Gå til innhold

Kattunge kvesser klør på brystkasse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en kattunge hos meg en dag, ca 13 uker gammel. Da jeg lå på sofaen kom den opp i ansiktet mitt og koste, og også på brystkassa.
På brystkassen kveste den klørne sine, noe jeg ble litt usikker på. Er det et kosetegn, eller er det en negativ ting? Leking, kanskje?

Det var veldig tydelig at den koste seg der :)



Anonymous poster hash: 99b73...88f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er et typisk kosetegn :) og kommer av refleksen kattungen har når den dier mammen sin.

De aller fleste voksne katter jeg har hatt eller vært borte i har også dette "kosetegnet", noe som kan gjøre litt vondt hvis man har på shorts...

De maler ofte høyt samtidig og presser potene opp og ned nesten som om de elter brød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

På forpotene befinner det seg duftkjertler (pusefotsvette).

Når en katt kloremarkerer så er det for å gi andre katter beskjed om at"Kilroy was here" og merket dette stedet.

Dette er også en av grunnene til at et klorestativ som står bortgjemt i en krok svært skjelden vil bli brukt... da velger vi heller hjørnet på sofaen som står sentralt i stuen ;)

Kloremarkering består av 3 komponenter:

Duftstoffer fra forpotene (forteller hvem som klorte her)

Høyden på kloremerkene/-markeringen (med flere katter er det en viktig faktor å klore høyt opp på klorestokken og dermed sette sine merker høyere opp enn de andre. Forteller både om plassering på intern rangstige og hvor stor katten er)

Hvor sentralt kloremerkene plasseres ihht at alle andre katter skal få med seg hvem som har rett til å markere/klore her og hvor stor og sterk vedkommende er.

Edit: Når det gleder det du, TS kaller å kvesse klør...så er jeg helt enig med Trimsi.

Pokkers iPad autocorrect!

Endret av Lille-pus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaller det "å bake boller" når de ligger og "tråkkeklorer" på deg når du koser med katten.

Det er et tegn på kjærlighet, trygghet og tilhørighet, katten markerer deg som sitt menneske, du er priviligiert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et typisk kosetegn :) og kommer av refleksen kattungen har når den dier mammen sin.

De aller fleste voksne katter jeg har hatt eller vært borte i har også dette "kosetegnet", noe som kan gjøre litt vondt hvis man har på shorts...

De maler ofte høyt samtidig og presser potene opp og ned nesten som om de elter brød.

Jeg har alltid hørt at det er en "levning" fra kattungestadiet, den gangen de diet. "Eltingen" er ment for å massere morens melkekjertler og stimulere melkeproduksjonen. Diiing forbindes med kos og trygghet, og så tar de det med seg inn i voksenlivet som en reflekshandling når de koser seg skikkelig. :) Noen katter er så behagelige at de klarer å gjøre dette uten å ta frem klørne. :)

Anonymous poster hash: 1ba1b...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...