Gå til innhold

jålete, men jeg prøver


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

heisann! jeg vil først si at dette mulig høres veldig jålete ut, men det får så være:

er det noen som vet om hunderaser som generelt regnes for å:

- være innendørs (ikke hypre settere med andre ord)

- lukte lite hund og ikke være kjent for å røyte mye (jeg vet at hunder røyter, med mindre det er puddler eller napperaser, men tenkte på hunder som ikke er kjent for å røyte så mye)

- være friske generelt

- ikke sikler

- være enkle å ha i hus (ikke typisk spise-på-alt-jeg-kommer-over)

- bedagelig og rolig som ikke lett blir stresset

spiller ingen rolle om hunden er stor eller liten, men foretrekker kanskje en hund som er litt større enn en chihuahua.

dette høres sikkert for mange ut som å være jålete kriterier, men jeg er en slik person som ikke er så fan av sterk hundelukt og mye hår, så OM det finnes en hund som fyller alle disse kriteriene hadde det vørt perfekt. jeg er fult klar over at en hund er en hund, og at alle hunder lukter litt fra tid til annen. tenker litt på Whippet. noen som kjenner denne rasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uansett åssen rase du velger må alle hunder ha utendørs tur, også en whippet. Og dersom du velger en valp, vil den uansett rase spise på alt. En voksen hund pleier ikke å gnage på alt.

Og alle hunder kan være rolige og bedagelige, akkurat som alle hunder kan være stresset og nervøse.

Jeg synes du skal lese deg litt mer opp på hunder og hundehold, og eventuelt vurdere om du heller skal satse på noe annet enn en hund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må få lov å være litt plump her, men jeg tror kanskje den beste hunden for deg er en slik ;)

Signerer deg herfra til månen!

TS - med de kriteriene der er det ikke en hund du er på jakt etter, men en polvott.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett åssen rase du velger må alle hunder ha utendørs tur, også en whippet. Og dersom du velger en valp, vil den uansett rase spise på alt. En voksen hund pleier ikke å gnage på alt.

Og alle hunder kan være rolige og bedagelige, akkurat som alle hunder kan være stresset og nervøse.

Jeg synes du skal lese deg litt mer opp på hunder og hundehold, og eventuelt vurdere om du heller skal satse på noe annet enn en hund.

hehe ja selvfølgelig skal hunden ha utendørs tur. kanskje litt dumt å ikke skrive med det. tur rundt 2 timer eller mer hver dag hadde jeg tenkt.

jeg er halvt vokst opp med hund, en labrador, så jeg vet hvordan det er å ha hund. jeg ønsker derimot ikke en labrador, da både den jeg hadde og andre jeg har møtt har vært veldig hypre og masete innendørs. jeg VET at alle hunder kan trenes til det ene og det andre, men er rase som er kjent for å være rolig var det jeg mente:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippet trenger MYE trim! Noen jeg kjenner har to stykker, og de må avslutte turene sine med å kaste ball/frisbee på et fotballbane for at de skal bli passe sliten... De er kjemperaske og har veldig stor utholdenhet...

Tror kanskje en katt er bedre? Dersom den kan gå ut selv, hvertfall...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Signerer deg herfra til månen!

TS - med de kriteriene der er det ikke en hund du er på jakt etter, men en polvott.

hehe lukter ikke votter litt da?:P

nei men altså ikke misforstå meg da dere! jeg vet godt at en hund aldri vil lukte parfyme eller sitte stille på samme flekken innendørs og ikke være til bry! jeg mener bare at visse hunder jeg har møtt, så har raser som golden retriever luktet mye hund, pointer røytet MYE og boxer siklet MYE. det er det jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippet trenger MYE trim! Noen jeg kjenner har to stykker, og de må avslutte turene sine med å kaste ball/frisbee på et fotballbane for at de skal bli passe sliten... De er kjemperaske og har veldig stor utholdenhet...

