i et bryllup av den størrelse og type vi skal ha.

Det er for sent å avlyse/endre også føler jeg, invitasjonene er sent og folk har bestilt reise og overnatting (vi gifter oss på min hjemplass, ikke hans).

Vet ikke hva jeg skal gjøre... :(
Noen som har vært i lignende situasjon? Hva gjorde dere og hvordan gikk det?



Anonymous poster hash: 5cb08...def
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du snakket med mannen din om det? Det må være utrolig ubehagelig å grue seg til sitt eget bryllup, jeg føler med deg.. Er du god venninne med forloveren din? Jeg ville nok alliert meg litt med henne, og mannen din for at det skal gå best mulig på den store dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som jeg skjønner deg TS! Var igjennom nesten det samme. I mannens familie er det helt vanlig med 100-150 gjester. Men jeg nektet og nektet og ble gift på rådhuset :).



Anonymous poster hash: df7c4...634
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, han vet hvordan jeg føler det, til en viss grad. Prøver jo å ikke være FOR negativ, for han blir jo lei seg av det.
Forloveren min er en god venninne ja, men føler ikke hun forstår meg i det hele tatt.
Jeg sa blandt annet klart fra at jeg IKKE ønsket noe form for overraskelse-utdrikkninglag. Hvis det skulle være noe vil jeg heller at vi to kunne tatt oss en venninnetur sammen eller noe.
Det er kanskje merkelig, men sånn vil jeg ha det.
Dette har jeg sagt til henne ved flere anledninger, til tross for det har jeg nå fått beskjed om å ikke ta jobb de to siste helgene i mai, for da kommer det "til å skje noe". Enda en ting å grue seg til.



Anonymous poster hash: 5cb08...def
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som jeg skjønner deg TS! Var igjennom nesten det samme. I mannens familie er det helt vanlig med 100-150 gjester. Men jeg nektet og nektet og ble gift på rådhuset :).

Anonymous poster hash: df7c4...634

Så flink du var å sto i mot :D Føler det toget er gått for meg dessverre...

Ble det sure miner i familien(e) pga det?

Anonymous poster hash: 5cb08...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hvordan er det med ting du pleier å grue deg til? Pleier det å bli slik du forestiller deg det når du gruer deg, eller kan du innse at du ofte - som meg - maler fanden på veggen og gjør ting ille for deg selv?

Jeg er ikke spesielt glad i overraskelser selv, så akkurat der hadde jeg blitt irritert hvis jeg ikke ble respektert. Når det gjelder bryllupet har du gått med på å ha det slik, selv om det ikke er helt din stil. Da må du enten bakke ut og fortelle mannen i en svært alvorlig tone at dette ikke er noe du makter og ar du forventer at du blir respektert, eller du må gå inn for det du har vært med på å velge helhjertet. Når det gjelder alle disse lekene du nevner, kan du ikke snakke med mannen og få det tonet ned? Jeg oppfatter det som at du ikke liker det å stå alene i fokus, så fjern dette ved å sørge for at de som byr opp til det kommer deg til unnsetning. Bruden skal danse alene - forlover kommer på dansegulvet med en gang - osv.

Forloveren din tar du en seriøs prat med og så spør du rett ut: hvem er partyet for - hun eller deg? Fortell henne at fordi du frykter at hun ikke respekterer deg gruer du deg nå til dette, var det det som var meningen?

Du må stå litt opp for deg selv her, og ikke kveles av at du ikke skal være til bry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan er det med ting du pleier å grue deg til? Pleier det å bli slik du forestiller deg det når du gruer deg, eller kan du innse at du ofte - som meg - maler fanden på veggen og gjør ting ille for deg selv?

