Gå til innhold

Hvor mye er for mye i utdrikningslag?


tassepus

Anbefalte innlegg

Det har ikke med gjerrighet å gjøre, i hvert fall - men når vi er i 3 brylluper (og både sambo og jeg er i begges utdrikningslag, begynn å gange med 3 fester per bryllup...) på ett år, 2 barnedåper, 1 konfirmasjon og 4 40-årslag... alle selskapene et titalls mil unna. Vet du hva? For de pengene vi legger igjen på sånt kunne vi fått en temmelig luksuriøs ferie :sjenert: I tillegg er det sambo som da havner utenlands på de morsomme turene, mens jeg blir sittende på venterommet utenfor mens bruden får SPA, før jeg må ta på meg en idiotisk sumodrakt og ha det liksom-morsomt med tretten ukjente jenter på fnisefylla. Ellers takk, du!

Utdrikningslag fortoner seg i hvert fall tåpelig når man er passert 30, synes jeg, og hvis utdrikningslaget attpåtil er som en helt vanlig jentetur på hytta så ser jeg ikke vitsen - den turen kan man ta når som helst ellers.

At gutta vil ha seg to dagers flatfyll i utlandet og ikke er så kresne på hvem de omgås er vel ingen overraskelse, hvis de bare får drikke seg møkkings og se på damer så blåser de vel hvem de er sammen med...

Anonymous poster hash: bfaa5...dd8

Det var jeg som skrev om utdrikningslag på hyttetur, og i min erfaring er det å samle åtte venninner til én felles kveld ikke noe man får gjort hele tiden. Ihvertfall hvis man (som i mitt tilfelle) er i 30-årene, folk er etablerte på hver sin kant, er travle med jobb og barn og bor noe spredt.

Ikke er det nødvendigvis slik at alle av disse venninnene kjenner hverandre like godt heller, slik at det neppe er naturlig å samle alle ved andre anledninger enn nettopp bryllup/utdrikningslag hvor folk går inn for å prioritere å delta, ved å fikse barnevakt, kjøre noen timer for å komme dit, etc.

Kanskje det er annerledes hvis man er i 20-årene og hele vennegjengen bor på samme sted. Da er det kanskje mer hverdagslig. Men hadde jeg skulle giftet meg nå, ville det føltes motsatt.. Jeg er 35, er i full jobb og etablert økonomisk, spabehandling og fancy middag kan jeg alltids ta meg råd til selv, mens en koselig og avslappet fest med alle mine venner som i "gamle dager", det ville føltes spesielt og veldig morsomt.

Klart, man må jo holde det utdrikningslaget man selv ønsker, enten det er sumobryting eller spa eller rett og slett å droppe hele greia. Jeg bare påpeker at det ofte går an å gjøre det veldig fint uten et heftig opplegg, og det kan kanskje minske presset på hele situasjonen.

Anonymous poster hash: b4d9c...d20

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Det var jeg som skrev om utdrikningslag på hyttetur, og i min erfaring er det å samle åtte venninner til én felles kveld ikke noe man får gjort hele tiden. Ihvertfall hvis man (som i mitt tilfelle) er i 30-årene, folk er etablerte på hver sin kant, er travle med jobb og barn og bor noe spredt. Ikke er det nødvendigvis slik at alle av disse venninnene kjenner hverandre like godt heller, slik at det neppe er naturlig å samle alle ved andre anledninger enn nettopp bryllup/utdrikningslag hvor folk går inn for å prioritere å delta, ved å fikse barnevakt, kjøre noen timer for å komme dit, etc. Kanskje det er annerledes hvis man er i 20-årene og hele vennegjengen bor på samme sted. Da er det kanskje mer hverdagslig. Men hadde jeg skulle giftet meg nå, ville det føltes motsatt.. Jeg er 35, er i full jobb og etablert økonomisk, spabehandling og fancy middag kan jeg alltids ta meg råd til selv, mens en koselig og avslappet fest med alle mine venner som i "gamle dager", det ville føltes spesielt og veldig morsomt. Klart, man må jo holde det utdrikningslaget man selv ønsker, enten det er sumobryting eller spa eller rett og slett å droppe hele greia. Jeg bare påpeker at det ofte går an å gjøre det veldig fint uten et heftig opplegg, og det kan kanskje minske presset på hele situasjonen. Anonymous poster hash: b4d9c...d20

Vi har tidligere i tråden diskutert penger/kostnader/betalingsvilje hos kvinner VS. menn. Det vi ikke har diskutert, men som du tar opp og er minst like viktig, er TID.

