Gå til innhold

Hosting hos valp - hjelp!


Gjest Amortentia

Anbefalte innlegg

Gjest Amortentia

Valpen min på 4 måneder hoster så fælt. Han høres ut som en gammel mann med kols, det kommer ikke opp noe men han brekker seg.


Han har hatt rennende øyne (litt bedre nå) og ekstremt med nysing, siden han kom hit som 10 uker gammel.
Nå de siste dagene så har han begynt å hoste og brekke seg. Opp til flere ganger om dagen.
Jeg mistenker at det kan være noe med luftveiene, siden han nyser vær gang han løfter opp hode (han er av liten rase, så ser mye opp. Ergo, mye nysing)

Ekstra info:
- Er ikke slapp, sover normalt, leker og går tur som før
- spiser og drikker normalt (men slet veldig med å få han til å drikke da han først kom hit. Ble bedre etter 2-3 uker)
- Kan ikke være smittsomt, har en hund til som ikke har noen plager

Har vært innom tanken på Kennelhoste, men det kommer ikke opp noe når han hoster.




Endret av damon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bürde virkelig ta med valpen til vetrinær. Stakkars liten. Man bør regne med at dyr må til vetrinær og at det koster.Hvis man ikke vil ta kostnaden bør man ikke ha kjæledyr.



Anonymous poster hash: 4e2ea...7fe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 måneder, da regner jeg med du har fulgt opp med vaksiner, ormekurer og helsekontroller?

Ta med valpen til vet ASAP i stedet for å kaste bort tid på nettet



Anonymous poster hash: 13464...884
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en hund som fikk kennelhoste, det kom ikke opp noe når den hostet, heller!

Veterinær mandag morgen!

:heks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en hund som fikk kennelhoste, det kom ikke opp noe når den hostet, heller!

Veterinær mandag morgen!

:heks:

Ikke vente til mandag, dra NÅ

Anonymous poster hash: 13464...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pheel

Sannsynligvis kennelhoste. Hoster så hunden brekker seg flerganger om dagen (regner med at det da langt ifra er snakk om hele tiden), og når hunden ellers er i helt fin og normal form, er det ikke nødvendig før mandag med sjekk hos veterinær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Amortentia

Men er ikke kennelhoste smittsomt?
Han har fullt opp med vaksine.
Akkurat nå så hostet han tre ganger med noen få sekunders mellomrom. DER hostet han igjen.
Burde se an, om det forverrer seg i løpet av kvelden så drar vi i morgen, hvis ikke så drar vi på Mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amortentia

Ser på en del videoer av hunder med kennelhoste nå, og det er ikke slik han høres ut. Langt i fra. Det er korte, helt ut av det blå hosting. Alle i videoene jeg har funnet, har små harking før og etter. og mer hosting etter hverandre.

Dessuten så står det på diverse sider at kennelhoste er svært smittsomt. Men han andre i huset har ingen symptomer. Og små'n er bokstavelig talt inne i munnen på storebror daglig.

Men må nok få det sjekket ut, for det er vell ikke normalt å hoste og nyse så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge han ikke får nedsatt allmenntilstand, slutter å spise og drikke, samt utvikler feber, er det greit å vente til mandag med veterinærtilsyn. Kennelhoste får man ikke gjort så mye med, annet enn lindre evnt plager.

Mine har hatt kennelhoste tross fullvaksinering og der har vi fått beskjed om å avvente til en evnt forverring av situasjonen.

Og så kom jeg plutselig på at hunden til datteren min fikk hoste og nysing som en bivirkning av nesevaksinasjon for kennelhoste. Kanskje dette er årsaken til plagene din hund har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du skal bare la hunden din hoste og ha det vondt?



Anonymous poster hash: 13464...884
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pheel

Kennelhoste er det samme som hoste/forkjølelse hos oss mennesker, så utarter seg gjerne helt forskjellig fra hund til hund. Noen får lite symptomer, andre kraftigere, og som regel går det bare over av seg selv, men det kreves behandling dersom hosten ikke skulle gå over i likhet med som hos oss mennesker.

Og hoster hunden så mye burde du få time i helgen, eller hvertfall få tatt en telefon bare for å få råd til å lindre hosten.

Selv har jeg gitt min hund en eller annen urt jeg dessverre ikke husker navnet på akkurat nå, kokt opp med litt ren honning i vann og en beinbit bare for smakens skyld. Urten var ment for tørrhoste. Ga det da min hund hadde kennelhoste for å lindre hosten, anbefalt av homeopat osv. for dyr, en spiseskje 3 ganger om dagen for en medium stor hund og ikke så veldig sterk te. Men du må sjekke ut veldig nøye urten om du skal følge rådet, enkelte er giftige for hunder.

Endret av Pheel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at han har noe som irriterer han i halsen eller i svelget et sted. Men med rennende øyne tyder det jo på noe annet. Jeg syns ikke du skal ta deg god tid med å dra til veterinæren med dette. Best å ta det så snart som overhode mulig! Best å være på den sikre siden. Trenger ikke være kennelhoste eller noe alvorlig, men det må man få sjekka ut raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...