Gå til innhold

Ved anskaffelse av katt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ute og ser etter ny katt, og da både katt for omplassering (av dyrebeskyttelsen) og kattunger.
Har vært og sett på et par kattunger, og spør gjerne om foreldrene, helsa, evt vaksiner, om katten er chippet og testet, og slike ting.

Hva burde jeg få vite når det gjelder slike ting? Hva er viktig å huske på?

Og en ting til; burde jeg gå for et spesielt kjønn, eller er ikke det så nøye? Hva er best å ha av en jentepus og en guttepus?



Anonymous poster hash: 89f15...761
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjønn har ikke noe å si. Det viktige er at katten er vaksinert og har fått ormekur, men dette kan du jo ordne med selv, samme med sterilisering og chip.

Og forsikring, da.



Anonymous poster hash: 06242...90d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjønn har ikke noe å si. Det viktige er at katten er vaksinert og har fått ormekur, men dette kan du jo ordne med selv, samme med sterilisering og chip.

Og forsikring, da.

Anonymous poster hash: 06242...90d

Hvor mye kan jeg forvente at dette koster da? For det er vel ikke et "krav" at katten er vaksinert og fått ormekur før de gis bort/selges?

TS

Anonymous poster hash: 89f15...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke mye om katt,men er det ikke en fare for at hannkatter markerer mye ?



Anonymous poster hash: d1fda...99b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger egentlig ikke tenke på så mye annet enn vaksinering, chip og kastrering/sterilisering. På steder som f.eks. FOD eller dyrebeskyttelsen vaksinerer og kastrerer kattene før de blir omplassert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette vet du kanskje allerede, men kattunger skal være 12 uker før de taes fra moren, ikke 8 uker som er en seiglivet myte.

Ellers regner jeg vaksiner og chip vil koste 6-700 kroner kanskje? Og kastrering av hannkatt kom på vel 1500,- når jeg gjorde for noen år siden. Hunnkatter er noe dyrere tror jeg.

Selv er jeg veldig svak for hannkatter, men det er absolutt en smakssak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ute og ser etter ny katt, og da både katt for omplassering (av dyrebeskyttelsen) og kattunger.

Har vært og sett på et par kattunger, og spør gjerne om foreldrene, helsa, evt vaksiner, om katten er chippet og testet, og slike ting.

Hva burde jeg få vite når det gjelder slike ting? Hva er viktig å huske på?

Og en ting til; burde jeg gå for et spesielt kjønn, eller er ikke det så nøye? Hva er best å ha av en jentepus og en guttepus?

Anonymous poster hash: 89f15...761

Send meg en PM! Har to små jeg ikke har blitt kvitt. De kommer til å være hos moren i minst 12 uker til sammen, så de skal få en god oppdragelse fra henne (lære å gå på do og sånn). Ormekur og vaksinasjon kan jeg fikse for deg på forhånd. Du skal få den for en symbolsk sum, bare så jeg vet du kommer til å være glad nok i den til å betale for den. F.eks. til prisen av vaksinasjon + ormekur.

Endret av evnukken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra med mange svar! :)
Jeg vet om de 12 ukene. Er veldig streng selv på at katten jeg skal ha meg har fått tilstrekkelig med tid med mor og søsken før jeg tar han/hun hjem.

Tar gjerne imot flere tips og ting jeg må huske på :)



Anonymous poster hash: 89f15...761
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp kloremøbel! Den må være inne fram til minimum 6 måneder så det er gøy for den å ha noe å gjøre. Mine elsket min gulv til tak leke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hæ? Er du TS?

Nei nei. Var jeg som prøvde å prakke på henne en kattunge litt lenger oppe i tråden :) Landet vårt er for langt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp kloremøbel! Den må være inne fram til minimum 6 måneder så det er gøy for den å ha noe å gjøre. Mine elsket min gulv til tak leke :D

Gulv til tak leke? Kan du fortelle litt om det?

Jeg har forresten lært at de liker å være i høyden, gjelder dette også utekatter? Har jo sett slike "trapper" som går oppover veggen (enkle hyller så katten kommer seg opp), men det er kanskje ikke nødvendig med noe sånt hvis det ikke er en innekatt?

TS

Anonymous poster hash: 89f15...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gulv til tak leke? Kan du fortelle litt om det?

Jeg har forresten lært at de liker å være i høyden, gjelder dette også utekatter? Har jo sett slike "trapper" som går oppover veggen (enkle hyller så katten kommer seg opp), men det er kanskje ikke nødvendig med noe sånt hvis det ikke er en innekatt?

TS

Anonymous poster hash: 89f15...761

Altså gulv til tak kloremøbel. De liker å klatre, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også på at kattunger er mye mer arbeid enn du kan tenke deg ;) De skal passes på, læres opp og teste grenser i alle retninger.

De skal heller ikke være alene i mer enn fire timer av gangen, voksne katter kan være alene en hel arbeidsdag selv om det heller ikke er anbefalt.

Skal du ha kattunge, bør du aller helst ha to, med mindre du har en voksen katt fra før av.

Fast verterinær med innkalling til helsesjekk en gang i året er lurt, forsikring er et must, vaksiner og evt ormekur, samt kastrering er alfa og omega.

Kloremøbler i alle farger og fasonger kan du få tak i mange steder, jeg anbefaler Stargate, rask levering, eksepsjonell service og du kan også bygge ditt eget stativ av diverse deler.

Bygg gjerne noe i høyden, katter elsker å ha fullt overblikk over reviret, selv om de er inne-ute-innepuser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Signerer Minya.

Et tips (et meget fornuftig ett forøvrig) er at 'de velger' den katten som velger deg.

Da får du en katt som allerede har bestemt at den liker deg, og det gjør verden 'noe' enklere siden en katt er urimelig sta og mye mer tålmodig og 'utspekulert' enn deg ;)

Jeg ville tatt en voksen katt som valgte meg, for en sommerferie er på langt nær tid nok for kattunger til å bli en voksen katt.

Uansett hva du får høre så bestiller du en vetrinærtime til katten så fort du har fått den.

Dette for en rutineundersøkelse og vaksine som de den bor hos nå ikke kan vise kvittering for og gi deg vaksinekortet til kattungen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei. Var jeg som prøvde å prakke på henne en kattunge litt lenger oppe i tråden :) Landet vårt er for langt!

Burde vel tenkt på å kastrere katten tidligere da...

Anonymous poster hash: bc976...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...