Tid er penger. Du skriver at i 20årene (event. student- og etableringsfasen) er ting som spa og fancy middag "minneverdig" og ekstravagant, men når man er vel etablert er dette ting man kan og vil unne seg selv uten noen spesiell anledning som "unnskyldning". Derimot blir kvalitetstid viktigere og skjeldnere.

Men gutta unner seg begge deler. Både betaler de tusenvis av kroner for sine lag (jeg generaliserer grusomt her for enkelhets skyld), og de unner seg tid (som en helg i Berlin). Gjør vi kvinner det samme?

Vi er vel enige om at kvinner har lavere betalingsvilje enn menn når det kommer til utrikningslag. Men er vi like villige som gutta med å gi av tiden vår? Er vi like villige til å ordne med fri fra jobben, barnepass etc som gutta?

Jeg for min del har ingen fasit på noe av dette og tror heller ikke det er noe rett eller galt. Jeg syntes bare det er et spennende tema å diskutere. Og kjære anonymbruker jeg siterte, jeg siterte deg fordi du tok opp et aspekt jeg ikke hadde tenkt på selv, nemlig hvor rause vi er med tiden vår, når tid er mer verdt enn penger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nettopp invitert i et utdrikningslag som kostet 1500kr per pers. Mat kom i tillegg, da det var snakk om å spise ute. Hadde fort endt på 2-3000kr for en dag, så jeg måtte finne på en unnskyldning til ikke å være med..:( Følte meg utrolig kjip, samtidig som jeg ikke kunne prioritere så mye penger på et utdrikningslag. Det går jo fort litt penger i bryllupsgave og antrekk også:/

Anonymous poster hash: d2411...c0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nettopp invitert i et utdrikningslag som kostet 1500kr per pers. Mat kom i tillegg, da det var snakk om å spise ute. Hadde fort endt på 2-3000kr for en dag, så jeg måtte finne på en unnskyldning til ikke å være med.. :( Følte meg utrolig kjip, samtidig som jeg ikke kunne prioritere så mye penger på et utdrikningslag. Det går jo fort litt penger i bryllupsgave og antrekk også:/

Anonymous poster hash: d2411...c0e

Jeg synes du var fornuftig, ikke kjip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bare tenker jeg høyt, men... de utdrikkningslagene jeg (jente) har vært i, har vært HYGGELIGE, men det har ikke vært en OPPLEVELSE av de skjeldne. Om dere forstår hva jeg mener. Sånn, det har vært hyggelig og artig og jeg er glad for at bruden koste seg, men jeg har ennå ikke vært i noe lag som jeg snakker om i ettertid med stjerner i øynene.

Og jeg har utelukkende vært på veldig typiske jente-utdrikkinger som har kostet 1000-lappen. Og om jeg skal være helt ærlig så har jeg kun deltatt for brudens skyld.

Kan en grunn til at jenter vegrer seg for å betale mer enn 1000kr være fordi "våre" utdrikkningslag skjelden blir årets happening for de innvolverte, men mer en "hyggelig greie"? Og kan grunnen til at "våre" lag skjeldent blir noe mer enn "en hyggelig greie" være fordi vi aldri legger nok penger i potten til å faktisk finansiere en skikkelig kul greie?

Litt ond sirkel, altså.

Enig det der. Skal i utdrikningslag snart og gleder meg bare mindre og mindre. Det er lagt opp et typisk "jenteutdrikningslag" og kjenner jeg blir matt av hele greia. Hva skjer med ikke gjøre dette til en litt mer spesiell dag enn bare sånn tante-opplegg? Man må for all del ikke gjøre noe som er litt vilt - er jo farlig det. Prøvde å foreslå litt utradisjonelle ting som selvfølgleig ble skutt rett ned. Så nå blir det , frisør til bruden mens vi skal sitter og tørrprater ett annet sted, Tusenfryd(greit nok), middag hjemme hos bruden, pakkeleken, og så ut for de som føler for det. Hvor er "shcwungen" her? Blir litt oppgitt.