Jeg er ikke spesielt glad i overraskelser selv, så akkurat der hadde jeg blitt irritert hvis jeg ikke ble respektert. Når det gjelder bryllupet har du gått med på å ha det slik, selv om det ikke er helt din stil. Da må du enten bakke ut og fortelle mannen i en svært alvorlig tone at dette ikke er noe du makter og ar du forventer at du blir respektert, eller du må gå inn for det du har vært med på å velge helhjertet. Når det gjelder alle disse lekene du nevner, kan du ikke snakke med mannen og få det tonet ned? Jeg oppfatter det som at du ikke liker det å stå alene i fokus, så fjern dette ved å sørge for at de som byr opp til det kommer deg til unnsetning. Bruden skal danse alene - forlover kommer på dansegulvet med en gang - osv.

Forloveren din tar du en seriøs prat med og så spør du rett ut: hvem er partyet for - hun eller deg? Fortell henne at fordi du frykter at hun ikke respekterer deg gruer du deg nå til dette, var det det som var meningen?

Du må stå litt opp for deg selv her, og ikke kveles av at du ikke skal være til bry.

Takk for veldig fint svar Blondie65! Trenger nok en liten spark i ræva og beskjed om å ta meg sammen ;)

Somregel blir ikke ting så ille som man forventer nei, men akkureat dette med å stå i fokus - det syns jeg er like ille hver gang. Helt, helt pyton faktisk.

Det er for sent å avlyse eller endre planer nå uansett, så jeg må nok heller jobbe litt med meg selv og prøve å finne positive ting med dette. Som at jeg faktisk gleder meg veldig til å bli gift!

Forloveren min har jeg forsøkt å snakke med flere ganger, og det bare nytter ikke. Om jeg så må jobbe hver helg frem til bryllupet gjør jeg det glatt for å slippe hva nå enn hun har planlagt. Men får vell prøve en siste gang nå å snakke med henne. Føler ikke jeg blir tatt seriøst, for "alle liker jo sånne morsomme overraskelser!" Nei. Alle gjør faktisk ikke det.

Kjolen var fin den, og passer både til meg og det bryllupet vi skal ha. Men det var ikke helt sånn jeg hadde forestilt meg alt liksom... Kunne tenkt meg en helt enkel kjole som blafrer i vinden på en varm strand.

Er bare å gjøre om oppi hodet, så blir det kanskje bra til slutt.

Og det som ikke går bra, går ihvertfall over ;)

Anonymous poster hash: 5cb08...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye hjelp får du av din kommende mann til å få gjort unna ting til bryllupet? Du sier dere henger etter. Håper virkelig ikke at du står ganske så alene med det praktiske midt opp i dette.

For nå har du allerede gått med på dette og jeg tror med så kort tid til bryllupet (regner med at invitasjoner er sendt ut) så spørs det om du nesten bare må gjennomføre det.

Du kan jo selvfølgelig ta en skikkelig alvorsprat med han du er forlovet med og avlyse alt for så å vente ett år eller to og gjøre det hele på en annen måte, men forvent litt sure miner da.



Anonymous poster hash: 7dc3e...bc7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når det gjelder alle disse lekene og tradjosjonene så spiller det nok liten trille hva både jeg og samboeren min mener om det.. Her er det familie og svigerfamilie som kommer til å kjøre løpet fullt ut uansett. Vil jo ikke sitte som ei sur megge hele dagen og nekte heller, så er vell bare å glise og late som man syns det er kult.



Anonymous poster hash: 5cb08...def
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye hjelp får du av din kommende mann til å få gjort unna ting til bryllupet? Du sier dere henger etter. Håper virkelig ikke at du står ganske så alene med det praktiske midt opp i dette.

For nå har du allerede gått med på dette og jeg tror med så kort tid til bryllupet (regner med at invitasjoner er sendt ut) så spørs det om du nesten bare må gjennomføre det.

Du kan jo selvfølgelig ta en skikkelig alvorsprat med han du er forlovet med og avlyse alt for så å vente ett år eller to og gjøre det hele på en annen måte, men forvent litt sure miner da.

Anonymous poster hash: 7dc3e...bc7

Lite hjelp praksitisk.. Eller, hvis jeg sier at han må gjøre ditt og datt og skjer det etterhvert. Men jeg har jo bare skyvd hele greia fremfor meg og ikke tatt tak i noe. Og dermed har det heller ikkje skjedd mye.