Tror kanskje en katt er bedre? Dersom den kan gå ut selv, hvertfall...

ja jeg vet at whippets ofte slippes på en stor slette for at de skal få løpe fra seg. som sagt er ikke tur noe problem. kan trimme den 2 timer + hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må huske på at du kan jo egentli ha vilken som helst hund men du må bare: gå på valpekurs og dresurkurs seinere om du syns det er nødvendi,dusje hunden en gang i uka om du syns den lukter for mye,ellers bare gå mye tur med hunden.så får du den hunden du ønsker deg :) men da vil eg uansett anbefale en korthåret hund.kansje kinesisk nakenhund hadde vert noe for deg ? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe lukter ikke votter litt da?:P

nei men altså ikke misforstå meg da dere! jeg vet godt at en hund aldri vil lukte parfyme eller sitte stille på samme flekken innendørs og ikke være til bry! jeg mener bare at visse hunder jeg har møtt, så har raser som golden retriever luktet mye hund, pointer røytet MYE og boxer siklet MYE. det er det jeg mener.

Jeg kjenner en golden som lukter død mann rett og slett. Det er fordi han kun bader når han er på tur, han har kanskje blitt vasket med grønnsåpe én gang i hele sitt liv.

Så kjenner jeg en annen golden, som blir badet med jevne mellomrom og vasket med hundesjampo. Han lukter ingenting, ikke hund en gang!

Som du sikkert forstår så er kriterier som lukt, energi og sikkel litt for overfladiske til å være spesielt hjelpsomme.

En bokser kan være fri for sikkel, mens en annen kan sikle så mye at den nesten drukner seg selv. Det er så utrolig individuelt!

Derfor må man nesten ta det med i beregningen når man skaffer seg hund, at det er en viss sjanse for at hunden blir en siklende, røytende energiball når du egentlig bare ville ha en sofapuddel.

Hunder er like forskjellige som mennesker, og alt avhenger av hundens personlighet og hvordan du oppdrar den.

Endret av Cho
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette minner meg på noe Cesar Milan sa i et program om en liten "jålehund".

En hund er en hund. Den har innstinkter og må få lov til å være hund uansett størrelse og utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lamia Lenis

er det noen som vet om hunderaser som generelt regnes for å:

- være innendørs (ikke hypre settere med andre ord)

- lukte lite hund og ikke være kjent for å røyte mye (jeg vet at hunder røyter, med mindre det er puddler eller napperaser, men tenkte på hunder som ikke er kjent for å røyte så mye)

- være friske generelt

- ikke sikler

- være enkle å ha i hus (ikke typisk spise-på-alt-jeg-kommer-over)

- bedagelig og rolig som ikke lett blir stresset

Basenji?

-Det er en hund som krever en god del tur, men trives ellers godt inne. Fryser veldig lett.

-Lukter nydelig og røyter minimalt. Lukter ikke hund i det hele tatt!

-Regnes for å være en meget frisk rase. Men må passe på å kjøpe av rett oppdretter som sørger for å ta de nødvendige helsetester før parring.

-Sikler ikke.

-Alle valper tygger på ting, de fleste voksne hunder gjør det ikke. Kommer an på oppdragelse og personlighet, og om du klarer å gi hunden det den trenger av mosjon og mental trening.

-Om hunden er behagelig og rolig, kommer igjen an på oppdragelse og personlighet, mosjon og mental trening:)

Mine to basenjier klarer seg fint med et par timer tur per dag (noen ganger mindre) pluss muligens litt hjernetrim, og er helt rolige når de er inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du allerede lurer på Whippet, så kan du jo kanskje vurdere Italiensk mynde også? Jeg kjenner ingen selv, men har lest at de skal være ganske rolige og ikke så vanskelige å få ut energien av. Men sjekk ut, en mynde er en mynde.

Når det kommer til røyting og korthåret vs langhåret, så foretrekker jeg personlig langhåret fordi de korte hårene stikker seg inn i alt som er og er vanskelige å fjerne fra tekstiler. Lange hår er det bare å dra av med hendene, og børsten på støvsugeren får med seg alt.

Forøvrig synes jeg ikke det er spesielt jålete å ikke ønske seg en retriever som faktisk lukter en del mer enn de fleste (det er ikke bra for huden å bli vasket ofte) eller en siklehund som det henger slim ut av munnen på (er ikke det egentlig et tegn på at noe ikke er som det skal?). Du søker en sunn rase for et godt formål og av en stødig rolig type. Veldig fornuftig om du ønsker en familiehund til tur, og vet du ikke kommer til å trene aktiv bruks.