Anonymous poster hash: 7ab11...504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honeyblossom

Rundt 1000kr er det jeg har betalt for de jeg har vært i, hvertfall. Hvor mye som er for mye kommer jo helt an på hvem som skal delta og hvilken økonomisk situasjon de er i... i noen vennegjenger er kanskje 10 000 vanlig og i andre blir 500 for mye.

Det jeg derimot kan si, er at det er VELDIG kjedelig å betale for at brud+forlover skal få spabehandling og resten av laget sitter i resepsjonen og nipper lunken cava (jeg ser det ikke er opplegget ditt men vil uansett fraråde dette).

Jeg var invitert i et slikt utdrikkningsslag for et par uker siden faktisk. For det første var dette stedet lang uti huttaheiti så oppholdet alene kom på 1400,- (ink. middag) i tillegg til det så måtte man betale for den spabehandlingen man ville ha, hvis man ville ha en. De lå på alt mellomg 500-1500kr. Også var det alkoholen som sikkert hadde blitt en del hundrelapper det også. Og sist men ikke minst, sin andel av brudens pris. Tror det var rundt 300 pr. pers som var der.

For å si det sånn.. jeg droppa å dra. Syns det blir feil å sløse bort så mye penger på et utrdrikkningslag når jeg har en veldig varierende inntekt, i tillegg til at de aller fleste av gjestene ville vært 45+ også kommer jeg på 20 liksom.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rundt 1000 synes jeg personlig er helt greit, så lenge jeg ikke betaler for noe som kun bruden (og evt forlover) får delta på. Jeg kan være med på å betale mer også, men det kommer litt Ann på hva som er inkludert.

Det kjøpesterke jeg har vært borti var et utdrikningslat som "bare" kostet 400,- Men, så kom egen drikke, transport, middag på restaurant og bytur i tillegg så totalen ble jo noe helt annet enn vi bør forespeilet. Da synes jeg faktisk det er bedre å betale litt mer med en gang, men vite at alt da er inkludert.

Jeg har arrangert utstillingslag, og en her nevnte at man kunne betale underveis ut fra hvilke aktiviteter man vil delta på. Det er en dårlig deal for fellesskapet. Pluss, mange typiske aktiviteter (feks ulike kurs) betales pr gruppe og ikke pr person. Hvis kun noen få deltar blir det veldig dyrt for dem

Anonymous poster hash: b21e1...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hørt med de som skal være med i utdrikningslaget. Ha en slags form for avstemning eller lignende. Det kan være stor forskjell på hva folk mener er mye penger. Noen mener 1000kr er mye, mens andre mener 500kr er mye. Alt etter hvordan økonomien til den enkelte er der og da. I tillegg må man huske på at det kan bli dyrere for enkelte dersom de har lengre reisevei enn andre, kanskje må overnatte/ta inn på hotell e.l. Samt at alkohol og eventuell mat (middag) koster jo utenom (dersom dette ikke er medregnet i beløpet eller man drar på byen).

Endret av Luckiness
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud.... Er folk her inne så fattige? Har ingen ting å gjøre med om man er fornuftig eller ikke, det er snakk om én (forhåpentligvis ;-) gang, og hvis du bryr deg om bruden er du ikke gjerrig den dagen/helgen.. Hadde blitt dritskuffa om mitt utdrikningslag var stusselig fordi venninne mine ikke gadd å bruke mer en 100,- hver!! I min vennegjeng er mellom 2000,- og 6000,- vanlig, da varer der gjerne en hel helg og bruden får en uforglemmelig opplevelse. Vet ikke hvor ofte dere er i bryllup, men tipper dette ikke er en utgift de fleste har så utrolig ofte.....

Anonymous poster hash: 09289...47b

Fattig fordi man ikke ønsker å bruke 2000-6000kr på et utdrikningslag? For noen forventninger du har. Tror mesteparten av brukerne her inne er glad for å ikke ha deg som en kravstor og utakknemlig venninne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fattig fordi man ikke ønsker å bruke 2000-6000kr på et utdrikningslag? For noen forventninger du har. Tror mesteparten av brukerne her inne er glad for å ikke ha deg som en kravstor og utakknemlig venninne.