Tror svigermor har mye under kontroll uten at jeg helt vet det, heldigvis får jeg si. Hun er kjempeflink, selv om hun kan være litt bastant. Som f.eks. når vi snakket om blomster (hun planter alle blomster vi skal bruke), det ene jeg ville ha som hovedinnslag "var stygt" så vi skal heller bruke noe annet.

Okei, jeg merker jo at jeg egentlig ikke bryr meg så hardt, så orker ikke diskutere. Blir nok fint uansett, hun er som sagt veldig flink.

Men sånne småting gjør at jeg blir mer og mer distansert til hele greia.

Må nok bare gjennomføre, ja.

Setter stor pris på alle svar, tips og oppmuntrende ord her! Det hjelper faktisk mer enn dere aner :)

Anonymous poster hash: 5cb08...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Forklar forloveren din at enten revurdere hun opplegget eller så kommer du slett ikke til å være til å oppdrive en eneste helg frem til brylluppet. Begynner hun igjen med at "alle liker jo" så sier du klart fra at en må bli den første til å slakte den vrangforestillingen og det er altså nå deg.

Jeg er helt enig med deg her: utdritningslag i all offentlighet er ikke min greie heller. Men det er mange måter å gjøre dette på. F.eks har ieg vært med på en flott versjon der bruden fikk oppmerksomhet på stedene vi var uten å bli direkte uthengt.

Selv synes jeg en hyggelig venninnekveld hjemme hos noen eller på hytte er hyggeligere. Det har jeg vært med på flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en mann som ikke liker store tilstelninger,og vi valgte et "vanlig" bryllup,slik at vi kunne invitere hele familien. Jeg angrer litt at vi ikke tok det på tinghuset,bare oss når jeg der hvor han gruer seg.vi skal blant annet ikke ha taler, leker eller toastmaster.vi gjør det så enkelt som mulig og at han også skal få en fin dag som mulig.tenk på deg selv og lag en dag som representerer dere som par.lykle til🎉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du blir gift, det er det viktigste!

Du gir mannen i ditt liv dagen han alltid har drømt om.

Kikk rundt på nettet, kanskje du finner drømmekjolen der, til en billigere penge? Hvis du ikke liker/stoler på kinasidene, så finnes det mye fint på finn.no også.

Plei deg selv litt i dagene før bryllupet; få støpt på negler, få en facial.

Planlegg bryllupsreise? Så har du en ekstra gulrot ved enden av hele styret. Det trenger ikke å være noe stort opplegg, kanskje bare et par dager sammen på SPA- hotell?

Og sånn ellers: Champagne. I moderate mengder, hele bryllupsdagen (start ved frokosten). Alle skumle ting går bedre med champagne.

Anonymous poster hash: ae6c2...380

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Champagne er en god idé :D
Vi er kommet lenger i planleggingen og ting ser liiiitt lysere ut.
Det går nok fint dette, hjalp godt på å bare "si" tankene høyt her inne også. Ikke bare gå å tenke dem alene.
Takk for alle tips og råd :)



Anonymous poster hash: 5cb08...def
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også egentlig lyst på et enkelt bryllup, og uten at jeg forstår helt hva som skjedde så ballet det bare på seg... så nå skal vi ha ca 70 gjester. Kunne jeg ombestemt meg og giftet meg i utlandet så tror jeg at jeg hadde gjort det, synes det er alt for masse stress å planlegge et bryllup. og det gir meg minimalt med glede, men føler ikke det er akseptert å si det, man skal liksom synes det er gøy å planlegge. jeg gleder meg masse til å være gift, synes bare ikke den planlegginga er så artig...

Egentlig hadde jeg en plan om å være ferdig med å kjøpe inn og fikse før eksamen, men opplevde at de rundt meg synes jeg stressa og at det var litt "bridezilla" å gjøre alt tidlig i vår. Så da har jeg ventet. Og i stedet for å være ferdig med ting som skal gjøres så har jeg nå masse på lista mi som stresser meg og som jeg må gjøre etter eksamen. så tror egentlig det hadde vært mye bedre å bare kjøpt inn i vår, og så vært ferdig med det...

