Gå til innhold

Ikke ta nytt etternavn, fordi det er .. Stygt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Idja

Jeg tok ikke min manns etternavn selv om det var veldig fint, så et stygt etternavn hadde hvertfall vært helt uaktuelt. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo, det er helt opp til hver enkelt og er enda mange som velger dette.

Selvfølgelig er det opp til hver enkelt å holde liv i en kvinnediskriminerende tradisjon, men det hører fremdeles ikke hjemme i 2015...

Anonymous poster hash: e4ddc...aac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av mine venninner ser for oss å endre etternavn når vi gifter oss. Nå har ingen av oss spesielt vanlige etternavn, så vi ønsker å føre dem videre.

Av de guttene jeg har vært sammen med skal det sies at de har hatt særdeles stygge etternavn. Jeg har alltid elsket mitt eget og får mye komplimenter for det.



Anonymous poster hash: d7ce7...f00
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok manne sitt navn. Han har et -sen, men ikke vanlig (Hansen, Jensen, Olsen). Mitt etternavn var et som få hadde, men i det siste er det flere som har tatt det i bruk. De kommer fra andre steder, der navnet ikke har vært brukt. Jeg skriver bevist xxxxxx xxxxx xxxxxxxx, når jeg skriver navnet mitt. Har og et mellomnavn, som jeg overhode bruker. Bare viktige papirer.



Anonymous poster hash: a3829...4e9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at de som tar mannens etternavn er litt enkle personer som har som største drøm å bli gift og få en liten søt datter de kan kle opp i nusselige rosa kjoler mm. Bake cupcakes som de tar fine bilder av og legger ut på Facebook.

De som er sterke, selvstendige med en solid utdannelse og jobb velger ofte å beholde sitt eget etternavn.

Selv har jeg fire fornavn og to etternavn og skulle gjerne vært noen foruten :ler:.

Anonymous poster hash: 53478...91a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hopp!

Som overskriften sier, er det noen som rett og slett ikke har tatt mannen/damas nye etternavn fordi det er stygt?

Helt ærlig? ;-)

Anonymous poster hash: e288f...471

Ser ikke vitsen med å ta over den andres etternavn, med mindre man gifter seg kongelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...

Hva er egentlig greia med at folk fortsatt tar mannens etternavn? Etternavn skal jo vise ditt slektskap og familie, og i 2015 er det jo ikke slik at du må gi opp din familie og leve med mannens så fort du gifter deg. Fryktelig utdatert synes jeg, glad det begynner å bli mindre av det.



Anonymous poster hash: 89519...a7c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar mannens fordi det er både penere og sjeldnere enn mitt eget😀 har alltid hatt et ultrakort navn, som nesten har føltes litt ukomplett😂 Føler meg på ingen måte enkel (og med rosa prinsesse-drømmer), men jeg liker tanken på at navnet knytter oss sammen som en familie.

Hadde jeg hatt et mer spennende navn selv, i stedet for et intetsigende et, eller om hans navn var stygt, så hadde kanskje saken vært en annen😉 Følte vi valgte mest på bakgrunn av navnet i seg selv, ikke at det var mannens.

Anonymous poster hash: aa33b...7d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det ikke. Jeg har et etternavn med visse fordeler, mens min kommende man har et av disse utrolig vanlige -sen navnene.



Anonymous poster hash: 40f39...c77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke poenget med å ta den andres navn med mindre man synes det er et finere navn enn ens eget.



Anonymous poster hash: b7d93...c28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina

Samboeren min hadde to etternavn, han fjerna det sjeldne fordi han synes det var stygt og var lei av å stave det. Er vel 7-8 stk som heter det i Norge. Jeg ville ikke ha hatt det. Beholder uansett mitt eget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at de som tar mannens etternavn er litt enkle personer som har som største drøm å bli gift og få en liten søt datter de kan kle opp i nusselige rosa kjoler mm. Bake cupcakes som de tar fine bilder av og legger ut på Facebook.

De som er sterke, selvstendige med en solid utdannelse og jobb velger ofte å beholde sitt eget etternavn.

Selv har jeg fire fornavn og to etternavn og skulle gjerne vært noen foruten :ler:.