Nesten like greit å være for blakk til å bruke så mye penger på noe så teit som utdrikkingslag egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som syns det er dyrt kan jo bare droppe å være med på sumobrytingen, da sparer de halvparten av pengene. Dette kan du i hvert fall foreslå?

Men er det ikke vanlig at alle som deltar i utdrikningslaget spleiser på brudens utgifter? Ikke bare forloveren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Caress

1000 kr hadde vært altfor mye for meg. I tillegg kommer jo utgifter til selve bryllupet, transport og gave og evt klær om man ikke har noe fra før som sømmer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som synes det er for dyrt? Blir dere invitert i så mange utdrikkningslag at det ofte ikke er nære venner og hva tenker dere om eget utdrikkningslag? Hadde dere ikke satt pris på et bra lag når dere selv skal gifte dere?

Det gjelder garantert ikke alle, men jeg har mistanke om at flere synes det er gøy når de selv feires og da hadde satt pris på om det ble bidratt av de andre, men ikke er like vilige til å bidra når det er noen andre. Kansje dette kan løses ved at folk holder seg til å invitere virkelig nære venninner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som syns det er dyrt kan jo bare droppe å være med på sumobrytingen, da sparer de halvparten av pengene. Dette kan du i hvert fall foreslå?

Men er det ikke vanlig at alle som deltar i utdrikningslaget spleiser på brudens utgifter? Ikke bare forloveren.

Jo, det er vanlig.

Dere som synes det er for dyrt? Blir dere invitert i så mange utdrikkningslag at det ofte ikke er nære venner og hva tenker dere om eget utdrikkningslag? Hadde dere ikke satt pris på et bra lag når dere selv skal gifte dere?

Det gjelder garantert ikke alle, men jeg har mistanke om at flere synes det er gøy når de selv feires og da hadde satt pris på om det ble bidratt av de andre, men ikke er like vilige til å bidra når det er noen andre. Kansje dette kan løses ved at folk holder seg til å invitere virkelig nære venninner :)

Jeg kommer antageligvis aldri til å bli gift, men om jeg mot all formodning skulle finne en fyr jeg har lyst til å gifte meg med, så hadde jeg nok ikke holdt bryllup. Vært greit å bare dratt til byfogden ilag med forloverne og spandert på dem middag etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Nå bare tenker jeg høyt, men... de utdrikkningslagene jeg (jente) har vært i, har vært HYGGELIGE, men det har ikke vært en OPPLEVELSE av de skjeldne. Om dere forstår hva jeg mener. Sånn, det har vært hyggelig og artig og jeg er glad for at bruden koste seg, men jeg har ennå ikke vært i noe lag som jeg snakker om i ettertid med stjerner i øynene.

Og jeg har utelukkende vært på veldig typiske jente-utdrikkinger som har kostet 1000-lappen. Og om jeg skal være helt ærlig så har jeg kun deltatt for brudens skyld.

Kan en grunn til at jenter vegrer seg for å betale mer enn 1000kr være fordi "våre" utdrikkningslag skjelden blir årets happening for de innvolverte, men mer en "hyggelig greie"? Og kan grunnen til at "våre" lag skjeldent blir noe mer enn "en hyggelig greie" være fordi vi aldri legger nok penger i potten til å faktisk finansiere en skikkelig kul greie?

Litt ond sirkel, altså.

 

Jeg tenker på en annen ting også, angående en "skikkelig kul greie". Tror du ikke selve bryllupet er det for bruden? Altså at det er brudens kule greie? Slik at hun ikke føler behov for enda en. Menn blir jo gjerne sett på som de som misliker bryllupet, sitter i saksa, ferdig med ungkarslivet etc, mens damene får drømmen sin i oppfyllelse. Før i tiden var det vel heller ikke vanlig med utdrikkingslag for damer? 