Jeg ønsket meg en enkel brudekjole, som ikke nødvendigvis så ut som en standard brudekjole, men har opplevd "press" fra alle rundt meg på at det blir så fint med brudekjole, og har nok vært litt dårlig til å stå i mot. Så nå har jeg kjøpt en stor, hvit brudekjole som ikke er sånn som jeg hadde sett for meg i hele tatt. Vet at mannen min ønsket at jeg skal ha en stor brudekjole, så da blir i alle fall han glad. Men jeg har kjøpt meg en helt enkel, hvit sommerkjole som jeg kan skifte til på kvelden, så får jeg litt mer det bryllupet "jeg" så for meg også.

Jeg vil heller ikke ha klirring i glassene, men tror heldigvis vi slipper unna siden lokalet er litt trangt. Men jeg leste et godt råd for å slippe klirring i glass og tramping i gulvet: få toastmaster til å si at de som klirrer i glassene må selv opp på stolen for å kysse sidemann. Da er det ikke sikkert det blir så mye klirring ;)



Anonymous poster hash: ae86b...d0a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her må du sette hardt mot hardt med forloveren din, TS.

Si at du har gitt klar beskjed om at du ikke ønsker utdrikkingslag.

Om dette ikke blir respektert ser du deg nødt til å bytte ut forlover. For du kan ikke ha en forlover som ikke respekterer deg!

Mannen din ville ha stort bryllup, så jeg antar han tar det fulle ansvaret for planlegging så du slipper det.

I forhold til brudekjole. Så lenge den dekker rumpen og puppene (og helst det imellom, siden dere trolig er i en kirke) så kjøp den du liker selv! Det er du som skal ha den på deg! Velg noe du er komfortabel med.

Ikke la deg presse inn i en "bløtkakekjole" om du egentlig helst vil ha en annerledes eller enkel kjole.

Du har alt gjort et stort kompromiss ved å velge det store bryllupet.

Allier deg med toastmaster, og få denne til å lese opp en kjøreplan for middagen. Inn i denne kan dere for eksempel komme med litt utradisjonelle ting. Som at den som begynner å klinge med glassene må opp på en stor og kysse! At alle taler og selskapsleker skal avklares med toastmaster på forhånd (som da kan hjelpe til med å sile litt) og andre ting dere vil ha med.

I forhold til dansen, planlegg! Gjør det sånn at du og mannen valser en runde på gulvet. Etter at den er gjennomført så kan forloverne eller forlovere med egne partnere, samt foreldrene til brudeparet (eventuelt med nye partnere eller borddame/kavaler) også tre inn i dansen. Da minimerer du fokuset på dere, og virker inkluderende.

Å spise kake med hverandres skjeer, klissete taler til hverandre, og sånt, det velger dere selv!

Bli enige om hva dere gjør og hva dere dropper, og ha toastmaster med på konferansen.

Sørg for at toastmaster har bein i nesa og kan si ifra om ting sklir ut!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når det gjelder alle disse lekene og tradjosjonene så spiller det nok liten trille hva både jeg og samboeren min mener om det.. Her er det familie og svigerfamilie som kommer til å kjøre løpet fullt ut uansett. Vil jo ikke sitte som ei sur megge hele dagen og nekte heller, så er vell bare å glise og late som man syns det er kult.

Anonymous poster hash: 5cb08...def

Hjelpes. Dette tror jeg ikke jeg hadde funnet meg I. Slike "leker" er noe av det verste jeg vet og jeg synes det totalt sett er mer stress enn det er moro. Jeg assosierer det litt med når det kommer en "coach" på jobben som skal få alle til å sitte motvillig I sirkel og kaste ball. Tvungen sosiale "morsomme" aktiviteter et er herk. Fremstår sikkert negativ og vanskelig nå, men det er jeg virkelig ikke - jeg mener at hyggelig sosialt samvær forekommer naturlig, med mennesker man er glad I under rolige omsendigheter og god mat og drikke. Noen synes kanskje alt blir bedre om du involverer stafettpinner og eggeløp, men det kan de ikke forvente at alle deler.