En valp biter på ting, og en aktiv hund som ikke får ut energien sin og er stresset kan bite på ting. Du er altså ikke ute etter en høyaktivitetshund, men det er ikke så vanskelig å finne raser som ikke tilhører den kategorien.

Lykke til med valg av rase :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo lese litt om Dachsen?

Den krever for all del mosjon den og, den trenger å være aktiv, men er også bedagelig anlagt. Den røyter normalt, men den korthårede (ikke den rufsete), trenger minimalt med pelsstell.

hvordan den lukter er nok som de andre sier, litt avhengig av hva du gjør med pleie.

du kan lese mer her: http://www.norskedachshundklubbersforbund.org/rase-bruk.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette minner meg på noe Cesar Milan sa i et program om en liten "jålehund".

En hund er en hund. Den har innstinkter og må få lov til å være hund uansett størrelse og utseende.

Jeg vet ikke om du så hundeprogrammet i går på nrk1 kalt Hundens hemmelige liv, men der ble mye av det Cesar bruker som mantra egentlig snudd litt på hodet, for vi har i stor grad et symbiont forhold med hunden - og hunden leser oss bedre enn noen annen art klarer :) Veldig spennende program i grunn, selv om jeg ble veldig provosert av den revefarmen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en golden som lukter død mann rett og slett. Det er fordi han kun bader når han er på tur, han har kanskje blitt vasket med grønnsåpe én gang i hele sitt liv.

Så kjenner jeg en annen golden, som blir badet med jevne mellomrom og vasket med hundesjampo. Han lukter ingenting, ikke hund en gang!

Som du sikkert forstår så er kriterier som lukt, energi og sikkel litt for overfladiske til å være spesielt hjelpsomme.

En bokser kan være fri for sikkel, mens en annen kan sikle så mye at den nesten drukner seg selv. Det er så utrolig individuelt!

Derfor må man nesten ta det med i beregningen når man skaffer seg hund, at det er en viss sjanse for at hunden blir en siklende, røytende energiball når du egentlig bare ville ha en sofapuddel.

Hunder er like forskjellige som mennesker, og alt avhenger av hundens personlighet og hvordan du oppdrar den.

jo, det er jeg klar over, men sjangsen for å få en energiball er vel større om man velger en springer spaniel enn om man velger grand danois?

det jeg mener, som jeg tydeligvis ikke har fått frem her, er hunderaser som ikke er kjent for å sikle, lukte osv. likt som at en bull terrier er kjent for å tygge på ting (selvom man kan få tak i en bulle som ikke gjør det), en boxer er kjent for å være valpete hele livet (selvom man kan få tak i en boxer som ikker det) og en newfoundlandshund er kjent for å sikle (selvom man også her kan få tak i en som ikke gjør). jeg vil ikke si at det er like forskjellig som hos mennesker. det er ofte spesielle ting som kjennetegner en viss rase, og da er jeg ute etter en som ikke går under de kriteriene jeg skrev, selvom jeg VET (har sagt det før) at alle hunder røyter litt, og ingen lukter parfyme. som sagt, en hund er en hund, og dette er jeg klar over=)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette minner meg på noe Cesar Milan sa i et program om en liten "jålehund".

En hund er en hund. Den har innstinkter og må få lov til å være hund uansett størrelse og utseende.

jamen gud, gidd å les hva jeg har svart da er du snill. jeg VET at ingen hunder lukter parfyme, og jeg VET at alle røyter litt! hehe jeg har litt mellom øra også, selvom jeg kanskje er litt "fin" på akkurat skitt og møkk og sånn=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basenji?

-Det er en hund som krever en god del tur, men trives ellers godt inne. Fryser veldig lett.

-Lukter nydelig og røyter minimalt. Lukter ikke hund i det hele tatt!

-Regnes for å være en meget frisk rase. Men må passe på å kjøpe av rett oppdretter som sørger for å ta de nødvendige helsetester før parring.

-Sikler ikke.

-Alle valper tygger på ting, de fleste voksne hunder gjør det ikke. Kommer an på oppdragelse og personlighet, og om du klarer å gi hunden det den trenger av mosjon og mental trening.

