Gå til innhold

Kattunge som ikke vasker seg


Ex Animo

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nylig fått en liten guttepus i hus, og har en del spørsmål til dere som er erfarne med katter.

Vi har hentet katten fra dyrebeskyttelsen, den var 13 uker gammel da vi fikk den. Men jeg vet ikke hvor mange uker den var da den var da dyrebeskyttelsen tok den og søskna inn, så jeg vet ikke hvor lenge den var sammen med kattemor. Den har vært her i 4 dager, og det virker som om den trives veldig godt her. Han er nysgjerrig på alt og alle ;)

Men problemet er at han ikke vasker seg bak etter dobesøk. Han er ellers renslig, går i kassa uten uhell og graver godt igjen etter seg. Han vasker pelsen sin litt innimellom, men ikke så mye. Jeg har prøvd å vaske han bak, og gjøre han fuktig slik at han vasker seg - men han tar ikke hintet. Er det noen som har tips til hva jeg kan gjøre? Vasker deres katter seg med en gang, eller venter de litt? Kan det hende at han bare må varmes opp i sitt nye hjem, eller har han ikke rukket å lære dette skikkelig av kattemor?

Det som også er litt rart er at han maler nesten konstant. Til og med når jeg har vaska han bak, han har vifta med halen og prøvd å vri seg unna, men allikevel maler han som en maskin. Er dette vanlig?

Han er også veldig på å slikke oss, hele tiden. Og småbiter litt, akkurat som katter gjør når de vasker pelsen sin, litt kosebiting virker det som. Men innimellom biter han litt mer ordentlig, det gjør jo ikke vondt nå - men er redd han skal få det til vane, ikke like digg med voksne kattetenner. Bør vi slå ned på all biting, eller vil han skjønne forskjell?

Takk for svar og hjelp! :)

post-40743-0-35424800-1406191449_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er han skitten bak siden du er så opptatt av at han skal vaske seg?

Har han bæsj hengende igjen i pelsen eller i anus?

Hvis ikke, la katten være i fred, han høres ut som en helt normal og frisk 13-ukerspus.

Katter som vasker seg mye i baken er som regel infisert av orm eller syke på annet vis.

Mtp malingen så har du bare vært heldig og fått en malepus.

Vi har to som er totalt forskjellige. Gamla maler bare du ser på henne, minsten maler utelukkende om du mosekoser ham samtidig som du ligger på gulvet med ansiktet helt inntil ham.

Malingen er en del av personligheten til katten og alle katter har like forskjellig personlighet som mennesker har.

Forsiktig biting er uskyldig lek, men om han biter dere hardt i hender eller føtter, fjern fristelsen fra situasjonen og ignorer ham. Du kan også gi fra deg et lite "shh" mens du tar bort hånden når han begynner å bite hardt, det preger en form for disiplin på ham slik at han slutter å bite for å gjøre skade seinere i livet.

Kattunger er ikke like flinke til å porsjonere ut kraft hverken i bitt eller klor, så ofte går de "full retard" på leker, møbler og mennesker. Dette vil som regel gi seg etter hvert som kattungen blir voksen, og i "tenårene" vil den bli flinkere til å holde tilbake både klør og bittkraft når den leker.

Som regel lærer de forskjellen på klær og hud, og skjønner at det gjør vondt med klor på hud. Det finnes selvfølgelig unntak, men det er færre katter som går for blod enn som klorer med "myke" klør for kos og lek.

Husk å kastrere ved 5 måneders alder og ikke la pus gå ute uten tilsyn før han er kastrert og minst åtte måneder gammel.

Gratulerer med nytt familiemedlem, han kommer nok til å vokse opp til å bli en fantastisk sjarmør i pels.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Ja, han har litt smårester av avføringen igjen bak. Ikke store klumper, men - ja, smårester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han langhåret kan du stusse pelsen rundt anus for å unngå at avføringen fester seg i pelsen bak.

Er han korthåret kan det hende at han bør bytte tørrfór. Kjøper du butikkfór, bytt til dyrebutikkfór. Royal Canin, Iams, Eukanuba eller lignende.

Er han allerede på lignende fór, kan det hende det er rester av pels etter vaskingen som gjør at rester av avføring henger igjen i anus, det skjer ofte i røytesesongen med katter som røyter mye eller er langhåret, og da hjelper det som regel å blande inn litt tørrfór som begrenser hårballer, som feks Royal Canin Intense Hairball.

Det kan også hjelpe å gi litt fiskeolje eller kattemalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Katten min har aldri vasket seg noe særlig bak etter dobesøk, hverken nå eller da han var kattunge. Jeg synes kattungen din høres helt normal og frisk ut :) Det viktigste er jo at han er nyskjerrig, årvåken, leken, ikke har rennende øyne, en ren nese, god matlyst og at han vasker seg innimellom. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er fordi det er en mann. alle vet hvor skitne og slaskete menn er. æsj

det er nok ikke håp ts



Anonymous poster hash: 9ff4a...876
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...