 

 

 

Det som irriterer meg en del, er at vi er 5 som skal på utdrikningslag og tre av oss er studenter. Vi ønsker derfor at vi satte en maksgrense på 800, da flere av oss bruker penger på å reise hjem. Da går de to andre bonansa og bruker mye mer penger. Det er jo snilt da, men de setter oss andre mildt sagt i et dårlig lys ovenfor bruden. Det er jo ikke det at vi ikke vil, men vi har faktisk ikke så god råd som de. :(

Anonymous poster hash: 33f5c...52a

 

 

Hm, jeg synes dette var fint gjort jeg da. Jeg tenker at om jeg skal i utdrikkingslag og har god økonomi, vil jeg gjerne bidra mer enn de som har dårlig økonomi. Litt betaling etter evne synes jeg ikke er så dumt. Bruden vet jo ikke hva alle betaler? :) 

 

 

 

 

Det var jeg som skrev om utdrikningslag på hyttetur, og i min erfaring er det å samle åtte venninner til én felles kveld ikke noe man får gjort hele tiden. Ihvertfall hvis man (som i mitt tilfelle) er i 30-årene, folk er etablerte på hver sin kant, er travle med jobb og barn og bor noe spredt.

 

Ikke er det nødvendigvis slik at alle av disse venninnene kjenner hverandre like godt heller, slik at det neppe er naturlig å samle alle ved andre anledninger enn nettopp bryllup/utdrikningslag hvor folk går inn for å prioritere å delta, ved å fikse barnevakt, kjøre noen timer for å komme dit, etc.

 

Kanskje det er annerledes hvis man er i 20-årene og hele vennegjengen bor på samme sted. Da er det kanskje mer hverdagslig. Men hadde jeg skulle giftet meg nå, ville det føltes motsatt.. Jeg er 35, er i full jobb og etablert økonomisk, spabehandling og fancy middag kan jeg alltids ta meg råd til selv, mens en koselig og avslappet fest med alle mine venner som i "gamle dager", det ville føltes spesielt og veldig morsomt.

 

Klart, man må jo holde det utdrikningslaget man selv ønsker, enten det er sumobryting eller spa eller rett og slett å droppe hele greia. Jeg bare påpeker at det ofte går an å gjøre det veldig fint uten et heftig opplegg, og det kan kanskje minske presset på hele situasjonen.

Anonymous poster hash: b4d9c...d20

 

 

Jeg er helt enig med deg. Hyttetur er for meg det perfekte utdrikkingslaget. Og det handler om å ha anledning til å møtes. Å invitere åtte venninner på hyttetur uten anledning betyr at mange ikke kan komme ("kan jo alltids ta det en annen gang".) Å invitere åtte venninner til bursdagsfeiring betyr at flere vil komme ("Skjer kun en gang i året") Å invitere åtte venninner på utdrikkingslag betyr at de fleste vil komme ("Kun en gang i livet!"). Jeg strekker meg mye lenger for å skaffe tid og mulighet til ting som skjer sjelden. 

 

 

Dere som synes det er for dyrt? Blir dere invitert i så mange utdrikkningslag at det ofte ikke er nære venner og hva tenker dere om eget utdrikkningslag? Hadde dere ikke satt pris på et bra lag når dere selv skal gifte dere?

 

Det gjelder garantert ikke alle, men jeg har mistanke om at flere synes det er gøy når de selv feires og da hadde satt pris på om det ble bidratt av de andre, men ikke er like vilige til å bidra når det er noen andre. Kansje dette kan løses ved at folk holder seg til å invitere virkelig nære venninner :)

 

Jeg drømmer om en hyttetur med musikk, vin og god mat med mine venninner :) Og ser ikke poenget med fancy opplevelser, det kan man betale for selv. Det er vel det å ha det hyggelig og kose seg som er poenget tenker jeg. 

Anonymous poster hash: 5f23d...25d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de over her. Er 35 + og etablert med barn. En hyttetur hadde vært det perfekte utdrikkingslaget.

Anonymous poster hash: b293b...c69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som andre sier, om prisen er Ok kommer helt an på livssituasjonen til deltagerne.

 

Hovedforskjellen på utdrikningslag for brud og brudgom etter min erfaring er hvem som blir invitert. Kompisene mine som har blitt drukket ut har som regel dratt til utalndet, men da har da vært en veldig stabil gjeng, og maks 7-9 stykker. Venninnene mine har gjerne opp mot 30 gjester i sine utdrikningslag, med mange som ikke kjenner hverandre. Da blir rammene rundt noe helt annet. Jeg hadde gjerne dratt på utdrikningshelg til utlandet med en håndfull venner jeg kjenner godt, men hadde aldri i livet gjort det med 20-30 stk hvor jeg i verste fall kun kjenner bruden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...