-Om hunden er behagelig og rolig, kommer igjen an på oppdragelse og personlighet, mosjon og mental trening:)

Mine to basenjier klarer seg fint med et par timer tur per dag (noen ganger mindre) pluss muligens litt hjernetrim, og er helt rolige når de er inne.

oi, er det de som jodler? :D de har jeg ikke tenkt på! trodde dette var en veldig sjelden rase jeg. tusen takk for tipset, høres veldig interessant ut. så lenge de har en generelt bra helse også, men det er det vel større sannsynlighet for at de har når det ikke er en så populær rase?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du ønsker en rolig hund må du jo gjøre en del for at den skal bli rolig, men det aller viktigste er at du gir hunden det den trenger av fysisk og IKKE MINST mental trening. Så velg en hund etter hvor mye tid du ønsker å bruke på dette. Grunnen til at du har møtt så mange hupre labradorer tror jeg er fordi labradorens aktivitetssbehov ikke blir tilfredstillt. Mange tror en golden og labrador trenger like mye, dette er så absolutt ikke riktig. Labradorer trenger mye trening.

Det er lit vannskelig å vite på forhpnd om en hund sikler eller ikke, men det er jo også rasebetinget, rasene med litt "strammere" lepper sikler som REGEL ikke. Du kan jo eventuelt få en omplasseringshund? Da får du se hvor mye den sikler, lukter, om den er rolig, stresset også videre før du velger den. Du slipper også alt stresse med valp, for en valp er stress. Og den oppfyller nesten ingen av kriteriene dine ibegynnelsen.

Når det gjelder lukt, så har jo vaskingen mye å si. Men det finnes jo de allargifrie hundene som ikke lukter noe særlig.

Tenk deg godt om før du kjøper hund. Om du er villig til å gå to timers tur og trene mentalt med hunden din tror jeg du kan bli en god hunde eier. Det var nok kriteriene dine som gjord at det ikke hørtes ut som om du var eignet som hunde eier:)

Lykke til med valget1 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du allerede lurer på Whippet, så kan du jo kanskje vurdere Italiensk mynde også? Jeg kjenner ingen selv, men har lest at de skal være ganske rolige og ikke så vanskelige å få ut energien av. Men sjekk ut, en mynde er en mynde.

Når det kommer til røyting og korthåret vs langhåret, så foretrekker jeg personlig langhåret fordi de korte hårene stikker seg inn i alt som er og er vanskelige å fjerne fra tekstiler. Lange hår er det bare å dra av med hendene, og børsten på støvsugeren får med seg alt.

Forøvrig synes jeg ikke det er spesielt jålete å ikke ønske seg en retriever som faktisk lukter en del mer enn de fleste (det er ikke bra for huden å bli vasket ofte) eller en siklehund som det henger slim ut av munnen på (er ikke det egentlig et tegn på at noe ikke er som det skal?). Du søker en sunn rase for et godt formål og av en stødig rolig type. Veldig fornuftig om du ønsker en familiehund til tur, og vet du ikke kommer til å trene aktiv bruks.

En valp biter på ting, og en aktiv hund som ikke får ut energien sin og er stresset kan bite på ting. Du er altså ikke ute etter en høyaktivitetshund, men det er ikke så vanskelig å finne raser som ikke tilhører den kategorien.

Lykke til med valg av rase :)

ja dem hadde jeg helt glemt! men om whippet og italiensk mynde er ca det samme i gemytt og helse osv. tror jeg heller jeg kunne tenke meg en whippet på grunn av størrelsen. blir litt lite og skjørt de italienske, eller hva? hehe neida, jeg skal sjekke de ut og lese litt jeg;)

sant dette med lange hår vs korte. husker labbe-hårene satte seg fast overalt. måtte tilogmed kaste noen gensere som rett og slett var blitt helt hårete og umulig å få vekk. det samler seg vel også mere i klumper på gulvet med lange hår også, enn de små som strøs overalt mener jeg?

deilig med en som endelig skjønner hva jeg mener! takk for at du ikke synes jeg er for jålete=) vet at alle valper er rampete, biter på ting osv. men dette stadiet går jo over, og jeg leve et år med en møbelspiser, men ikke ti;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...