Gå til innhold

Valpen min er rabiat! hjelp...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei likner for mye på hei, lærte vi på hundekurs. Vi lærte å bruke ordet stopp i stedet. Men man skal ikke bruke ordet i hytt og pine, da tror hunden den heter det, nærmest. Det mister også sin effekt.

Jeg anbefaler et valpekurs. Vår valp var også sånn som TS beskriver. Det fungerte ikke med stopp på den ekstreme valpebitingen. Ofte ble hun "dratt opp" av at vi prøvde å "kjempe imot" og sette grenser. Og ignorering ble litt vanskelig når hun bet hull i huden (tennene er ganske skarpe) eller bet bukseben og sokker i fillebiter. Eller hun hoppet og bet på tur og ga seg ikke, Men time out enten ved å binde henne til hun roet seg eller at hun ble lagt i buret fungerte. Et skikkelig stopp kan også fungere, men om det ikke gjør det, må man ikke fortsette å bruke det, for da ødelegger man ordet for senere.

Det gikk over etterhvert, og idag er hun verdens snilleste og roligste hund. Valpetiden kan være tøff, og noen hunder er mer ekstreme enn andre.

Jeg har nok tro på grenser for å begrense en spesifikk atferd. I dag skjønner hun veldig godt når vi gir små korrigeringer (det er sjelden vi trenger det). Men for å trene og lære hunden triks og øvelser, er positiv trening det rette. I den sammenhengen skal man ignorere feil og belønne rett atferd, så hunden tør å prøve og improvisere. Men om hunden prøver å ta maten din, så kan et skikkelig stopp være på sin plass.

Anonymous poster hash: dfcb4...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eller den tenker "Hei! Jeg fikk en leke når jeg bet på eieren min, det må jeg fortsette med"

Jeg antar jo at også tobente kan lære, ikke bare hunder ;) Etter at man har vært for sen og blitt bitt av valpen noen ganger, lærer man forhåpentlig litt og begynner å stappe en leke i kjeften på valpen før den biter. Derfra er veien kort til at valpen selv assosierer lek og moro med gjenstander, og velger å plukke opp en leke selv og ta med til mennesket sitt. Da må man naturligvis belønne den for den manglende bitingen ved å leke litt med den (i en periode, inntil den er blitt så stor at den har vokst fra valpebiting).

Anonymous poster hash: b558f...dd6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...