Det virker som om hans familie har noen tradisjoner de ikke vil gi slipp på. Men når man har barn og barna gifter seg så er det altså en ny person og en ny familie som er involvert og deres tradisjoner pg behov er like viktige.

I en slik situasjon tror jeg faktisk jeg ville delt det I to - en hyggelig og intim seremoni for deg og mannen på et sted av deres valg, og en separat familiefest der hans familie kunne få utløp for alt tullballet sitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også egentlig lyst på et enkelt bryllup, og uten at jeg forstår helt hva som skjedde så ballet det bare på seg... så nå skal vi ha ca 70 gjester. Kunne jeg ombestemt meg og giftet meg i utlandet så tror jeg at jeg hadde gjort det, synes det er alt for masse stress å planlegge et bryllup. og det gir meg minimalt med glede, men føler ikke det er akseptert å si det, man skal liksom synes det er gøy å planlegge. jeg gleder meg masse til å være gift, synes bare ikke den planlegginga er så artig...

Egentlig hadde jeg en plan om å være ferdig med å kjøpe inn og fikse før eksamen, men opplevde at de rundt meg synes jeg stressa og at det var litt "bridezilla" å gjøre alt tidlig i vår. Så da har jeg ventet. Og i stedet for å være ferdig med ting som skal gjøres så har jeg nå masse på lista mi som stresser meg og som jeg må gjøre etter eksamen. så tror egentlig det hadde vært mye bedre å bare kjøpt inn i vår, og så vært ferdig med det...

Jeg ønsket meg en enkel brudekjole, som ikke nødvendigvis så ut som en standard brudekjole, men har opplevd "press" fra alle rundt meg på at det blir så fint med brudekjole, og har nok vært litt dårlig til å stå i mot. Så nå har jeg kjøpt en stor, hvit brudekjole som ikke er sånn som jeg hadde sett for meg i hele tatt. Vet at mannen min ønsket at jeg skal ha en stor brudekjole, så da blir i alle fall han glad. Men jeg har kjøpt meg en helt enkel, hvit sommerkjole som jeg kan skifte til på kvelden, så får jeg litt mer det bryllupet "jeg" så for meg også.

Jeg vil heller ikke ha klirring i glassene, men tror heldigvis vi slipper unna siden lokalet er litt trangt. Men jeg leste et godt råd for å slippe klirring i glass og tramping i gulvet: få toastmaster til å si at de som klirrer i glassene må selv opp på stolen for å kysse sidemann. Da er det ikke sikkert det blir så mye klirring ;)

Anonymous poster hash: ae86b...d0a

Jeg har valgt kort enkel kjole,og ingen kremtopp.det er vårt bryllup og jeg bestemmer hva jeg skal ha på meg.

Vi er 80 gjester,men vi skal ikke ha toastmaster for illustrere at dette er enkelt.det blir svært få taler og INGEN leker.jeg vil gjerne danse en rolig dans med mannen min og kaste buketten,men thats it.det blir som en sammenkomst der to familier og venner møtes.

jeg har tatt innkjøp litt etter litt og nå er det bare å vente til nærmere dagen og ferskvarer skal kjøpes inn.

følg magefølelsen din og lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bre tenker, hva om det var motsatt at du ønsket et stort bryllup mens han et lite. Skal vedde på at samtlige damer der ute hadde fått det som de ville, at det var den ene gangen hun skulle gifte seg og dagen skulle bli spesiell. Synes litt synd i menn i grunn.

Med det sagt hadde ikke jeg heller ville hatt et stort bryllup, heller et lite intimt et. Kan du ikke gi beskjed om at det ikke blir taler, klirring i glasset og den obligatoriske dansen. Noe må du da få bestemme.



Anonymous poster hash: 89041...591
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...