Gå til innhold

Yoga


Frk.Marihøne

Anbefalte innlegg

Hei :)

Har litt lyst å prøve ut yoga, men er usikker.

Er dette god trening?

Er det vanskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest incognita

Jeg ble overrasket over hvor utrolig tungt det faktisk er. Dessuten synes jeg kanskje det ble litt vel "åndelig" for min smak, jeg er altfor hyper til å klare å finne roen på den måten. God trening er det absolutt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The damned

Det ser ikke ut som man gjør så mye, så mulig det er derfor mange avskriver det som skikkelig trening.

Kjenner det i hvert fall godt i kroppen dagen etter at jeg har gjort det selv om jeg tenkte at det var ganske rolig der og da.

Akkurat det med det åndelige tenker ikke jeg så mye på, men det passer vel ikke for alle. Det gjelder jo for så vidt andre typer trening.

Er blitt en stund siden sist jeg gikk på yoga, men vurderer å begynne igjen :)

Edit: Ja, noen av øvelsene kan være litt vanskelige, men det kommer seg etter hvert.

Endret av The damned
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å lære, men vanskelig å mestre, vil jeg si. Det er lett å henge med i yogatimene om du starter på et lett nivå, men det er også tungt å få til de første gangene før du får teken på det.

Har du dårlig balanse så føler du deg som en dust i starten,(det gjorde jeg :fnise: ) men så blir det enklere etter hvert fordi balansen også kan trenes opp.

Du får trent mange muskler du vanligvis ikke tenker på, du får også myket opp kroppen en del, og sliter du med vond nakke, skuldre eller rygg så er yoga ypperlig for å få kroppen til å føle seg bedre.

Og så er det UTROLIG digg med en yogatime etter en lang arbeidsdag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo spennende ut :) Men ser også at det er ganske dyrt for en time her i Bergen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikser ikke det åndelige i yoga. Men føler pilates er litt mindre styrete Samtidig som det strekker og tøyer litt. Jeg trener like ved Bystasjonen. Og kløner stort :) dyrt, men det føles bra, jeg sover bedre, og det titilsvarer ca en kafètur.

Anonymous poster hash: 0db4f...625

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder det "åndelige" som noen nevner her, så varierer det fra studio til studio, og fra instruktør til instruktør. Jeg har vært på mange timer med null "åndelighet" og kun fokus på øvelsene i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ble yoga den aller beste treningsvarianten, og nå trener jeg det hver dag. Riktignok hjemme i min egen stue, så det er overhodet ikke dyrt (men alle bør begynne med gruppeyoga for å få hjelp til å gjøre øvelsene riktig). Som andre sier over her, gjør yoga deg både sterk og smidig, samt at det gjør underverker for vondter du ellers måtte ha i kroppen. Som gravid var yoga den beste behandling for alle slags plager. Som stresset masterstudent ga det meg ny energi, viljestyrke og ro. Jeg har fått fine, markerte muskler og mye bedre holdning generelt. Synes rett og slett yoga er dødsdeilig.

Det "åndelige" kan være litt plagsomt om man ikke føler seg spesielt alternativ, men jeg lærte å ignorere dette og fokusere mye på pust. Pusteteknikk, som kan virke som åndelige greier, er vesentlig. Den aller siste øvelsen i en yogatrening går ut på at man ligger strak på gulvet på nippet til å entre drømmeland, og føles kanskje litt åndelig - men fy søren så deilig det er etter en hard økt å bare ligge der.

Ikke la det tilsynelatende alternative stoppe deg fra å prøve :-) Lykke til!



Anonymous poster hash: dbd2c...1b8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yoga er kjempegod trening for hele kroppen,dessuten slapper man veldig godt av etter en yoga-økt.

Vil du prøve finnes det mange nybegynnerprogrammer på YouTube.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes forskjellige typer Yoga... alt fra den åndelige typen der man stort sett puster og sitter i lotus stilling, til power yoga som er relativt tungt og med minimalt av åndelig. Pust er riktignok en viktig del av det og man lærer seg gjerne å avreagere kjapt og enkelt i hverdagen bare ved å puste riktig.

Veldig godt trening for oss som ikke fikser for mye fart og spenning, men som vil ha styrke, utholdenhet og ballanse. Men det kan også fint kombineres med å trene kondisjon ved siden av.

Det finnes sikkert muligheter for å ta prøvetimer rundt omkring.



Anonymous poster hash: a6759...515
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i yoga og trener det nesten hver dag. Blir veldig støl og det er tung, så det er absolutt god trening - men det avhenger litt av hvilken type yoga du gjør selvfølgelig. Du kan laste ned en app som heter Yoga Studios, der er det mange nybegynner programmer du kan prøve ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...