Anonymous poster hash: 53478...91a

Og jeg har inntrykk av at de som absolutt må ha to-tre mellomnavn/etternavn fordi de ikke skal "gi" fra seg sitt etternavn, kommer fra skilsmissefamilier og vil også ende opp med å skille seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er egentlig greia med at folk fortsatt tar mannens etternavn? Etternavn skal jo vise ditt slektskap og familie, og i 2015 er det jo ikke slik at du må gi opp din familie og leve med mannens så fort du gifter deg. Fryktelig utdatert synes jeg, glad det begynner å bli mindre av det.

Anonymous poster hash: 89519...a7c

Vi ville kun ha ett etternavn til familien vår, om det ble mitt eller hans var litt det samme for oss begge, men endte med mannens etternavn.

For oss var det viktig å ikke ha flere etternavn, eller ett mellomnavn og ett etternavn, det har jeg alltid syntes er litt teit. I tillegg syns jeg det er koselig at vi skaper vår egen slektshistorie, slik våre foreldre gjorde.

Som du skriver skal det vise slektskap og familie, men hva menes med det egentlig? Er våre foreldres historie kun fra far da? Siden min mor ga vekk sitt navn når hun giftet seg. Og det samme med besteforedlre, oldeforeldre etc. Og hva da med våre barn, skal de skape familiehistorie med to etternavn, eller bare farens eller bare morens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville ikke ha etternavnet til mannen, ikke fint og dårlig asiasjoner med det. Barna fikk mitt og mannen tok mitt etternavn når vi giftet oss. Ca 27 stk som har mitt etternavn. Det er langt og ville ikke passet sammen mannen sitt heller.

Anonymous poster hash: 9664e...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv vet jeg ikke hva jeg kommer til å gjøre enda, har et sjelden etternavn som nesten ingen verken klarer å skrive eller uttale omtrent. Må egentlig stave alle navnene mine noen ganger :fnise: Samtidig har han også et etternavn han som regel må stave.



Anonymous poster hash: acbbd...40b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg gjør det ikke. Jeg har et etternavn med visse fordeler, mens min kommende man har et av disse utrolig vanlige -sen navnene.

Anonymous poster hash: 40f39...c77

Jeg visste ikke at det var fordeler knyttet til etternavn? Hva slags fordeler er det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri i verden endret etternavn til mannens om det var et stygt navn. Hvorfor i alle dager skulle man det? Da beholder man jo bare sitt eget, det er uansett helt vanlig i dag. Det er stadig flere kvinner som ikke bytter etternavn ved giftermål, selv om det er mange som også holder på den tradisjonen.

Jeg hadde et relativt sjeldent etternavn da jeg giftet meg, men for å gjøre det enkelt (slik at alle het det samme) skiftet jeg til mannens etternavn da jeg ble gift. Var litt på impuls i grunnen, hehe, og jeg angret egentlig etter en stund.

Det er litt over 300 som har samme etternavn som mannen min her i landet.

Det er 89 som heter det som er slektsnavnet mitt.

Før jeg giftet meg, sjekket jeg i offentlig register (folkeregisteret) hvor mange som het det jeg hette. Det var kun jeg. Eneste i landet med den navnekombinasjonen. Likevel byttet jeg altså da jeg giftet meg, tullhøna.

Så, etter 12 år, bestemte jeg meg for at jeg ville ha det sjeldne navnet mitt tilbake, og endret det. Det tok et par tastetrykk og et par museklikk på Skatteetatens nettsider, vips var det sendt inn, og under 24 timer senere kom bekreftelse på email om at navneendringen var godkjent og gjennomført.

Mannen min ble litt lang i maska da jeg forkynte navneendringen, men sa at jeg får styre det der helt selv.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke at det var fordeler knyttet til etternavn? Hva slags fordeler er det?

For eksempel har det en tendens til å gi meg fordeler ved kjøp av ting (rabatt eller raskere levering f.eks.), får komme foran i køen på legevakt, gratis hjelp til ting osv...

Anonymous poster hash: 40f39...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kona mi tok mitt etternavn. ikke noe vi hadde snakket om i det hele tatt. Men flere i hennes familie har vært noen lett alkoholiserte kranglefanter på et lite sted med ca 3000 mennesker.. Og etternavnet hennes er relativt lett å huske. Hun ville ikke at hennes barn skulle måtte slite med :"Åja, er du i slekt med han..... resten av livet:"

Å tro meg, kona mi er røstrømpe deluxe med master og bein i nesa. Langt fra noen walkover.



Anonymous poster hash: f0ca6...438
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...