Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Såvidt jeg husker er venninde tilat hvis man skriver riksmål. Venninde er jo opprinnelig en dansk form. Men da synes jeg man konsekvent bør skrive rikssmål. På bokmål og nynorsk er venninde ikke tillat.

Endret av Pingting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Særskriving. Leste bloggen til en tenåringsjente i går som fikk spørsmål om hun hadde søsken. Hun hadde en halv bror.

2. et/ett

3. De/dem, hun/henne, han/ham

Endret av bombadilla
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må bli: desverre og funker. Når ble funker ett ord? FUNGERER heter det.

Det er hvertfall søkbart i bokmålsordboka, som en godkjent kortform/slang av å fungere eller funksjonere.

I en seriøs tekst ville jeg ikke skrevet funke, men i et forum kan jeg fint skrive det. Jeg regner ikke slike slang-ord som skrivefeil.

(For meg er det for øvrig et skille mellom hvordan jeg skriver her og i mer seriøse sammenhenger, selv om det er naturlig for meg å følge et minimum av grammatiske regler her også.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Det er nok en del som irriterer seg over skrivefeil, men hva er de verste skrivefeilene du ser i et innlegg?

De er så mange at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne, eller slutte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også veldig irriterende med de som skriver to s'er der det skal være én, f.eks. missdannelser, avspassering, misslykket.

Og når plastikk brukes istedenfor plast. Plastikkposer ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innlegg her på KG som oversvømmes med SMS-språk og mye orddelingsfeil orker jeg faktisk ikke bruke tid på å lese engang. :glare:

Dessuten skulle de fleste ha lært seg forskjellen på bruk av 'Å' og 'OG allerede på barneskolen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orddelingsfeil og folk som ikke kan enkel staving. Jeg gir eksempler i fleng:

Nå ble jeg nysjerrig.

Du er så kjønn!

Kjerlighet.

Jeg kjærte filetene i strimler.

Sjøteledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Slurvefeil. Feil som man lett kunne styrt unna ved å lese teksten en gang til.

2. "Får" når man mener "for". "Får et vær vi har nå".

3. Værre, hvær osv.

*dobbeltsjekke innlegg for å se etter skriveleifer*

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genitiv -s med apostrof på norsk (-'s)! :eeeh: (Som "Kari's frisør", "dagen's rett" osv.) Får vondt i øynene jeg... :haar:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Det irriterer meg at folk ikke kan lære seg at det heter, eksempel: "jeg synes/syns det er..." og ikke "jeg syntes det er..."

"Syntes" er preteritum.

Endret av Belladonna
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå leste jeg "fløut" her inne. Flaut heter det.

Ø er langt unna a, så det er ikke å trykke på gal knapp :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det er en helt forferdelig skrivefeil når jeg ser at andre mennesker omtaler meg som en idiot... ;-)))

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Genitiv -s med apostrof på norsk (-'s)! :eeeh: (Som "Kari's frisør", "dagen's rett" osv.) Får vondt i øynene jeg... :haar:

Høh, fikk nettop en mail fra mora mi hvor det stod om noen`s etellerannet. Ikke bare bruker hun apostrof, men den var feil vei også! Tror jeg har gjort noe feil i oppdragelsen et sted. :dry:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Høh, fikk nettop en mail fra mora mi hvor det stod om noen`s etellerannet. Ikke bare bruker hun apostrof, men den var feil vei også! Tror jeg har gjort noe feil i oppdragelsen et sted. :dry:

Moren din har ikke brukt apostrof, men aksent gravis :fnise: . Det er ikke så lett med alle disse tegnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genitiv -s med apostrof på norsk (-'s)! :eeeh: (Som "Kari's frisør", "dagen's rett" osv.) Får vondt i øynene jeg... :haar:

Kan jeg stille et spørsmål om dette, siden du har litt peiling.

Jeg håper jeg klarer å forklare meg ordentlig.

Genitivs-s uten apostrof er greit nok, men av og til må vel apostrof brukes?

Jeg tenker på navn som slutter på "s", for eksempel Hans.

I mitt hode blir det feil å skrive "Hanses", og da må vel apostrof brukes, altså "Hans' "... eller tenker jeg feil nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...